Vrouwen met Boerka geen recht op bijstand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vrouwen met Boerka geen recht op bijstand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 11:50

AMSTERDAM - Vrouwen die een boerka dragen en daardoor geen baan kunnen krijgen, hebben geen recht op bijstand. Dat zegt de Amsterdamse wethouder Aboutaleb in het tijdschrift Opzij. Volgens de wethouder belemmert een boerka vrouwen om makkelijk werk te vinden omdat geen enkele werkgever hen zo wil hebben.

Aboutaleb wijst het dragen van een boerka niet principieel af. Maar je mag als overheid wel iets verwachten van burgers, zegt de wethouder in Opzij. "Niemand wil immers een werkneemster in een boerka. In dit geval zeg ik: boerka uit en solliciteren. Als je dat niet wilt: ook goed, maar dan geen uitkering."

Aboutaleb reageert met zijn voorbeeld op de uitspraak van de Commissie Gelijke Behandeling die een allochtone vrouw in het onderwijs die mannen geen hand wil geven in het gelijk stelde.

Volgens de wethouder is het de vraag of zo iemand in het onderwijs op haar plek is. "Zij moet zich in elk geval realiseren dat zij enorme obstakels voor zichzelf opwerpt met haar houding. Deze vrouw moet inzien dat zij zichzelf buitenspel zet en zich realiseren vaker het risico te lopen afgewezen te worden voor een baan."

www.nu.nl

Ik kan me op zich wel voorstellen dat mensen liever dames zonder boerka (was het niet burka ) willen op het werk, maar vind het ook weer kortzichtig om dan maar gelijk te verwachten dat ze tegen hun geloof in de sluier achterwege laten

Wat vinden jullie daarvan?

Daphna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 12:59

Aboutaleb heeft helemaal gelijk! En als een vrouw dan toch een bourka wil dragen, prima maar laat maar zien dat je niet kan werken... ik denk trouwens dat je zo'n vrouw toch wel aan het werk krijgt, in een callcenter of misschien op een islamitsche school.

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:04

Ik ben het ook met hem eens. Vrije keuze, een Burqua [zo schrijf je het toch?] maar bij veel werk is lichaamstaal zeker erg belangrijk. Wanneer iemand geen lichaamstaal wil uitdragen, eigen keuze, maar dan volstaan ze niet voor de gevraagde functie. Wanneer daar door eigen toedoen iets aan zouden kunnen veranderen, moeten ze dat doen. Bijvoorbeeld een hoofddoek in plaats van een burqa. Wanneer er niet eens een middenweg gezocht wil worden vanuit de moslima, eigen keuze, maar dan geen uitkering.

Voor de klas vind ik het zowieso geen doen. [Kleine] kinderen zouden het denk ik doodeng of toch in ieder geval uiterst merkwaardig vinden om van een persoon waarvan je alleen de ogen maar kunt zien les te krijgen. Zoals Dapnezzz al zegt, dan maar islamitisch onderwijs of een aangepaste baan.

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:07

Inderdaad; Zíj komen hier naar toe, zíj willen hier graag gaan werken, dan moeten ZIJ zich maar gaan aanpassen; hoofddoekje en andere zaken, oké, maar een boerka, als dat door de werkgever niet wordt geaccepteerd, moeten ze zich maar aanpassen hoor....

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 13:11

JoyCiej007, ben het niet helemaal met je eens. Van mij mag iedereen dragen, doen, leven, zich uiten en wat-dan-ook hoe diegene wil, ongeacht in welk land we leven. Maar zodra een van die uitingen, uit welke overtuiging dan ook, het dagelijks leven zodanig belemmeren dat er niet normaal gefunctioneerd kan worden, moet diegene zich gaan aanpassen. Niet omdat ze nou eenmaal hier zijn en zich maar nederlands moeten gedragen. Dat zou betekenen dat de Nederlandse moslima's [ja, ze bestaan] ook geen Burqua of wat-dan-ook zouden mogen dragen.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:07

Vind het prima hoor, geloven kan ook zonder die burka.
En tenslotte leven we in Nederland en niet waar je je die dingen wel draagt. Dus jij woont hier , zal je je eige ook moeten aanpassen. (ik weet ook wel dat er zat nederlanders zijn die die dingen ook dragen) Geloven kan ook zonder dat ding. En als je nu wel brood op tafel kan krijgen zonder die burka, dan zal voor mij de keus gauw gemaakt zijn.We hebben hier niks te verbergen, dus uit ding. (mmmm lijkt wel op de hippie tijd, verbrand je bh hahaha)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:21

Ik vind het niet kunnen. Ook met boerka is er sowieso wel werk te vinden imo, al doen ze voor mijn part thuiswerk dan, of zoals genoemd callcentre werk. Er is ook werk achter de schermen voor al die bekrompen zieltjes die geen contact willen hebben met vrouwen in boerka (als ze nu eens ergens aangenomen worden wordt het ook normaler in het straatbeeld en gaat het sekteachtige idee eraf...) Bijstand moet er als vangnet zijn voor iedere burger in Nederland. Ik probeer SGP-ers toch ook niet uit hun lange rok met kousen te kletsen (lees: dwingen met financiele maatregelen...)?

