Als Harry Potter sterft, loopt zijn geestelijke moeder gevaa

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Als Harry Potter sterft, loopt zijn geestelijke moeder gevaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 10:52

Als Harry Potter sterft, loopt zijn geestelijke moeder gevaar

Harry Potter, het idool van miljoenen lezers en bioscoopbezoekers in heel de wereld, zou zijn langste tijd wel eens gehad kunnen hebben. Dat is tenminste wat schrijfster JK Rowling onlangs liet doorschemeren. Maar de Observer waarschuwt dat de woede die dat kan veroorzaken bij de fans, gevaarlijk kan zijn voor de "moorddadige" auteur.

Die fans zijn al onrustig sinds Rowling, die dankzij het succes van haar boeken en de verfilming ervan een van de rijkste vrouwen in Groot Brittannië is geworden, onlangs zei : "Ik kan heel goed begrijpen dat auteurs denken 'Ik laat mijn held sterven, want dan kunnen er geen vervolgen worden geschreven door anderen'."

Slapeloze nachten
Dat was genoeg om in de wondere wereld van de Potterianen voor slapeloze nachten te zorgen. En daarbij gaat het niet alleen om tieners die het merendeel vormen van de trouwe fans en die Harry niet kwijt willen.

Ook oudere, en bekendere, liefhebbers zoals auteurs John Irving (Hotel New Hampshire) en Stephen King (Carrie) hebben Rowling al opgeroepen haar jonge tovenaar in leven te houden. In haar eigen belang zelfs.

"Ik duim voor Harry" zei horrorschrijver King onlangs tijdens een lezing in New York. En met een verwijzing naar Sherlock Holmes, die door zijn geestelijke vader Arthur Conan Doyle ook (tijdelijk) werd "doodgeschreven", voegde hij daaraan toe "ik hoop dat Harry niet over de Reichenbach waterval wordt geduwd." Want nadat Conan Doyle zijn Sherlock Holmes had "vermoord" werd hij door lezers beledigd en zelfs fysiek aangevallen.

bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_24 ... n=homeHVDN

Ragne

Re: Als Harry Potter sterft, loopt zijn geestelijke moeder gevaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:01

Oei dus JK Rowling moet oppassen!
Het zou wel jammer zijn als ze Harry doodschrijft, ligt een beetje eraan op welke manier ze dat dan doet, maar goed, 7 boeken, 7 schooljaren Zweinstein, dus het einde komt er nu toch echt aan...

Mzz_emmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:15

Ik zou het eigenlijk best l*llig vinden als ze Harry doodschrijft..
Wij hebben trouw al de boeken en films gevolgd,
en dan maakt zij er zo bruut een einde aan.. Verdrietig
Nou, dat is misschien wat overdreven,
maar je begrijpt wel wat ik bedoel..

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:35

Hoe lang zou ze dan nog moeten doorschrijven??? Er komt toch echt een keertje een einde aan.

Natuurlijk is het jammer, maar aan alles komt een keer een einde en zo zal dat met HP ook gaan. Wat een dom gezwets weer. Ze heeft mensen heel veel leesplezier gegeven, laten ze de aandacht daar maar weer op gaan richten!

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:40

Tuurlijk zou het een keer op moeten houden en dat was toch van te voren al bekend
Ik zou het wel jammer vinden als ze hem dood zou schrijven, dat is toch niet het einde wat ik in mijn hoofd had Lachen

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:46

Juist omdat het van te voren al bekend was dat het zou stoppen na 7 delen en het einde ook al geschreven was, verwachte ik al niet anders dan dat deel 7 Harry's dood gaat worden.. Maar goed, we zullen zien Knipoog
Is toch eigenlijk te gek voor woorden dat Rowling daardoor 'gevaar' zou lopen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:50

Eigenlijk idioot om zo op te gaan in een boekenreeks maar toen prof Perkamentus doodging had ik ook al zoiets van 'Nou jaaaaa zeg!' Scheve mond
Niet dat ik JK Rowling aan zou gaan vallen hoor Clown maar ik zou het geen leuk einde van de reeks vinden (maar ik vind ook dat de laatste aflevering net als altijd op Zweinstein plaats hoort te vinden dus ik hoop dat Harry gewoon in de zomervakantie wordt overgehaald..)

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:52

Hmm, aan alles komt een einde ..
Ik heb de laatste 3 boeken niet eens meer gelezen .. Clown
En idd, ik vind het ook te gek voor woorden dat Rowling daardoor gevaar loopt .. Scheve mond

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:19

Ik vind het iid ook veel te ver gaan dat ze gevaar loopt als ze Harry dood laat gaan.
Als ik haar was zou ik hem ook dood laten gaan, anders blijft er altijd vraag naar een vervolg verhaal.

Maar ze kan hem toch ook op oudere leeftijd dood laten gaan, dat ze bijvoorbeeld een 80 jaar later hoofdstuk maakt Clown.
Gaat Harry toch nog oud en tevreden dood.

Het is toch eigenlijk belachelijk dat mensen/wij ons hier druk om maken, het is een boek...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:34

Ik zou het jammer vinden als ze Harry dood zou laten gaan. Zou toch een beetje een domper zijn. Hoewel ik het wel een logisch eind zou vinden. Harry is al zijn hele leven bezig om tegen voldemort te vechten en hun levens zijn zo met elkaar verweven dat ik het logisch vind dat ze beiden sterven aan het eind. Ik ben het met urielle eens dat het einde op zweinstein hoort plaats te vinden.

