kindermishandeling in Portugal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

kindermishandeling in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 22:39

Volgens het net gepubliceerde rapport van UNICEF is het gemiddelde van mishandeling van kinderen met dodelijke afloop in Portugal15 x hoger dan in rijke landen.

900 kinderen tussen de 6 en 14 lieten zich betalen voor sexuele handelingen in 2000.
41% verliet school voortijdig.
56.000 minderjarigen werkten in de landbouw en handel.

sylvia2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:40

Wat erg al die arme kindertjes.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 22:41

oh, wat super erg..
en het echt heel erg vervelende van internet/ globalisering is dat je heel veel te weten krijgt, maar er gewoon in je eentje zo verrekte weinig aan kan doen.....

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 23:02

Ik zit er midden in en ken zelfs verschillende gezinnen waarbinnen het helemaal niet goed gaat. Toen ik nog bij mijn ex was wilde ik een kindje in huis nemen van familie die altijd dronken was, maar mijn ex wilde het niet. Toen is dat jochie aan een ander gegeven. Die ouders hebben samen vijf kinderen en ze zijn allemaal grootgebracht door anderen. Ze was een paar jaar geleden weer zwanger en is het toen verloren. Ze hebben haar toen meteen gesteriliseerd, dus nu kan ze gelukkig niet meer zwanger worden. Het probleem is, dat het hier een zwaar Katholiek land is, dus voorbehoedsmiddelen mag eigenlijk niet. Zijn ook verschrikkelijk duur, kan geen mens betalen. Veel jongeren gebruiken de morning afterpil, maar als je daar een paar keer goed ziek van ben geweest, ren je niet zo hard meer naar de apotheek en dus komen er gewoon veel te veel ongewenste kinderen ter wereld. Je wilt niet weten hoe ze hier met kinderen omgaan zodra ze kunenn lopen.

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:43

ik hoorde van mijn tante die in portugal woont ook hoe slim de situatie daar was, ook betreft de sexuele voorlichting. ze zou het daar graag zo zien als in nederland.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:43

En dat in een zuid europees land, daar sta ik echt van te kijken. Zijn de omstandigheden in Portugal nu ech zo anders dan in Spanje of Italie? (waar ze toch ook zwaar katholiek zijn en dier onvriendelijk en weet ik wat meer)?

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:21

Desiree schreef:
En dat in een zuid europees land, daar sta ik echt van te kijken. Zijn de omstandigheden in Portugal nu ech zo anders dan in Spanje of Italie? (waar ze toch ook zwaar katholiek zijn en dier onvriendelijk en weet ik wat meer)?

Er zijn andere topics genoeg over dierenmishandeling dacht ik zo.... Een beetje ongepast vind ik.

Wat die kindermishandeling betreft is het idd zo dat in veel zuidelijke landen het niet zo nauw genomen wordt. De cultuur is heel anders. Dat praat zeker de mishandeling niet goed maar hierdoor wordt wel minder aangifte gedaan denk ik. Ook is er misschien meer werkloosheid en meer laag opgeleiden. Hiermee bedoel ik dat er veel meer achterstandswijken zijn als in onze West Europese cultuur.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:31

