Agenten houden ‘bonnendagen'.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faelivrin

Agenten houden ‘bonnendagen'.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 17:42

Citaat:
AMSTERDAM - Politiemensen schrijven regelmatig bekeuringen uit aan iedereen die ze kunnen betrappen. Zij houden deze 'bonnendagen' om een slechte beoordeling te voorkomen en hun loopbaan veilig te stellen. Dat stelt de Nederlandse Politiebond (NPB) zaterdag in De Telegraaf. Alleen zo kan volgens agenten op andere dagen 'normaal worden gewerkt'.

Het 'bonnenquotum' leidt tot veel klachten, zegt NPB-voorzitter Hans van Duijn in het ochtendblad. Agenten die eerder 'uitstekend' of 'goed' functioneerden worden volgens de NPB lager beoordeeld als zij te weinig bekeuringen uitschrijven. "Zelfs agenten die enkele bonnen te weinig schrijven merken het. Een agent schreef 226 bonnen in plaats van 250 en werd afgewaardeerd, terwijl hij op alle andere punten uitstekend scoorde."

Financiering
Het kabinet maakte onlangs bekend dat politiekorpsen bij hun financiering niet langer worden afgerekend op het aantal bekeuringen, schrijft de krant. De politiebond beweert dat desondanks 'voldoende bonnen voor leidinggevenden een belangrijke en meetbare norm is geworden'.

De Raad van Hoofdcommissarissen stelt dat agenten niet alleen op het aantal uitgeschreven bonnen worden beoordeeld, reageert woordvoerder Cees den Bakker. "Maar bonnen zijn inderdaad belangrijk. Handhaven is een van onze kerntaken. Als je geen fouten ziet, moet je naar de oogarts of weg bij de politie. Als je één bekeuring per dag moet halen, dan moet je wel blind zijn als je geen enkele overtreding ziet."

Bron; www.nu.nl

Hoe denken jullie hierover?

Schimmelig

Re: Agenten houden ‘bonnendagen'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:44

Ik denk:

Per agent gemiddeld 1 bon per dag, van gemiddeld 40 euro x 365 x alle agenten in NL Scheve mond

Misselijk

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:50

haha, nou gelukkig was het gisteren geen bonnen dag dan!

M'n licht op m'n fiets doet het al maanden niet..
maar rijd wel elke dag savond naar huis..

gisteren dus ook..
politie rijdt langs me..
dacht ok nu mag ik erg veel geld gaan betalen..
had m'n id-kaart ook niet bij me namelijk..
maar ze reden gewoon door!!

haha was ik even blij!!

Maar on-topic:
ik denk dat de goede agenten, de echte fouten er uithalen..
en niet gaan zitten zeuren als je een kwartiertje over je parkeerbon heen bent..

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:57

chitra schreef:
haha, nou gelukkig was het gisteren geen bonnen dag dan!

M'n licht op m'n fiets doet het al maanden niet..
maar rijd wel elke dag savond naar huis..

wat prettig dat jij zonder licht rijdt.. ook erg prettig voor de volgende automobilist die jou niet ziet, je aanrijdt en vervolgens zelf nog schuldig is ook...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:02

In Amsterdam rijden 9 op de 10 zonder licht. Tegenwoordig is er meer controle, dus daar halen agenten hun bonnen quota wel Nagelbijten / Gniffelen
Met licht rijden doe je overgens voor jezelf en je mede weggebruikers, niet alleen voor de 'agenten'...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:04

Faelivrin schreef:
Citaat:
[b]AMSTERDAM - Politiemensen schrijven regelmatig bekeuringen uit aan iedereen die ze kunnen betrappen. Zij houden deze 'bonnendagen' om een slechte beoordeling te voorkomen en hun loopbaan veilig te stellen.

Bron; www.nu.nl

Hoe denken jullie hierover?

Dat dat precies is wat we wilden als maatschappij. Er werd geroepen om prestatiecontracten en meetbare resultaten, er werd geroepen om meer blauw op straat en meer actie. En dit is de manier waarop dat is ingevuld.
Van de kant van de agenten heel begrijpelijk, en ik vind dan ook dat het de korpschefs en alles wat daarboven zit zijn die er op aangesproken moeten worden, niet de agenten zelf. Zij doen wat er van ze geeisd wordt.

