Jonge meiden lijden onder schoonheidsideaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-06 16:54

http://www.nu.nl/news/815027/91/Jonge_m ... deaal.html

Citaat:

Uitgegeven: 31 augustus 2006 11:22
Laatst gewijzigd: 31 augustus 2006 13:35
ROTTERDAM - Veel jonge meiden hebben moeite naar school te gaan uit ontevredenheid over hun uiterlijk. Dat zegt 22 procent van de meisjes die hebben meegedaan aan een Nederlands onderzoek naar schoonheid en de invloed daarvan.

De studie, in opdracht van huidverzorgingsmerk Dove, is onderdeel van een wereldwijd onderzoek onder 4000 meiden en vrouwen in de leeftijd van 15 tot 64 jaar, dat tot stand kwam in samenwerking met de Harvard University in Amerika.

"Veel meisjes ontwikkelen minderwaardigheidsgevoelens over hun uiterlijk, waardoor ze niet hun volle potentieel benutten", stellen de onderzoekers. Zo komt 34 procent van de meiden niet voor haar mening uit, als ze geen goed gevoel over hun uiterlijk hebben.

Dunner

Vooral de vrouwen tussen 15 en 17 jaar zouden zich veel beter voelen als ze dunner (47 procent) of mooier (29 procent) waren en meer zelfvertrouwen (35 procent) hadden. Ruim 40 procent zegt dat het hen moeite kost zichzelf mooi te vinden wanneer ze worden geconfronteerd met het huidige schoonheidsideaal.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de schoonheidszorgen op steeds jongere leeftijd (vanaf 12 jaar) ontstaan. Ook zegt 35 procent van de meisjes tussen de 15 en 17 jaar ontevreden tot zeer ontevreden te zijn over hun lichaamsgewicht. Een op de vijf meisjes heeft zelfs wel eens te veel gegeten en daarna overgegeven of geweigerd überhaupt te eten.

Moeder

Als het gaat om de waardering van het eigen uiterlijk is de moeder zeer bepalend. Meiden zetten hun moeder op de tweede plaats als bepalende factor van eigenwaarde.

Schokkend

Psycholoog en seksuoloog Liesbeth Woertman van de Universiteit Utrecht vindt het iedere keer weer schokkend als ze dergelijke cijfers ziet. "Juist nu het schoolseizoen weer begint is het voor veel meiden een hard gelag. Die periode is voor meisjes en ook jongens al zo ingewikkeld: het lichaam gaat opeens 'rare vormen' aannemen, ze ervaren heftige emoties, het denken verandert en dan raken ze ook nog eens de vertrouwde school kwijt en dan komt er veel nadruk te liggen op het lichaam."

Ze vindt het daarom een goed initiatief dat het beautymerk ook lesmateriaal aanbiedt, bedoeld voor in de klassen. Aan de hand daarvan kunnen thema's als schoonheid, onzekerheid en het lichaam worden besproken.

Afspraken

"Zo kunnen kinderen tot afspraken met elkaar komen, om voortaan wat meer op de positieve aspecten van het lichaam en uiterlijk te letten en op te houden met iedere keer maar weer het negatieve te noemen".

"Natuurlijk zijn grammatica en wiskunde erg belangrijk, maar waarom zou je op scholen ook niet aandacht besteden aan dé thema's als zelfvertrouwen en seksualiteit waar kinderen op hun leeftijd toch vooral mee bezig zijn. Het is zeker niet triviaal."

Elke keer als ik dit lees, ben ik toch wel blij dat ik geen 14 meer ben en in de brugklas zit...
Ik vind het best erg dat uiterlijk in deze tijd zo opgewaardeerd wordt, en ik vraag me ook weleens af:
wie bepaalt de norm voor schoonheid?
Ik denk de media dan ofzo...

Ptries

Re: Jonge meiden lijden onder schoonheidsideaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:06

Ik denk het ook. Het is jammer dat de nadruk er niet meer op ligt hoe iemand van binnen is (karakter) in plaats van op uiterlijk vertoon.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:11

Hmm... Ik ben 16, maar ik heb niet zo'n last van dat schoonheidsideaal. Oke, ik ben erg gelukkig met een natuurlijk slanke taille, maar over mijn gezicht ben ik niet helemaal tevreden maar ik lijdt er zeker niet onder Lachen .

