Hakenkruis fontein ontdekt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chocopasta

Hakenkruis fontein ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 11:14

UTRECHT - 27/07/06 Al 27 jaar staat er voor het gemeentehuis in het Belgische Maasmechelen een fontein in de vorm van een hakenkruis. Niemand had het door - tot iemand de fontein bekeek op Google Earth (klik op plaatje linksboven), het gratis programma van Google waarmee de aarde in satellietbeelden is te bekijken.

De ontwerper van de fontein, Robert Tachelet, is zich van geen kwaad bewust. "Schrijf op dat ik helemaal achter het ontwerp blijf staan. Ik ben er apetrots op. En ja, hoe kan u het raden: ik ben geen nazi", zo liet hij de Belgische krant Het Laatste Nieuws weten.

De burgemeester heeft belooft de fontein te laten verbouwen, zodra de bouwvakvakantie is afgelopen. Volgens Het Laatste Nieuws krijgt de fontein de vorm van een klavertje vier.

De opmerkelijke vorm, die alleen vanuit de lucht is te zien en vanaf de grond niet is te herkennen, is geen toeval. "De swastika is geen monopolie van de nazi's. Het is een universeel zonnesymbool", aldus Tachelet.

Hij is het niet eens met het besluit van de burgemeester. "De hindoes gebruiken het, de oude Grieken gebruikten het. Waarom mogen wij het dan niet gebruiken? Omdat de Duitsers er stommiteiten mee uitgehaald hebben? Ik ben het daar niet mee eens.''

Hij benadrukt dat het oorspronkelijke ontwerp in 1979 door de toenmalige burgemeester is goedgekeurd. Deze zegt zich echter niets te herinneren van het ontwerp.

Afbeelding

Bron

margot123

Re: Hakenkruis fontein ontdekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:17

oja dit heb ik gister ook gezien op tv. ik vind het goed dat ze 'm weghalen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:21

Waarom? Het ding staat er al zoooo lang, er heeft nog nooit iemand van wakker gelegen en nu ineens is het hot news...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:28

Gaan ze m weghalen? Belachelijk!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:58

euh wie bekijken dat ding allemaal vanuit de lucht???
Weghalen, tja, eigelijk kan je vandaag de dag dit soort dingen niet meer neerzetten. Maar dat ding stond er al 27 jaar!!!! En geen haan die er naar kraaide

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:33

Het is inderdaad wel onterecht dat duitsers in de WOII dit symbool hebben opgeëist en dat we daar aan toegeven. Moeten we dit nu voortaan altijd daarmee blijven associeren? Dan doen we de geschiedenis er aan vooraf teniet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:35

Dat ben ik met je eens Desiree. Je kunt wel zien dat het komkommertijd is want anders was het waarschijnlijk niet eens in het nieuws gekomen en had niemand zich er druk over gemaakt.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:37

Vind het ook onzin dat dat ding nu ineens verbouwd moet worden, al 27 jaar heeft niemand er last van gehad. (Je ziet het vanaf de grond dus blijkbaar geeneens) Wie kijkt er nou elke dag naar de sateliet??

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:41

Stom dat ze um weg halen, dat ding staat er al zo lang niemand die het ooit opgemerkt heeft.
En wat is er mis met een hakenkruis? Omdat de Duitsers/ Hilter het gebruikte..
Het haken kruis werd al veel eerder door andere volkeren gebruikt, het een iets met de zon ofzo te maken...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:43

zo hebben ze jaren geleden ook een bos gevonden met een hakenkruis erin verwerkt. ook alleen vanaf de lucht te zien.
het hele bos had donkergroene bomen en vanuit de lucht was een hakenkruis van een ander sorrt lichtere bomen te zien....
zou je dan ook dat bos om moeten hakken?
ik vind het allemaal maar onzin..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:45

gut wat een onzin Nagelbijten / Gniffelen
Het is idd komkommertijd, al die jaren en geen haan die ernaar kraait. Nu hebben mensen last van de hitte en vervelen zich, dus moet de fontein maar weg Clown

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:15

Er zit een hele geschiedenis voor dat teken.
Alleen omdat Hitler het als teken koos, is het nog niet meteen slecht. De nazi's zijn slecht. Dat teken niet.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:49

(ligt dubbel van de lach)
dat ding staat er al 27 jaar en het is nooit iemand opgevallen, knuppels. volgens mij heeft dat teken toch ook nog een andere betekenis dan alleen van de nazi's???

