Tieners en drankgebruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Whiz

Tieners en drankgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 02:58

'Steeds vaker alcoholvergiftiging bij tieners'
HILVERSUM - Steeds meer tieners komen in het ziekenhuis terecht met een alcoholvergiftiging. Het zal niet lang duren voor de eerste doden vallen.

Dat heeft de Delftse kinderarts N. van der Lely dinsdagavond gezegd in een uitzending van het televisieprogramma NOVA.

Volgens de arts is in zijn ziekenhuis, het Reinier de Graaf in Delft, het aantal opnames sinds 1999 verzestienvoudigd. Voor 1999 kwam volgens hem alcoholvergiftiging bij bijvoorbeeld kinderen van ongeveer twaalf en dertien jaar oud niet voor.

Van der Lely schat dat er in heel Nederland per week enkele tientallen pubers in ziekenhuizen worden opgenomen. Soms zijn ze zelfs in coma geraakt door hun buitensporige alcoholgebruik. Ze drinken, aldus de arts, een halve tot anderhalve liter sterke drank binnen twee uur. Volgens hem gaat het steeds vaker om meisjes.

Volgens de kinderarts lopen de kinderen grote risico's als ze niet snel goede medische zorg krijgen na hun drankgelag.

Hoe zit dat met de tieners hier?? Wel eens dronken??? Is het echt zo overmatig als ze beweren?

Ik lust af en toe wel eens een drankje... of meer.

Maar ben geen tiener meer.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:29

Ik heb die uitzending gisteren met verbazing zitten te bekijken.
Meisje van 13 die meer dan een halve liter pure wodka had gedronken.

Overigens drink ik zelf heel zelden, misschien 1 keer per jaar een breezer, maar ik zie het nut van drinken ook niet, en vind het daarbij niet eens lekker. Ik ben overigens 17.

Kytha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 08:32

Mocca schreef:
Ik heb die uitzending gisteren met verbazing zitten te bekijken.
Meisje van 13 die meer dan een halve liter pure wodka had gedronken.

Overigens drink ik zelf heel zelden, misschien 1 keer per jaar een breezer, maar ik zie het nut van drinken ook niet, en vind het daarbij niet eens lekker. Ik ben overigens 17.

zelfde hier, maar ik ben 18
ik zie ook niet in waarom ik sterke drank zou gaan drinken als ik het niet echt echt lekker vindt.
Toen ik 16 was dronk ik overigens wel veel, dat was stoer
nu zie ik niet in waarom ik dat ooit gedaan heb
(maar dat was geen halve liter wodka hoor )

Maaaike

Re: Tieners en drankgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:37

Zat gisteren ook te kijken (naar nova ofzo?).. dat meisje, 13 jaar.. ! Die zuster zei ook dat ze elk weekend bijna een kamer in het ziekenhuis gevuld hebben met tieners die teveel gedronken hebben. En dan maar denken aan de kinderen met ernstige ziektes waar dan geen plek voor is..
Die tieners moeten ook behandeld worden, maar ze hebben het wel zelf in de hand gehad. Om het nog maar niet over alle gevolgen te hebben..

Ik (18) drink zelf bijna nooit alcohol, ook nooit gedaan. Af en toe iets, maar eigenlijk nooit. Vind het niet echt lekker, dus waarom zou ik het dan drinken..

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:45

Dit is echt een ernstige ontwikkeling, hoe halen kinderen van 12 en 13 het in hun hoofd om zoveel te drinken? Hier ligt volgens mij ook een stukje opvoeding van de ouders, je moet kinderen hierop voorbereiden. Ik weet nog dat mijn beste vriendin (zij 13, ik 12) een keertje bij mij sliep, en toen hadden mijn ouders breezers. Wij mochten allebei een paar slokjes, maar daar bleef het dan ook bij. We vonden het lekker, maar hadden niet echt behoefte aan meer, en hoefden dit dus ook niet stiekem te doen omdat mijn ouders (en die van haar ook) er ok mee waren.

Overigens als ik (nu 18) al eens uit ga, wat niet zo vaak meer is, kan ik op een avond ook wel flink wat op, maar zodra ik het begin te voelen drink ik 2 glazen water en is het zo over. Ik vind een aantal drankjes gewoon lekker, maar drink weel met mate

Sisco4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:45

ttsja... ik ken genoeg lui die op 15 jaar al elk weeekeind bezopen thuis komen

staldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:50

Dat snap ik egt niet hoor!
Ik ben zelf 16 en drink als ik uitga weleens wat, maar nooit teveel! Ik wil gewoon blijven weten wat ik doe. Zonder alcohol heb ik ook genoeg lol!

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:52

Ik zie het zelf ook. Ben 17 en drink geen druppel, heb al veel te veel dingen gezien die fout gingen.

Ik heb nog meer lol dan de mensen die wel drinken want ik lach ze gewoon keihard uit als ze dronken zijn.

Maar ze worden steeds jonge met eerste alcohol. Mijn zusje is 14 en af en toe aardig aangeschoten!

MDWStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:53

Ik drink graag een wodkaatje in het weekend gewoon omdat ik het lekker vind, maar ik ben ook geen tiener meer.