Meeste vriendinnen van mij ook niet, trouwens. Klinkt dus allemaal een beetje overdreven.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 17:30

Dat doen de videoclips allemaal op TMF en MTV en de reclame's. Dove wil er nu een beetje tegenin gaan, gelukkig.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 18:49

Inderdaad te wijten aan die (imo vaak idiote) videoclips en reclames..
Het schijnt niet meer te kunnen als er geen halfnaakte hoogslanke vrouwen op het beeldscherm verschijnen.

En het brengt zoveel teweeg. Zonde, want er lopen zoveel mooie koppies rond die misschien iets voller zijn.. en door het schoonheidsideaal dusdanig onzeker zijn dat ze zich amper durven laten zien..

Trouwens ga ik met Desiree mee; idd top van Dove! OK dan!

LadyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:16

Ik ben wel blij dat het schoonheidsideaal een beetje veranderd is van dun naar mooie ronde vormen.

Ik lijdt absoluut niet onder het schoonheidsideaal maar het is toch fijn dat beroemdheden als Beyonce, Jennifer Lopez, Charlotte Church tot mooiste vrouwen van de wereld benoemd worden mede door hun mooie ronde vormen.

Zelf ben ik ook 'gezegend' met ronde vormen en ik ga me er steeds trotser en vrouwlijker door voelen.
Het helpt denk ik ook dat veel mannen vrouwen met ronde vormen mooier vinden dan een stel botten.

maar jonge meiden zullen zich altijd vergelijken en lelijker voelen door die 'perfecte' modellen in de media......

Iedereen is uniek en op zn eigen manier mooi!!

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:18

Is dat al niet een hele tijd zo?

Persoonlijk vind ik vrouwen die wat voller zijn vaak mooier dan van die hele dunne vrouwen/meisjes. Vrouwen horen een beetje vet te hebben Tong uitsteken

Idd heel goed van Dove! dat zijn ook allemaal zeker geen lelijke vrouwen in die reclame, alleen met wat meer rondingen! nou prima toch!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:27

LadyS schreef:

Ik lijdt absoluut niet onder het schoonheidsideaal maar het is toch fijn dat beroemdheden als Beyonce, Jennifer Lopez, Charlotte Church tot mooiste vrouwen van de wereld benoemd worden mede door hun mooie ronde vormen.

en dat is dus het verraderlijke he.. deze vrouwen worden al "rondborstig" genoemd, terwijl het hyperslanke dennetjes zijn die toevallig nog een heel klein beetje kont overhebben!! kijk eens naar "bootylicious" en naar "Deja Vu" , dan zie je dat ook Beyoncé een heel stuk dunner geworden is. Deze vrouwen zijn al naar "normale" maatstaven ontzettend slank, maar die worden dan al " mooi rond" genoemd.. nogal logisch dat er ontzettend veel meisjes zijn die onzeker zijn over hun uiterlijk, als die dames de maatstaf van mooi zijn..

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:29

Ik ken een meisje van negen wat zichzelf te dik vindt, terwijl ze eerder veel te dun is. Dan zit ze echt een half uur met een paaseitje te spelen om te bedenken of ze het gaat eten of niet terwijl ze dr ieniemiene velletje van dr buik vastpakt en dramatisch doet over al haar vet...tja, triest en niet realistisch

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:31

Ach jaa.. lekker klagen met dinnetjes.
Sorry, maar t is & blijft zo hier.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:55

Dat is ook met oudere meiden nog wel zo hoor Haha! Ik kan ook wel triest naar mijn cellulitispoten en mijn spekreet kijken. Het erge is dat er blijkbaar mensen zijn die er dingen voor laten. Als je bang bent om je mening te geven omdat je niet in maatje 34 past is er ergens toch iets heel erg fout gegaan.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:58

Ik zit zelf nu in de 2e klas. En het valt me idd op. Ze hebben overal commentaar op. Maar niks van aantrekken. Maar idd, Lekker blijven rondhangen met dintjes en en niets van aantrekken!