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:20

Ja, het is een heilig symbool uit het hindoeïsme. Ik heb een hindoestaanse huisgenoot, ik zag het laatst toevallig ook afgebeeld op een verpakking van etenswaren die hij had meegebracht uit India. Toen hebben we ook gepraat over de verschillende betekenis die het voor ons beiden heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:33

Het is een symbool in vele culturen en het is een beetje kortzichtig om het alleen aan iets negatiefs als de nazi´s te koppelen.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 20:37

Wat belachelijk dat ze dat ding weg halen..
Het staat er al 27 jaar.. Omdat nu ineens iemand het opvalt zou het maar weg moeten... Wat een onzin..

Dit teken word in tempels gebruik. En staat als teken van zon oid. Heb eens zoiets opgevat bij Yorin Travel..

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:02

mm ik snap wel dat ze m weghalen, maar vind het toch wel overdreven. Zoveel mensen bekijken de fontein niet vanuit de lucht. 27 jaar geen probleem en nu opeensmoet ie verbouwd worden; logisch Clown

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:07

Even Google Earth downloaden en bekijken hoor. Tong uitsteken
Ik vind het wel goed dat ze het weghalen.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:16

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:36

Kom op zeg, net als ik in dit topic al zei, in bv. India staan er tempels, huizen, kleding ed vol met swastika's, en ook in verschillende andere culturen, en over een stomme fontein die er al bijna 30 jaar staat gaan ze dan zeuren? trouwens raar dat niemand zag dat het een swastika was van gewoon ernaast..

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:56

pfff, ik geloof er ook geen reet van dat niemand dat ooit gezien heeft, hoe kan het nu dat je vanaf de grond die vorm niet ziet? je ziet toch hoe hij loopt...

joel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:46

ik vind de hele zooi maar belachelijk opgesteld..
ja de fontijn heeft nu eenmaal een vormpje dat nogal een verleden heeft, maar heeft het daarom dan ook dezelfde betekenis? het hakenkruis staat orgineel zelfs voor vrede dacht ik!

zielig dat ze er nu plots over vallen en het ding weg willen. een mens kan echt niks meer verdragen hedendaags

Madelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:53

Iedereen kan in dit topic wel roepen dat het hakenkruis oorspronkelijk voor iets anders dan nazi's staat, maar als je dit teken ergens ziet, bv. op een muur gespoten, denkt niemand dááraan.

Ikzelf stoor me er niet aan, niemand zal het zomaar vanaf de grond opvallen, maar begrijp wel dat sommigen dat wel doen. Ach, als het simpel te verbouwen is, is iedereen toch weer tevreden?

Wel 'apart' als je dit via Google Earth ziet en er zo'n ophef over maakt. Vraag je je toch af of zo iemand een leven heeft... Nagelbijten / Gniffelen Knipoog

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:38

Madelen schreef:
Iedereen kan in dit topic wel roepen dat het hakenkruis oorspronkelijk voor iets anders dan nazi's staat, maar als je dit teken ergens ziet, bv. op een muur gespoten, denkt niemand dááraan.

Ik denk daar anders wel aan hoor, 't is maar dat je het weet.. Bloos

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 02:35

Madelen schreef:

En helaas komt dat omdat het teken niet meer (correctie: veel te weinig) gebruikt wordt in zijn oorspronkelijke betekenis.
Zolang mensen vergeten wat het hakenkruis ECHT is, zal het teken altijd een wrange smaak geven als je het ergens op gekrast hebt. 'Bah, een hakenkruis, dat tekenen alleen nazisympathisanten."
Maar als de mens eindelijk eens terug durfde om het symbool gewoon terug af te nemen van de nazi's en in zijn oorspronkelijke betekenis te gebruiken, zou het goed gezuiverd kunnen worden. Gewoon niet bang zijn om het de gebruiken, maar dan met een duidelijke verwijzing naar de oorspronkelijke betekenis en tegen het nazisme. En pas als we eindelijk terug zo ver zijn, dat we hakenkruizen gewoon terug gebruiken als normale juwelen of tekeningen terwijl we tegelijkertijd duidelijk laten merken dat we sterk tegen het nazisme zijn, zal het kruis in zijn eer herstelt worden. Maar wie gaat die eerste persoon zijn, die durft een hakenkruis op zijn t-shirt te zetten met een duidelijke boodschap tegen racisme en nazisme. Het is nog altijd wachten. En tot die tijd is het laten staan van onozele 30 jaar oude fonteintjes waarvan de bouw niet opzettelijk is gedaan een goed vervangmiddel.