ID tonen zonder reden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:29

Wie werkt er bij de politie en kan mij inlichten.
Een vriendje van mijn dochter, 15 jaar, is al herhaalde malen aangehouden door de politie en moet dan zijn ID bewijs tonen. Volgens mijn weten mag dat alleen als de politie daar een reden voor heeft, zoals een verkeersovertreding oid. Dat is nu dus niet het geval, hij fietst gewoon net op het moment van controles langs en wordt aangehouden, wordt ook niet verteld of er een reden is.
Wie maakt dat ook wel eens mee?

Elmond

Re: ID tonen zonder reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:33

En ik altijd maar denken dat ze je pas iets konden maken, dus om id vragen, als je een strafbaar feit hebt gepleegd!!! Mag ik vragen wat voor controles dat zijn waar hij langs fietst? Moet er wel ff bij zeggen dat ik met alcoholcontrole (1 keer meegemaakt) geen papieren heb hoeven te tonen!

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:49

Lang leve de nieuwe legitimatie plicht!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:52

Naar mijn weten mag een agent gewoon willekeurig om ID vragen... mijn broertje is agent... Vork Maar ik weet het niet 100% zeker... als je het zeker wil weten dan vraag ik het hem!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:01

Bron Nederland Veilig

Niet zomaar controleren
Het verzoek om identificatie door politie of andere toezichthouder mag niet willekeurig gebeuren. Zij moeten daar een geldige reden hebben. Het moet nodig zijn voor de uitvoering van hun taken, bijvoorbeeld voor verkeerstoezicht, hulpverlening, opsporing van strafbare feiten of handhaven van de openbare orde. Er komen geen afzonderlijke controles op het bezit van identiteitsbewijzen.

Gewoon even google zoeken naar identificatieplicht, dan valt er genoeg te vinden Knipoog .

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:02

Margee schreef:
hij fietst gewoon net op het moment van controles langs

Volgens mij is dit je antwoord...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:20

Ylana schreef:
Margee schreef:

Wat voor controles?

Iig, ze mogen NIET zomaar naar je ID vragen. Alleen als je een regel hebt overtreden! (en ik weet niet hoehet zit met IDcontroles)

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:21

Ylana schreef:
Margee schreef:

Daarom vroeg ik ook wat voor controles dat waren waar die jongen langs fietste! Als ze zijn fiets controleren oke, maar als ze op snelheid controleren....dan hoeven ze toch iemand op de fiets niet aan te houden!!!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:24

Elmond schreef:

Daarom vroeg ik ook wat voor controles dat waren waar die jongen langs fietste! Als ze zijn fiets controleren oke, maar als ze op snelheid controleren....dan hoeven ze toch iemand op de fiets niet aan te houden!!!

Tenzij de fietser sneller fietst dan de maximumsnelheid Haha!

Elmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:28

haha grapjas! echt joh, wie fietst er nou harder dan de toegestane snelheid? doe jij dat zelf ook? Tong uitsteken

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:35

Elmond schreef:
haha grapjas! echt joh, wie fietst er nou harder dan de toegestane snelheid? doe jij dat zelf ook? Tong uitsteken

Ik heb wel eens gelezen dat paar mensen daardoor een bekeuring hebben ontvangen Bloos!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:28

Ja, dat klopt. Wielrenners hadden daar wel eens last van. Hoe ze die trouwens achterhaald hebben (kenteken?? ) is mij dan weer een raadsel.

Als dat vriendje voorbij fietst bij bv een verkeerscontrole, mogen ze heb om zijn ID vragen ja!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:55

Precies, dat is standaard hoor. Het geeft ze een beeld van het verkeer op een bepaald punt. Ik ben laatst hier in Portugal aangehouden bij verkeerscontrole en daar werd mijn leeftijd gevraagd en opgeschreven op een lijst. Dat zal wel voor de statestieken zijn. Het is hun werk op dat moment, ze doen het heus niet om te pesten ofzo, ik snap de achterdocht niet. Verkeerscontrole is de reden, dan hoeven ze toch geen tekst en uitleg te geven?

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:59

Volgens mij mag het niet zomaar
maar volgens mij is de politie ook wat rommelig ermee

Ik fietste door roodlicht terwijl er een politie stond, maar hij deed niks

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:14

Misschien was hij met iets veel belangrijkers bezig. Of kon hij helemaal net zien welke kleur het licht voor jou was. Ik neem aan dat het topic niet geopend is om het werk van de politie te bekritiseren?
Door rood licht rijden is fout, niet het niet bestraffen ervan.

SuusJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:04

Ik heb gehoord dat wanneer een agent om een rijbewijs vraagt en je hebt dit niet bij je, dit binnen 24uur alsnog mag tonen. Klopt dit? Geldt dit dan ook voor het ideniteits bewijs? Neem aan van niet.. but you never know!

