Tourwinnaar Floyd Landis betrapt op doping na raid naar Morz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PrietPraat

Tourwinnaar Floyd Landis betrapt op doping na raid naar Morz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 16:36

Tourwinnaar Floyd Landis betrapt op doping na raid naar Morzine

Een nieuwe dopingbom is dus ingeslagen in het al zo fel geteisterde wielrennen. Het is wel degelijk eindwinnaar Floyd Landis die een positieve dopingplas afleverde in de voorbije Tour. Na zijn schitterende raid in de zeventiende rit naar Morzine werd er te veel testosteron aangetroffen bij zijn dopingtest. Dat heeft Landis' ploeg zonet zelf bekendgemaakt. Als ook de analyse van het B-staal positief blijkt, dan verliest de Amerikaan zijn eindzege aan Pereiro Sio en wacht hem een lange schorsing. Na Vuelta-winnaar Roberto Heras vorig jaar (op epo betrapt) is Landis de tweede eindwinnaar van een Grote Ronde in één jaar die op doping betrapt werd. (KH)

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_23 ... n=homeArt1

Het is dus nu officieel...

tsss Scheve mond

Amina_

Re: Tourwinnaar Floyd Landis betrapt op doping na raid naar Morz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:42

Gadverdamme zeg.
Eerlijke sport hoor Nagelbijten / Gniffelen
Tsss.

Globetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:43

bron www.nu.nl
Tourwinnaar Landis betrapt op doping

Uitgegeven: 27 juli 2006 16:12
Laatst gewijzigd: 27 juli 2006 16:36

AMSTERDAM - Tourwinnaar Floyd Landis heeft tijdens de Ronde van Frankrijk positief getest op het verboden middel testosteron. Dat heeft zijn ploeg Phonak donderdag bekend gemaakt.

Volgens een mededeling van zijn team is bij de Amerikaanse wielrenner een te hoge concentratie van testosteron/epitestosteron aangetroffen. De vondst werd gedaan na de zeventiende etappe, die Landis won. Landis revancheerde zich in die rit na een inzinking de dag ervoor.

Afzegging

Landis zou woensdagavond zijn opwachting maken in het criterium de Acht van Chaam. De Amerikaan vertrok echter om onduidelijke redenen hals over kop uit Nederland. Ploeggenoot Koos Moerenhout had van het team te horen gekregen dat hij wegens een blessure niet kon starten."Floyd had last van een heup gekregen en ging naar de dokter in Duitsland."

De ploegleiding was donderdag de gehele dag onbereikbaar, totdat Phonak zelf het nieuws naar buiten bracht. De ploeg was woensdag op de hoogte gebracht door de wereldwielerunie UCI.

xAstrid

Re: Tourwinnaar Floyd Landis betrapt op doping na raid naar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:51

aaahh wat stupid....

Barco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:02

eerst maar even de contra-expertise afwachten. maar als het echt zo is, is het niet echt handig van hem.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:33

Pfff, de zoveelste wielren-rel. Ontzettend jammer allemaal. We wachten inderdaad de contra-expertise maar af, wat een drama zeg.

Wat ik me afvraag (ik heb er totáál geen verstand van, dus expertise gevraagd): Testosteron is natuurlijk een lichaamseigen stof, de concentratie kan enorm schommelen nietwaar? Ik kan me zo voorstellen dat je na zo'n rit op de één of andere manier een erg hoog lichaamseigen testosterongehalte hebt? Hoe bepaal je nou of de te hoge concentratie lichaamseigen is, of dat iemand doping heeft gebruikt? Sommige mensen hebben van zichzelf toch al een ontzettend hoog testosteron-gehalte?
(EPO, ook zoiets)

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:37

Ze verpesten de sport hiermee...

Als je hierdoor moet winnen...

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:18

eerlijk gezegd had ik het wel ergens verwacht, je kunt niet de ene dag je helemaal kapot fietsen, en de dag erna zo terug komen, je lichaam moet wel even herstellen van zo'n klap. Maar dit is inderdaad niet goed voor de wielerwereld...en dan denken ze ook nog dat ze niet gepakt zullen worden, ongelofelijk!

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:39

Je weet als wielrenner toch dat de kans groot is dat je gepakt wordt? Ik snap echt niet waarom ze het dan toch proberen (als het echt waar is..). Ik zou liever eerlijk winnen dan op zo'n manier..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:39

Ik vraag me af of er werkelijk sprake is van doping in al die gevallen die nu ineens 'spontaan' boven water komen.. Floyd Landis weet echt wel van de dopingcontrole, dat is standaard gebruik.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 19:40

Entourage van Landis verrast
Het kamp van tourwinnaar Floyd Landis reageerde verrast en aangeslagen op het dopingnieuws.

