Geloofwaardigheid Ayaan Hirsi Ali en de VVD

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Geloofwaardigheid Ayaan Hirsi Ali en de VVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 14:11

Zembla besteedde aandacht aan de achtergrond van Ayaan. Enige feiten waren in de loop der jaren al duidelijk geworden. Echter de totale context van haar verhaal was vooralsnog niet volledig voor het voetlicht gekomen.
Enige punten uit de uitzending:
* ze heeft geen burgeroorlogen in Somalie meegemaakt.
* vanaf haar zevende woonde ze in een veilige en relatief luxe omgeving
* goede liberale opleiding gehad betaald door UNHCR
* Is op de ticket van haar man naar Nederland gevlogen en aldaar asiel aangevraagd.

Onduidelijkheid is er over haar huwelijk. Zij stelt dat ze gedwongen is uitgehuwelijkt en om die reden is gevlucht naar Nederland. Vreemd is haar verhaal als je bedenkt dat ze op de ticket van haar man naar Nederland is gevlogen. En in Nederland nog enige malen contact heeft gehad met haar familie. Angst voor eerwraak is dubieus. Zij heeft zelf contact gezocht en diverse bronnen bevestigen dat Somaliers geen eerwraak kennen. Tevens heeft haar toenmalige man, zonder verder bezwaar het huwelijk laten ontbinden.

Ander punt is dat ze haar verhaal als vluchteling heeft verzonnen en gelogen heeft tegenover de IND. Er was geen sprake dat zij 'slachtoffer' is van de Islam. Nadat zij op kieslijst werd gezet voor de VVD, heeft zij de VVD top hierover geinformeerd. Deze vond het geen bezwaar????? Tevens is op dat moment de zaak verder verzwegen.

En dat steekt mij het meest. Ayaan en de VVD hadden op dat moment duidelijk de kans om schoon schip te maken. Daarentegen werd het vermeende vluchtelingen verhaal in stand gehouden. Dat tast de geloofwaardigheid van de VVD en Ayaan sterk aan.

In haar strijd tegen onderdrukking van vrouwen, met name binnen de Islam, heeft zij altijd doen voorkomen dat zij recht van spreken heeft op basis van haar vermeende persoonlijke ervaringen. Dit komt nu in een geheel ander licht te staan. Ook haar commentaar op de WRR is nu eigenlijk een farce. Het was al eerder duidelijk dat haar kennis van de Koran beperkt is. Nu blijkt dat zij feitelijk geen negatieve ervaringen heeft met de Islam. Haar oproep om de WRR dan maar af te schaffen dienen we nu dus zeker met een korrel zout te nemen. Los gezien van het feit dat een dergelijke oproep, niet echt getuigt van democratisch inzicht.

Dat zij opkomt voor de rechten van de vrouw, waar ook ter wereld, is een goede en lovenswaardige zaak. Maar voer die strijd vanuit een oprecht en geloofwaardig standpunt. Nu moeten we vaststellen dat haar clash denken geen basis kent. Daarmee doet ze afbreuk aan haar strijd. Het is verstandig dat ze een meer genuanceerd standpunt gaat innemen. Mocht ze haar strijd op dezelfde wijze voortzetten, dan zullen haar tegenstanders, bovenstaande feiten continue voor haar voeten gooien.

De VVD heeft ook wat uit te leggen. Zij hebben bewust gekozen voor het verbergen van de feiten. Daarmee is de integriteit van kamerleden aangetast. Andere kamerleden[LPF, Groenlinks] hebben al eerder het veld moeten ruimen wegens liegen aangaande hun achtergrond.

Een excuus is op zijn plaats. Zowel van Ayaan als de VVD.

bron De Volkskrant

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:43

Ik heb het zojuist bij uitzendinggemist.nl gezien.

Sjee, shocking..
Wat me al eerder opviel, en in deze docu duidelijk te zien is, is dat haar ogen nooit spreken. Ze kan iig liegen alsof het gedrukt staat, das duidelijk.

kjoetie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:47

ach ayaan... ik vind het een beetje een moeilijk gevalletje. Aan de ene kant prima dat ze op wil komen voor de rechten van vrouwen, aan de andere kant doet ze dat op zo'n manier dat de vrouwen die ze wilt helpen zich absoluut niet vertegenwoordigd voelen door haar en daarom ook maar weinig affiniteit met Ayaan hebben. Ze is nogal onbehouwen vind ik, van het botte bijl werk, en dat werkt in dit soort zaken alleen maar averechts.
En tsja, haar geloofwaardigheid: ik had toch al weinig met haar omdat ze claimde mensen te vertegenwoordigen die niet door haar vertegenwoordigd wilden worden. Maar logisch dat de VVD haar niet heeft laten gaan, ze is de natte droom van iedere rechtsdenkende parlementariër: Een zwarte vrouw die tegen de islam is. Ik vind de VVD an sich al niet geloofwaardig, dus deze berichtgeving verbaast me niet eens zo erg..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:49

Ach ja, welke politieke partij is nog wel geloofwaardig.....

