Gewonden na val houten trap in Utrecht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 01:16

Bron: www.nu.nl

Uitgegeven: 6 augustus 2006 22:11
Laatst gewijzigd: 7 augustus 2006 00:34

UTRECHT - In ieder geval zeven mensen zijn zondagavond zwaargewond geraakt toen een houten trap bij een openluchtoptreden van een band in het centrum van Utrecht in het water is beland. De band Zuco 103 was net begonnen met een optreden op de Oudegracht, toen de trap instortte. De trap, waar diverse mensen op en onder stonden, kwam terecht op een boot.
De boot is gezonken, in het water zijn geen slachtoffers meer gevonden. Het drama deed zich voor om 21.45 uur.

Het Universitair Medisch Centrum in Utrecht heeft meerdere zwaargewonden binnengekregen. De mensen die lichter gewond zijn geraakt, zijn overgebracht naar andere ziekenhuizen. Twee slachtoffers lagen rond 23.00 uur, anderhalf uur na het ongeval, nog altijd op de plek waar de trap is ingestort.

Twee teams met duikers van de brandweer hebben in de gracht gezocht naar slachtoffers. Zij hebben meerdere mensen uit het water gehaald. Op de zes meter hoge, middeleeuwse trap voor de Winkel van Sinkel stonden volgens de organisatie ongeveer vijftig mensen te dansen.
Ook onder het houten en stalen gevaarte waren op dat moment tientallen mensen. Door het gezamenlijk dansen is de trap vermoedelijk ingestort, waarna diverse mensen klem kwamen te zitten en enkelen in het water belandden.

Stilgelegd
Zuco 103 vormde de slotact van de Muzikale Botenparade in Utrecht. Het evenement is direct na het ongeval stilgelegd.
Een deel van de binnenstad is afgezet om de hulpdiensten de ruimte te geven slachtoffers af te voeren.

Toekie

Re: Gewonden na val houten trap in Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 01:57

Ik hoorde het net van mijn moeder, die had het extra journaal gezien.

Vreselijk! Ik hoop dat er niet alsnog mensen overlijden aan hun verwondingen...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 08:37

ja, heel eng verhaal. een collega van me was er vlakbij. die lag met hun bootje in de gracht om naar het concert te kijken.
er zijn 10 zwaargewonden waarvan 3 kritiek...

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:16

Het was echt bizar. Geen paniek, geen gegil, opeens lag die trap daar gewoon.
Band gestopt en volgens mij hadden de meeste mensen het toen pas door.
Er was totaal geen chaos, iedereen liep gewoon rustig weg.
Wij zijn op een gegeven moment naar het Neude gegaan om nog even een drankje te drinken en om elf uur reden er nog steeds ambulances heen en weer.
Toen ik later mijn fiets op ging halen bij de Winkel was de recherche druk bezig met foto's maken en onderzoeken.

Ik hoop dat iedereen het overleeft!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:33

Heb gisterenmiddag heerlijk genoten ervan zat meer bij het Ledig erf. Savonds had ik wat anders dus was ik er niet bij.
Hopelijk overleeft iedereen het. De sfeer was idd geweldig Haha!.

Heb nog niet van een vriend mij gehoord die zou er heen gaan. Zo maar eens voorzichtig gaan bellen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 09:35

collega woont daar in de straat. Binnen paar minuten alles afgesloten, ambulances ter plekke en alles soepel verlopen. Toppie gegaan Ja Is weer eens wat anders dan altijd die negatieve berichten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:19

Erg he...? Scheve mond

Collegaatje van me was daar gister. Een kennis van haar is ook zwaargewond. Echt freaky Scheve mond

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:52

Ik ben gistermiddag geweest, vond er niet zoveel aan Bloos Maar wel triest dat die trap naar beneden is gekomen Scheve mond

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:55

ooh jakkes, wat naar hee! Ik hoop dat de verwondingen niet te erg zijn!

Quatrohorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:58

Vreselijk voor die mensen! Hopelijk overleeft iedereen het.

