Iemand overleden. Ga jij kijken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Iemand overleden. Ga jij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 22:03

Iemand uit mijn naaste vriendenkring is pas overleden, en vanavond ben ik gaan condoleren. Nou krijg ik er persoonlijk echt gigantisch de rillingen van om dan naar de overleden persoon te gaan kijken. Dat heb ik bij de vorige 2 meegemaakte begrafenissen wel gedaan (de eerste was mijn opa, ik was 10 en woonde bij mijn opa en oma, dus dat was echt heel naaste familie, de 2e een goede buurman die vrij jong is overleden, toen was ik 15) en ik heb nu zoiets van 'waarom mezelf onzettend gaan lopen kwellen terwijl het niets toevoegd?'. ik heb namelijk niet het gevoel dat ik dan afscheid neem. Die wassen pop die daar ligt, was niet degene die ik zo goed kende, om het zo maar even uit te drukken.
Ik kreeg net een beetje de indruk dat ik moest verantwoorden waarom ik dat niet wilde (we waren net met 6 man, waaronder ik dus en 2 kinderen, ik was de enige die niet ging kijken). Ik vind dat zoiets een hele persoonlijke keuze is, en geen verplichting die je de overledene verschuldigd bent uit eer of iets dergelijks. In mijn ogen is het ook níet net of ze slapen, het is níet mooi, ze liggen er nooit mooi bij. Ik hou er gewoon niet van, als ik wel ga kijken spookt het weken door mijn hoofd.
Wat vinden jullie?

Shivatjuh01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:07

Ik vindt inderdaad dat je het helemaal zelf moet weten!
Als jou dat niet lekker zit ga je toch niet, jij neemt wel op
jou eigen manier afscheid van die persoon.

Ik ben wel naar mijn oma gaan kijken toen en heb dr tot mijn
eigen verbazing ook nog een kus durven geven.
Ik wou gaan kijken naar mijn overleden achterneefje, hij was in de
buik van zijn moeder overleden. Maar daar mocht ik niet naartoe
van mijn ouders, dat vonden ze niet goed.

Maar als jij dat niet wil ga je gewoon niet, en ik vindt ook niet dat
je je moet verantwoorden.

Nou, hoop dat je hier wat aan hebt, en verder veel sterkte!!

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:08

Ik vind dat het je eigen keuze mag en moet zijn. Goed van je dat je dus deze keuze hebt gemaakt. Ik heb onlangs op een begrafenis wel gekeken en herkende het gevoel dat je omschrijft: een wassen pop en niet het gevoel dat je op die manier afscheid neemt.

Sterkte!

Melissa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:11

Ik kijk eigenlijk altijd..
Het is inderdaad een keuze van jezelf, ik voel me er slecht bij als ik het niet doe. Jij voelt je er slecht bij als je het wel doet. Dan moet je het ook gewoon niet doen. En daarvoor hoef je echt aan niemand een verklaring af te leggen hoor!

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:13

Allereerst: gecondoleerd !

Ik vind net als iedereen dat het natuurlijk je eigen keus moet zijn.

Ik zal het persoonlijk niet doen,krijg ook de rillingen van het idee om te gaan kijken. Ik bedoel, alles wat hem/haar die persoon maakt is weg. Karakter,manier van doen alles. Het is gewoon die persoon niet meer. Daar heb ik dan weer moeite mee...

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:15

Het is inderdaad belangrijk naar je eigen gevoel te luisteren.

De eerste keer dat ik gekeken heb was bij de oma van mij ex-vriend. Ik had haar zien sterven en dat was geen fijne gebeurtenis, en ik wilde niet dat het beeld van haar gezicht verwrongen door de doodsstrijd het laatste zou zijn wat ik van haar zou zien. Ik ben blij dat ik haar nog mooi opgebaard heb zien liggen.
Mijn eigen oma is anderhalve week geleden overleden en die heb ik ook gezien, dat wilde ik graag. En ze lag er erg mooi bij, ik heb er geen spijt van gehad. Bij mijn opa heb ik weer niet gekeken. Ik laat het van het moment zelf afhangen of ik het doe of niet, meestal voel je zelf ook wel aan of het goed is om te doen

Gecondoleerd in elk geval

Anoniem

Re: Iemand overleden. Ga jij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:32

Allereerst, gecondoleerd.

