Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 19:33

De titel lijkt mij duidelijk zat Lachen

Ik ben er van overtuigd dat je in Nederland altijd iets aan je 'maatschappelijke status' kunt veranderen. Soms betekent dit inderdaad een drastische keuze maken, meestal is het echter een stuk simpeler (my point of view) Bloos

MAAR, hoe denkt het mede-Bokt hierover? Vork

Desiree

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:47

Je kunt misschien zelf je maatschappelijke status veranderen, maar het noodlot kan dat ook. En het is dan niet altijd simpel om er weer uit te komen.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 20:02

Wat versta jij dan bv. onder 'noodlot'? Lachen

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:04

hm nee het is geen keuze ik zou nooit van mn leven een erg hoge functie krijgen, je hebt het of je hebt het niet(inteligentie)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 20:08

Jen33 schreef:
hm nee het is geen keuze ik zou nooit van mn leven een erg hoge functie krijgen, je hebt het of je hebt het niet(inteligentie)

Wie zegt dat je 'persé' een hoge functie nodig hebt om iets aan je maatschappelijke/financiele status te veranderen? Vork
Ik ken bv. een hoop ondernemers met redelijk wat poen. Allen zijn zij klein begonnen (en 'boek-slim' kan ik ze niet noemen, wel 'sociaal-slim')
Snapt u? Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:13

Nee, ik weet van iemand die nauwelijks meer aan werk kan komen omdat hij gedetineerd is geweest. Nieuwe kansen zijn zo wel heel moeilijk....

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:16

Mwa als je op je 33e volledig arbeidsongeschikt word is niet echt bevordelijk voor je financiele status kan ik je meedelen.. de status in het ziekenhuis bestaat inmiddels wel uit meerdere delen Verdrietig Clown

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 20:17

Urielle schreef:
Nee, ik weet van iemand die nauwelijks meer aan werk kan komen omdat hij gedetineerd is geweest. Nieuwe kansen zijn zo wel heel moeilijk....

Heeft hij daar dan niet zelf voor gezorgd (om het even cru te zeggen)? Er zijn speciale programma's om ex-gedetineerde weer terug in de running te krijgen bijvoorbeeld. In de grote steden lopen redelijk wat van deze projecten geloof ik Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 20:19

Hurrycane schreef:
Mwa als je op je 33e volledig arbeidsongeschikt word is niet echt bevordelijk voor je financiele status kan ik je meedelen.. de status in het ziekenhuis bestaat inmiddels wel uit meerdere delen Verdrietig Clown

Dat is vervelend om te horen Ach gut
Ik geloof echter dat je altijd 'iets' kunt doen. Want wanneer is iemand compleet arbeidsongeschikt? Ik heb mensen zonder benen gezien, die prima kunnen werken en vast ook wel zo carriere kunnen maken (natuurlijk geen staand werk) Clown

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:24

Ik denk inderdaad dat het een keuze is. iedereen zou zich hier moeten kunnen redden.

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 20:49

Schimmelig schreef:
Dat is vervelend om te horen Ach gut
Ik geloof echter dat je altijd 'iets' kunt doen. Want wanneer is iemand compleet arbeidsongeschikt? Ik heb mensen zonder benen gezien, die prima kunnen werken en vast ook wel zo carriere kunnen maken (natuurlijk geen staand werk) Clown

Op zich zul je mij niet horen klagen hoor en volledig arbeidsongeschikt is inderdaad een rekbaar begrip.
De vraag is natuurlijk wel wat je nog wel kunt en of je zelf de capaciteit hebt, niet alleen lichamelijk maar ook qua IQ, aanleg etc. om nog wat te kunnen.
Ik kan best een paar uur achter een pc zitten maar wat kan ik daarmee? Een wizkid op het gebied van computers zou zelf thuis programma's kunnen ontwikkelen om maar wat te noemen maar de doorsnee Nederlander kan dat niet.

Was bij mij ook het probleem trouwens waar ze bij de keuring op vast liepen.. theoretisch gezien zou ik nog een beperkt aantal uren wat kunnen doen maar in de praktijk blijken er geen functies te zijn die bij mij zouden passen.
Ik heb een aangeboren afwijking aan mijn immuunsysteem en ben dus heel vatbaar voor allerlei ziektes, ontstekingen, bacterien, schimmels, etc... werk mag de kans op ziekte niet verhogen dus is samenwerken met collega's uitgesloten en ook contact met clienten natuurlijk. Door dit alles is ook mijn rechter long kapot (en links beschadigd) dus fysiek heb ik ook nogal flinke beperkingen (snel moe, snel buiten adem, veel hoesten).