John Lelangue (manager Phonak, ploegleider van Landis): "We zijn verrast door dit resultaat, maar zullen ons houden aan de ethische code die we ondertekenden. Floyd gaat een tegenexpertise aanvragen. Als die het eerste resultaat bevestigt, wordt Landis ontslagen. Tot dan gaan we hem alvast geen wedstrijden meer laten rijden."

Of er een medische verklaring voor de positieve test kan zijn, weet Lelangue niet. "Ik ben geen wetenschapper en weet niets van verhoudingen tussen testosteron en epitestosteron. Ik weet dat testosteron ook natuurlijk aangemaakt wordt. Onderzoek moet maar uitwijzen wat er gebeurd is."

Koos Moerenhout (Ned/ploegmaat Landis): Dit grijpt me aan. Het is alsof de hemel op m'n kop valt. Ik heb nooit iets van dopinggebruik in het team gemerkt. Ik hoop dat de tegenexpertise ons een verklaring geeft."

Arlene Landis (Moeder van Floyd Landis): "Als hij medicijnen voor zijn heup genomen heeft, treft hem geen schuld. Maar als hij vals wou spelen, heeft hij de zege niet verdiend. Ik weet dat de verleiding voor veel renners groot is. Tot ik de ware toedracht ken, kan ik er niet meer over zeggen." (belga)

joortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:44

Ik vind dit echt onwijs stom, vanochtend toen ik teletekst las en dit nog niet bekent was en ik las dat hij is eens spoorloos was verdwenen, was het eerste wat ik dacht oliebol hij zou toch niet die doping geval zijn. Maarja dat is ie dus wel echt kloten voor de wielersport en de Tour. Scheve mond

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:48

even over dat medicijngebruik voor zijn heup, dan moet dat van tevoren aangegeven worden bij de dopingcontrole dinges. Maar niet achteraf aankomen met: maar ik had medicijnen tegen dit en dat, met medicijnen etc moet je zoiezo oppassen, aantal jaren geleden was een turnster die had goud gewonnen op een groot kampioenschap, maar was ook schuldig bevonden aan doping, terwijl ze alleen maar een verkoudheidstabletje had genomen, oppassen dus met zulke dingen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:40

Testosteron is een stof die op de lange termijn werkt, het werkt dus niet zo dat hij dat na die slechte dag ingenomen kan hebben om daarna opeens een dag later geweldig te presteren.

Het schijnt wel dat ze met een extra controle kunnen zien of het lichaamseigen is of niet in geval van een verstoorde testosteron-huishouding. Dit schijnt ongeveer een week te duren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 07:01

Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ervan moet denken. Door experts wordt gezegd dat doping niet zo snel werkt. Maar aan de andere kant: de wederopstanding was wel heel opmerkelijk.
En waarom ga je er vandoor als je niets te verbergen hebt?
Het blijft een raar verhaal.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:01

Bealy schreef:
Wat ik me afvraag (ik heb er totáál geen verstand van, dus expertise gevraagd): Testosteron is natuurlijk een lichaamseigen stof, de concentratie kan enorm schommelen nietwaar? Ik kan me zo voorstellen dat je na zo'n rit op de één of andere manier een erg hoog lichaamseigen testosterongehalte hebt? Hoe bepaal je nou of de te hoge concentratie lichaamseigen is, of dat iemand doping heeft gebruikt? Sommige mensen hebben van zichzelf toch al een ontzettend hoog testosteron-gehalte?
(EPO, ook zoiets)

Er is geen chemisch verschil te zien tussen 'toegevoegd' testosteron en lichaamseigen. Wel kun je soms nog resten van de precursorstof vinden - nandrolon bv (testosteron wordt meestal niet in zuivere vorm gegeven, maar in een vorm die in je lichaam wordt omgezet in testosteron). Er is simpelweg een grens getrokken waarboven je met een redelijke kans kunt zeggen dat de hoeveelheid testosteron (en epi-testosteron, het afbraak produkt van testosteron) niet meer 'natuurlijk' is. Je lichaam wil die hoge concentratie testosteron ook weer kwijt, en probeert het zo snel mogelijk weer af te breken, Vandaar dat de concentratie epi-testosteron ook verhoogd is. Dat is over het algemeen een 'veger' teken dan hoog testosteron.

Overigens schommelt binnen 1 persoon de concentratie testosteron niet zo erg. Wel zijn er grote verschillen van persoon tot persoon. Daarom is de normaalwaarde-range vrij breed. Testosteron wordt ook niet extra geproduceerd of verbruikt bij zware inspanning - dus er is geen reden om aan te nemen dat na het rijden van een zware etappe het gehalte daardoor verhoogd is.

