'Vetzucht groter probleem dan honger'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

'Vetzucht groter probleem dan honger'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 15:28

Citaat:
Uitgegeven: 16 augustus 2006 11:29
Laatst gewijzigd: 16 augustus 2006 11:48

AMSTERDAM - Er zijn in de wereld meer zwaarlijvigen dan mensen die honger lijden en er zijn dringend economische prikkels nodig om dit probleem tegen te gaan. Dat heeft een Amerikaanse professor in de voedingsleer, Barry Popkin, deze week gezegd op een congres van de Internationale Bond van Landbouweconomen in het Australische Queensland.

De overgang van een hongerende naar een zwaarlijvige wereld heeft zich dramatisch snel voltrokken, zei Popkin. Dat komt volgens hem doordat mensen in plaats van granen steeds meer dierlijke producten en plantaardige oliën zijn gaan gebruiken en ook nog eens steeds minder zijn gaan bewegen. De combinatie van deze beide factoren heeft ervoor gezorgd dat zwaarlijvigheid inmiddels een groter probleem is dan ondervoeding, zo betoogde de professor.

Deze verandering kan volgens Popkin het beste worden geïllustreerd door China als voorbeeld te nemen. Ook daar eten steeds meer mensen voedsel dat veel vet en olie bevat en leiden steeds meer mensen een zittend bestaan. Ze werken op kantoor, verplaatsen zich per auto en kijken in hun vrije tijd televisie.

Belasting

Om zwaarlijvigheid te bestrijden zouden overheden gezond voedsel goedkoper moeten maken, aldus de professor, die is verbonden aan de Universiteit van North Carolina. Volgens zijn landgenoot Barry Senauer, hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Minnesota, is het heffen van belasting op vet voedsel in landen als de VS politiek onaanvaardbaar. Hij ziet meer in het duurder maken van autorijden en het aanmoedigen van het gebruik van het openbaar vervoer.

BRON: http://www.nu.nl/news/803484/83/%27Vetz ... er%27.html

5 euro, 1 oliebol! Iemand? Vork

Je kunt beter het eten van gezond voedsel 'stimuleren', dan meer tax heffen op ongezonde producten (denk ik) Lachen
Dat 'stimuleren' zou bv. goed kunnen beginnen op de scholen, of d.m.v. extra reclame/voorlichting.

Ik eet vaak gezond, maar lang niet altijd.

Jamezy

Re: 'Vetzucht groter probleem dan honger'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:44

Vraag me af of dat 'stimuleren' wel nut heeft. Uiteindelijk bepaald iemand zelf wat er al dan niet in gaat, en dat is vaak de weg van de minste weerstand. Je maakt mij niet wijs dat er nog mensen zijn die niet weten hoe schadelijk de hedendaage eetgewoontes zijn, of die niet weten dat je toch echt groenten moet eten, wil je een beetje in leven blijven Vork

Moeten we nu oppasser gaan spelen voor zij die hun eigen gezondheid niet kunnen bewaken? Heb ik weinig trek in. En ik heb nog minder zin in opdraaien voor de kosten!
De oplossing is niet voedsel goedkoper maken of niet... De oplossing is veganistisch eten! Ben je in één klap van èn de wereldhonger (geen platgebrande oerbossen voor veevoer meer & uiteindelijk stop je toch 25x zo veel in een dier als dat je er uiteindelijk uithaalt) èn de zwaarlijvigheid af!

Zie je wel dat je van dierlijke vetten dik word? Roep ik al jaren Tong uitsteken GO VEGAN!! Haha!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 15:54

Jamezy schreef:
Vraag me af of dat 'stimuleren' wel nut heeft. Uiteindelijk bepaald iemand zelf wat er al dan niet in gaat, en dat is vaak de weg van de minste weerstand. Je maakt mij niet wijs dat er nog mensen zijn die niet weten hoe schadelijk de hedendaage eetgewoontes zijn, of die niet weten dat je toch echt groenten moet eten, wil je een beetje in leven blijven Vork

Moeten we nu oppasser gaan spelen voor zij die hun eigen gezondheid niet kunnen bewaken? Heb ik weinig trek in. En ik heb nog minder zin in opdraaien voor de kosten!
De oplossing is niet voedsel goedkoper maken of niet... De oplossing is veganistisch eten! Ben je in één klap van èn de wereldhonger (geen platgebrande oerbossen voor veevoer meer & uiteindelijk stop je toch 25x zo veel in een dier als dat je er uiteindelijk uithaalt) èn de zwaarlijvigheid af!