Edding3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:07

SuusJa schreef:
Ik heb gehoord dat wanneer een agent om een rijbewijs vraagt en je hebt dit niet bij je, dit binnen 24uur alsnog mag tonen. Klopt dit? Geldt dit dan ook voor het ideniteits bewijs? Neem aan van niet.. but you never know!

nee het niet bijhebben van een IDkaart/paspoort/rijbwijs/andere identificatie is namelijk verplicht in nederland. Heb je het niet wanneer er om gevraagd wordt krijg je gewoon een bekeuring.

straycat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:09

blijkbaar mag het wel..
Mijn zwager heeft laatst nog een boete gekregen omdat hij zijn id niet bij zich had
Natuurlijk moet dat wel altijd dat weet ik..
Hij had met ons afgesproken voor ons huis en wij kwamen net aanlopen toen er een motoragent aankwam en vroeg wat hij daar deed..
Wij natuurlijk gezegd dat hij op ons wachtte..hij stond er net 2 minuten..
De agent zei dat iedereen dat wel kon zeggen en dat hij wel een inbreker of wat dan ook zijn..
Blijkbaar is dat ook al iets wat niet mag.. op iemand wachten..
Terwijl wij gewoon bevestigden dat hij onze zwager is..
Mijn zwager vond het allemaal onzin en had geen zin om zich te indentificeren .. meteen politie auto en hup mee naar het buro..
Terwijl hij helemaal geen scene maakte of wat dan ook..

Edding3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:15

chanine schreef:
blijkbaar mag het wel..
Mijn zwager heeft laatst nog een boete gekregen omdat hij zijn id niet bij zich had
Natuurlijk moet dat wel altijd dat weet ik..
Hij had met ons afgesproken voor ons huis en wij kwamen net aanlopen toen er een motoragent aankwam en vroeg wat hij daar deed..
Wij natuurlijk gezegd dat hij op ons wachtte..hij stond er net 2 minuten..
De agent zei dat iedereen dat wel kon zeggen en dat hij wel een inbreker of wat dan ook zijn..
Blijkbaar is dat ook al iets wat niet mag.. op iemand wachten..
Terwijl wij gewoon bevestigden dat hij onze zwager is..
Mijn zwager vond het allemaal onzin en had geen zin om zich te indentificeren .. meteen politie auto en hup mee naar het buro..
Terwijl hij helemaal geen scene maakte of wat dan ook..
dat is toch alleen goed dat er zo opgelet word?! liever dat ze maar nergens naar kijken etc? ik heb ook altijd id bij. ik vind het ook een goeie regel...

Mr3nt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:36

Beetje raar.. ik heb t nog noit mee gemaakt alleen bij discotheken.. maar verder dacht ik dat ze je ten aller tijde om je ID mogen vragen.. maar ik zou gewoon voor mezelf dan vragen waarom ze die willen zien? 15 jaar dan kun je dat toch zelf wel vragen op dat moment of wat ? Ach gut

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:43

Als de persoon geen licht ophad of gaf geen voorrang is het een heel ander verhaal.
Maar een ID bij je dragen is vanaf Mei 2006 verplicht geworden.
Waar je ook bent, je moet altijd aan kunnen tonen wié je precies bent.
* Mijn vader werkt bij de politie. Clown

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:58

Nee, het mag zeker niet zomaar, er moet een bepaalde aanleiding voor zijn.
Anders kun je de boete aanvechten voor de rechter en in veel gevallen krijg je, je geld terug.
Maar bepaald gedrag of bij overtredingen moet je wel je id kunnen laten zien, je hoeft dan niet perse iets fouts gedaan te hebben.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 07:17

Lusitana schreef:
Precies, dat is standaard hoor. Het geeft ze een beeld van het verkeer op een bepaald punt. Ik ben laatst hier in Portugal aangehouden bij verkeerscontrole en daar werd mijn leeftijd gevraagd en opgeschreven op een lijst. Dat zal wel voor de statestieken zijn. Het is hun werk op dat moment, ze doen het heus niet om te pesten ofzo, ik snap de achterdocht niet. Verkeerscontrole is de reden, dan hoeven ze toch geen tekst en uitleg te geven?

maar 't is wel een makkelijke manier om aan je quota te komen wat bekeuringen betreft!!
geen ID bij je??? hoppa, betalen maar!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:24

Je vermeld dat hij langsfietst met controles, dan logisch dat er ID gevraagd wordt. Als er niks aan de hand is, dan is er toch ook niks aan de hand? Sommige buurten/wijken zijn wat problematischer en zijn er meer controles. Als bewoner moet je dat maar voor lief nemen vind ik. Alles wat ze er uit zeven daar hoor je niks van, dus dan lijkt het onzin, maar er blijft genoeg aan de stok hangen die wel de moeite is geweest. Ze staan niet voor niets op die punten. Veel brommertjes zullen er ook langs komen en die worden ook gecontroleerd. Veel gestolen brommers rijden er rond, de moeite. ID plicht is niets voor niets in het leven geroepen en in veel landen is dit al jaren verplicht. Daar is de politie niet zo mals als hier en hier in Nederland wordt bij het minste geringste al gemopperd. In het buitenland heerst nog ontzag, maar in Nederland vind men alles belachelijk.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 08:26

Ik gebruik dit topic maar ff om mijn vraag te stellen...normaal reis ik altijd met de 40% ns-kortingskaart van mijn 2 jaar oudere zus. Die is nu op vakantie en heeft die kaart meegenomen en donderdag moet ik echt een pokkenend reizen, dus dan leen ik die van mijn 4 jaar oudere zus...voor 22 kan ik ook nog wel door, maar mogen conducteurs nou eigenlijk naar ID's vragen en je beboeten als je deze niet bij je hebt?