School dumpt leerling op snelweg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

School dumpt leerling op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 16:53

AMSTERDAM - Een 15-jarige scholier van het Geert Groote College in Amsterdam is begin deze week tijdens een schoolreisje naar het Duitse Weimar zonder pardon op de snelweg gedropt.

Meereizende docenten besloten de leerling na een rit van ruim 140 kilometer op de A1 richting Hengelo uit de bus te zetten omdat de ouders niet aan hun betalingsverplichtingen hadden voldaan.

De leraren zetten de scholier af op een kleine parkeerplaats. Na een lange wandeling in de berm kwam hij aan in de plaats Holten, waar hij de trein naar huis pakte. "Ik erken ruiterlijk dat dit nooit had mogen gebeuren", aldus Mieke van Leusden, lid van de dagelijkse leiding van de school. "De docenten hadden iets anders moeten regelen. Er had bijvoorbeeld een auto van school kunnen komen om de jongen op te halen of een taxi gebeld kunnen worden."

Tekst en uitleg

De meereizende docenten zullen na terugkomst uit Duitsland vrijdag tekst en uitleg moeten geven aan de schoolleiding. Bij vertrek uit Amsterdam wist de jongen ongezien de bus in te komen, aldus Van Leusden. "Ik ga checken bij collega's hoe dat heeft kunnen gebeuren."

De leerling mocht niet mee omdat de ouders nog steeds de 40 euro van het schoolreisje van vorig jaar niet hadden betaald. "We hebben een hele serie brieven gestuurd met het verzoek het geld alsnog over te maken, maar daar hebben we geen reactie op gehad", aldus Van Leusden.

Rekening

De school had de ouders vantevoren gemeld dat hun zoon dit jaar niet mee zou mogen bij achterwege blijven van de betaling. Ook de 140 euro voor het uitstapje van dit jaar is volgens de school niet betaald. "Er is niets op onze rekening gekomen"

Nou het moet toch niet gekker worden, nog een geluk dat er niets gebeurt is

Janna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:56

Ik vind dit inderdaad ook raar..
Die ouders betalen niet en dan word het KIND uit de bus gezet, dat kan je als school gewoon niet maken!
Hadden ze maar eerder moeten nadenken voordat het kind de bus instapte..

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:58

Je gooit toch in the middle of nowhere geen leerling uit de bus, het is toch hun eigen schuld dat ze hem de bus in hebben gelaten of niet dan? Had dan de ouders laten komen of iemand anders, ik zou een schadevergoeding eisen Wat nou als die leerling geen geld bij zich had, had die ook niet met de trein naar huis kunnen gaan, ect ongelofelijk.

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:59

Beláchelijk gewoon. Ipv dat ze hem vóór de reis niet mee hadden genomen (wat overigens ook niet eerlijk geweest was, hij kan er immers niks aan doen), ik begrijp niet hoe ze erop gekomen zijn zeg. Ze hebben (de schoolleiding oid?) hun fout wel toegegeven volgens mij he?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:08

wat achterlijk gewoon , ik zie het al voor me, dat ik met mijn schoolreisje naar de BeekseBergen erges gedropt zou zijn?

netam12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:10

Ik hoorde het inderdaad ook vannochtend op de radio :S.
Wel raar zeg dan ga je hem toch niet halverwege dumpen om het mara zo te noemen is voor zo kind ook niet leuk.
Hadden ze dat maar eerder moeten na kijken of afspraken er over maken

Grietzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:16

Nou lekker dan.
Je weet toch dat die jongen niet mee mag?! Dan valt het toch op dat hij WEL in de bus zit!
Het wordt steeds gekker.. wie verzint het om zo iemand de bus uit zetten?!

ninja2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:18

lizjuhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:19

beetje maf, ken 2 jongens die zijn op kamp waren in de Ardennen en ze werden op de trein naar huis gezet, omdat ze een ei hadden gegooid... maar goed 2 jongens van 16-17 alleen in de trein leek mij ook niet zo verantwoordelijk.
Dit is nog gekker... op een kleine parkeerplaats

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:20

ik vind dit echt onzin. je zet toch geen leerling uit een bus aan de snelweg?! wat is dat nou weer voor een onzin? het is niet verantwoordelijk, er had van alles kunnen gebeuren en dit doet de naam van de school ook zeker niet goed. leraren kunnen dit niet zomaar maken, al hebben de ouders het geld niet overgemaakt. dit kan je niet maken om zomaar iemand te droppen. moet niet gekker worden!