Over wel of niet kijken... Je hebt je gevoel gevolgd, krijg daar geen schuldgevoelens over. Voel je ook zeker niet verplicht om je keuze uit te gaan leggen, daar moeten 'ze' gewoon respect voor hebben.
En het wassen pop gevoel ken ik hoor! Dat komt heel vaak voor.

Nice_Gurl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:34

Kijken is je eigen keus. Ik kijk nooit. Ik ben dan bang dat ik alleen dat beeld krijg als je aan degene terug denkt.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:34

TS je hoeft toch ook niet te kijken als jij dat niet wilt.

Als er iemand overleden is die ik ken ga ik wel kijken, maar het ligt er natuurlijk ook wel aan wat die persoon gehad heeft was hij/zij ziek of niet.
Mijn buurman is 6 weken geleden overleden aan een hartinfarct en die heb ik toe wel gezien en dat heeft mij heel goed gedaan omdat te doen.

Flippertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:38

Gecondoleerd! Ik heb bij mijn opa en oma beiden gekeken, eigenlijk om de reden die Justy aangeeft. Ik had hen zien sterven, en wilde dat niet als laatste beeld in mn geheugen hebben. Ben heel blij dat ik het gedaan heb. Bij mn oom wilde ik eerst niet gaan kijken, omdat hij heel erg vermagerd was en er heel naar uit leek te zien. Uiteindelijk heb ik wel gekeken, en ben ik blij dat ik het gedaan heb.
Ik denk dat wel/niet kijken iets heel persoonlijks is. Jij geeft zelf aan dat je het liever niet doet, dus ik denk dat je er verstandig aan gedaan hebt om het dus ook niet te doen.

Ziiggy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:41

je moet het op je eigen manier verwerken, niemand verplicht jouw het,, of tsja niemand kan jouw het verplichten om te gaan kijken,,
als jij je er niet prettig bij voelt zou ik het zeker niet doen,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:53

Aller eerst nog gecondoleerd.

Het wel of niet kijken is een persoonlijke keuze die alleen jij kan maken. De ene keer zal je misschien wel willen kijken en de volgende keer niet en hou je de overledene liever in gedachte zoals hij/zij was toen ze leefde. Ik vind niet dat je je daarvoor zou moeten verantwoorden maar jammer genoeg denkt niet iedereen daar zo over.

Wat jij zegt over "er mooi bij liggen" : ik vind het ook niet mooi hoor maar meer een soort van vredig. Zoals hier ook al eerder gezegd werd mensen die een verwrongen gezicht hebben tijdens hun laatste momenten hebben dat niet meer als ze opgebaard liggen. In die zin zou je het een soort van mooi kunnen noemen.

Off topic: Het valt ook niet mee om mensen die je meestal in levende lijve nooit gezien hebt, te moeten verzorgen als ze overleden zijn en ze er dan ook nog uit te moeten laten zien alsof ze ieder moment hun ogen open kunnen doen. Ik vind het een vak apart hoor: uitvaartverzorger zijn.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 22:56

Ik moet er niets van hebben.....
Ik heb het twee keer gedaan, en voel me net zo vreemd als de keren dat ik niet gegaan ben.
Voor mij maakt het niet veel uit, veel belangrijker vind ik mijn persoonlijke herinneringen aan die persoon.

Prince_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:20

dat moet je toch zelf weten,als jij je daar niet prettig bij voelt moet je het niet doen..

_Inga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:25

Ik heb wel gekeken.. de eerste keer was mijn Oma, ik was 8. Ze zag er helemaal niet uit als mijn oma, de kist was helemaal dicht en we maakten er een spelletje van of we de handen konden zien. De tweede keer was mijn vader, hij lag hier in de kamer opgebaard.. hier vlak naast de computer hoek.. kist was open, hij had zijn geurtje op, en we hadden zijn haar goed gedaan.. we mochten hem aanraken enzo, wat ik zelf heel eng vond en had het gevoel dat ie elk moment die kist uit kon springen en riep grapje ik ben niet dood.. Helaas is dat niet gebeurd..