Tsja wat voor mogelijkheden heb je dan nog?
Als jullie mij een goede naam als schilder van moderne kunst geven dan wil ik best wat verfstrepen op een doek zetten en voor een leuke prijs verkopen hoor Haha! Clown

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 20:59

Wat dacht je bv. van 'invoer werk', dat kun je meestal vanuit huis doen, achter de comp... Je komt zo met niemand in aanraking. Zulk werk is vast wel te vinden Ja
Een kennis van mij heeft dat een tijd gedaan, betaalde ok. Wel erg saai natuurlijk Lachen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:03

Tjee lastig onderwerp. Tuurlijk is er altijd een noodlot maar er zijn ook genoeg voorbeelden waar mensne wat ana kunnen veranderen:

Een groot probleem is dat veel mensen willen niet werken. hoe vaak ik mensen binnen heb gehad in mijn uitzendbureau omdat ze moeten solliciteren voor een uitkering.

een ander probleme is dat mensen maar kinderen nemen zonder dat ze genoeg financiele ondersteuning hebben om ze te onderhouden. Tuurlijk kan er een noodlot zijn, mara ik zie genoeg gezinnen met 3 of 4 kinderen die bijna niet rondkomen. Hou het dan gewoon bij1!

Ik heb nu 3 volledig afgekeurde mensen aan hetwerk met een thuis werk baantje in eigen tempo. Ze mogen net zoveel uren werken als ze willen thuis de ene week 10 de andere keer 20 maakt niet uit ze krijgen €14,- bp/u best aardi, maar het is geen makkelijke klus. maar er zijn dus genoeg mogelijkheden! Iig hier, maar dat geldt natuurlijk niet voor alle mensen die zijn afgekeurd! maar er zouden een hoop mensen wel aan het werk kunnen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:05

Is per geval afhankelijk. Dus nee, het is zeker niet altijd een keuze.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:09

Quellian schreef:

Welke gevallen bedoel je precies? Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:10

Merilyn schreef:
Tjee lastig onderwerp. Tuurlijk is er altijd een noodlot maar er zijn ook genoeg voorbeelden waar mensne wat ana kunnen veranderen:

Een groot probleem is dat veel mensen willen niet werken. hoe vaak ik mensen binnen heb gehad in mijn uitzendbureau omdat ze moeten solliciteren voor een uitkering.

een ander probleme is dat mensen maar kinderen nemen zonder dat ze genoeg financiele ondersteuning hebben om ze te onderhouden. Tuurlijk kan er een noodlot zijn, mara ik zie genoeg gezinnen met 3 of 4 kinderen die bijna niet rondkomen. Hou het dan gewoon bij1!

Ik heb nu 3 volledig afgekeurde mensen aan hetwerk met een thuis werk baantje in eigen tempo. Ze mogen net zoveel uren werken als ze willen thuis de ene week 10 de andere keer 20 maakt niet uit ze krijgen €14,- bp/u best aardi, maar het is geen makkelijke klus. maar er zijn dus genoeg mogelijkheden! Iig hier, maar dat geldt natuurlijk niet voor alle mensen die zijn afgekeurd! maar er zouden een hoop mensen wel aan het werk kunnen.

Dat ben ik zeker met je eens. Kinderen krijgen is inderdaad een 'keuze' en voor sommige mensen misschien niet de juiste ... (om maar even cru te zijn) Bloos
Wat je zegt over 'eigen tempo' baantjes, die lijken mij perfect! Zeker voor mensen die deels/helemaal zijn afgekeurd Lachen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:17

Schimmelig schreef:
Urielle schreef:

Heeft hij daar dan niet zelf voor gezorgd (om het even cru te zeggen)? Er zijn speciale programma's om ex-gedetineerde weer terug in de running te krijgen bijvoorbeeld. In de grote steden lopen redelijk wat van deze projecten geloof ik Lachen