Mell_Binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:13

Heb hier zelf gelukkig geen last van Pling Ik vind het belangrijker dat mensen me mogen om wie ik ben dat dat ze tegen me opkijken en me mooi vinden ofzo.. Kan mij het boeien wat andere van me vinden Tong uitsteken Het maakt toch niks uit of iemand er wat 'steviger' uitziet. Bijv. veel vriendinnen van mij denken dat als ze superknap (en nep als die andere zangeressen) dat iedereen hun dan mag en tegen hun opkijkt ofzo, want ik denk ook dat dat de reden is waarom veel meiden lijden aan dat schoonheidsideaal.
Denk wel dat de media bepaald wat het schoonheidsideaal is, ik hoor ook vaak in mn buurt van ja leek ik maar op (en dan zo'n beroemdheid) 1 vriendin van mij heeft het zo erg die kijkt in alle spiegels en zegt elke keer hoe lelijk ze is, heeft ook al zelfmoord willen plegen enz. (denk zelf dat t best wel is aandachtstekort kan zijn maar evengoed...)

Vind het wel goed van Dove dat ze zoiets bedenken, ken genoeg meiden die dat echt nodig hebben!!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 20:35

kjoetie schreef:
LadyS schreef:

en dat is dus het verraderlijke he.. deze vrouwen worden al "rondborstig" genoemd, terwijl het hyperslanke dennetjes zijn die toevallig nog een heel klein beetje kont overhebben!! kijk eens naar "bootylicious" en naar "Deja Vu" , dan zie je dat ook Beyoncé een heel stuk dunner geworden is. Deze vrouwen zijn al naar "normale" maatstaven ontzettend slank, maar die worden dan al " mooi rond" genoemd.. nogal logisch dat er ontzettend veel meisjes zijn die onzeker zijn over hun uiterlijk, als die dames de maatstaf van mooi zijn..

Precies, deze vrouwen hebben wel rondingen in borsten en billen, maar zijn echt heel slank!
Jongeren worden tegenwoordig ongelooflijk aangezet tot vergelijking van zichzelf met de media. Als dit mooie volle vrouwen worden genoemd groeit de onzekerheid enkel maar.
'Mooi rond' zie ik als iets anders dan wat zij zijn.. Het zijn heel mooie vrouwen hoor, zonder meer. Niks op tegen. Maar het beeld wordt ietwat vertekent..

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 22:49

Ik vind dit soort dingen zóó jammer.
Maarja, mensen laten zich nou eenmaal leiden door de media.
Tis niet anders. En de media die maakt daar mooi gebruik van.

Producenten trouwens ook, hoeveel cremé's tegen vet bestaan er inmiddels al wel niet?
En of ze werken? Ik geloof er helemaal niks van. Scheve mond

Plumeau2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:03

Het is al heel lang zo. 15 jaar geleden stond ook iedereen zich aan te stellen over grammetjes vet (en dan bedoel ik niet alleen die gels in het haar Knipoog ). In die tijd voelde ik me ook echt dik en durfde ik veel dingen niet te dragen vanwege 'die dikke kont'. Als ik tegenwoordig naar foto's uit die tijd terug kijk denk ik echt "Jee, wat jammer! Ik was gewoon een leuke meid!" Gelukkig zit ik nu een stuk beter in mijn vel, ook al ben ik het figuurtje uit die tijd zo'n 20 kilo geleden al kwijtgeraakt...

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 23:12

Ik heb daar spijtiggenoeg wel last van Verdrietig
Achja het gaat al stukken beter maar al deze dingen zeiden gewoon naar eetstoornissen
Zeer moeilijk om daar uit te geraken!
Al voel je je goed, eens je een eetstoornis hebt 'opgebouwd' gaat deze spijtiggenoeg niet zomaar weg.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 03:47

Plumeau2 schreef:
Het is al heel lang zo. 15 jaar geleden stond ook iedereen zich aan te stellen over grammetjes vet (en dan bedoel ik niet alleen die gels in het haar Knipoog ).