Zie je wel dat je van dierlijke vetten dik word? Roep ik al jaren Tong uitsteken GO VEGAN!! Haha!

Dat BOLD gemaakte gedeelte: compleet met je eens! Hoe krijg je iedereen zo ver? Hmmpff. Weer iets waar de rest wereld vast nog niet klaar voor is (weet geen eens of ikzelf daar wel klaar voor ben) Clown
Ik denk dat je met 'mensen vroeg leren gezond te eten' wel een eind komt hoor Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:21

Veganistisch eten is helemaal niet zo gezond. Wij zijn nu eenmaal carnivoren Knipoog

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:23

faye schreef:
Veganistisch eten is helemaal niet zo gezond. Wij zijn nu eenmaal carnivoren Knipoog

Veganistisch is geen woord.
En wij zijn geen carnivoren, wij kiezen om carnivoor te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:25

Ik denk ook dat je gezond voedsel goedkoper moet maken.
Ook duidelijk kenmerken. Want ik denk dat veel mensen niet weten welke producten nu wel of niet gezond zijn.
Want volgens het etiket is alles gezond Lachen

Maar natuurlijk willen ze ongezonde dingen duurder maken, heffing erop, dat brengt wat in het laadje.
Niet erg als daar tegen over staat dat gezonde dingen minder belast worden,,,maar dat zal wel niet samen gaan vrees ik zo.

een idd wij zijn carnivoren, dus een beetje dierlijk is gezond.
Je ziet dat al aan onze tanden en ons dramstelsel

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 16:26

Chocotof schreef:
faye schreef:

Veganistisch is geen woord.
En wij zijn geen carnivoren, wij kiezen om carnivoor te zijn.

Klopt helemaal! Ik at voorheen zowat elke dag vlees, nu nog maar 1 keer in de week. Dat zijn een stuk minder koeien, etc op mijn bord Vork

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:29

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 12:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:33

Met een beetje meer respect over je medemens praten zou niet misstaan.
Eigen schuld of niet, dat kan wel op een andere manier gebracht worden.
Anders gaat iedereen zo door en is het topic zo dicht.
Dat zou jammer zijn

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 16:42

runningkawa schreef:
Met een beetje meer respect over je medemens praten zou niet misstaan.
Eigen schuld of niet, dat kan wel op een andere manier gebracht worden.
Anders gaat iedereen zo door en is het topic zo dicht.
Dat zou jammer zijn

Dat zou dan niet het eerste topic van mij zijn.

Zoals mijn grootmoeder gezegd zou hebben: ''Je hebt meer moed nodig om te blijven staan dan om door te lopen.'' > Je moet je verantwoordelijkheid durven nemen.

Waarom moeten we iedereen met een probleem met handschoentjes aanpakken? Terwijl de meeste mensen ook wel eens een schop onder hun kont kunnen gebruiken (wat vaak goed werkt) Lachen

Zie bijvoorbeeld de programma's tegenwoordig op TV over vetzucht. Er komt in één van die programma's een dietiste aan huis. Het eetpatroon/voedsel van die persoon wordt een week lang genoteerd, dan zet de dietiste alles (wat de persoon in die week gegeten heeft) op tafel. De persoon wordt zo met de neus op de feiten gedrukt (zo fijn zien die volgestouwde tafels er niet uit) Clown
De dietiste neemt ook poep en urine monsters af (bah) en daarop wordt alles naar het lab gestuurd en gecheckt. Heeft zij dan ook geen respect voor de medemens? Want zij spreekt mensen ook op een harde, maar wijze manier toe Slim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:45

Dat is iets anders. Dat is met medewerkng van de betrokkene.

En wordt je van een stukje vlees niet dik Vingers aflikken

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 16:48

faye schreef:
Dat is iets anders. Dat is met medewerkng van de betrokkene.

