Asielbeleid moet soepeler?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ja
3 (20%)
Nee
12 (80%)

Totaal aantal stemmen: 15

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 20:37

Wat vinden jullie? Moet het soepeler, waarom wel/niet?

ShirleyA

Re: Asielbeleid moet soepeler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:53

Zeker niet, het mag van mij juist wel wat minder soepel worden. Er worden veel mensen onterecht hier 'toe gelaten'. Het geeft veel te veel problemen en daar zit niemand op te wachten. Helaas hebben diegene die echt assiel nodig hebben op deze manier geen kans. Als er beter te werk zou worden gegaan en men het kaf v t koren weet te scheiden kunnen zij die recht hebben op hun assiel opgenomen worden. Vaak zijn het juist de zg goudzoekers die hier komen. Ik vind dat geen goed ontwikkeling. We moeten geen luilekkerland worden. Daar is dit land te klein voor en niet op ingesteld. Aanscherpen dus, en alleen hulp bieden aan hen die dit echt nodig hebben.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:56

ShirleyA, mag ik vragen waarom jij vindt dat veel mensen onterecht worden toegelaten?

Nederland heeft tegenwoordig een duidelijk asielbeleid met strenge regels voor toelating in dit land. Goudzoekers zullen er altijd blijven, maar het is echt een fabel dat mensen 'zomaar' een verblijfsvergunning krijgen.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:05

Ik zou zeggen dat het beleid (dat de afgelopen jaren al talloze malen is herzien) eerst een kans verdient om te werken.

Dit soort dingen veranderen niet van de een op de andere dag. Dat wat wij op dit moment als asielbeleid 'zien' is eigenlijk het beleid van 5 jaar (of langer) terug. Er zijn vele veranderingen doorgevoerd en het is veel strenger geworden. Maar het duurt een poos voor de effecten daarvan duidelijk zijn.

Ik vind dat het eerst een kans moet krijgen, en dan over een tijdje moet het opnieuw bekeken worden. De 'gelukszoekers' die er nu zijn en in het nieuws komen, zijn allemaal hierheen gekomen voor deze wijzigingen.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:19

Hobby schreef:
ShirleyA, mag ik vragen waarom jij vindt dat veel mensen onterecht worden toegelaten?

Nederland heeft tegenwoordig een duidelijk asielbeleid met strenge regels voor toelating in dit land. Goudzoekers zullen er altijd blijven, maar het is echt een fabel dat mensen 'zomaar' een verblijfsvergunning krijgen.

Mijn tante is werkzaam als tolk voor assielzoekers en volgens haar wordt er heel wat afgelogen door velen. Ze hebben geen paspoort en er valt dus ook niets te bewijzen en zo kan alle verdraaid worden. Zo ziet zij ook mensen meerdere keren terug komen nadat ze terug gezonden zijn. Soms gaat terug zenden niet omdat t land v herkomst niet duidelijk is. Van mij mag het nog strenger worden, zo dat er echt hulp geboden kan worden aan hen die t nodig hebben. Maar ik ben wel blij dat t srenger is geworden. Ik ben ook wel blij met Rita Verdonk, ze schept wel n duidelijke lijn. (goed dat ze die voetballer geen voorrang verleend bv)

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 23:14

Ik vond het beleid prima.....(sorry tot Ayaan)

Regels zijn regels, maar moeten wel voor iedereen gelden.

Blijkbaar is dat nu van de baan.

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:01

Moeilijke vraag, eigenlijk vind ik dat we met z'n alle op deze wereldbol wonen, en iedereen mag gaan en staan waar hij/zij wil. MAAR het word wel erg druk hier. Ik denk als we al dat geld dat we in ontwikkeling van arme landen beter zouden besteden we het probleem al een stuk minder zouden hebben. We doen nu alsof we die mensen helpen, terwijl we het ze alleen maar moeilijker maken. Dan vind ik het nogal begrijpelijk dat ze hier heen willen komen. Misschien moeten we dit beleid idd eerst een kans geven. Wat we ook zouden kunnen doen, is dat iedereen die hier komt op zoek naar goud, een gratis opleiding geven in de zorg... of iets dergelijks. Na die opleiding hebben ze een diploma, en kunnen ze hier aan het werk of weer terug, en in hun eigen land aan het werk... ik weet niet of dit in de realiteit zou werken.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 10:05

Ik vind het beleid waardeloos. En dat heeft het tot nu toe zelf ook al meerdere keren laten zien. Ik vind Verdonk waardeloos, en veel te veel een ambtenaar. Ambetaren horen niet op een plek van een minister. Een minister moet capabel zijn om situaties naar behoren in te schatten. Die ruimte heeft Verdonk niet.

Verder vind ik het belachelijk dat ons beleid er voor instaat om mensen met gevaar voor hun leven terug te sturen naar het land van herkomst. En Nederland staat zelfs dit jaar in het zwarte boek van Amnesty.. Niet echt iets waar we trots op kunnen zijn of wel?

Van mij mag het beleid behoorlijk worden veranderd.

Maaikiemaaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:28

ik vind het juist goed dat het beleid wat minder soepel wordt. Er zijn zoveel economische vluchtelingen, en het is zowel voor ons land (vanwege het opslokken van uitkeringen) als voor het land van herkomst niet goed. Als iedereen wegtrekt, kunnen ze nooit met zn allen een welvarend land opbouwen.

Oorlogsslachtoffers e.d. is natuurlijk een heel ander verhaal, maar daar gelden dan natuurlijk ook andere regels voor.

Ik vind een goede screening voor het toelaten van asielsoekers niet meer dan normaal, aangezien het ons een hoop geld kost, moet er natuurlijk wel reden zijn om een asielzoeker toe te laten.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:31

Whiz schreef:
En Nederland staat zelfs dit jaar in het zwarte boek van Amnesty.. Niet echt iets waar we trots op kunnen zijn of wel?

Ook niet iets waar we ons zorgen over hoeven maken, het gaat nl slechts om 1 enkele uitzetting.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:33

ShirleyA schreef:
Whiz schreef:
En Nederland staat zelfs dit jaar in het zwarte boek van Amnesty.. Niet echt iets waar we trots op kunnen zijn of wel?

Ook niet iets waar we ons zorgen over hoeven maken, het gaat nl slechts om 1 enkele uitzetting.

En 1 is wat mij betreft al teveel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 12:00

Gewoon geen economische vluchtelingen meer toelaten, dan kan je de echte vluchtelingen ook een goede toekomst bieden!

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 13:59

ik vind iig dat het beleid wat menselijker mag... Ok, je kunt niet elke 'zaak'apart behandelen. Alleen gaat Verdonk soms wel erg ver in het blijven handhaven van haar regeltjes.

Kyle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 15:57

Okee, nu krijg ik héél bokt, Nederland én België over me heen

Grenzen zijn iets artificieels, gecreëerd door de mens. Waarom tot die boom en niet verder? Toeval.
Binnen die artificiele grenzen hebben we rijkdom gecreëerd, die er buiten onze grenzen niet zijn doordat er een heel ander systeem gehandhaafd wordt, en ondertussen hebben we wel gezorgd dat de héle wereld afhankelijk is van ons kapitalistisch systeem. We hebben de 'niet-kapitalistische landen' van ons afhankelijk gemaakt waardoor zij een achterstand hebben. Rijkdom is nu eenmaal erg onevenredig is verdeeld in de wereld. Waarom hebben wij daar wel recht op en 'zij' niet? Omdat wij uit onze (in vergelijking) rijke moedertjes geboren zijn? Moest ik straatarm zijn, of in levensgevaar zijn, énkel door de geografische liggen van mijn geboorteland, dan zou ik het niet dulden dat een ander land mij weigert, en ik zie dus niet in waarom wij anderen zouden mogen weigeren. Ook niet diegenen die op zoek zijn naar luilekkerland.
Iedereen heeft het recht om zijn eigen leven zo goed mogelijk te maken, en ik kóts van mensen die zeggen dat het op hún rug is dat ze leven, vooral als ik zo'n krot voorbij kom waar asielzoekers met 10 leven omdat ze geen recht hebben op een uitkering, en vooral als diegene die het zegt 10 paarden, een tv in iedere kamer en 2auto's voor de deur heeft.
Dus simplistisch gesteld ben ik niet voor een soepeler beleid, maar voor géén beleid

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:13

Kyle schreef:
Okee, nu krijg ik héél bokt, Nederland én België over me heen

Grenzen zijn iets artificieels, gecreëerd door de mens. Waarom tot die boom en niet verder? Toeval.
Binnen die artificiele grenzen hebben we rijkdom gecreëerd, die er buiten onze grenzen niet zijn doordat er een heel ander systeem gehandhaafd wordt, en ondertussen hebben we wel gezorgd dat de héle wereld afhankelijk is van ons kapitalistisch systeem. We hebben de 'niet-kapitalistische landen' van ons afhankelijk gemaakt waardoor zij een achterstand hebben. Rijkdom is nu eenmaal erg onevenredig is verdeeld in de wereld. Waarom hebben wij daar wel recht op en 'zij' niet? Omdat wij uit onze (in vergelijking) rijke moedertjes geboren zijn? Moest ik straatarm zijn, of in levensgevaar zijn, énkel door de geografische liggen van mijn geboorteland, dan zou ik het niet dulden dat een ander land mij weigert, en ik zie dus niet in waarom wij anderen zouden mogen weigeren. Ook niet diegenen die op zoek zijn naar luilekkerland.
Iedereen heeft het recht om zijn eigen leven zo goed mogelijk te maken, en ik kóts van mensen die zeggen dat het op hún rug is dat ze leven, vooral als ik zo'n krot voorbij kom waar asielzoekers met 10 leven omdat ze geen recht hebben op een uitkering, en vooral als diegene die het zegt 10 paarden, een tv in iedere kamer en 2auto's voor de deur heeft.
Dus simplistisch gesteld ben ik niet voor een soepeler beleid, maar voor géén beleid