15 jaar geleden zat ik in de puberteit, ik kan me herinneren dat ik onzeker was, ja Ja
Maar zo 'doorgeslagen' als het nu lijkt te zijn heb ik niet meegekregen hoor

Plumeau2 schreef:
In die tijd voelde ik me ook echt dik en durfde ik veel dingen niet te dragen vanwege 'die dikke kont'. Als ik tegenwoordig naar foto's uit die tijd terug kijk denk ik echt "Jee, wat jammer! Ik was gewoon een leuke meid!"

Was dat niet gewoon je eigen belevenis?

Als je terugkijkt naar bijvoorbeeld films uit die tijd, dan zie je nog echt 'gewone' mensen met imperfecte borsten en minder slanke figuurtjes.
*zoekt ondertussen even films*

Whehe Haha! Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding
Afbeelding

En nu Bloos!
Afbeelding

En dan moet dit 'rond' zijn Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:49

Tja, je merkt inderdaad dat je heel erg op uiterlijk afgerekend word. Ga nu zelf naar de 4e.

Maar ik heb het idee dat het vóóral de 'relaties jongen/meisje' zijn die op uiterlijk vallen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:53

zie maar paar dagen gewicht lengte topic zegde genoeg

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:26

hahaha, HET ideale topic met HET onderwerp.. lekker eindelijk bewezen, ik kreeg altijdt verweiten naar mijn hoofd dat jongens niets anders wilden dan dat ideaal zodra ik erover begon dat die hele schoonheidszever voor mij niet hoefde.... tjah maar wie ben ik Knipoog

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:30

Desiree schreef:
Dat doen de videoclips allemaal op TMF en MTV en de reclame's. Dove wil er nu een beetje tegenin gaan, gelukkig.

Die reclame van Dove is idd práchtig. Ja Het liedje derbij ook.

Tsja. Ik ben 14. En ook niet tevreden met m'n gezicht. Maarja, tis niet dat ik eronder lijdt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 10:32

Wat is er dan bewezen Joel? Verward

Ik vind Dove by the way superhypocriet eerlijk gezegd. Enerzijds zenden ze de boodschap uit dat de omvang van je kont niet uitmaakt, anderzijds proberen ze hiermee zoveel mogelijk van die verstrakkende cremes te verkopen. Erg goedkoop hoor Scheve mond

Plumeau2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:03

Nicolletje schreef:
Als je terugkijkt naar bijvoorbeeld films uit die tijd, dan zie je nog echt 'gewone' mensen met imperfecte borsten en minder slanke figuurtjes.
*zoekt ondertussen even films*

In mijn geheugen dansten er in hiphop clips altijd al dunne meiden mee en waren de meiden die versierders speelden (Daisy, Dukes of Hazzard) ook prachtig slank. Daarnaast waren er toen ook al kinder- en tienerseries op tv. Hoeveel afleveringen gaan er niet over een zielig dik meisje? Of over een dik jongetje dat dan uiteraard een slapjanus is? Dergelijke invloeden voelt een onzekere tiener erger dan ik ze nu als volwassene voel. Als je dan ook nog eens iets stevig gebouwd bent (ik kreeg eerder heupen dan mijn klasgenootjes) dan heeft dat absoluut invloed op hoe je je plek binnen de klas inschat!

Het gevolg was overgens wel dat ik naar een andere kant doorsloeg Knipoog Ik ging geen make-up smeren of lijnen, maar ik trok vormloos spijkergoed aan en werd vervolgens regelmatig voor een jongen aangezien Tong uitsteken

LittleRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:49

Af en toe denk ik ja mag wel iets af. maar niet extreem ofzo.
Heb ietwat brede heupen en dus ook brede bovenbenen, verder is mijn buik wel normaal maar vroeger vond ik dit altijd maar lelijk. Maar idd de meeste jongens vinden het wel sexy oid dus heb er geen problemen meer mee.
En je moet iemand nemen zoals die is, niet hoe die eruit ziet.