_Blacky_

Re:

ik drink hooguit 1 flesje per maand en een op een avond,
ik vind het niet lekker.
maar af en toe op een feestje drink ik er maar een
ik ben bijna 16 en 1x licht aangeschoten geweest.

Maar dat wil ik nooit meer,
en een vriendin van mij van 13,
die wordt bijna elk weekend dronken gevoerd door haar ouders,
wie zijn de schuldige dan zij die drinkt, of de ouders die het toelaten
ik vind dat echt neit kunnen en ik snap het ook neit van haar ouder
Laatst bijgewerkt door _Blacky_ op 19-04-06 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Zunzuncito

Maaaike schreef:
Die zuster zei ook dat ze elk weekend bijna een kamer in het ziekenhuis gevuld hebben met tieners die teveel gedronken hebben.
Niet waar. Overdrijven is ook een kunst. Het ging erom dat er één keer is voorgekomen dat er in een weekend drie kinderen op een avond binnen gebracht werden en dat voor 1999 zoiets als een dronken tiener van 13 in het ziekenhuis niet voorkwam en dat nu al zeker 10 gevallen bekend waren. Dat gezegd hebbende: ongelooflijk hoe een meisje van 13 op tv met een grijns laat zien dat ze volgens mij nog niet helemaal doorheeft wat ze heeft gedaan. In een coma het ziekenhuis in gebracht worden. Het ging er ook over dat sommige kinderen 1 of 1,5 liter aan alcohol op hadden! Ik moest meteen denken aan mijn tante met een enorm puberende zoon. Hij had met haar ruzie gemaakt dat hij op zijn verjaardag (werd 15) bier wilde drinken met zijn voetbalvrienden en na overleg werd besloten dat ze allemaal twee flesjes bier mochten. Hij op de fiets een krat vol bier halen. Mijn moeder kwam later van het feest terug en had in een deuk gelegen: Het hele voetbalteam zat in de serre en ze waren tot ergenis van mijn neefje de hele kelder met cola op aan het drinken... Toch ben ik benieuwd wat de meeste ouders tegen hun kinderen zeggen. Of er een limiet is aan drinken. Ikzelf heb nooit te horen gekregen dat iets niet mocht, maar tja, misschien is het toch wel het beste om daar duidelijk in te zijn...

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 12:51

Maar ff serieus.. Hoe betalen die tieners dan voor al die sterke drank... Ik bedoel er zit ook nog een aardig prijskaartje aan.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:05

Maar er word (naar mijn mening, en niet aan vallend bedoeld voor kinderen onder de 16) dat er niet genoeg word gecontroleerd naar id met het binnen gaan van een discotheek waar je hier bij ons in het oosten bij de meeste 16 jaar of ouder moet zijn En dat geld ook voor de alchol onder de 16
Oke ik was ook 15 (bijna 16) toen ik voor het eerst uitging maar dronken geen liters pure alchol weg

@Whiz
Ik zie hier de jeugd (onder de 18) soms met nog meer geld op zak lopen dan de ouderen (18 jaar en ouder) Waar ze het vandaan halen geen idee

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:21

Ach bij ons op het platteland is het elke zaterdag raak. Na het werk de plaatselijke kroeg in. Dat is rond een uurtje of 3. Douchen en omkleden rond 8 uur, even wat eten en om 22 uur de kroeg in de stad weer in. Daar rollen ze dan rond sluitingstijd 3 uur weer uit. Zondag om 14 uur weer verzamelen en dan weer zuipen tot 21 uur. O ja en laten we de vrijdag niet vergeten! Als je dat al doet vanaf je 15de jaar, dan vind ik de gedachten van drankmisbruik onder tieners niet eens zo gek.

Als ze aangehouden worden door de politie (inmiddels in het bezit van een rijbewijs) dan vinden ze die lui ook nog hondsbrutaal, terwijl ze al menig keer door het oog van de naald zijn gegaan. Ach ja en dan kan mammie je weer brengen omdat je rijbewijs voor 9 maanden is gevorderd. Wat wil je ook na ruim 150 bier.

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:06

ik kan het wel begrijpen, nadat ik een keer bij een vriend van mij was wezen drinken, ouders op vakantie, sterke drank op tafel. en dan komt er iemand met een spelletje aanzetten. na een paar glaasjes achterover te hebben geslagen stopten de meesten ermee. maar de broer van mij vriend wilde ff stoer doen tegen over 'ons'(die blagen die nog maar net bier lusten'. maar bij dat spelletje zorgden wij ervoor dat hij telkens weer moest drinken. hij was toen al zo zat, dat hij niet eens meer door had dat wij vals speelden.
doordat hij zo snel achter elkaar dronk had niemand echt door hoe zat hij was. totdat de hij op wilde staan om iets te pakken, maar hij viel bijna om. gauw een glaasje water drinken, en dan komt alles weer goed, maar water kwam er bij z'n ogen weer uit, dan moet ie maar gauw naar bed.
niemand had er op dat moment aangedacht dat hij alcoholvergiftiging zou krijgen, en niemand dacht eraan dat we hem eerst moesten laten kotsen voordat hij ging slapen. vervolgens allemaal weer gaan zitten er nog flink om gelachen.
de dag erna kreeg ik een telefoontje, hij lag toen op de IC en was net wakker geworden. hij was smorgens opgehaalt door de ambulance omdat ze hem niet meer wakker kregen, hij was toen al bijna gestikt in zijn eigen overgeefsel.
uiteindelijk is het allemaal weer goed gekomen. ouders waren zich natuurlijk rotgeschrokken, net zoals wij allemaal. niemand van ons wist dat alcohol dusdanige gevolgen kon hebben. ik denk dat een stukje voorlichting wel mag komen. en dan meer op zulk soort gevallen ingaan. dat alcohol slecht is voor je hersenen dat weten we allemaal wel, maar van een vergiftiging hadden wij nog (bijna) nooit gehoort.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:24