De werkloosheid valt wel mee in vergelijking met andere landen. Maar, hier is het minimum loon net opgeschroeft naar 325 euro, het is lang 275 geweest en bijna iedereen werkt voor het minimum loon. Er is dus chronische armoe.
Door die armoe wordt er vaak alleen lagere school gedaan, daarna wordt het te duur, mensen zijn dus niet echt opgeleid. Scholen met minder dan tien leerlingen worden gesloten, mensen die in de bergen wonen gan soms gewoon helemaal niet naar school.
Men voelt zich door de armoe ongelukkig en dus worden er drugs (medicijnen) en alcohol flink genuttigd. (ze zijn tevens het meest gedeprimeerde volk)
Wijn is hier goedkoper dan water en ierdereen drinkt wijn bij de lunch. De helft van de bevolking, zeker op het platteland, kun je rustig alcoholist noemen. er zijn streken waar kinderen wijnpap (wijn oud brood en suiker) krijgen als ontbijt.... en sterke drank met suiker wordt gegeven om ze goed te laten slapen... (tevens hoogste, of een van de hoogste, weet ik niet meer uit mijn hoofd, in alcoholconsumptie)
Mannen hebben een enorme sexdrive en pakken alles in de buurt, inclusief kinderen, kleinkinderen, buurkinderen. Incest en verkrachting is helaas bijn normaal. (scoren ook daarmee hoog...)
Tot 2002 werden de vrouwen niet beschermd door de wet. Een man mocht rustig zijn vrouw mishandelen, de politie kwam daar niet voor. Er worden gemiddeld 5 vrouwen per maand omgebracht door man, of ex. Die wet is nu veranderd. Scheiden is heel moeilijk in een Katholiek land.
De kinderen komen door gebrek aan sexuele voorlichting en niet gebruiken van voorboedsmiddelen en zijn in de meeste gevallen niet gewenst en de ouders laten ze dat goed weten.
De aard van de Portugees is nogal explosief. Ze doen lief en aardig en beleefd, maar rijden als gekken (hoogst aantal doden in het verkeer) en reageren zich af op partner en kinderen (en dieren).
Ze kunnen zich verbaal niet goed uiten, het eerste wat ze roepen is "ik vermoord je" en de drang om dat ook echt te doen is erg groot. Mensen die bij instanties werken worden hier doodgereden of vermoord met dingen als bijlen...alleen omdat ze iemand de zin niet konden geven. Portugesen vinden "nee" niet acceptabel. Ze zeggen gewoonlijk "ja" ook als ze helemaal niet van plan zijn om het te doen...
als ze een "nee" krijgen, komt dat hard aan.
Ze kunnen ook niet tegen hun verlies. Ze kunnen eigenlijk helemaal niet goed met emoties omgaan en alles wordt omgezet in blinde woede en die wordt gericht naar een persoon, daarna zeggen ze sorry en denken ze dat de kous daar mee af is...
Een ander krijgt altijd de schuld. Mij ex lazerde eens van zijn scooter en hij kwam boos thuis, het was mijn schuld, want hij dacht aan mij en daarom viel hij...
Kinderen groeien op in een situatie met alcohol, incest en geweld en hebben totaal geen steun aan de ouders. Deze kinderen krijgen kinderen en weten dus gewoon niet hoe het ook kan.... Het is een vicieuze cirkel waar ze niet snel uitkomen, hoewel TV wel helpt.

Wat de aangiftes betreft, omdat men het normaal vindt, wordt er niet veel aangegeven, maar als het wel gebeurd, wordt er niet veel gedaan. De meeste kinderen die aan de gevolgen van mishandeling overleiden of worden vermoord door familie/verzorgers waren wel degelijk bekend bij de kinderbescherming. Zo weten ze dat er nu nog 15.000 kinderen op de lijst staan die direct gevaar voor hun leven lopen. En toch worden die niet uit huis gehaald, door de burocratie.
De verkrachte baby was bv al een paar keer eerder in het ziekenhuis geweest ... Er was met kinderbescherming afgesproken dat oma een oogje in het zeil zou houden (ouders zijn achterlijk). Gooi maar lekker de verantwoording bij een oud mens die alle mishandeling tot dan toe had toegestaan...
Dit is in Nederland trouwens ook zo, dat de instanties niet snel genoeg ingrijpen en dat zelfs in pleeggezinnen kinderen worden mishandeld (mijn ex werkte in de pleegzorg), maar het zullen er minder zijn.

Spanje is bepaald geen arm land. Italïe wel, maar die hebben een heel andere cultuur.

Hier staan we echt met een voet in Afrika. Je zou de ziekenhuizen hier eens moeten zien, de scholen, de steden...

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:02

slimmerik schreef:
[

Er zijn andere topics genoeg over dierenmishandeling dacht ik zo.... Een beetje ongepast vind ik.

Wat die kindermishandeling betreft is het idd zo dat in veel zuidelijke landen het niet zo nauw genomen wordt. De cultuur is heel anders.
Dat praat zeker de mishandeling niet goed

maar hierdoor wordt wel minder aangifte gedaan denk ik. Ook is er misschien meer werkloosheid en meer laag opgeleiden. Hiermee bedoel ik dat er veel meer achterstandswijken zijn als in onze West Europese cultuur.

Wt is er nu weer ongepast aann?
ik noem wat onwillekeurige overeenkomsten van die landen en die zet ik tegenover het verschil:
enerzijds dat kinderen eerder op een voetstuk worden geplaatst tegenover de veelvuldig slechte behandeling van kinderen zonder nader op de overeenkomsten in te willen gaan. En ik heb eht niet over de achterstandswijken in de west europese cultuur.

Qua cultuur komen Spanje, Portugal en Italie sterk overeen met elkaar dacht ik. En ik dacht ook dat kinderen er goed behandeld worden maar dit schijnt een uitzondering te zijn in POrtugal. Ik wil wel eens weten waar dat aan ligt, hoe dat komt. Lusitana kan dat aardig beantwoorden en ik moet zeggen dat mijn mond er van open valt.

