Wel AI of geen AI? — McDonald’s haalt AI-commercial offline

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AI in reclame: wel of niet?

AI inzetten vind ik prima.
32 (17%)
AI mag alleen ingezet worden onder bepaalde voorwaarden
53 (28%)
Nee, AI zou niet ingezet moeten worden
69 (37%)
Het maakt me allemaal niet uit
30 (16%)

Totaal aantal stemmen: 184

IMANDRA

Wel AI of geen AI? — McDonald’s haalt AI-commercial offline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 11:55

Op het moment is de kerstcommercial van de McDonalds relatief veel in het nieuws. Deze is geheel met AI gemaakt: er schijnt een team van 10 mensen 5-7 weken fulltime aan te hebben gewerkt, onder creatieve leiding van een van de grootste/gerenommeerde reclamebureaus van ons land, TBWA\Neboko. Dus niet het minste merk, en niet het minste bureau wat eraan heeft gewerkt. Maar, toch is de commercial na kritiek offline gehaald (je kan hem bij GeenStijl wel nog zien).

> https://www.nu.nl/economie/6379049/mcdo ... itiek.html
> https://www.volkskrant.nl/tech/mcdonald ... tijl.nl%2F

Coca cola gebruikt AI ook al langer in haar commercials, inclusief kritiek, maar laat ze wel online staan. Krasloten (Nederlandse Loterij) heeft ook AI ingezet, maar daar lijkt vooralsnog minder tot geen kritiek op te zijn.

Nu is er in de bubbel van de reclamewereld sowieso veel te doen om AI, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe dit soort dingen daarbuiten, dus door de 'gewone' consument, worden opgevat. Benieuwd naar de discussie hieromheen. Dus....

Wat vind jij van het gebruik van AI, in het algemeen of specifiek in de reclame?
Wanneer moeten we die wel en wanneer niet inzetten?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:05

Ik vind het prima.
Want alles is al tig jaar bewerkt, niets is meer wat je ziet.

En die reclame vind ik niet dat ze een suggestie wekken dat een product ineens zoveel mooier is of zo.
Of ja, de hamburgers zijn in de reclame altijd al 10 keer groter dan in het echt :P

Mogen special effect in films dan ook al niet meer?
Of zou Pippi langkous ook in de jaren 80 haar paard echt opgetild hebben?

En ja de tegen boodschap van al die zoetsappige reclames vind ik prachtig.
Ik vond daarom deze reclame juist wel leuk.

https://www.dutchcowboys.nl/advertising ... ds-reclame
Voor wie hem niet kent, hier zag ik hem bij staan
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 11-12-25 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:08

Ik vind dit soort commercials echt prachtig.
Normaal ga ik altijd wat anders doen tijdens de reclame maar in deze tijd van het jaar blijf ik graag zitten.
Jammer dat hij eraf is.

Zolala

Re: Wel AI of geen AI? — McDonald’s haalt AI-commercial offline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:09

Ik had de reclame nog niet gezien (heb geen tv), dus net even het linkje naar GeenStijl gevolgd.
En ik vind het een lollig filmpje. Het is overduidelijk allemaal niet echt (de 'ramp'situaties), net als bij bioscoopfilms of tekenfilms. En de reclame zelf is voor de relatieve rust en het gemak van een McDonalds restaurant, niet eens voor hun producten.
Dus wat mis ik, want ik begrijp de ophef niet helemaal :o?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:12

Ik had hem nog niet gezien en hij is wel grappig, maar daarvoor ai gebruiken, dan denk ik alleen maar aan de bomen en de stroom en het water wat het kost. Je eigen creativiteit gaat verloren. En de mensen die er te zien zijn reageren niet als echte mensen wat verwarrend werkt omdat het allemaal net niet klopt.

Dus nee ik ben team ai niet gebruiken. Gebruik je eigen creativiteit en echte mensen en echte stemmen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:13

Ik zit/zat in de reclame en ben ook nog eens videograaf, maar ik heb er eigenlijk weinig problemen mee := Ik ben ook totaal niet bang dat ik er minder werk door zou krijgen.
Ik zou wel graag eens een duidelijke vergelijking willen zien qua energieverbruik/waterverbruik etc, tussen zo'n AI reclame, of alles gefilmd met shoot dagen op locatie.

