Chronos schreef:Maar hoeveel veiliger is het er bij ons op geworden?
Mijn leventje is volkomen legaal zo is het niet maar je wordt gewoon ongevraagt op film/foto gezet.. dat vind ik eigenlijk niet zo heel prettig
In een dorp bij mij in de buurt zijn pas een heleboel bomen gekapt om camera's vrij zicht te geven over een plein in het centrum. Op een verjaardag waar ik laatst was werd daarover gesproken, iedereen was het er toch zo vreselijk mee eens want de maatschappij werd er zoveel veiliger van... Een half uurtje later ging het gesprek over een schietpartij in het dorp: Een ex-crimineel was in zijn eigen huis doodgeschoten, ondanks een supermodern bewakingssysteem en diverse camera's. 'Veilig hè, die camera's??' riep ik nog, maar dat vonden ze geen leuk grapje 
Cameratoezicht maakt de maatschappij niet veiliger. Criminaliteit verplaatst zich eenvoudig naar andere plekken waar het minder zichtbaar is.
Ik vind de toenemende Big Brother-mentaliteit heel kwalijk en het argument 'je hebt toch niets te verbergen' het grootste non-argument in de discussie. Waarom hebben jullie dan gordijnen? Je hebt toch niks te verbergen? Waarom zijn er kleedhokjes in kledingwinkels? Je hebt toch niks te verbergen?
Ik heb heel wat te verbergen. Niet omdat het illegaal is maar wel omdat het mijn privézaken zijn.