Hoort portugal eigenlijk bij de EU? Zo ja, past dat wel in de EU?

Borntotry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:36

Tsja zielig meer kan ik er niet van zeggen. Ik denk dat iedereen hier het zelfde ervan denkt.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 15:13

Ze zitten in de EU. Er wordt gewerkt aan te proberen de levensstandaard op te schoeven. Maar de menatliteit van mensen verander je niet een, twee, drie.
Er is ook een heel ander Portugal. Politiek gezien doen we het nl helemaal niet slecht.
Je kunt Portugal grof verdelen in kust en achterland. Aan de kust zitten de beste bedrijven, leven ze grotendeels van toerisme, zitten veel buitenlanders, levenstandaard hoger, scholing beter, afkomst beter. end an in het achterland de situatie die ik in de eerdere post beschreven heb. Daar zie je als toerist dus niets van en ook de buitenlanders die aan de kust wonen ontkennen gewoon dat er misstanden zijn.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:50

Toch mag de EU er wel op staan dat de regels verscherpen t.a.v. vrouwen en kindermishandeling lijkt me.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 10:45

Er zijn regels, er bestaan instanties die ze beschermen en mensen worden gestraft. Maar het stopt ze niet.
Er zijn hele dorpen waar iedereen familie van elkaar is. Die gaan elkaar niet verlinken en bemoeien zich ook niet met de opvoeding. Vergeet niet dat bijna alle Portugezen gezinnen in het achterland een jachtgeweer hebben! en in de stad zijn er veel met een pistool. Bovendien zijn ze niet te beroerd om een bijl te pakken of een landbouwwerktuig als een "hak" of mestvork, om je te doden. In de gierput (dodelijk door het gas) gooien komt ook veel voor en andere putten (de meeste portugezen kunnen niet zwemmen).
Of ze slaan iemand gewoon dood.
Er is laats een jongen doodgeslagen over een ruzie van ene jaar eerder! Ze hadden hem uitgenodigd om een glaasje te drinken en zogenaamd om het goed te maken. Maar hij was gewoon in de val gelokt en vermoord. Het ging om een meisje. Twee jongens hadden graag hetzelfde meisje gewild en hij ging er mee vandoor. Alsof dat meisje geen keuze had en de jongens het allemaal bepalen! En alsof dat meisje dan nu ineens met zo´n moordenaar zou willen!
Komt heel veel voor. Als meisje ben je gewoon bezit. Er is een gozer die verliefd is op zijn nichtje en haar constant lastig viel. Ja meisje is 14 ofzo en jongen in de twintig. Ze heeft hem aangeklaagd, met als gevolg dat ZIJ niet meer in het café van haar eigen ouders mag komen, omdat hij daar vaak komt. Zo´n vonnis snap ik dus echt niet! Zijn kant van het verhaal is, dat hij gewoon serieus verkering wil en hij haar dus helemaal niet lastig valt. Pardon?
De gedachtengang van de jongens is nogal krom. DAAR moet verandering in gebracht worden.
Dat doen ze nu heel slim met jongerensoaps.

Zunzuncito

Re: kindermishandeling in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:03

Tijdens mij stage in Muy Muy in Nicaragua kwam ik ook vooral de kindermishandeling tegen, waarvan je niet weet hoe je dit zo snel moet doorbreken. Er liepen daar elke dag kinderen door de straat met spullen om schoenen te poetsen. Van 's morgens vroeg tot laat in de avond. Toen ik vertelde dat armoede in dit gebied voor veel problemen zorgde en dat ouders erg hard moesten werken EN hun kinderen blijkbaar de straat op moesten sturen, beaamde een collega dit, maar keek me ook even schuin aan. Het blijkt dat vooral in die afgelegen gebieden (vooral) vaders massaal binnen (huis of cafe) blijven en hun kinderen het geld laten verdienen. Ze mogen niet terugkomen voordat ze bijvoorbeeld een halve dollar aan geld hebben verdiend die dag. Neemt niet weg dat er ook veel mensen zijn die elke dag hard werken en hun kinderen wel mee moeten laten werken (lees: kinderen krijgen om hun kleine boerderijtje draaiende te houden). ALcoholisme, slaan...je hoorde er elke dag over, maar zien is een heel ander verhaal. De gevolgen daarvan...vooral de zelfdodingen, bleven me zo bij staan. Geen jeugd kennen, geen toekomst in pindadop Muy Muy hebben, en dat alles in combinatie met Nicaraguaanse agressie en passie dat een verloren liefde je emotionele dood betekent...kinderen van 14 die zichzelf van het leven beroofde: het stond (bijna) elke dag in de krant...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 12:52

