Opvoeden taak voor school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CynthiaV

Opvoeden taak voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 12:35

Leerlingen te vaak onbeschoft

Uitgegeven: 24 augustus 2006 11:51

DEN HAAG - Ouders willen meer aandacht voor normen en waarden, orde en discipline in het onderwijs. Dat blijkt donderdag uit de Onderwijsmeter 2006, die minister van Onderwijs Maria van der Hoeven (CDA) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Nu storen ouders zich vaak aan een gebrek aan normen en waarden, brutaliteit van leerlingen en aan een gebrek aan motivatie. De school zou dat moeten oplossen. Vooral ouders in de grote steden met kinderen op het vmbo dringen aan op maatregelen, maar in het hele land en op alle schooltypen vinden ouders dat de problemen zich voordoen, aldus het ministerie.

Vmbo

Het vmbo krijgt van ouders met een 7,4 wel een hoger rapportcijfer dan vorig jaar, toen het met een 7 werd beoordeeld. Daarmee kan het vmbo rekenen op een beoordeling die bijna net zo goed is als die voor het onderwijs als geheel.

Ook docenten op het vmbo worden nu net zo goed gevonden als andere leraren uit het voortgezet onderwijs. De beoordeling van de kwaliteit van het totale onderwijs door alle Nederlanders daalt sinds 2000. Van het voortgezet onderwijs en de hbo is de beoordeling het afgelopen jaar verder gedaald; in de overige onderwijstypen bleef die stabiel.

Lerarentekort

De waardering voor het leraarschap is toegenomen, waar de afgelopen jaren een dalende trend waarneembaar was. Over het lerarentekort maken minder mensen zich zorgen.

In juni werden al enkele onderwerpen uit de Onderwijsmeter gepubliceerd. Toen werd onder meer duidelijk dat ruim zeventig procent van de Nederlanders vindt dat een eindtoets als de Cito-toets niet nodig is om een goed advies te kunnen geven voor het voortgezet onderwijs.

Islamitische scholen

Ook bleek dat het aantal ouders dat vindt dat islamitische basisscholen evenveel bestaansrecht hebben als andere bijzondere scholen, is gedaald met acht procent tot 41 procent.

Bron: www.nu.nl

Laat ik nu altijd denken dat opvoeden een taak is van de ouders?

er1k

Re: Opvoeden taak voor school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:42

ben ik het geheel mee eens, als je zelf geen kinderen kunt opvoeden of er geen tijd voor hebt en verwacht dat de school het gaat doen. Neem dan geen kinderen. Misschien kort door de bocht maar als je zelf ambiteus wilt zijn en wilt blijven werken en geen tijd voor hebt.....

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:43

er1k schreef:
ben ik het geheel mee eens, als je zelf geen kinderen kunt opvoeden of er geen tijd voor hebt en verwacht dat de school het gaat doen. Neem dan geen kinderen. Misschien kort door de bocht maar als je zelf ambiteus wilt zijn en wilt blijven werken en geen tijd voor hebt.....

hier sluit ik mij bij aan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:48

Bij mijn weten begint de opvoeding van mijn kinderen hier thuis. Je kunt niet van leraren verwachten dat zij die taak in zijn geheel overnemen, wel verwacht ik van hen dat ze er op aansluiten (wat ook gebeurt, geen onvertogen woord over). Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:59

Docenten kunnen er zeker wel aan mee werken, maar opvoeding begint al als het kind een dag oud is.
En als het je na 12 jaar niet zelf is gelukt, moet je niet opeens de verantwoordelijkheid bij de docenten op de middelbare scholen neerleggen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:04

Opvoeden begint bij de ouders, maar de school heeft daar ook een eigen taak in. Je kunt van ouders niet verwachten dat ze gedrag corrigeren wat ze niet meemaken; daar ligt toch echt een taak voor de docent.

Het lijkt me wel logisch dat je als ouders een school zoekt die qua normen en waarden aansluit bij wat je zelf mee wil geven, maar als je erop vertrouwt dat de school ze wel aanleert ben je ruimschoots te laat, volgens mij.