Vind het maar een vreemd verhaal, zo zie je maar het zijn allemaal moraalridders die poltici

Zunzuncito

Re: Geloofwaardigheid Ayaan Hirsi Ali en de VVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:50

sarabande schreef:
Zij stelt dat ze gedwongen is uitgehuwelijkt en om die reden is gevlucht naar Nederland.

Ze gaf gisteren duidelijk aan een economische vluchteling te zijn geweest en dus niet gevlucht is wegens angst voor een huwelijk. Verder gaf ze aan gezegd te hebben dat ze uit Somalie was gevlucht, omdat dit op dat moment "goed lag" in Nederland...
Ze zag er ook slecht uit, vond ik zo. Ik ben verder benieuwd wat dat met dit alles gaat gebeuren...hoorde vanmorgen al iemand roepen dat ze terug gestuurd moet worden. Ik denk dat dat moeilijk wordt voor iemand die al zo internationaal in de schijnwerpers staat, maar ben wel nieuwsgierig naar de reactie vanuit de politiek. Dat ze niet geliefd is bij de vrouwen die ze juist wil beschermen vind ik ook zo typisch...

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:52

Nee... Iemand had ook al gezegd dat ze terug gestuurd moest worden..

Neem het ze niet kwalijk..

Die scholiere Taida... moest ook het land uit omdat ze gelogen had haar redenen voor asiell...

Ayaan dus ook... Ik vind dat het zelfde voor ayaan zou moeten gelden.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 14:53

Ik zou al dat geld dat de staat uitgegeven heeft om haar te beschermen wel terug willen zien.
En ja dat ze in Amerika gekozen wordt in een rij van belangrijke mensen is niet zo verbazingwekkend die houden wel van fake personen .

Trouwens Neelie is ook al binnen een week voor de 2e keer op amperte leugens betrapt

Chans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:44

Whiz schreef:

Die scholiere Taida... moest ook het land uit omdat ze gelogen had haar redenen voor asiell...

Als ik het goed heb meegekregen heeft Verdonk gezegd dat als ze op dat moment Minister was geweest ze Ayaan ook uitgezet zou hebben.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:45

Chans schreef:
Whiz schreef:

Als ik het goed heb meegekregen heeft Verdonk gezegd dat als ze op dat moment Minister was geweest ze Ayaan ook uitgezet zou hebben.

ja nou ?? ze hebben het bij die taida toch ook later gedaan??? Dan kan dat bij ayaan ook.

Chans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:53

dat bedoel ik ook ik vind het alleen maar terecht hoor!

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:56

tjah wie een kuil graaf voor een ander.. valt er zelf in hoor

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:07

Updeetje:

Minister Rita Verdonk van Vreemdelingenzaken zal Ayaan Hirsi Ali niet uitzetten. Dat valt op te maken uit de reactie die ze na afloop van de ministerraad deed, op beweringen dat Hirsi Ali waarschijnlijk nog meer heeft gelogen over haar verleden dan zij eerder al had toegegeven.

Verdonk zegt dat de kwestie met haar partijgenote zich 14 jaar geleden heeft afgespeeld, en dat als ze in 1992 minister zou zijn geweest, zij Hirsi Ali ook zou hebben uitgezet. Nu heeft Hirsi Ali niets meer te vrezen volgens de VVD'er. Dit is vrij opmerkelijk, omdat de VWO-scholiere Taida Pasic niet langer in Nederland mocht blijven. Een beslissing van Verdonk, welke zij verdedigde met de woorden "Taida liegt en bedriegt".

Eerder vroeg kamerlid Hilbrand Nawijn aan minister Verdonk of Ayaan niet uitgezet kon worden. Hij was in de leugens van de Somalische getuimeld, en had als toenmalig minister van vreemdelingenzaken haar onterecht een verblijfsvergunning toegekend.
http://www.fok.nl

Volgens mij heeft het toch zo zijn voordelen in de schijnwerpers te staan...

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:09

Ekkie schreef:
Updeetje:

Minister Rita Verdonk van Vreemdelingenzaken zal Ayaan Hirsi Ali niet uitzetten. Dat valt op te maken uit de reactie die ze na afloop van de ministerraad deed, op beweringen dat Hirsi Ali waarschijnlijk nog meer heeft gelogen over haar verleden dan zij eerder al had toegegeven.

Verdonk zegt dat de kwestie met haar partijgenote zich 14 jaar geleden heeft afgespeeld, en dat als ze in 1992 minister zou zijn geweest, zij Hirsi Ali ook zou hebben uitgezet. Nu heeft Hirsi Ali niets meer te vrezen volgens de VVD'er. Dit is vrij opmerkelijk, omdat de VWO-scholiere Taida Pasic niet langer in Nederland mocht blijven. Een beslissing van Verdonk, welke zij verdedigde met de woorden "Taida liegt en bedriegt".

