De ontwerper van de fontein, Robert Tachelet, is zich van geen kwaad bewust. "Schrijf op dat ik helemaal achter het ontwerp blijf staan. Ik ben er apetrots op. En ja, hoe kan u het raden: ik ben geen nazi", zo liet hij de Belgische krant Het Laatste Nieuws weten.
De burgemeester heeft belooft de fontein te laten verbouwen, zodra de bouwvakvakantie is afgelopen. Volgens Het Laatste Nieuws krijgt de fontein de vorm van een klavertje vier.
De opmerkelijke vorm, die alleen vanuit de lucht is te zien en vanaf de grond niet is te herkennen, is geen toeval. "De swastika is geen monopolie van de nazi's. Het is een universeel zonnesymbool", aldus Tachelet.
Hij is het niet eens met het besluit van de burgemeester. "De hindoes gebruiken het, de oude Grieken gebruikten het. Waarom mogen wij het dan niet gebruiken? Omdat de Duitsers er stommiteiten mee uitgehaald hebben? Ik ben het daar niet mee eens.''
Hij benadrukt dat het oorspronkelijke ontwerp in 1979 door de toenmalige burgemeester is goedgekeurd. Deze zegt zich echter niets te herinneren van het ontwerp.

Bron