Samouray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:12

Ik sluit me bij de meeste van jullie aan. De opvoeding van een kind is de taak van de ouders en niet die van school. School kan, en moet, er wel aan mee werken, zoals Goof aangeeft.
Ik herinner me een programma op Ned3, over een school waar moeilijk opvoedbare kinderen onderwijs kregen. Ik heb echt respect voor de mensen die daar proberen om de kinderen weer een beetje op de rails te krijgen. Er was één jongetje die elke dag in vieze kleren op school kwam, snowboots aan terwijl het hoogzomer was en zijn tanden werden op school gepoetst omdat de moeder dat vertikte. "Waarom zou ik het thuis doen, als ze het op school ook doen???" Echt, ik heb met verbazing gekeken hoe die ouders met hun kinderen omgingen.
Tuurlijk, er zijn genoeg kinderen die geboren worden met een gedragsafwijking, maar een grote groep kinderen is ook 'verpest' door de ouders. En dan is het helemaal van de gekke dat zulke ouders verwachtten dat de school dat wel weer recht trekt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:26

--> NM Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:41

Aangezien kinderen toch een uur of 30 per week op school zitten, kun je niet zomaar 30 uur niet aan het opvoeden gaan. Het is, lijkt mij, niet alleen de taak van de ouders, en ook niet alleen de taak van de leraren, maar van allebei.

Als ouders vinden dat de school hun eigen opvoedproblemen op moeten lossen, dan hebben ze wel een verkeerd idee. Maar scholen moeten er ook zorg voor dragen dat de leerlingen op school niet zo maar alles mogen doen, zorgen voor een veilig schoolklimaat. De docent die het niet erg vindt dat kinderen elkaar onderling uitschelden en er dus niets van zegt 'want dat is zijn taak niet' zit evengoed verkeerd.
En als ouders daarover klagen - dan hebben ze gewoon gelijk.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:53

Ann schreef:
Bij mijn weten begint de opvoeding van mijn kinderen hier thuis. Je kunt niet van leraren verwachten dat zij die taak in zijn geheel overnemen, wel verwacht ik van hen dat ze er op aansluiten (wat ook gebeurt, geen onvertogen woord over). Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

Precies, hier ben ik het mee eens. En dan sluit de opmerking van Shadow0 hier perfect op aan. Er zijn nog altijd 30 uren waarop de kinderen op school zitten. Om in die 30 uur maar de opvoeding compleet te laten vallen is geen optie. School, en dus leerkrachten, moeten kunnen aansluiten met algemene opvoeding.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:58

Iedereen die met kinderen bezig is, zou ze in zekere zin ook moeten opvoeden. De ouders in de eerste plaats, maar ook op school moeten er waarden en normen worden aangeleerd(of beter gezegd onderhouden worden), en zeker worden ingegrepen als kinderen verkeerde dingen gaan doen. Al moet het geen vervangmiddel voor de ouders worden. Ik kan me heel goed vinden in de reactie van Shadow.

Al is het niet altijd even gemakkelijk voor de school om de kinderen op het zelfde niveau op te voeden als de ouders doen. Zo kwam ik eind juni mijn oud-kleuterjuf tegen. We geraakten in gesprek, en zij vertelde me een voorval in de school, dat ze een keer een boze moeder op haar dak had. Die haar verweet, dat zij niet tegen haar 5-jarige zoon moest zeggen dat die geen 'stom trut' tegen haar mocht zeggen. Ze had een klasgesprekje gehad met de kleuters, dat je andere mensen niet mocht beledigen, en het buurjongetje had er blijkbaar uitgefloept: "Jamaar X zegt wel 'Stom trut', tegen zijn moeder!" Waarom de kleuterjuf X uitlegde dat dat helemaal niet netjes was, en dan krijg je een boze moeder aan de deur "jij moet niet zeggen wat mijn kind mag en niet mag."

Probeer zo kinderen maar eens de juiste normen en waarden mee te geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:06

Bij je positie als docent hoort ook een pedagogische rol. In mijn beperkte ervaring tot dusver zijn het wel altijd de ouders die onopgevoede rotjongen naar school sturen die erover klagen, de kinderen die van thuis uit een goede opvoeding hebben meegekregen maken het zelden zo bont op school dat ze opvallen. Ik heb de ouders in 3 soorten getypeerd tot dusver:
* Mijn Hendrik-Jan doet zoiets niet
* Als Sjonnie weer loopt te rotzakken dan geef je hem maar een klap voor zijn kop hoor, krijgt hij thuis ook!
* Ik snap niet waarom u hierover belt. Wat hij op school doet, is de zaak van de school. Daar ga ik me niet mee bemoeien.
Dan weet ik al hoe het thuis gaat Bloos

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:09

Urielle, dat zijn hele rake typeringen! Haha!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:11

er1k schreef:

inderdaad opvoeden begint thuis en niet op school, ze zijn op school om te leren,
schrijven rekenen lezen
opvoeden of heropvoeden behoort thuis te gebeuren