Juist voor reclame en speelfilms vind ik het geen probleem. Er wordt sowieso al heel veel geproduceerd met special effects, CGI enz, waardoor het toch al 'nep' is.
Waar ik me veel meer aan stoor zijn de AI beelden die worden gedeeld alsof het echt is, het nepnieuws, en binnenkort zie je het verschil niet meer, en kun je iemand wijs maken dat je buurman op je beveiligingscamera te zien was waarbij die op straat zat te schijten.
Daar hebben we natuurlijk al voorbeelden van gezien; zoals de AI foto van Timmermans die zogenaamd in een vliegtuig luxe zat te eten, en mensen die dat volledig geloven. En minstens zo erg; Trump die AI plaatst over zichzelf. Dat soort AI kan letterlijk burgeropstanden en oorlogen veroorzaken.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:16

Onder de voorwaarde dat er aangegeven staat dat iets AI is, heb ik er weinig problemen mee. Tegenwoordig kan je met een beetje kritische blik echt nog wel zien dat iets AI is, maar de ontwikkelingen gaan zo snel, dat zal over 2 jaar wel heel anders zijn.

Over deze reclame snap ik de ophef niet. Persoonlijk vind ik 'm wat matig, maar dat is gewoon een kwestie van smaak.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:25

EvaC schreef:
Onder de voorwaarde dat er aangegeven staat dat iets AI is, heb ik er weinig problemen mee. Tegenwoordig kan je met een beetje kritische blik echt nog wel zien dat iets AI is, maar de ontwikkelingen gaan zo snel, dat zal over 2 jaar wel heel anders zijn.

Maar wil je dan bij de Jumbo-reclame ook aangegeven zien dat het gezin aan tafel geen echt gezin is? Frank Lammers is niet getrouwd met Maike Meijer, voor zover ik weet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:30

Ik vond het wel grappig.
Woord "Madness" viel op in de reclame.
Dus Madness als ons paard, dan blijft je hangen.

flee from the Madness

Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:31

ik vind het echt een leuke commercial.. mag dat niet meer? ik snap het niet, wie heeft hier nu last van? al dat geklaag altijd overal op. :(

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:43

Ik ben de eerste die toegeeft een rothekel te hebben aan AI, maar in dit geval... Alles op televisie is zo nep als maar kan, wat maakt een AI reclame anders dan eentje met tenenkrommend acteerwerk?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:44

Jammer dat bedrijven dan buigen voor die kritiek ook … onderdeel van cancelcultuur?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:48

Totaal geen problemen mee. Is toch leuke commercial? In een ‘normale’ commercial wordt er ook vanalles bewerkt. Pratende koekjes snapt iedereen van dat dit niet echt is. En waarom zou je iemand van het dak laten storten als dat ook met AI kan? :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 12:59

Ik vind het een leuke reclame, spreekt me als Kerst'hater' érg aan :+ .
Verder geen problemen met AI in reclame of films (die zijn sowieso al nep).

Als het wordt ingezet om mensen dingen te laten beweren die niet waar zijn of bepaalde meningen te pushen wordt het een ander verhaal. Overigens valt dat imo onder smaad en daar zijn al regels voor.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 13:20

karuna schreef:
Ik had hem nog niet gezien en hij is wel grappig, maar daarvoor ai gebruiken, dan denk ik alleen maar aan de bomen en de stroom en het water wat het kost. Je eigen creativiteit gaat verloren. En de mensen die er te zien zijn reageren niet als echte mensen wat verwarrend werkt omdat het allemaal net niet klopt.

Dus nee ik ben team ai niet gebruiken. Gebruik je eigen creativiteit en echte mensen en echte stemmen.

Creativiteit gaat gelukkig niet verloren, maar wordt anders toegepast. Met AI is meer mogelijk, maar achter deze commercial van McDonalds zitten waarschijnlijk een team van creatieve strategen en concepters die het helemaal hebben uitgedacht. Alleen in plaats van dat er videoproductie wordt ingezet, is gekozen voor AI.

Het is een tool, niets meer en niets minder.

(Wel vind ik zelf dat deze commercial slecht geproduceerd is, AI kan zoveel beter, en het sentiment is gewoon wat controversieel in deze tijd maar vind dat op zich geen gekke gedachte —hoe het uit de verf is gekomen valt wel te bediscussiëren)

8nnemiek schreef:
Ik zit/zat in de reclame en ben ook nog eens videograaf, maar ik heb er eigenlijk weinig problemen mee := Ik ben ook totaal niet bang dat ik er minder werk door zou krijgen.
Ik zou wel graag eens een duidelijke vergelijking willen zien qua energieverbruik/waterverbruik etc, tussen zo'n AI reclame, of alles gefilmd met shoot dagen op locatie.

Juist voor reclame en speelfilms vind ik het geen probleem. Er wordt sowieso al heel veel geproduceerd met special effects, CGI enz, waardoor het toch al 'nep' is.
Waar ik me veel meer aan stoor zijn de AI beelden die worden gedeeld alsof het echt is, het nepnieuws, en binnenkort zie je het verschil niet meer, en kun je iemand wijs maken dat je buurman op je beveiligingscamera te zien was waarbij die op straat zat te schijten.
Daar hebben we natuurlijk al voorbeelden van gezien; zoals de AI foto van Timmermans die zogenaamd in een vliegtuig luxe zat te eten, en mensen die dat volledig geloven. En minstens zo erg; Trump die AI plaatst over zichzelf. Dat soort AI kan letterlijk burgeropstanden en oorlogen veroorzaken.