Interessant overigens dat veel mensen zoveel problemen hebben met het schrijven van bonnen. Dat staat m.i. haaks op het zero-tolerance beleid. Er werd geroepen om hardere aanpak en een einde van de gedoogcultuur. Dit zijn daar de gevolgen van en dat lijkt me volkomen logisch.

(Mijn persoonlijke voorkeur is een heel ander beleid, maar op alle fronten en niet slechts tegen 'bonnen scoren'.)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:19

Shadow0 schreef:
Dat dat precies is wat we wilden als maatschappij. Er werd geroepen om prestatiecontracten en meetbare resultaten, er werd geroepen om meer blauw op straat en meer actie. En dit is de manier waarop dat is ingevuld.

Nee we wilden dat er iemand kwam als je belt dat je ze nodig hebt, maar dat duurt of minimaal een half uur of er staan opeens 5 politiewagens.

Van coordinatie bij de politie is nog steeds weinig sprake, om dat nu op te lossen met het meetbare succes van veel bonnen is een zwaktebod.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:27

sarabande schreef:
Van coordinatie bij de politie is nog steeds weinig sprake, om dat nu op te lossen met het meetbare succes van veel bonnen is een zwaktebod.

Naar mijn mening wordt er juist zoveel gecoordineerd dat niemand meer weet wat er gecoordineerd wordt Lachen

Ik vind het meetbare succes met de hoeveelheid bonnen ook geen goeie oplossing, maar het is wel wat destijds is afgesproken bij de invoering van het prestatiecontract. En op dat moment leek een groot deel er toch wel achter te staan.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 18:33

Shadow0 schreef:
Van de kant van de agenten heel begrijpelijk, en ik vind dan ook dat het de korpschefs en alles wat daarboven zit zijn die er op aangesproken moeten worden, niet de agenten zelf. Zij doen wat er van ze geeisd wordt.

Interessant overigens dat veel mensen zoveel problemen hebben met het schrijven van bonnen. Dat staat m.i. haaks op het zero-tolerance beleid. Er werd geroepen om hardere aanpak en een einde van de gedoogcultuur. Dit zijn daar de gevolgen van en dat lijkt me volkomen logisch.

(Mijn persoonlijke voorkeur is een heel ander beleid, maar op alle fronten en niet slechts tegen 'bonnen scoren'.)

Ik heb zo ongeveer exact dezelfde mening als jou, Shadow.
Alleen had ik de reactie's van anderen wel verwacht zoals ze zijn.
Vandaar mijn vraag; "Hoe denken jullie hierover?" Knipoog

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:58

zoalng je niks verkeerds doet , kan de politie je geen bon geven Knipoog of zie ik dat verkeerd .dat ze weleens iets door de vingers mogen zien vind ik niet meer dan menselijk , als jij bijv. met je man in de auto zit en je ebnt half aan het bevallen en jullie vergeten je portomonee met rijbewijs en id mee te nemen ... tja dan zou je van mij mogen doorrijden en soms is dat teveel gevraagd....

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:05

ik vind 1 bon per dag een lachertje, als ik bij mij door de stad een rondje rijdt kan ik al terugkomen met een vol bonnenboekje.
als jij je netjes aan de regels houdt heb jij niets te vrezen van die agenten, die lopen echt niet te zoeken naar die ene bon per dag

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:31

Het gaat overigens om 1 bon per dag gemiddeld.

Maar daar zitten natuurlijk ook heel veel dagen bij waarop je met hele andere dingen bezig bent. Nachtdiensten, assistentie bij ongevallen, nasporing, evenementen, allerlei zaken waarbij je waarschijnlijk niet bezig bent met 'bonnen schrijven' - politiewerk is wel even wat gevarieerder dan dat natuurlijk.