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 18:14

Urielle schreef:
Bij je positie als docent hoort ook een pedagogische rol. In mijn beperkte ervaring tot dusver zijn het wel altijd de ouders die onopgevoede rotjongen naar school sturen die erover klagen, de kinderen die van thuis uit een goede opvoeding hebben meegekregen maken het zelden zo bont op school dat ze opvallen. Ik heb de ouders in 3 soorten getypeerd tot dusver:
* Mijn Hendrik-Jan doet zoiets niet
* Als Sjonnie weer loopt te rotzakken dan geef je hem maar een klap voor zijn kop hoor, krijgt hij thuis ook!
* Ik snap niet waarom u hierover belt. Wat hij op school doet, is de zaak van de school. Daar ga ik me niet mee bemoeien.
Dan weet ik al hoe het thuis gaat Bloos

Ik ben het dus helemaal met je eens, ik werk ook in het onderwijs en deze voorbeelden kloppen precies.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:17

Fairie schreef:
Ann schreef:

Precies, hier ben ik het mee eens. En dan sluit de opmerking van Shadow0 hier perfect op aan. Er zijn nog altijd 30 uren waarop de kinderen op school zitten. Om in die 30 uur maar de opvoeding compleet te laten vallen is geen optie. School, en dus leerkrachten, moeten kunnen aansluiten met algemene opvoeding.

Op voorwaarde ook dat wat de school verlangt, thuis ondersteunt wordt.
Zo hebben wij leerlingen die een strafstudie krijgen om een gegronde reden maar dat dan van hun ouders niet moeten doen, op die manier ondermijn je als ouder wel de positie van de school natuurlijk Lachen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:32

terorita schreef:
inderdaad opvoeden begint thuis en niet op school, ze zijn op school om te leren,
schrijven rekenen lezen

Dat vind ik absoluut niet, je bent op school om veel meer te leren. Functioneren in een groep, omgaan met eisen, werkhouding, omgaan met verschillen, kennismaking met een wereld die groter is dan die van je gezin... dat zijn dingen die je niet eens KUNT leren thuis, niet op de manier waarop je dat op school leert. Een deel van de opvoeding gebeurt gewoon op school.

Lezen, schrijven en rekenen zijn maar een deel van wat je op school leert.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:54

inderdaad een deel, maar bepaalde dingen zoals omgaan in een groep, houding, kennismakking met de wereld,
ik ben van mening dat een deel hiervan toch ook al thuis begint

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:57

School heeft een grote invloed op de vorming van je kind, derhalve ook mbt opvoeden.

De eindverantwoordelijkheid ligt altijd bij de ouders

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:55

Shadow0 schreef:
terorita schreef:
schrijven rekenen lezen

Dat vind ik absoluut niet, je bent op school om veel meer te leren. Functioneren in een groep, omgaan met eisen, werkhouding, omgaan met verschillen, kennismaking met een wereld die groter is dan die van je gezin... dat zijn dingen die je niet eens KUNT leren thuis, niet op de manier waarop je dat op school leert. Een deel van de opvoeding gebeurt gewoon op school.

Lezen, schrijven en rekenen zijn maar een deel van wat je op school leert.

Dit ben ik absoluut met je eens en dit is iets wat docenten inderdaad moeten ondersteunen en begeleiden.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 22:59

Ik vind dat het grotendeels aan de ouders ligt, die brengen toch de normen en waarden bij zo'n kind aan.. De meeste kinderen gaan de eerste 2 a 4 jaar van hun leven niet naar school, weet zeker dat zo'n peuter/kleuter dondersgoed weet wat ie wel kan doen en niet kan doen thuis... Dat zal hij ook op school uitproberen enz..

Tuurlijk heeft school er invloed op en zeker in de hogere groepen of middelbare school, maar daar zal jij als ouder goed naar moeten kijken hoe je kind is en dat niet zomaar toestaan als het aan het veranderen is...

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 23:09

Teigetje schreef:
Zo hebben wij leerlingen die een strafstudie krijgen om een gegronde reden maar dat dan van hun ouders niet moeten doen, op die manier ondermijn je als ouder wel de positie van de school natuurlijk Lachen.

En toch is dat t recht dat de ouder heeft! Mijn zoontje is 6 en heeft nog geen strafwerk, maar als ik het ooit niet eens ben met de manier waarop de school hem straft zal ik daar wel over gaan praten en laat ik hem zeker niet de straf uitvoeren. Ik wil eerst die gegronde reden wel weten. En ook als ik het wel eens zou zijn wil ik daar over praten daar ik thuis miss verder kan met de reden waarom hij die straf krijgt.
Nu wordt hij wel eens op de gang gezet omdat hij zijn kwek niet kan houden.... (van wie hij t heeft? Niet v mij! Want ik heb t nog... hahah). Daar praat ik thuis wel over omdat ik dat ook mijn taak vind. Probeer m uit te leggen dat hij moet luisteren naar zijn juf, zeker nu hij naar groep 3 gaat.