Het zelfde geldt voor EPO. Als je haematocriet boven de 52% of zo is, 'zal je wel EPO hebben gebruikt'. Op andere wijze is het niet aan te tonen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:20

Ach, er zijn zoveel renners die na een slechte dag op wilskracht ineens geweldig recupereren en wie zegt dat Floyd Landis 'er vandoor is'? Allemaal mediasuggestie om het spannend te houden. Voor hetzelfde geld is die vent gewoon hartstikke kapot (wie niet na de Tour) en heeft hij geen zin meer in al die interviews ed en wilde hij gewoon naar huis, of had hij inderdaad last van die heup en heeft hij gezegd 'Nu is het genoeg even, rust....!' .

Net na die hele rits renners die niet mee mochten doen vanwege 'verdenking' (waar nu verschillende renners al onschuldig aan zijn verklaard, die balen helemaal en iemand uitsluiten voor er iets bewezen is trekt natuurlijk helemaal op niks...) moet je wel oerstom zijn om in de 'dopingvrije' Tour alsnog iets te gebruiken. Ik denk dat er meer achter zit, ik geloof er niks van dat een renner zo dom kan zijn en er gaat verrekt veel geld in om...

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:44

Ibbel, bedankt voor je goede uitleg! OK dan! Als ik het goed begrijp heb je er dus meer aan om de normaal-waarde van Landis te weten? Ik dacht al wel dat ze gewoon bepaalde bovenwaardes hanteerden, maar echt zekerheid heb je gewoon niet (dat heb je eigenlijk nooit w.b. het menselijk lichaam).

Gisteren was er bij Nova nog een discussie tussen Harm Kuipers en Berend Nikkels over doping in de sport. Overigens is Nikkels voorstander van epo-gebruik, mits dat verantwoord en dus onder medische controle gebeurt.

En inderdaad, het is echt niet mogelijk dat Landis de dag dat hij helemaal kapot ging 's avonds even wat toegediend kreeg waardoor hij de volgende dag weer top was. Kom nou, dat bestaat toch niet. Klinkt wel heel spannend natuurlijk......

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:22

Ja, als je van te voren de normaalwaardes van renners zou bepalen, heb je meer referentiekader dan zonder.

In Landis' geval zal vooral een verhoogd epi-testosteron wel een lampje hebben doen branden. Als je veel testosteron toedient, gaat je lichaam zelf minder (en uiteindelijk geen) testosteron aanmaken, en de overmaat versneld afbreken. Je lichaam weet nl dondersgoed wat de normale concentratie hoort te zijn.

Overigens is de theorie dat bij duursport testosteron idd werkt als een soort pepmiddel, ipv als spieropbouwer. Dus testosteron zou inderdaad een wederopstanding zoals bij Landis kunnen veroorzaken. Ook prednison (ook een steroid, zij het dan niet anabool zoals testosteron) is tenslotte zo'n pepmiddel.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 03:27

Jammer voor hem had hij dat spul maar niet moeten gebruiken

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 03:40

Ik heb het ook gevolgd, ik vind het frappant dat hij meteen na die etappe waarin hij meer dood dan levend over de finish kwam dat huzarenstukje neerzette, logischerwijs kan hij nooit zo snel zijn hersteld volgens mij, tenminste, niet op eigen kracht!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:23

Ik vind het wel raar dat veel deskundigen zeggen dat het bijna niet kan om zoiets even 'in te nemen' (of wat dan ook) en meteen zo te presteren... Ze zeggen dat je dan vaak al langere tijd dat spul moet toedienen.

joortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:05

Maar uuh zo'n arts vertelde bij studio sport [nos] dat het kan bij een zware inzinking als het dan word toegedient dat het dan wel werkt of iets in die geest. Clown
Maar hoorde op de duitse zender dat een normale sporter 4/1 heeft en hij had 11/1 das dan wel veel hoger lijkt mij niet dat het lichaam het zo hoog laat worden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 14:16

Wat ik nog steeds niet snap dat zo'n wielrenner willens en wetens dat spul zou nemen als je weet wat de gevolgen voor je carrière zijn. Je weet ook dat het gecontroleerd wordt. Of zouden er nog zoveel ongestraft doorkomen dat met het risico gewoon neemt?

Zandruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:20

Nee, dat laatste snap ik ook niet maar het doet me vermoeden dat de kans om niet gepakt te worden groter is, dan de kans dat ze ze wel pakken. Er wordt gewoon veel gerotzooid, in alle sporten. Jammer, hoor.