Van de andere kant begrijp ik toch niet precies hoe men dat nou ziet: harder aanpakken, geen gedoogbeleid, maar toch ook menselijker en niet zo strict. Wat is het nou? LPtjuh: er zijn uitzonderingen natuurlijk, maar de meeste keren echter zijn de bonnen, hoewel wat overdreven misschien, niet echt onverdiend hoor. Het aantal mensen dat uit gewoonte te hard rijdt is groter dan het aantal dat dat doet omdat er een hoogzwangere vrouw met spoed naar het ziekenhuis moet. Lachen

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:47

Shadow0 schreef:
Het gaat overigens om 1 bon per dag gemiddeld.

Maar daar zitten natuurlijk ook heel veel dagen bij waarop je met hele andere dingen bezig bent. Nachtdiensten, assistentie bij ongevallen, nasporing, evenementen, allerlei zaken waarbij je waarschijnlijk niet bezig bent met 'bonnen schrijven' - politiewerk is wel even wat gevarieerder dan dat natuurlijk.

ook tijdens nachtdienst kan men schrijven, tijdens een evenement heeft men al snel een parkeerovertreding of een andere overtreding, tussen de ongevallen door ben je gewoon met algemene controle bezig. dus elke dienst kan je met gemak een bon binnen halen.

ik heb er nooit moeite mee gehad en ik heb nooit hoeven "zoeken"

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:47

Kriebelen die boekjes dan zo in jullie zakken? Scheve mond

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:59

jacco_h schreef:
ook tijdens nachtdienst kan men schrijven, tijdens een evenement heeft men al snel een parkeerovertreding of een andere overtreding, tussen de ongevallen door ben je gewoon met algemene controle bezig. dus elke dienst kan je met gemak een bon binnen halen.

ik heb er nooit moeite mee gehad en ik heb nooit hoeven "zoeken"

Jij werkt dus bij de politie begrijp ik hieruit? Hoe kijk jij tegen dergelijke prestatiecontracten aan? En zou je die bekeuringen de 'moeite waard' vinden als er geen prestatiedwang achter zou zitten? En de bekeuringen die je schrijft, zijn die voor grove overtredingen, of gaat het dan om het uitvoeren van de regels tot de letter? (Bv: een foutparkeerder die een doorgaande weg blokkeert zorgt voor meer overlast dan iemand die in een parkeerschijfzone een kwartier te lang parkeert.)
Zou het uitmaken of je in een landelijk gebied of juist in een stad bezig bent?

Ik vind het interessant om iemands insider-view te horen. Dus als je er wat meer over kunt vertellen zonder beroepsgeheim te breken, dan graag!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:05

Eigenlijk dacht ik dat ze voor het geven van bekeuringen geen politieagenten inzetten. Hier in Weert zijn de parkeerwachten berucht ze plakken zelfs een prent op je auto als je bij de parkeerautomaat staat, dan moet je naar het politiebureau waar meestal wat genuanceerdere mensen zitten.

Dus wat blijft er dan voor de "echte" agenten over???

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:14

een parkeerwachter is in dienst van de gemeente en heeft zicht te beperken tot een aangewezen gebied en enkel de aan hem toegekende strafbare feiten.

Ik heb idd op straat dienst gedaan maar dat was nog voor die prestatiecontracten. Ik heb altijd geschreven als ik dacht dat het nodig was, de wat grovere overtredingen of als het ten goede kwam van de openbare orde en veiligheid. maar ik heb altijd een gemiddelde van 1 per dag ruimschoots gehaald. Een agent heeft ook tijden dat het rustiger is zodat hij een verkeerscontrole kan houden of zoiets

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:17

sarabande schreef:
Eigenlijk dacht ik dat ze voor het geven van bekeuringen geen politieagenten inzetten. Hier in Weert zijn de parkeerwachten berucht ze plakken zelfs een prent op je auto als je bij de parkeerautomaat staat, dan moet je naar het politiebureau waar meestal wat genuanceerdere mensen zitten.

Dus wat blijft er dan voor de "echte" agenten over???

Ach joh, die doen niet moeilijk. Hup nog een bon er boven op! Vork
In Amsterdam maak je dat soort idioterie wel mee, helaas.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:30

In Amsterdam moet je helemaal niet parkeren Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:32

sarabande schreef:
In Amsterdam moet je helemaal niet parkeren Haha!