Ik vind wel dat de hoofd-moot v opvoeden bij de ouder ligt, ik wil mijn kind graag MIJN normen en waarden bijbrengen. Ik denk ook dat ouders die hun taak als opvoeder serieus nemen niet tegen problemen aanlopen op school op dit vlak.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 23:23

ShirleyA schreef:
Teigetje schreef:

En toch is dat t recht dat de ouder heeft! Mijn zoontje is 6 en heeft nog geen strafwerk, maar als ik het ooit niet eens ben met de manier waarop de school hem straft zal ik daar wel over gaan praten en laat ik hem zeker niet de straf uitvoeren. Ik wil eerst die gegronde reden wel weten. En ook als ik het wel eens zou zijn wil ik daar over praten daar ik thuis miss verder kan met de reden waarom hij die straf krijgt.
Nu wordt hij wel eens op de gang gezet omdat hij zijn kwek niet kan houden.... (van wie hij t heeft? Niet v mij! Want ik heb t nog... hahah). Daar praat ik thuis wel over omdat ik dat ook mijn taak vind. Probeer m uit te leggen dat hij moet luisteren naar zijn juf, zeker nu hij naar groep 3 gaat.

Ik vind wel dat de hoofd-moot v opvoeden bij de ouder ligt, ik wil mijn kind graag MIJN normen en waarden bijbrengen. Ik denk ook dat ouders die hun taak als opvoeder serieus nemen niet tegen problemen aanlopen op school op dit vlak.

Tuurlijk heeft de ouder dat recht, maar als ouder en school op dat punt niet tot een overeenstemming kunnen komen en als de straf gegrond is en de ouders duidelijke informatie gekregen hebben over het waarom, dan lijkt het mij beter dat het kind een andere school opzoekt aangezien het opvoedingsproject van de school dan duidelijk niet aansluit bij de waarden van de ouders.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 23:52

Het bijbrengen van normen en waarden lijkt me toch echt een taak van de ouders en niet van de school. Een school hoort daar wel op aan te sluiten. Het lijkt mij ook logisch dat je als ouders een school zoekt die wat dat betreft bij jouw ideeën past.

Mocht één van mijn kinderen ooit met strafwerk thuiskomen dan moet het wel gigantisch onredelijk zijn voordat ik de leraar in het ongelijk zal stellen. Je ondermijnt op die manier zo gigantisch zijn positie, want je kinderen leren daarmee dat ze zich niks van de leraar aan hoeven te trekken want pa of ma lost dat toch wel voor ze op.

lore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 09:25

Karl66 schreef:
Mocht één van mijn kinderen ooit met strafwerk thuiskomen dan moet het wel gigantisch onredelijk zijn voordat ik de leraar in het ongelijk zal stellen. Je ondermijnt op die manier zo gigantisch zijn positie, want je kinderen leren daarmee dat ze zich niks van de leraar aan hoeven te trekken want pa of ma lost dat toch wel voor ze op.

Als leerkracht zijnde ga ik hier 200% in mee. Je kiest een school staat achter hun normen en waarden en volgt de leerkracht. Ik ga als leerkracht ook niet het ouderlijk gezag van mijn kids hun ouders niet ondermijnen. (tenzij we met incest, geweld,...) te maken hebben.

Verder denk ik idd dat de discussie is waar stopt de taak van de school en waar start de taak van de ouders en visa versa. Hierbij wordt de laatste jaar de taak van de school als steeds ruimer omzien en de taak van de ouders als steeds beperkter. Wij hebben sinds vorig jaar bvb een ontbijtdienst. Leerlingen die thuis niet kunnen ontbijten mogen komen ontbijten op school. ( Het gaat hier om 12 tot 18 jarigen). Persoonlijk vind ik dit niet meer de taak van de school, maar ouders vinden het normaal en makkelijk dat we dit aanbieden.

Ook hebben we meer en meer ouders die ons bellen om te vragen hun kind te straffen, want thuis hebben ze er niets aan te zeggen, zelfs een ouder die mij geld aanbood als ik zijn kind kon motiveren om te komen lessen volgen.

Het wordt tijd dat ouders inzien dat opvoeden echt wel hun taak is, en dat de school hier alleen een aanvullende en bevestigde taak invult. Mijn leerlingen (16-20 jarigen) kan ik echt niet meer opvoeden, hooguit wat bijsturen. En voor sommigen is het idd jammergenoeg te laat. Maar wat ben ik trots als ze dan als 18 jarige afstuderen en toch je komen bedanken. En je weet dat het toc nog "goed" gekomen is.