Hmm ik merk er niet zoveel van, maar dat zal wel aan mijn eigen omgeving liggen, de mensen die ik om me heen heb enzo.
En daar ben ik blij mee
Kan me ook niet enorm druk maken over minderjarigen die zich wel minimaal een keer in de week laveloos zuipen, zijn ze zelf toch bij? Kansloos.
Ben absoluut niet tegen drankgebruik, maar de behoefte om dronken te worden heb ik niet.

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:31

Ik merk er wel veel van. Mensen uit mijn klas (3e klas middelbare school) die worden echt bezopen in de weekenden. 2 jongens die zijn opgenomen in het ziekenhuis met alocholvergifteging. De ene jongen van 15 had 2.8 promille (geluk dat hij nog leeft) en de andere jongen van 14 had 2.3 promille in zijn bloed. (Ik ken allebei deze jongens). Zelf drink ik nooit, ik zie er het nut niet van en besteed liever mijn geld aan iets waar je wel iets mee hebt en waar je hersenen niet van worden aangetast.
Ik vind het belachelijk dat mensen van mijn leeftijd (15 jaar) zo veel alcohol meekrijgen en zelfs sterke alcohol.

ponymeid1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:34

Ik drink ook niet altijd even zuinig, maar ik weet waar de grenzen liggen. Same voor mijn omgeving. Er is nog nooit iemand naar het ziekenhuis gebracht met alcoholvergiftiging, van mijn vriendengroepen...
Ik ben overigens 17.

retseH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:36

Ik ben 15 jaar en op feestjes hou ik ook wel van een drankje, ik drink dan best wel wat, maar het is niet de bedoeling om ladderzat thuis te komen en niet meer weten wat je allemaal gedaan hebt (dat vind ik wel zo'n onzin! wat schiet je daar nou mee op?) en dat is me dan ook nog nooit gebeurd.
Ik ben wel eens licht aangeschoten geweest en me de volgende dag niet zo heel fris gevoeld..maar goed, een drankje moet kunnen op een feest.
Maar als je alcoholvergiftiging hebt gehad, dan ben je wel echt te ver gegaan!

Schuur_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:44

ik ben 15 en ik lust af en toe ook wat alcohol maar niet overmatig. 1 pint en breezer is al genoeg. Ikzelf ken ook een paar mensen die zo zat waren dat ze niet meer wisten wat ze gedaan hadden en ook iemand die in het ziekenhuis is beland.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:44

Ik heb in de hoofdredactie van onze schoolkrant gezeten, tot vorig jaar eindexamen. We hebben op een gegeven moment een onderzoek gedaan, leden van de schoolkrant van 13 jaar met 5 euro naar de slijter/supermarkt/drankhandel sturen en kijken wat er gebeurt. IEDEREEN kreeg dus sterke drank mee, je kon het zo gek niet bedenken maar ze mochten echt alles kopen. Vervolgens hebben wij een mooie brief naar al deze verkopers EN de gemeente gestuurd, met uitleg over de opzet van ons onderzoek en welke resultaten dat opleverde. We hoorden er niks over terug, we hebben een jaar lang iedereen af zitten bellen maar er was echter maar 1(!) bedrijf bereid commentaar te geven, zij gingen hun beleid direct aanpassen. En de gemeente? die heeft ons onderzoek genegeerd, kennelijk vonden ze de resultaten iets te confronterend...

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:50

was de rest van de school daar wel blij mee dan? ik denk niet dat iedereen bij ons op school zo'n onderzoek leuk zou vinden, en dat er behoorlijk wat commentaar zou komen.

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:51

haha die problemen heb ik dus niet, ik mag geen alcohol maar dat komt ooit nog wel weer, maar heb nou gelukkig het verstand wel dat ik dan af en toe een biertje neem meer ook niet zonder dubbel zo veel lol en je onthoud het tenminste

maar dat duurt nog eventjes

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:53

ik ben 13..
heb nog nooit een breezer ofzo gedronken..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:54

Ik ben 27 dus ik val niet meer onder deze leeftijd, maar ik ging ook uit toen ik veertien was. En ik mocht me ook klemzuipen van mijn moeder als ik wou, maar juist omdat het mocht heb ik het nooit gedaan. Er was niks spannends aan. Had ze me daarentegen verboden te drinken dan was ik goed aan het rebelleren gegaan