Deelnemer aan Volvo Ocean Race komt om.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Deelnemer aan Volvo Ocean Race komt om.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 18:15

18-06-06

Een bemanningslid van het zeiljacht ABN AMRO II, dat deelnam aan een race rond de wereld, is omgekomen tijdens de wedstrijd. Hij sloeg overboord en verdronk.

Hans Horrevoets sloeg overboord bij een straffe wind. Het jacht keerde onmiddellijk om, streek de zeilen en begon een zoektocht. Horrevoets werd snel ontdekt en aan boord gehesen. Pogingen de bewusteloze zeiler bij kennis te krijgen, mislukten.

Het jacht was bezig aan de zevende etappe van een race rond de wereld en voer van New York naar Portsmouth over de Atlantische Oceaan. De boot van ABN AMRO bevond zich op het moment van het ongeval op ongeveer 1300 zeemijl uit de kust van Land's End in Engeland.

(www.sport.be)

Ik hoorde het net op het nieuws. De ABN AMRO II (talentenboot) heeft zich teruggetrokken uit de wedstrijd begreep ik. Het zal je maar overkomen zeg... Hij was samen met een ander de meest ervaren zeiler aan boord, dat ervaring niet altijd wat zegt blijkt maar weer.

Sterkte aan de nabestaanden + het team.

Overigens weet ik niet of dit hier goed staat, misschien ook wel bij NM, maar dat is toch meer voor discussies?

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:16

Ja ik had het ook gelezen.. Ik denk eigenlijk dat ze de race gewoon door laten gaan.. ookal zijn ze er bijna

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:31

Jeetje wat vreselijk.. dat je ook op zo'n moment niets meer voor iemand kan doen..

anke2002

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:54

Wow wat erg! Verschrikkelijk voor al die andere bemanningsleden. Maar hoelang heeft die man dan in het water gelegen voordat die gevonden werd? Dat ze zich terug trekken uit de wedstrijd vind ik wel netjes.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 19:04

Het is toch meer iets voor NM, ik verplaats het even

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 19:43

anke2002 schreef:
Wow wat erg! Verschrikkelijk voor al die andere bemanningsleden. Maar hoelang heeft die man dan in het water gelegen voordat die gevonden werd? Dat ze zich terug trekken uit de wedstrijd vind ik wel netjes.

40 minuten.

Had er net een discussie met mn ouders over, die zeggen dat ze alleen deze etappe gaan missen, maar nu weet ik het zelf echt niet meer.

Ilsemarie

Re: Deelnemer aan Volvo Ocean Race komt om.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:19

Iemand die ik ken vaart ook op die boot mee... van zijn zus hoorde ik dat die nog geprobeerd heeft hem te reanimeren maar het was tevergeefs... verschrikkelijk Ze komen dit weekend aan in Engeland geloof ik... zo kort voor het einde nog zo'n verschrikkelijk ongeluk!

Mijn deelneming en veel sterkte voor de komende tijd gaan uit naar het team, zijn familie en allen die hem kenden.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:52

Ja vreselijk, maar ik begrijp niet hoe juist een ervaren zeiler zich in zo'n wedstrijd/race zich niet vastmaakt aan de daarvoor bestemde lijnen en haken en ogen van het schip, die zijn er juist om dit soort overboord kiepingen te voorkomen.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 09:53

Is het al zeker dat hij zich niet aangelijnd had?

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 12:57

echt verschrikkelijk. op de www.volvooceanrace.nl vind ja alle info.
ik kon er uit opmaken, dat ze doorgaan met de race. als ze dit niet doen hebben ze het gevoel, dat alle inzet van Hans voor niets is geweest.

wens familie, vrienden en teams sterkte, moed en kracht voor nu en in de toekomst.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 12:59

Ja, daar zit inderdaad wel wat in, dat als ze nu stoppen Hans voor niks zich zo heeft ingezet.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 00:42

Flew schreef:
Is het al zeker dat hij zich niet aangelijnd had?

dat spreekt voor zich, als hij wel aangelijnd zopu zijn geweest dan had hij nog wel overboord geslagen kunenn worden (afhankelijk van de speling van zijn touw) maar hadden ze hem ook zo binenn kunenn trekken, juist om dat te voorkomen wat nu is gebeurd hebben ze dat systeem uitgevonden.
mijn vader heeft ook de wereld overgezeild en die heeft niet anders gedaan met dat soort weersomstandigheden.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 10:24

Ik had er al wel wat over gehoord ja, maar er werd ook gespeculeerd over het eventuele knappen van de kabel. Vandaar dat ik het vroeg.

ZzzeiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 10:27

Ze gaan toch gewoon door, dat team? Ze hebben die etape alleen niet verder gereden begreep ik.
Vind het wel heel erg.
edit; hij laat ook nog een dochter achter en een vrouw weet niet of hij nog meer kinderen had
Iedereen die hem kende heel veel sterkte

SanderD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:03

Ik zag het idd op het journaal... heel erg triest. Maar op het journaal zeiden ze dat hij wél aangelijnd zat, maar dat de kabel misschien gebroken was of zo? Was dat dan verkeerde informatie?

In ieder geval wil ik de bemanning van de boot, zijn familie en vrienden en iedereen die hem gekend heeft heel veel sterkte wensen.

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-06 12:15

Dat heb ik ook gehoord Sander. Weet niet of het verkeerde informatie was.

scooby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:59

Tsjah, dat is het risico wat je ook enigzins opzoekt als zeiler, zo een keer in de zoveel tijd gaat het mis.

Ik zou het logischer vinden als de boot zich niet terugtrok, en gewoon door zou varen.

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:46

Wat ik begrijp van het stuk op de volvo ocean site, gaan ze inderdaad door met de race uit naam van hem. Hans Horrevoets heeft een groot deel van het team opgeleid en hij was dan ook de zeiler met de meeste ervaring aan boord. Voordat hij de race begon heeft hij nog verteld in een intervieuw dat ze kleine ijsbergen en walvissen niet op de radar kunnen zien en dat er dan ook verschrikkelijke dingen kunnen gebeuren als je daar opvaart, maar zei hij. "Het ergste wat je kan overkomen is overboord slaan". Dit waren zijn eigen woorden voor de race. Kippevel krijg ik hiervan. Wat ik ook heb van horen en zeggen is dat bij Hans de veiligheid ook altijd boven alles ging. Kan me dan ook haast niet voorstellen dat hij niet aangelijnd stond. Kan natuurlijk inderdaad zo zijn dat de lifelijn is geknapt. Het kan ook zijn dat hij overboord is geslagen tijden het omhaken. Dit is ook iets wat nog niet echt duidelijk ergens vermeld staat.

Wil in ieder geval zijn familie, zijn team en iedereen die hem gekend heeft heel veel sterkte wensen.

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 19:28

Flew schreef:
18-06-06

je kunt de toekomst voorspellen!

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 17:00

Hahaha oh, dat is wel heel dom.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:35

Ja hallo....

Het is een gevaarlijke race.....als er niets gebeurd is het saai....

Is toch normaal dat zoiets gebeurd?

Waar gaat het eigenlijk om?

Spijtig? Nee hoor, die gasten weten precies waar ze mee bezig zijn....en als je het niet red, pech gehad.

Hij had toch ook thuis kunnen blijven? Of niet dan?

Als je bv bungee jumping doet en het gaat fout, ga je later toch ook niet zeuren?
Kom op, je neemt een risico, en het gaat fout, ja jammer dan....moet je dat risico niet nemen....

Simpel toch?

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:37

Ja.. heel triest..helaas.. mijn beste vriendin Daar de vriend van Daar is het de neef van dus ik heb hem zelf niet gekend maar mijn beste vriendin dus wel.. echt heel erg!!!

Bas232

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 19:41

Kom op! Zo'n race is een risico.....en die heeft hij genomen......
Liep fout af, jammer dan....
Ik weet zeker dat hij de risico's kende.

Livado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 00:25

Zag vandaag op sportnieuws dat de boot in de haven aankwam , allemaal familie en vrienden op de kade die klapten. Heel emotioneel.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:31

Hans was niet aangelijnd en had geen reddingsvest om.

ze waren voor op dek bezig met de spinaker. toen de storm eraan kwam heeft Hans de rest van de bemanning naar achteren gestuurd om hun vesten en lifeline om te doen. Hij zou als laatste gaan om het om te doen, maar helaas hij was te laat en was al over boord geslagen. Het lichaam van Hans is door een Nederlands schip van boord gehaald op zee, dus toen het schip de haven van Portmouth binnen kwam was het lichaam al van boord.

echt een zeer trieste gebeurtenis.
Laatst bijgewerkt door MarijkeBun op 24-05-06 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt