FriesWytske schreef:Hier wel problemen. Er staat een bedrag bij mij in, die helemaal niet klopt. Volgens de belastingdienst heb ik reiskostenvergoeding gekregen. Wat dus niet waar is. En dat wil ik wijzigen. Maar kan niet vinden waar ik dat kan doen.
Kun je in mijnbelastingdienst.nl aanpassen, niet in de app.
---
Het is sowieso verstandig je admistratie op orde te hebben, daarnaast kun je altijd bellen voor hulp of een gratis afspraak. Als je problemen ervaart is het handig de aangifte te verwijderen en opnieuw te beginnen, evt ook cookies even verwijderen.
Giften invullen is niet zo lastig en ook geen verandering tegenover afgelopen jaar. Überhaupt is er weinig veranderd, alleen werkelijk/fictief rendement is ingebouwd in de aangifte, wat alleen maar handig is maar wel lastig kan zijn.
https://www.belastingdienst.nl/data/onl ... giften.htm
Citaat:
Giften aan een ANBI zijn aftrekbaar
Meestal maakt een instelling (bijvoorbeeld een goed doel) zelf bekend dat het een ANBI-status heeft.
Weet u niet zeker of u geeft aan een ANBI? Kies dan 'Ja'. Bij de volgende vraag kunt u dit gemakkelijk controleren.
Niet aftrekbaar
In de volgende situaties zijn betalingen aan een ANBI niet aftrekbaar. Het gaat om betalingen:
die wettelijk verplicht zijn zoals belastingen en heffingen
waar iets tegenover staat zoals huur- en energiekosten of zorgverzekeringspremies
voor een lot van een goed doel zoals de Postcodeloterij
Kies in deze situaties 'Nee'.
Deels aftrekbaar
Betalingen voor producten waarvan een deel naar een goed doel gaat zijn deels aftrekbaar, zoals kinderpostzegels. De waarde van de kinderpostzegels (het bedrag dat u normaal zou betalen voor deze postzegels) is niet aftrekbaar. Het bedrag dat u extra betaalde aan het goede doel is aftrekbaar.
Citaat:
U kunt belastingaftrek krijgen als het totaal van de giften hoger is dan een bepaald drempelbedrag:
bij giften aan culturele instellingen: € 200
bij andere giften: € 250
Voor periodieke giften geldt geen drempel.
Let op! Deze drempelbedragen kunnen veranderen als u elders in het formulier uw gegevens aanpast.
Invullen:
Dit aanvinken
Citaat:
Giften aan:
Citaat:
Was het een gift aan een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling)?
Ik ga even uit van 'Ja' want praktisch alles anders is vrijwel 90% niet aftrekbaar en meestal de moeite niet waard om wel in te vullen.
Zo niet, kan ik het antwoord bijschaven.
--> Bedrag invullen
Citaat:
Was dit een periodieke gift die schriftelijk is vastgelegd?
'Ja', dan vervolgens het transactienummer invullen.
'Nee' als het een culturele ANBI is, de volgende vraag is dan automatisch 'ja', dan ontvang je een brief om een kopie van het bewijs te sturen.
Voila! Ingevuld!