Ja, dat is absoluut vergelijkbaar, al is men daar nog een graad armer, dus is alles nog een graadje erger. Gemiddelde levensverwachting is daar ook niet zo hoog.
Hier krabbelen ze ook nog maar net op van een hoog gehalte aan kindersterfte (bij geboorte of in het eerste jaar). Als je een oudere moeder vraagt hoeveel kinderen ze heeft, antwoorden ze een getal en zeggen er achteraan een getal "en zoveel leven er nog".
Dit is mede het gevolg van het debiel systeem dat je in een ziekenhuis moet bevallen. Dat klinkt vreemd, maar het betekent in veel gevallen een uur of langer in een ambulance... Nu gaan ze ook nog veel kraamafdelingen sluiten en moeten sommigen zelfs de grens over!
De nieuwe generatie wil maar 1, hooguit 2 kinderen. Die worden vaak verwend, zonder grenzen opgevoed en daar gaat het dus ook mis...

moes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:31

Jeetje! ik wist echt niet dat het daar in portugal er ook zo aan toe ging.. Als ik zulke dingen lees zou ik echt graag naar bijv portugal gaan om dit te zien.. Klint mischien raar maar ik vind dat iedereen zulke dingen eens zou moeten zien! Wij hebben zo'n luxe leven hier!
( Ik ben ook ooit nog wel een keer van plan om te gaan reizen naar zulke landen zoals Afrika, portugal enz Ik ben daar wel heel erg geintresseerd in.... Maar ik weet nog niet goed hoe dit wil aanpakken enz )

Ik ga dit topic zeker even volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 10:38

Ik hèb het gezien.
Dat is wel jaren geleden, maar zo te lezen is er nog maar weinig veranderd. Bedelende zwerfkinderen, golfplaten hutjes, mensen die zich wassen in een rivier waar ook het riool op uitkomt... Zo triest en vooral: zo dichtbij maar toch zo 'ver' van ons rijke leventje.
Nee, als vakantieland staat Portugal niet meer op mijn lijstje.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 15:03

Hmmm, dat is dan toch jammer. Als er iets een land goed kan doen, is het toerisme. Het kan ook slechte invloeden hebben, maar wat ik zie bij de echt arme landen is, dat het ook heel veel goeds kan doen.
Kijk, het nadeel van zo'n topic is dat je een deel van problemen eruit licht, terwijl je het grote deel wat heel goed kan zijn, weg laat. Zo heb ik nergens anders mensen gezien, die als rubber terug kunnen stuiteren na tegenslag, als mensen in arme landen. Waarbij dat de de kleinste dingen waar ze waarde aan hechten, hen gelukkig kan maken. Het zegt ook wel iets dat iedereen veel lacht...je kan niet altijd aan de slechte dingen denken als je een land voor ogen haalt, daar zijn de bewoners zelf het meestal wel mee eens. Neemt niet weg dat het ook aandacht mag hebben, zoals nu. Persoonlijk vind ik het alleen maar een verrijking om geconfronteerd te worden dat niet iedereen een 'leunstoel' heeft. Een mening vormen, of iets beoordelen is stukken helderder als je er met je neus middenin staat, dan wanneer dat je een Discovery documentaire ziet. Juist dat beetje extra maakt, dat je je kan inleven in wat zo'n leven betekent. Je ogen worden geopend...vaak...niet altijd. En misschien zijn er dan ook mensen die er wat aan willen doen. Alle beetjes kunnen helpen.Ja

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:57

Ik denk niet dat het toerisme komt daar waar deze beelden worden geschetst. Ik geloof ook dat waar toerisme is, de omstandigheden net nog iets beter zijn.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:05

Ik denk het wel Knipoog . Ik ben op dat soort arme plaatsen geweest en zag daar, hoe kleinschalig dan ook, ook toerisme. En ook hoe veel mensen van dat kleine beetje extra geld dingen deden om hun levenstandaard op te krikken. Dat gaat snel als je laag begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 20:20

Mijn ervaringen waren niet alleen in 'het achterland' maar ook in toeristische steden als Porto en Faro. Eén keer verkeerd rijden en je zat in de sloppenwijken die de meeste toeristen niet (mogen?) zien.