Eerder vroeg kamerlid Hilbrand Nawijn aan minister Verdonk of Ayaan niet uitgezet kon worden. Hij was in de leugens van de Somalische getuimeld, en had als toenmalig minister van vreemdelingenzaken haar onterecht een verblijfsvergunning toegekend.
http://www.fok.nl

Volgens mij heeft het toch zo zijn voordelen in de schijnwerpers te staan...

Dit vind ik dus echt pure vriendjes politiek

Verdonk heeft in de tijd van haar ministerschap ook mensen laten uitzetten die hier al langer dan 10 jaar waren

Vind het echt belachelijk

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:14

Van mij mag Ayaan gerust blijven, maar dat mocht Taïda van mij ook.

Ach, verder bevestigt dit alleen maar mijn beeld van en mening over de VVD.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:14

Bealy schreef:
Van mij mag Ayaan gerust blijven, maar dat mocht Taïda van mij ook.

Ach, verder bevestigt dit alleen maar mijn beeld van de VVD.

Jah dat mocht taida van mij ook.. En heel wat andere mensen die er uitgezet zijn mochten mijn part ook blijven

Daarom vind ik dat Ayaan der uit moet.... Eerlijk is Eerlijk

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:19

Whiz schreef:
Jah dat mocht taida van mij ook.. En heel wat andere mensen die er uitgezet zijn mochten mijn part ook blijven.

En moet dan vanaf nu iedereen eruit die hier volgens Verdonk niet thuis hoort, iedereen die gelogen heeft..of is dit juist misschien de kans om dingen te gaan veranderen?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:24

Ekkie schreef:
Whiz schreef:
Jah dat mocht taida van mij ook.. En heel wat andere mensen die er uitgezet zijn mochten mijn part ook blijven.

En moet dan vanaf nu iedereen eruit die hier volgens Verdonk niet thuis hoort, iedereen die gelogen heeft..of is dit juist misschien de kans om dingen te gaan veranderen?

Dit is de kans waarop Verdonk eindelijk misschien opsodemieterd

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:26

ik zie een duidelijke niet-VVD stemmer in mijn glazen bol?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:26

@Ekkie... En trouwens reken er maar niet op hoor... Als Ayaan nu blijft.... dan wordt de volgende volgens verdonk ''niet vluchteling'' er gewoon weer uitgebonjourd hoor.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:27

Ekkie schreef:
:D ik zie een duidelijke niet-VVD stemmer in mijn glazen bol?

neeh dat zal je nog tegenvallen.. VVD staat me nog niet zo tegen als het CDA

Maar leugenaars gun ik mijn stem niet aan

Lisette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 17:33

Hmmm verbaasd me niets. Ik had altijd al een idee dat er iets niet klopte bij haar. Ik ben benieuwd wat er nu met haar zal gebeuren.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-06 17:56

Lisette schreef:
Hmmm verbaasd me niets. Ik had altijd al een idee dat er iets niet klopte bij haar. Ik ben benieuwd wat er nu met haar zal gebeuren.

Ik vrees niks deze regering meet met 2 maten.
De ene is voor de gewone man, de andere voor de bevoorrechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:35

Ayaan heeft ondertussen de Nederlandse nationaliteit. Verdonk kan haar dus alleen uitzetten naar... Nederland. Schiet niet op natuurlijk
Of er moet een wetswijziging komen waardoor je iemand statenloos kunt maken, maar dat zal "Europa" wel tegenhouden.

Kijk, dat ze gelogen heeft keur ik af, maar kan ik nog een heel klein beetje begrijpen.
Dat niemand een gedegen onderzoek heeft gedaan naar haar achtergrond vind ik eerlijk gezegd veel erger. Waarom kan dat NU wel en kon dat in 1992 niet.
En de VVD? Die heeft gegokt, dat het ware verhaal verborgen zou blijven, en verloren.
De PvdA had trouwens dezelfde gok al eerder genomen, maar die hebben het geluk dat ze daar zelf weggegaan is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:51

Precies Marreke, dit wordt weer gezien als een gelegenheid om het huidige kabinet af te breken, maar de heilige PvdA is net zo

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 19:03

faye schreef:
Precies Marreke, dit wordt weer gezien als een gelegenheid om het huidige kabinet af te breken, maar de heilige PvdA is net zo

Helemaal niet.. dit wordt gezien als een gelegenheid dat alle mensen gelijk worden beoordeeld.

Dat hoeft niet zo te zijn dat Ayaan nu echt uitgezet moet worden. Maar wel dat de regelgeving van Verdonk gewoon aan geen kant klopt. En dat daar dan nu wat aan gedaan wordt. Nog geen maand geleden is een meisje terug gestuurd... Die het hier behoorlijk voor elkaar had met haar vwo.. Omdat ze ''volgens'' Verdonk gelogen had. Als dat haar maatstaf is.. Dan doet ze nu dus wel iets fout.