Verder heb ik wel meerdere dode mensen gezien, maar de laatste tijd ga ik liever niet kijken als ik ze toch niet kende

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 23:28

Mijn moeder was 2 jaar toen haar oma overleed en toen stond ze aan het voeteneind van de kist en toen zij ze oma piep

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 09:55

Ik vind het vreselijk om in zo'n kist te kijken en wil dat ook nooit.
Vind het een soort morbide poppenkast kijken........
Als ik zelf overlijd wil ik dan ook dat de kist direct dicht gaat, ze zetten maar een leuke foto op de kist.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:08

ik vind het ook maar een rare gewoonte!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:42

Ik ben nog nooit gaan kijken want ik kan daar echt niet tegen.
Iddheb ik ook ondervonden dat je je voor die keuze enorm moet verdedigen en dat is erg vervelend. Ieder doet het tenslotte op zijn manier en de dode maakt het niets meer uit.

Kimonoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 10:45

als je het niet wil moet je zoiets niet doen natuurlijk.. ik was 9 toen mijn vader overleed ik vond het in het begin heel eng en durfde egt niet daar heen te gaan om te kijken uiteindelijk heb ik het tog gedaan , ik vond niet dat het op mijn vader leek zoals hoe ik hem kende hij was al 2 jaar ziek hij leed aan kanker en was heel erg mager geworde dat was mij eigelijk niet opgevallen en ik zag dat toen pas ik schrok er wel van.. iedereen ervaart zoiets op een andere manier dat is helemaal je eige keuze.. je kan iemand denk ik beter herinneren als toen die was voordat ie overleed

XeasterX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:40

als jij je daar niet prettig bij voelt moet je het natuurlijk niet doen.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:20

Ik ga eigenlijk bijna nooit kijken. Het ligt inderdaad een beetje aan hoe het gegaan is allemaal. Ik heb juist bij iemand die heel plotseling is overleden wel eens de behoefte gehad om hem nog even te zien, gewoon om iets af te sluiten. Maar vaak ben je toch onbewust al afscheid van iemand aan het nemen tijdens het leven, en dan heb ik dat keertje kijken niet meer nodig. Vind het ook meestal maar een vreemd gezicht, vooral als de persoon al een paar dagen opgebaard ligt, het lijkt dan steeds minder op de persoon van vroeger.

Je moet het echt zelf weten, ik heb toen mijn oma overleed niet meer gekeken en de uitvaart-figuur ptobeerde me toen telkens om te praten. Vond ik zo vervelend. Hij bleef maar zeggen "het is helemaal niet eng hoor" terwijl ik hem al een paar keer had uitgelegd dat ik er gewoon geen behoefte aan had. Daar heb ik toen wel een beetje een naar gevoel aan over gehouden, die man deed alsof het erbij hoorde en ik me niet aan "de etiquette" hield door niet te gaan kijken. Ben achteraf blij dat ik niet gegaan ben, hoorde dat ze er helemaal niet zo mooi bij lag. Het is echt jouw keuze, en eigenlijk hoef je er ook helemaal geen verantwoording over af te leggen tegenover anderen.

SpikkelFire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:22

Bij mn ene opa ben ik niet gaan kijken, toen was ik pas 10
Bij mn andere wel, 'moest' wel want die lag opgebaard in de woonkamer.. maar die zat er ook vredig uit zeg maar en niet geel of wit ofzo...dus ben blij dat ik dat heb gedaan.
Maar je moet het helemaal zelf weten! doen wat goed voelt..sterkte!

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:27

gecondoleerd
Bij de begrafenis van mijn opa kreeg ik ook de keus of ik hem nog wilde zien of niet. Ik was 14. Een mevrouw van de kerk geloof ik zei tegen me dat het niet eng was en dat het net was alsof hij gewoon lag te slapen. Helaas voor die mevrouw, want mijn opa snurkt altijd vreselijk als hij slaapt.
ook wilde ik mijn opa herinneren hoe hij was toen hij leefde. En ik wilde niet dat beeld van hem in zijn kist zien als ik aan hem dacht.
soms denk ik wel eens: heb ik er nou goed aangedaan om niet te gaan kijken. En dan denk ik aan mijn nichtje die helemala overstuur van zijn kist vandaan kwam en dan ben ik blij dat ik het niet heb gedaan.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:59

Gecondoleerd...

Ik heb tot nu toe alle keren wel gekeken. Ik vind het doodeng, maar ik heb dat beeld wel nodig voor het besef. Als jij dat niet zo voelt, moet je gewoon doen waar jij je zelf fijner bij voelt