Ik heb lekker een vergunning Vingers aflikken
Die's helaas niet overal geldig Scheve mond
Gewoon genoeg in de meter gooien Nagelbijten / Gniffelen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:12

jacco_h schreef:
Een agent heeft ook tijden dat het rustiger is zodat hij een verkeerscontrole kan houden of zoiets

Het zijn juist die verkeerscontroles die bij een groot deel op weerstand stuiten, heb ik het idee Lachen

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 23:17

Shadow0 schreef:
jacco_h schreef:
Een agent heeft ook tijden dat het rustiger is zodat hij een verkeerscontrole kan houden of zoiets

Het zijn juist die verkeerscontroles die bij een groot deel op weerstand stuiten, heb ik het idee Lachen

als jij tijdens zo'n controle alles in orde hebt heb je niets te vrezen, ik schrijf alleen voor verzekering of APK, of als ze meerdere documenten niet bij zich hadden dan kregen ze voor 1 van die documenten een bon en dus niet voor allemaal

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 13:37

Citaat:

Hardere aanpak slaat op verkrachters die maar 6 jaar krijgen voor het verkrachten van een 13 jarig meisje zoals in een eerdere topic werd gemeld.. Niet voor het meteen schrijven van een bekeuring als je even stilstaat op een parkeerplaats, inderdaad er moet meer blauw op straat, voor het gevoel van veiligheid van mensen weer op te krikken, niet het irritatieniveau. Volgens mij zou nederland en de korpschef een stuk blijer zijn als die politiemensen wat meer aandacht zouden besteden aan mishandelingen ed, niet aan fout geparkeerde auto's.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 13:54

Faelivrin schreef:
Hardere aanpak slaat op verkrachters die maar 6 jaar krijgen voor het verkrachten van een 13 jarig meisje zoals in een eerdere topic werd gemeld.. Niet voor het meteen schrijven van een bekeuring als je even stilstaat op een parkeerplaats, inderdaad er moet meer blauw op straat, voor het gevoel van veiligheid van mensen weer op te krikken, niet het irritatieniveau.

Wat op zich al interessante dilemma's met zich meebrengt - want harder straffen verandert maar weinig aan de daadwerkelijke criminaliteit. (Als de straffen boven een bepaald minimum zijn, uiteraard. Een straf van 6 jaar is effectiever dan 1 dag, maar de kans is groot dat een straf van 25 jaar niet effectiever en mogelijk zelfs minder effectief is dan een straf van 6 jaar.)
En effectievere methodes om criminaliteit te bestrijden (met grotere nadruk op reclassering en kansen, dat werkt en dat is bewezen) worden afgewezen omdat ze door de maatschappij als niet eerlijk beschouwd worden.
Een gevoel dat ik prima kan begrijpen hoor. Maar punt is: je kiest dan dus niet voor daadwerkelijke veiligheid maar voor subjectievere ideeen over die veiligheid.

Iets dergelijks geldt voor verkeersregels. De kans dat je in Nederland om het leven komt of gevaarlijk gewond raakt door een verkeersongeval, is groter dan dat je dat oploopt als slachtoffer van een misdrijf. Puur statistisch gezien heeft het aanpakken van gevaren in het verkeer dus waarschijnlijk meer effect dan het aanpakken van misdrijven. Toch is dat niet wat we als maatschappij ook voelen.

Ten derde gaat het zeker ook om het irritatieniveau. Hangjongeren moeten aangepakt worden, de rotzooi in de tuin van de (buitenlandse) buren mag ook best wel eens beboet. Foutparkeerders die hun auto voor jouw oprit zetten, krijgen niet hetzelfde voordeel van de twijfel. Belangrijk is vooral dat anderen verdacht worden van opzettelijk overlast veroorzaken, wat moet worden aangepakt zonder slap gezeur. Maar jijzelf was alleen maar even bezig met... en dan moet de politie niet zo kinderachtig doen.

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 16:43

En ik vind dat ze zich bezig moeten houden met andere zaken.
Laat ze zich bezighouden met mensen oppakken die echt een gevaar zijn voor de maatschappij, zoals idd verkrachters.