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 17:23

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:46

In dit topic staat het hele bericht.
Wat mij betreft blijft juist deze open.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 20:44

ik vraag me af waar de chauffeur was in dit hele verhaal, hij of zij is toch ten alle tijden de eindverandwoordelijke als het om de vijligheid van de passagiers gaat of ze nou wel of niet betaald hebben.

iemand er uitzetten langs de snelweg is trouwens verboden, ook de parkeer plaatsen vallen onder die regel, dus de chauffeur had dit nooit mogen toestaan.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 21:41

Die kun je toch niet maken?

Stel je voor dat er wat was gebeurd.. Die mensen mogen van mij flink op het matje geroepen worden

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:03

Er zal wel genoeg aan vooraf zijn gegaan... er is geen school leiding die dit "zomaar" doet!

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:14

En al zou er genoeg vooraf zijn gegaan.. Dit kun je niet maken!

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:52

Ik vind dat echt te ziek! En dan dat er nog mensen durven te zegen; ja er zal wel genoeg vooraf gegaan zijn.

Het ging erom dat die ouders dat bedrag nog niet gestort hadden! Miss zaten ze wel in geldnood?
Als ik dat mannetje was.. ooooh........

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:10

DebbieY schreef:
Ik vind dat echt te ziek! En dan dat er nog mensen durven te zegen; ja er zal wel genoeg vooraf gegaan zijn.

Het ging erom dat die ouders dat bedrag nog niet gestort hadden! Miss zaten ze wel in geldnood?
Als ik dat mannetje was.. ooooh........

Ja hoor durf ik te zeggen. In eerste instantie KAN het ook helemaal niet maken. Maar we hebben maar één kant van het verhaal. We weten niet wat de beweegreden is geweest van de chauffeur of schoolleiding. Het is niet meer zo dat leerlingen per definitie lief zijn, ongewapend en de school met respect behandelen... Dus tot we beide verhalen hebben ga ik niet alvast één partij veroordelen...

GeneralFlynn

Re: School dumpt leerling op snelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:17

Waarom na zo'n lange rit op de terug weg een kind uitzetten?????
Raar..
Als ze zo principieel waren hadden ze hem niet eens in laten stappen,en had ie gewoon niet mee gegaan...
Dit is echt belachelijk hoor...
(en ze geven het nog toe ook,dat dit nooit had mogen gebeuren!!)

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:31

ik ben zelf ook chauffeur en heb ook een tijdje tour gereden maar ik had die jongen nooit op die plek uit de wagen laten gaan.

wat een leiding ook zegt de verandwording voor zoiets ligt ten alle tijden bij de chauffeur, als er iets was gebeurd is hij de klos, daar had ik toch mooi voor bedankt.

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:40

nou ja, waar slaat dit nou weer op? Had hem dan bij de trein afgezet in plaats van hem te laten lopen? Langs een snelweg!? Die mensen zijn helemaal getikt!!
Durf gelijk niet meer op schoolreisje, stel dat je er voortaan ook uitgezet word als je even een dolle bui hebt??

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 12:46

Is het een idee om te wachten op wat de leiding in de bus te vertellen heeft.

Een verhaal heeft 2 kanten, en pubers hebben een rijke fantasie

Na vrijdag zou er vanaf de andere kant het verhaal toegelicht worden, en misschien is het niet alleen financieel, maar zijn er ook andere factoren die meespelen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:35

Het is helemaal niet interessant wat de andere kant van het verhaal is. Je kan als leerkracht geen leerling langs de snelweg uit een bus zetten want ze zijn op dat moment verantwoordelijk voor het kind.

Had op mijn part de ouders gebeld dat ze nu hun kind kunnen komen ophalen en wacht daar op (principieel zijn heeft nou eenmaal een prijs), rij naar een station, koop een kaartje en zet hem onder begeleiding van een leerkracht op de trein naar huis. Maar het is zwaar onverantwoordelijk om een kind zomaar uit de bus te zetten.

En misschien was het een verschrikkelijk rotjoch die er in de bus een puinzooi van maakte? Dan had je het als leerkracht toch echt op een andere manier moeten oplossen dan deze te gemakkelijke weg kiezen.

Het is gewoon volslagen gebrek van verantwoordelijkheidsgevoel van die leerkrachten en ik zou mijn kinderen niet op die school willen hebben zitten!

Brammetje16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:38

Jeetje, vaag verhaal! ik zou het iig niet pikken!

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 14:39

Dit kan echt niet!!!

Ik bedoel, de school wist van tevoren ook wel dat de ouders niet hadden betaald, dan hadden ze hem niet mee moeten nemen, maar zomaar uit de bus zetten... wie weet wat er had kunnen gebeuren...