Maar het is toch te belachelijk voor woorden dat J.K. Rowling bij zo'n einde gevaar zou lopen. Als je haar gaat aanvallen ben je toch niet goed bij je hoofd. Dan wordt het hoogtijd dat je het verschil tussen fictie en werkelijkheid leert in te zien.
Maar ja het schijnt toch zo te zijn dat veel mensen dat niet kunnen. Soapacteurs die de gemenerik spelen in een serie schijnen ook vaak beledigende opmerkingen naar hun hoofd geslingerd te krijgen.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:39

JK is iemand die iets anders verzint dan leven of dood. Het is niet zo simpel bij haar.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:05

Het zou toch te gek voor woorden zijn als JK aangevallen wordt, omdat Harry eventueel dood zou gaan..

Ik zou het zelf niet leuk vinden als ze Harry doodschrijft, maar kan het wel begrijpen, dan is voor JK Harry Potter echt voorbij, die is toch al binnen met haar geld..

JoT

Re: Als Harry Potter sterft, loopt zijn geestelijke moeder g

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:11

Ik zou het heel erg jammer vinden als HP dood zou gaan, dat zou ik echt een domper vinden. Toen Perkamentus dood ging, heb ik tot het einde van het boek zitten wachten op het moment waarop hij miraculeus weer uit de dood zou opstaan. Ik heb echt een katterig gevoel aan het laatste boek overgehouden. Maar ik zie haar punt ook wel. Op die manier kan niemand verder meer aan haar geesteskind komen, dan is het gewoon over en sluiten. Ik vraag me ook af of ze ooit heeft kunnen vermoeden dat de HP-boeken zo'n overdonderend succes, zo'n hype zouden gaan worden, toen ze het eerste boek schreef. Ik bedoel, als zelfs een grootheid als Stephen King zich er tegenaan gaat bemoeien!

aergrimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:35

een boek is van de schrijver .. het zou raar zijn als ze aangekeken wordt over de afloop van haar boek

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:37

Maar dat is wel de werkelijkheid Aergrimm, mensen zijn van Potter gaan houden.. En willen dus niet dat hij doodgaat..

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:39

En toch denk ik dat we nog wel iets gaan horen van Perkamentus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:51

zou het aan de ene kant jammer vinden als harry doorgaat, maar aan de andere kant.....

het is ook wel weereens wat anders dan het "en hij leeft nog lang en gelukkig" einde

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 23:19

Ik zou beide einden leuk vinden en respecteren, alhoewel ik mijn voorkeur geef aan een levende Harry, omdat hij dat IMO wel verdient. ( Clown )
Als Harry dood gaat vind ik dat echter ook wel een "mooi" einde, het sluit de reeks echt af.

Zo kinderachtig dat mensen daar kwaad om worden. Ik bedoel, als ze het er niet mee eens zijn, ga dan lekker gefrustreerd een eigen plot op het verhaal bedenken of zo. Rolleyes

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 03:18

ik zou het jammer vinden als ie door gaat! Ik ben wel voor een gesloten eind, maar dan meer een laatste hoofdstuk als: harry doet nu dit en dat en de rest zus en zo Lachen

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:19

Idioot zou het zijn als ze haar verhaal aan zou moeten passen omdat de lezers het er niet mee eens zijn. Als haar verhaal is dat Harry moet sterven, dan moet het nu eenmaal zo zijn.
Haar verhaal is toch immers het echte verhaal?

Ergens denk ik dat ze het niet over haar hart gaat kunnen verkrijgen Harry te laten sterven, maar aan de andere kant zou ik er niet van opkijken.
Mocht hij sterven dan verwacht ik dat hij er zelf voor kiest naar zijn ouders, Sirius, Dumbledore en potentiële andere slachtoffers te gaan. Omdat hij als het afgelopen is genoeg gehad heeft...

Maar dat is slechts een wilde gok. Lachen

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:33

Zou best kunnen, maar het kan natuurlijk ook dat Harry in een laatste gevecht met Voldemort toch het onderspit delft. Of dat ze het allebei niet overleven. Beetje spectaculair einde is ook nooit weg natuurlijk. Of er gebeurd iets totaal onverwachts. Nou ja, hoe dan ook, ik kan niet wachten!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:33

Sander_ schreef:
Ik zou beide einden leuk vinden en respecteren, alhoewel ik mijn voorkeur geef aan een levende Harry, omdat hij dat IMO wel verdient. ( Clown )
Als Harry dood gaat vind ik dat echter ook wel een "mooi" einde, het sluit de reeks echt af.

Zo kinderachtig dat mensen daar kwaad om worden. Ik bedoel, als ze het er niet mee eens zijn, ga dan lekker gefrustreerd een eigen plot op het verhaal bedenken of zo. Rolleyes

Met het bovenstaande ben ik het eens Ja

Ik vind dat Harry na alle ellende in de boeken een mooi leven verdiend, maar kan me ook voortellen dat ie dood gaat, maar er is toch ook zo'n verhaal dat Harry niet met Voldermort kan leven en andersoms?

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:36

je kan er toch een ander eind aan breien dan hem dood te laten gaan.
Denk toch wel dat Rowling het soort schrijfster is dat het goede wel laat overwinnen wel via een omweg welliswaar maar.. Tong uitsteken

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:44

Ja maar als ze Harry dood schrijft, weet ze zeker en de fans ook dat dit het einde is van de Potter reeks..

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:14

De boeken worden ook steeds duisterder, de sfeer ervan steeds grimmiger. Op zich zou een gelukkig einde waarbij alles weer goed komt niet echt in deze lijn passen. Ik vrees eerlijk gezegd dat je bij je volgende HP-boek een flinke doos tissues erbij kan kopen...