Mijn ervaringen met Portugezen 'van nu' zijn nog niet veel beter. Het beeld dat Lusitana schetst over hun denkwijze tov vrouwen herken ik zeker wel.
Eerst een week of twee de galante heer spelen... Tot de potentiele vriendin van "kennis" naar "vriendin" opgewaardeert is en dan is ze eigendom/bezit en mag je doen wat je wilt... En nee, het gaat daarbij niet altijd om laagopgeleide mensen, ook hoogopgeleide Portugezen weten niet beter krijg ik het idee.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:18

Het valt mij op dat jij altijd van die nare topics en discussies opent, dierenmishandeling/stierenvechten/kindermishandeling.

Misschien is het wel goed om er over te praten, maar ik ben op dit gebied een echt struisvogel, ik steek me kop hiervoor in de grond!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 22:25

horselover21, het leven is meer dan je eigen huisje, tuintje, weitje... Waarom zou je je kop in het zand steken voor andere zaken?
En waarom zijn het nare topics? Omdat jij niet wilt horen wat er buiten je eigen tuintje gebeurt? Dat is wel de harde realiteit. Een realiteit waar jij en ik middenin zitten.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:07

Dat de levensstandaard in Portugal lager is dan in Nederland dat klopt wel. Dat de mensen daar wel eens wanhopig van worden en er daarom meer kindermishandeling / alcoholisme en andere narigheden voorkomen dan in Nederland geloof ik direct. Maar zoals jij het omschrijft lijkt het wel of dat voor bijna 100% van de Portugese bevolking geld en dat is toch echt niet zo.

Misschien onlangs een aanvaring gehad met een portugese man die niet zo aardig tegen je was?
Nu deugt gelijk de gehele Portugese (mannelijke) bevolking niet meer?

Ben een paar jaar terug op paardrijvakantie geweest in de Alentejo en heb daar hele andere ervaringen opgedaan. Oké op vakantie kijk je anders naar dingen dan dat je er woont en zo vreselijk veel portugezen heb ik daar ook weer niet ontmoet dus die waren misschien niet zo representief voor de rest van de bevoling. Plaats waar we waren was namelijk nogal afgelegen.

De eigenares van de paarden was opgeleid aan de hogere agrarische school en had dus wel een goede opleiding. Toen wij daar waren heb ik ook diverse van haar vrienden/vriendinnen ontmoet die ook allemaal hbo hebben. Die zie ik er echt niet voor aan dat ze kinderen al aan de drank helpen. Wij logeerden in een appartementencomplexje van 5 huisjes van haar ouders en aten bij hen in het restaurant dat tevens de stamkroeg was voor de plaatselijke bevoling. Alleen maar ontzettend aardige behulpzame mensen ontmoet. Ze waren naar nederlandse maatstaven niet rijk en werkten wel 7 dagen per week maar waren wel tevreden met wat ze hadden.

Mensen hebben misschien geen magnetrons, vaatwassers en kast vol dvd s maar je kan ook prima gelukkig zijn zonder veel materiële dingen. Vooral als de mensen uit jouw buurt ook zo leven.

Moet er wel bijzetten dat de eigenaresse van achter in de twintig toen net weer alleenstaand was omdat ze het weer eens had uitgemaakt met haar vriend omdat ze vond dat hij te veel dingen voor haar wilde beslissen. Portugese mannen zijn niet zo gewend aan vrouwen (met een eigen zaak) die het prima voor elkaar hebben zonder man. Maar het was zeker geen brute macho zoals jij alle portugese mannen omschrijft.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 12:57

Nou Lindsey, zoals jij die mannen omschrijft noem jij ze misschien geen brute macho's, maar ze zijn het wel! Want ze verdragen dus geen zelfstandigheid van een vrouw maar eentje die altijd voor ze klaar staat (wat met een eigen zaak dus niet kan).

Ik vind dit topic toch interessant want ik wist deze dingen helemaal niet over Portugal. Het is anders als mensen weer hun vuil spuien over een zoveelste kaffer die een hond of kat op beroerder manier vermoordt. Altijd weer dezelfde topics met dezelfde voorspelbare (terecht) woedende reacties. Maar goed, iedereen weet dat die dingen gebeuren. En er verandert NIETS. Wat de politiek geeft daar geen f*ck om.

Er zijn echter veel mensen die op vakantie gaan in Portugal. Toch goed om een en ander van de plaatselijke bevolking te weten. Daarnaast, Portugal is een west europees land en daar verwacht je die wantoestanden niet.