Exit13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:31

@Urielle: kan jij normaal met iemand communiceren van wie je alleen (een gaasje voor) de ogen ziet?

JoyCiej007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:35

@ Misser: haha daar heb je een slimme! ben 't met je eens

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:51

En ik maar denken dat we hier in een vrij land leven.
Maar nee, een of andere allochtoon moet daar weer aan tornen.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:55

Een goed geïntegreerde wethouder, zoals iedereen het graag ziet Fronton.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:02

Ik ben het er wel mee eens. Dan mensen wensen een Burka oid te dragen heb ik geen probleem mee. Maar ik denk dat het idd veel bedrijven zijn die wel problemen hebben met een burka.

Solliciteren is geven en nemen. Als ik ga solliciteren bij een notaris waar een hele formele sfeer is zal ik ook een broekpak of rok met colbert aantrekken en niet mijn fijne spijkerbroek, omdat dat niet gewenst is. Zo ook voor een Burka-drager.

Weigeren mensen zich dan aan te passen vind ik het idd terecht dat ze geen uitkering krijgen.

(er wordt nergens gezegd dat ze hun geloof achterwegen moeten laten, geloof kan ook zonder uiterlijke kenmerken gevoeld worden)

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:04

ik ben het er mee eens...
Deze vrouwen willen iets van NL, namelijk een uitkering.. ik vind dat er dan best wel wat tegeover mag staan. Bovendien vind ik het dragen van een burka niet volgens de nederlandse regels van fatsoen, dus dit aanpassingsvermogen lijkt me echt wel terecht!

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:09

Bealy schreef:

Het was ook maar een grapje .

Maar goed, Abutaleb moet dan dus eerst de wet zodanig aanpassen dat er een kledingvoorschrift gaat gelden bij sollicitaties en bij het aanvragen van de bijstand. Hoe wil hij dat gaan doen?
Wat vindt het bedrijfsleven hiervan?

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:21

Fronton schreef:
Bealy schreef:

Maar goed, Abutaleb moet dan dus eerst de wet zodanig aanpassen dat er een kledingvoorschrift gaat gelden bij sollicitaties en bij het aanvragen van de bijstand. Hoe wil hij dat gaan doen?

Dat is uiteraard punt 2 .......

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:22

Fronton schreef:

Gelden er niet sowieso kledingvoorschriften bij sollicitaties?
Ik bedoel, voor sommige functies mag je bijvoorbeeld geen drads hebben, geen oorbellen of piercings, of moet je er representatief uitzien.
Nou vind ik een burka niet het schoolvoorbeeld van representatief.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:31

Voor sommige functies moet je repre zijn, dat klopt. Bij sommige functies mag je bepaalde sieraden niet aan wegens gevaar voor anderen (sieraden met steentjes die in het eten kunnen vallen).
Maar dan nog de functies waar je niet repre voor hoeft te zijn....

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:36

Fronton schreef:
Voor sommige functies moet je repre zijn, dat klopt. Bij sommige functies mag je bepaalde sieraden niet aan wegens gevaar voor anderen (sieraden met steentjes die in het eten kunnen vallen).
Maar dan nog de functies waar je niet repre voor hoeft te zijn....

Maar die zouden ze dan imo toch ook gewoon kunnen gaan doen?

Ook al is het misschien lomp, als je graag wil werken, en ook gewoon geestelijk en fysiek in staat bent om te werken, houdt dat soms in dat je bepaalde dingen moet doen of laten.
Dus op zich vind ik dat hij best wel een punt heeft met deze uitspraak.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:40

Ergens heeft hij wel een punt, maar zoals gewoonlijk brengt hij het weer een beetje krom de wereld in. Je kunt je afvragen of je wel moet proberen om mensen te veranderen, in die mate.

Het lijkt mij alleen nogal bizar om discriminerend op te treden tegen vrouwen met een burka; om voor hen andere regels te hanteren dan voor andere mensen gelden.
Maar goed, hoe lang loopt deze 'hoofddoekjes e.d.'-discussie al niet?

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 15:47

Heel lang.
En er komt nooit wat concreets uit.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:12

Ik ben het wel met Aboutaleb eens in die zin, dat ook wel echt aangetoond moet worden dat de Burka de belemmering is bij sollicitaties. En dat lijkt me weer lastig te bewijzen.
Immers, dan kan een werkgever weer beschuldigd worden van discriminatie. Kortom, een vicieuze cirkel waar je niet uit komt.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:16

Dat is idd ook een goed punt Fitzroy.

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:16

Dus is het een loze kreet van Aboutaleb om te scoren.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:18

Fronton schreef:
Dus is het een loze kreet van Aboutaleb om te scoren.

Toch vraag ik me af hoe er onder de groep die hij bedoelt gereageerd gaat worden.
Als een blonde Hollander dit nou geroepen had, wordt je waarschijnlijk meteen voor racist uitgemaakt.
Maar wat nou als een moslim dit over andere moslims zegt?

Fronton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 16:23

Als een moslim dit over andere moslims zegt, dan valt dat goed bij mensen die dit graag zelf over moslims hadden gezegd (en soms blond zijn).