Ja eens. Ik denk dat het sentiment nu is dat als het gedramatiseerd/extreem is, AI over het algemeen wel oke is (als in, overduidelijk niet echt) maar zodra het realistische real-life situaties gaat nabootsen kom je in gevaarlijker vaarwater. En wanneer je werk van 'echte' mensen gaat vervangen (al geeft dit weer veel nieuw werk in nieuwe industrieën...) En het is ook gewoon het pispaaltje van de industrie nu :)). Niet altijd terecht.

Cer schreef:
Jammer dat bedrijven dan buigen voor die kritiek ook … onderdeel van cancelcultuur?

Ik vermoed dat ze ofwel niet zo durven (want zo heel heftig was de kritiek nu ook weer niet volgens mij, Coca Cola negeert die kritiek gewoon) ofwel dat dit toch een beetje een PR stunt was om te kijken hoe ver ze konden gaan met AI.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:35

Ik heb niks met AI, maar denk dat het gros van de reclames tegenwoordig met AI gemaakt wordt, ik vind de Mac reclame geweldig. En normaliter haat ik reclames, maar net als hiervoor genoemd, in deze tijd vind ik ze superleuk. Net als de reclame van Coca Cola, ook toen er nog geen AI was, was dit al een hoogtepunt voor mij in de reclames. Alleen Coca Cola geeft aan dat de reclame met Ai gemaakt is..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 13:56

Ik moest oprecht grinniken om deze reclame. Ik hou zelf van kerst maar we herkennen ons allemaal wel een beetje in de beelden toch? :D wat betreft AI, het heeft + en - punten maar het is er en gaat niet meer verdwijnen dus dan kunnen we er beter het beste van maken.

Vergelijking van milieu impact lijkt me ook nog weleens interessant.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:03

Toen ik via de linkjes keek besefte ik dat de reclame al eens langs had zien komen, maar bij mij is ie niet echt blijven hangen.
Misschien omdat kerst voor mij te veel voor het gezellige staat en ik een emo-muts ben, maar ik vond er weinig aan.
Dat ze er AI voor hebben gebruikt om te maken kan ik mij echt helemaal niet druk om maken. Ik kijk niet op als dat bij veel meer reclames gebeurt.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:03

Lieser schreef:
EvaC schreef:

Maar wil je dan bij de Jumbo-reclame ook aangegeven zien dat het gezin aan tafel geen echt gezin is? Frank Lammers is niet getrouwd met Maike Meijer, voor zover ik weet.

Maar dat is toch heel wat anders? Dat is geen AI, dat is acteren en iedereen weet dat dat nep is. Als je een film, serie, theaterstuk o.i.d. kijkt dan laat je je vrijwillig een rad voor ogen draaien, je weet dat het acteurs zijn. Misschien dat ik het wat te generaliserend verwoord heb in mijn eerste bericht hoor.

Ik denk dat het eigenlijk wel een hele diepe discussie is en dat het moeilijk af te kaderen wordt waar de grens moet liggen van wat toegestaan is.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:23

Lieser schreef:
EvaC schreef:

En stel nou dat Frank Lammers en Maike Meijer zelf niet acteren maar in beeld gebracht worden door AI? Zou je dat oké vinden? Hoe nep mag nep zijn?

AI als tool/hulpmiddel heb ik helemaal geen problemen mee. Het probleem is dat dat in de praktijk vaak niet zo gebruikt wordt. Daarom ben ik in principe nog anti AI. Ik vind het ook te onduidelijk waar AI precies de beelden vandaan haalt. Als het compleet zelf gegenereerd is, zeg ik ja. Als het jat van bestaande beeldmakers zeg ik nee.

Ook vind ik de mate van oplichting die men kan doen in allerlei gebieden (bijv: nepnieuws, of mensen die bedonderd worden door een zogenaamde stem van een familielid aan de telefoon) wel ernstig.

Ook vind ik de grenzen nog veel te vaag. Er gaan bijvoorbeeld geluiden op dat men muziek wil maken met de stem van overleden artiesten. Vind ik ook niet zo'n tof idee bijvoorbeeld.

Dus al met al probeer ik AI zoveel mogelijk te ontwijken. De Mcdonalds reclame heb ik wel gezien, het concept vond ik leuk, maar ik heb niet goed gekeken en had niet door dat het (grotendeels) AI was. Dus ik ben ook vrij makkelijk op te lichten en daar baal ik best van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:24

Ik heb de reclame niet gezien, en voor mij maakt dat ook niet uit omdat wat ik wil schrijven geldt voor reclames en andere types van video, audio, schrift en beeld van welke maker dan ook.