Daar kan ik wel inkomen hoor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:15

Klinkt prachtig, maar dan moet iedreen wel veel meer belasting gaan betalen om iedereen in onderhoud te voorzien! En diegenen die op zoek zijn naar luilekkerland komen hier over het algemeen niet om keihard te werken

Kyle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:23

faye schreef:
Klinkt prachtig, maar dan moet iedreen wel veel meer belasting gaan betalen om iedereen in onderhoud te voorzien! En diegenen die op zoek zijn naar luilekkerland komen hier over het algemeen niet om keihard te werken

Net of er niet genoeg Nederlanders/Belgen hier luilekkeren! Dat percentage zal wel even hoog liggen zeker?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:27

Faye, dat weet ik nog zo net niet. Ik heb eens een tijdje op het asielzoekerscentrum gewerkt, en die mensen wilden toch vooral een bestaan opbouwen: opleiding en aan de gang. Het probleem is dat ze in hun eigen land ook met hard werken niet veel kunnen bereiken: 12 uur per dag in de fabriek is niet genoeg om je gezin te onderhouden. En keihard op het land van je boerderij werken, inclusief zon- en feestdagen, met het hele gezin waaronder je kinderen, is niet genoeg om van te kunnen eten, laat staan iets opbouwen. En gebeurt er iets met die boerderij (brand, oorlog, natuurramp) dan is er helemaal niets meer, zelfs niet om hard te werken. Geen voedsel, geen water, geen dak boven je hoofd.

Met hun werklust is in die gevallen dan niets mis, en toch zijn ze economisch vluchteling... Waarom? Simpel, hard werken is gewoon niet altijd genoeg om te kunnen leven.

Littleghoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:33

Nog soepeler???

Mijn mening: Absoluut NIET soepeler!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:25

Je wil geen beleid? Kyle. Wat een koleren sooi zal worden dan! Dat kan natuurlijk nooit! En ik vind het niet mooi klinken ook, voor mij is dat gelijk aan wanorde en waanzin.

Wij hebben huizen in Amsterdam waar de gemeente regelmatig assielzoekers in plaats en geloof me dat willen we nooit meer! Ze betalen de huur niet want ze hebben geen geld (het geld dat ze voor de huur krijgen is aan iets anders opgemaakt) ze klachen alleen maar want niets is goed genoeg en als na maanden we ze er eindelijk uitkunnen laten zetten (wat een heleboelgeld kost!) is het is een krot geworden en kan er een schoonmaak ploeg in en moet de heleboel opnieuw worden opgenknapt. Zo ziet de andere kant er uit! Het heeft ons altijd alleen maar ellende en geld gekost. En dat ze er met z'n 10en in wonden is door ons zeker niet gewenst maar ze halen er illegalen kennissen bij die daar ook gaan wonen.
Hoeveel paarden en tv's ik heb is mijn zaak en ik ben zeker niet van plan daar iets van in te leveren omdat wie dan ook denkt aanspraak te kunnen maken op mijn geld. Er zitten echt te veel assielzoekers hier puur om het geld dat ze krijgen en ze hebben nog praatjes ook. Daar is simpelweg geen geld voor.
Het zou beter zijn als het geld gebruikt wordt voor hen die echt niet veilig zijn in hun eigen situatie.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 18:40

Geen beleid lijkt me geen goed idee, en ik denk ook niet dat we met een klein landje de problemen van pakweg 4 miljard mensen kunnen compenseren. (En zelfs als we alleen de echt levensbedreigende, gevaarlijke en onacceptabele situaties aanpakken komen we rustig tot miljoenen en miljoenen mensen)

Kortom: geen goed idee.

Maar, we lijken ons in sommige situaties wel erg weinig bewust van hoe goed we het hier hebben. Er is veel op Nederland aan te merken, maar feit blijft dat zolang je via een computer in je eigen huis mee kunt doen aan dit soort discussies, de echte grenzen van hard werken of armoede nog niet bereikt zijn.

En die rijkdom hebben wij als persoon niet de danken aan een of andere verheven kwaliteit, maar simpelweg aan de mazzel dat we hier geboren zijn en niet in Rwanda, Tibet, Colombia, China of al die andere gebieden waar je in sommige situaties gewoon geen kans hebt, hoe graag je ook zou willen.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 14:17

ShirleyA schreef:
Je wil geen beleid? Kyle. Wat een koleren sooi zal worden dan! Dat kan natuurlijk nooit! En ik vind het niet mooi klinken ook, voor mij is dat gelijk aan wanorde en waanzin.