En wordt je van een stukje vlees niet dik Vingers aflikken

Ok, daar heb je gelijk in.
Van één stukje trouwens niet nee Nagelbijten / Gniffelen

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:49

...
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 16:50

fjordido schreef:
ik denk dat ze mij bedoelde, schimmelig.. maar ik heb het al iets aangepast

ben nog steeds van mening dat de grootste eters ook vaak de grootste klagers zijn en dus op de 1 of andere manier oogkleppen ophebben en daardoor ergelijk zijn.
niet klagen en met het vingertje naar de overheid of anderen, maar er zelf wat aan doen!

Weet ik Knipoog
Ik spring graag in de bres Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:51

Een pond biefstuk is evenveel calorien al 4 goedbelegde boterhammen. Ligt er maar aan wat voor vlees he? Knipoog

Bovendien kun je door medicijnen ten eerste zwaar overgewicht krijgen , maar ook extreme eetlust en daardoor overgewicht. Enige nuancering is wel op zijn plaats! Ja

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 16:53

faye schreef:
Een pond biefstuk is evenveel calorien al 4 goedbelegde boterhammen. Ligt er maar aan wat voor vlees he? Knipoog

Bovendien kun je door medicijnen ten eerste zwaar overgewicht krijgen , maar ook extreme eetlust en daardoor overgewicht. Enige nuancering is wel op zijn plaats! Ja

In het artikeltje bedoelen je ze ook ''overgewicht zonder medische redenen'' (i guess) Lachen
Het is wel eruuug vreselijk, als de 'rollen nu omdraaien'. Het aantal hongerige mensen neemt namelijk niet rap af, maar het aantal mensen met overgewicht groeit gestaag.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:58

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:41

ik eet geen vlees maar wat dag je van al dat snoep wat in de winkels te koop is en al die chocola dat is pas funest

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:23

Gewoon extra BTW op ongezond eten net zoals op alle andere luxe producten.

Máár aan de andere kant, vlees vervangers zijn erg goed voor mensen met bijvoorbeeld een hoog cholesterol of mensen die kiezen geen vlees te eten.

Wat mij als vegetarier opvalt is dat deze vlees vervangers ontzettend duur zijn.
En waarschijnlijk dus ook onder luxe producten vallen terwijl het op zijn tijd erg gezond kan zijn!

Dus HUP omlaag met de prijzen van broodjes gezond en salades en OMHOOG met de frikandellen en frietjes.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:30

Ik denk dat het helemaal niet zo heel veel zou helpen om ongezonde dingen duurder te maken.
Net als met roken. Als mensen vet en ongezond willen eten, doen ze het toch wel, ongeacht de prijs.
Het probleem is niet dat men geen geld heeft voor gezonder eten, het is dat men graag ongezond wíl eten omdat het lekker is. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:32

Ik denk dat mensen met een min loon al vlug op slecht eten uitkomen omdat dat goedkoper is.
Daarom slecht eten niet duurder maken, wat moeten die mensen dan gaan eten?
nee gezond eten goedkoper, zodat elke beurs dat kan eten.

En meer voorlichting

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:04

runningkawa schreef:
Ik denk dat mensen met een min loon al vlug op slecht eten uitkomen omdat dat goedkoper is.
Daarom slecht eten niet duurder maken, wat moeten die mensen dan gaan eten?
nee gezond eten goedkoper, zodat elke beurs dat kan eten.

En meer voorlichting

En op wat voor manier moet het dan goedkoper gemaakt worden? Wie wordt er dan gekort?

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:11

Ik denk dat ze gezond eten ook een heelstuk goedkoper moeten maken als ongezond eten.
Waarom moet bv een light product duurder zijn als een gewoon product.
En verse groente en fruit zijn ook haast onbetaalbaar zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:48

De regering
geen 19 % BTW maar 6 % op gezonde producten.

Gezonde producten betekend ook minder zieken dus minder ziektekosten.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:52

ninja2 schreef:
Ik denk dat ze gezond eten ook een heelstuk goedkoper moeten maken als ongezond eten.
Waarom moet bv een light product duurder zijn als een gewoon product.
En verse groente en fruit zijn ook haast onbetaalbaar zeg.

Een light product is niet gezonder dus hoeft ook niet goedkoper gemaakt te worden.

Groente en fruit zijn inderdaad wel erg prijzig.