AI is een uitvinding die goede kanten heeft. Denk bij voorbeeld aan innovaties in de gezondheidszorg. Maar waar het gaat om producten waar normaal gesproken een creatief proces aan voorafgaat begrijp ik de kritiek. Een computer kan niet zelf dingen bedenken, een machine kan alleen recyclen en hergroeperen wat er aan artistiek materiaal beschikbaar is. Het is geen nieuw materiaal, er is materiaal nodig wat van iemand anders is. Daarom snap ik de ophef onder bij voorbeeld muziekartiesten over AI-gegenereerde liedjes.

Omdat de uiting, het "product" zoals nu een reclamefilmpje, van AI zo lijkt op dat van een mens terwijl het dat niet is weet je niet meer goed wat wat is. Daarom zou het mooi zijn als er een disclaimer komt op AI-gegenereerde filmpjes, liedjes enz. Bij een reclamefilmpje kun je dan bij voorbeeld denken aan een tekst onder in beeld, zoals je al hebt bij reclames voor alcoholproducten. Als duidelijk is dát het AI is heb ik er geen moeite mee als het wordt gebruikt voor een commercial. Zo ben ik er bij voorbeeld helemaal voor dat we David Attenborough de komende eeuwen nog mooie documentaires kunnen horen inspreken. Maar dan wel met de vermelding dat (wanneer het zover is) dat is gegenereerd met AI.

Ik zie mezelf er ook wel voor aan om een sollicitatiebrief te beginnen met "Disclaimer: dit is een zelfgeschreven brief" :Y)
Laatst bijgewerkt door Koper op 11-12-25 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:25

AI prima, maar mensen onder valse voorwendselen spullen verkopen die AI zijn en dus vervolgens niet bruikbaar niet oké. Ik zie dat momenteel heel veel in de creatieve sector, kleurboeken gemaakt door AI. Zelfs haakpatronen waar vervolgens geen kant van klopt.

Dus ik vond niks mis met de McDonalds reclame. Dan ook maar de kpn kat en AH hamster verbieden. Terwijl ik die juist ook zo leuk vindt.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 14:43

Ik vind AI een heel goed hulpmiddel, ook binnen de creatieve sector. Ik ben alleen van mening dat AI mensen niet moet vervangen. Leuk om een reclame te maken met AI, maar je neemt daarmee wel het werk af van één of meerdere acteurs en daar sta ik persoonlijk niet achter.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:15

Jorex schreef:
AI prima, maar mensen onder valse voorwendselen spullen verkopen die AI zijn en dus vervolgens niet bruikbaar niet oké.

Maar dat geldt voor (bijna) elke reclame, ook zonder AI.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 15:19

Koper schreef:
AI is een uitvinding die goede kanten heeft. Denk bij voorbeeld aan innovaties in de gezondheidszorg. Maar waar het gaat om producten waar normaal gesproken een creatief proces aan voorafgaat begrijp ik de kritiek. Een computer kan niet zelf dingen bedenken, een machine kan alleen recyclen en hergroeperen wat er aan artistiek materiaal beschikbaar is. Het is geen nieuw materiaal, er is materiaal nodig wat van iemand anders is. Daarom snap ik de ophef onder bij voorbeeld muziekartiesten over AI-gegenereerde liedjes.

Ik vind dit wel een interessant punt eigenlijk. Want als je zonder input AI in gaat zetten krijg je alleen generieke rotzooi, dat gaat nooit wat goeds doen.

Maar bijvoorbeeld bij muziek... stel nou jij hebt geen goede stem, je kan niet (goed) instrumenten bespelen. Maar je hebt wél een bepaalde creatieve visie voor een muzieknummer. Dus je zet AI in als tool en maakt dat nummer, waarbij je die dus helemaal vanuit jouw creativiteit dirigeert, edit, aanscherpt.

Vanuit die gedachte maak je creatieve uitingen juist beter bereikbaar voor mensen die misschien niet de originele skills bezitten (maar wél de creativiteit/visie) om zoiets te maken. Of dat nu muziek of kunst of iets anders is.

Ook bij deze reclame kwam de opmerking dat het creatieve proces nu is overgeslagen, terwijl júíst het creative proces nodig is geweest om dit te maken. De tool waarmee je het vervolgens uitvoert verandert alleen (en de mogelijkheden die je hebt, zeker met meer beperkte budgetten).

Hoe kijk je daar dan naar?

Ik ben het met je eens dat AI niet zomaar kunst / werk van anderen moet gaan reproduceren. Maar als tool om dingen te maken? Vind die grens nog wel vaag, denk ik.