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:08

Tjaah het zal je maar gebeuren... Nare afsluiter Scheve mond

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:32

Wel gek idee, ik ga zelf ook wel eens naar de Winkel van Sinkel en dat moet ik ook over die trap. Wel eng idee man!
En die mensen stonden er ook onder. Je zal maar een trap op je kop krijgen. Brrr

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 13:43

Vanochtend in het nieuws meldden ze dat er tien zwaargewonden waren, waarvan 3 kritiek.
Om 12 uur hoorde ik op de radio dat er inmiddels nog maar 1 iemand kritiek is.
Positief nieuws dus. En zwaargewond is bijvoorbeeld ook een arm- of een beenbreuk. Niet dat dat niet ernstig is, maar liever een gebroken arm dan inwendige bloedingen omdat je onder de trap terecht kwam oid.
Laten we hopen dat het meevalt met iedereen en dat die laatste kritieke zwaargewonde er ook weer bovenop komt!

Wij hebben gisteren nog getwijfeld of we op die trap zouden gaan staan, maar omdat we met een grote groep waren en de trap al heel erg vol stond, zijn we aan de andere kant van de gracht aan de werf gaan staan, deels ook op een trap overigens. Die was alleen massief en van steen/beton.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:01

Is het nog waar ook dat je nooit onder een trap/ladder door moet lopen (of staan dus). Nagelbijten / Gniffelen Scheve mond

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:35

Pff best eng dat dat zomaar kan gebeuren, dat die trappen overbelast raken.. In de krant stond dat het die houten trappen waren van het winkeldeel naar het benedendeel van de oude gracht, en daar zijn er echt tientallen zoniet honderden van!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:59

Maar daar sta je normaal gesproken niet met 50 man tegelijk op te dansen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:17

Dat denk jij Schijnheilig

Maar je hebt gelijk, daar zijn ze niet voor gemaakt, maar zulke dingen zijn altijd moeilijk, het kan, dus is er een kans dat het gebeurt..

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:11

Ik las het vanmorgen op fok, best een eng idee, maar helaas iets wat altijd kan gebeuren.. Nagelbijten / Gniffelen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:18

Oh ik hoorde en zag het op het nieuws, stom ook eigenlijk om met zoveel op zo'n trap te gaan staan. Ik vond het al eng om in mijn eentje zo'n trap op of af te lopen. Maar goed volgens mij denk je daar op zo'n moment ook niet aan. Lachen In ieder geval tijd om nieuwe trappen te plaatsen lijkt mij zo.

Hopelijk komt het allemaal goed met die mensen die gewond zijn geraakt.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:57

Marchador schreef:
Hopelijk komt het allemaal goed met die mensen die gewond zijn geraakt.

De man die nog steeds kritiek was, is gisteravond overleden.. Scheve mond

Gelukkig gaan ze voor de UITdagen maatregelen nemen en mag er op de trappen niet gezeten of gestaan worden.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:16

klopt was vanmorgen in het nieuws, al brachten die jongens van 3fm het behoorlijk l*llig (organisatie heeft uitgebreid onderzoek gedaan en de conclusie was "de trappen mogen niet meer gebruikt worden als sta/zitplaats")

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:49

In Utrecht steggelen ze nog steeds over schuld en verantwoordelijkheid. Voor mij is het allang duidelijk. Primair zou de verantwoordelijkheid bij de gemeente liggen, edoch, als er zoveel mensen zich verdringen op zo'n trap? Dan is dat vragen om ongelukken! Die mensen zijn dus ook eigenlijk verantwoordelijk.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:07

Grappig het nieuws vanmorgen ze waren al vanaf zondag op zoek naar de eigenaar en die zouden ze gaan aanpakken wegens slecht onderhoud haha. Wat blijkt?. De gemeente Utrecht is de eigenaar??

Ben benieuwd hoe dit de doofpot in gaat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:15

Dit gaat idd de doofpot in. De Gemeente kan zich zulke schandalen niet permitteren.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:18

marel schreef:
In Utrecht steggelen ze nog steeds over schuld en verantwoordelijkheid. Voor mij is het allang duidelijk. Primair zou de verantwoordelijkheid bij de gemeente liggen, edoch, als er zoveel mensen zich verdringen op zo'n trap? Dan is dat vragen om ongelukken! Die mensen zijn dus ook eigenlijk verantwoordelijk.

Tja maar als de gemeente te eigenaar is geven ze de organiserende partij de schuld. Sneu.
Als het druk is kan je al organisatie niet overal rekening mee houden?. Niemand verwachte dit toch??

Al de trappen daar zijn best eng en oud. Bij het ledig erf ga ik regelmatig van een trap die wel veilig is maar de andere verderop wil ik echt niet vanaf.