Tuurlijk zou het een klerezooi worden, en het was allemaal ook wat simplistisch gesteld natuurlijk. Wat ik voornamelijk bedoel is dat het beleid heus wat soepeler mag, en dat wij ons niet zo egoïstisch mogen opstellen.

Kyle

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:31

ShirleyA schreef:
Hobby schreef:

Mijn tante is werkzaam als tolk voor assielzoekers en volgens haar wordt er heel wat afgelogen door velen. Ze hebben geen paspoort en er valt dus ook niets te bewijzen en zo kan alle verdraaid worden. Zo ziet zij ook mensen meerdere keren terug komen nadat ze terug gezonden zijn. Soms gaat terug zenden niet omdat t land v herkomst niet duidelijk is. Van mij mag het nog strenger worden, zo dat er echt hulp geboden kan worden aan hen die t nodig hebben. Maar ik ben wel blij dat t srenger is geworden. Ik ben ook wel blij met Rita Verdonk, ze schept wel n duidelijke lijn. (goed dat ze die voetballer geen voorrang verleend bv)

Met je eens.

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 23:57

Kyle schreef:
Tuurlijk zou het een klerezooi worden, en het was allemaal ook wat simplistisch gesteld natuurlijk. Wat ik voornamelijk bedoel is dat het beleid heus wat soepeler mag, en dat wij ons niet zo egoïstisch mogen opstellen.

Kyle

Hoewel het inderdaad onuitvoerbaar is ben ik het helemaal met de achterliggende gedachte achter je stuk eens hoor.

Ik zit me vaak genoeg af te vragen waarom wij hier toch alle kansen krijgen, terwijl elders in de wereld mensen moeten knokken om überhaupt in leven te blijven. Van de kansen die wij krijgen kunnen ze alleen maar dromen. In tegenstelling tot sommigen vind ik het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat mij dat gegund is. En ik zou zó graag dingen wilen veranderen, maar ik weet niet hoe...

Verder (in het algemeen): Ja joh, de regels zijn hier zó soepel....... :
Citaat:
Geen ooggetuige, geen vergunning
Vrijdag 26 mei 2006 - Een 17-jarige Angolese wees woont bij zijn oom die een protestmars tegen het ronselen van jongeren door de politie voor militaire dienst heeft georganiseerd.

In februari 2001 komt de politie verhaal halen bij het huis van de oom. De man kan zijn neefje nog net waarschuwen. Hij moet zich verstoppen in het kippenhok vlak bij het huis. De jongen hoort schoten.

Wanneer hij zich weer durft te vertonen, is zijn oom onvindbaar. Op de grond ligt een plas bloed met afdrukken van militaire laarzen. De jongen ziet kans naar Nederland te vluchten en in mei 2001 wordt de asielprocedure van de jongen afgewezen.

Hij valt volgens het IND niet onder het zogenoemde traumatabeleid. Dat bepaalt dat mensen die getuige zijn geweest van moord of ernstige mishandeling van een familielid in aanmerking komen voor een verblijfsvergunning.

De IND vindt echter dat de jongen geen ooggetuige was, omdat hij gedurende de schietpartij in het kippenhok zat. De jongen gaat in hoger beroep en de rechter oordeelt in 2003 dat hij wel degelijk getuige was. Hij komt in aanmerking voor het traumatabeleid.

Intussen is Verdonk minister geworden. Ze verleent de jongen geen vergunning: ze gaat in hoger beroep bij de Raad van State. In maart 2004 geeft die haar gelijk. In het vervolg geldt vanaf dat moment ook in andere zaken dat de exacte lijfelijke aanwezigheid van de vreemdeling bij een moord of mishandeling nodig is voor het traumatabeleid.

Wederom een voorbeeldje, stond in diverse kranten.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 12:09

Ok, naar voor die jonge. Maar wat is de rede dat hij nu in NL moet kunnen wonen dan? Als al dat soort 'gevallen' hier komen gaat dat echt niet lukken. Hoe naar zijn ervaring is voor mij is het geen rede om hem hier te laten blijven. Niet omdat ik t hem niet gun, maar omdat het hier uit de hand gaat lopen als alles en iedereen maar hier gaan wonen/leven. Wat niet kan kan niet. En ik vind het een normale zaak dat diegenen die ons land besturen zorg dragen dat het hier leefbaar blijft. Stel je eens voor hoe het hier zou zijn als we hier met 2 x zo veel mensen moeten leven? Ik moet er niet aan denken, dat is een onhaalbare zaak.