Nee, in dit geval niet. Deze persoon is gediplomeerd in de zorg en de ziekenhuizen, bejaardentehuizen ed willen geen ex-gedetineerden op de afdeling helaas. Van dat etiket kom je je leven niet meer af Verdrietig

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:19

met een WAO uitkering zit je aan allerlei regels gebonden waardoor je niet zomaar kunt gaan werken. Kan wel maar dan loop je het risico je uitkering kwijt te raken. Op zich is dat natuurlijk niet erg als je dan maar werk vind waarmee je fatsoenlijk rond kunt komen maandelijks. Met 10 of 20 uur in de week lukt dat natuurlijk niet. Risico? Je gaat uit de WAO en komt deels in de WW. Gevolg? Je gaat er vrijwel zeker financieel nog verder op achteruit.
Werk je een tijdje en gaat het vervolgens weer niet dan kom je mogelijk terug in de WAO maar op basis van het dan laatst verdiende loon. Grote kans dat dat (nog) minder is dan dat het was.
Zulke regels stimuleren natuurlijk ook niet he?! Hoe graag sommige mensen misschien ook willen.. niemand wil een dief van eigen portemonnaie zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:20

Schimmelig schreef:
Quellian schreef:

Welke gevallen bedoel je precies? Lachen

Lang verhaal. Betreft m'n moeder.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:23

@ Urielle
Iets voor zichzelf beginnen waarbij een kleine investering is vereist, zou zoiets geen optie zijn? Er zijn altijd mogelijkheden waar je op kunt terugvallen, ook als ex gedetineerde Lachen
Misschien niet in de tak die je ligt, maar zeker wel ander werk... Denk aan schoonmaakwerk o.i.d.
Geen leuk werk misschien, maar wellicht wel een stabiel inkomen Lachen
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 02-07-06 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:24

Schimmelig schreef:

Dat je diep in de financiele sjit komt te zitten terwijl dat niet eens jouw schuld is.

Merilyn schreef:

Ja, daar zakt mijn broek ook van af zeg! Dat is geen noodlot, dat is stommigheid.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 02-07-06 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:25

Desiree schreef:
Schimmelig schreef:

Dat je diep in de financiele sjit komt te zitten terwijl dat niet eens jouw schuld is.

Maar wat zou 'jouw' schuld niet zijn dan? Lachen
Concrete voorbeelden? Bloos

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:27

Nee, volgens mij is het niet altijd een keuze. Denk maar aan daklozen die geen werk kunnen vinden omdat ze dakloos zijn, geen uitkering krijgen tot ze een huis hebben en geen huis omdat ze geen inkomen hebben.
Andere mensen zitten geestelijk of lichamelijk zo in de knoei dat ze niet kunnen werken.
Armoede is denk ik geen keuze, maar het gevolg van minder goede keuzes en ronduit pech.

Schimmelig: welke investering? Dat heb je niet als je arm bent..

Hurrycane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 21:29

Merilyn schreef:

Mja ook nog even hierover...

Ik ben geen tegenstander van kinderbijslag.
Maar ben wel voorstander om de kinderbijslag te beperken tot 2 hooguit 3 kinderen. Tenzij je bijvoorbeeld al 1 kind had en er vervolgens een drieling bij krijgt ofzo... dan is het een ander vehaal en mag/moet er een uitzondering gemaakt worden.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 21:32

batje schreef:
Nee, volgens mij is het niet altijd een keuze. Denk maar aan daklozen die geen werk kunnen vinden omdat ze dakloos zijn, geen uitkering krijgen tot ze een huis hebben en geen huis omdat ze geen inkomen hebben.
Andere mensen zitten geestelijk of lichamelijk zo in de knoei dat ze niet kunnen werken.
Armoede is denk ik geen keuze, maar het gevolg van minder goede keuzes en ronduit pech.

Schimmelig: welke investering? Dat heb je niet als je arm bent..

Investering kan ook: tijd, moeite en energie zijn (hoeft niet altijd een bedrag te zijn) Lachen

Hoe komt de dakloos, dakloos? In NL zijn er zat instanties die mensen in zulk soort omstandigheden helpen... Zo lang er maar goodwill wordt getoond (dat is waar het veel mensen aan ontbreekt).

Natuurlijk zijn er uitzonderingen (geestelijk onwel, etc), echter doel ik meer op de 'zeur gevallen' in NL.