Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
8nnemiek schreef:Ik kan er weinig medelijden mee hebben. Met 15 jaar weet je echt wel waar je mee bezig bent en wat de gevolgen kunnen zijn.
Misschien/hopelijk worden andere ouders door zo’n gebeurtenis eens wakker geschud om hun kruisgespuis beter op te voeden en in de gaten te houden.
DuoPenotti schreef:Als je in zo'n situatie niet goed kunt mikken, moet je i.m.o absoluut niet als agent met een vuurwapen rond gaan lopen.Bij in een been schieten kan een dader ook nog schieten.
Maar daarnaast vraag ik me af hoe goed men kan mikken in zo'n situatie?
En waarom meerdere keren geschoten, geen idee, agent zal dat toch noodzakelijk hebben gevonden.
Polar schreef:DuoPenotti schreef:Als je in zo'n situatie niet goed kunt mikken, moet je i.m.o absoluut niet als agent met een vuurwapen rond gaan lopen.Bij in een been schieten kan een dader ook nog schieten.
En waarom meerdere keren geschoten, geen idee, agent zal dat toch noodzakelijk hebben gevonden.
Polar schreef:DuoPenotti schreef:Als je in zo'n situatie niet goed kunt mikken, moet je i.m.o absoluut niet als agent met een vuurwapen rond gaan lopen.Bij in een been schieten kan een dader ook nog schieten.
Polar schreef:Waarom niet in het been schieten, zodat er kans is op overleven?
Petpa schreef:Victim blaming?Polar schreef:Als je in zo'n situatie niet goed kunt mikken, moet je i.m.o absoluut niet als agent met een vuurwapen rond gaan lopen.
Dit kwalificeer ik als victim blaming.
VuurVleugels schreef:Als dat dikgedrukte echt klopt, vind ik dat schan-da-lig...Polar schreef:Waarom niet in het been schieten, zodat er kans is op overleven?
Schieten is écht heel moeilijk. Het beeld van schieten is helemaal vertekend door Hollywood, in de films lijkt het zo makkelijk. Maar het is echt heel erg moeilijk. Ik heb het zelf meerdere keren gedaan op de schietbaan, dus een kalme en gecontroleerde omgeving met alle rust om te richten en de trekker over te halen. Echt, het is soms nauwelijks te doen om dat vel te raken, laat staan één van de getekende ledematen op dat vel.
Dan zou je kunnen denken "maar de politie oefent dat toch?". Ja, in Nederland staan ze tijdens hun opleiding een paar keer op de schietbaan, en daarna 'onderhouden' ze het 1x per jaar. Meer kan niet, want geen geld voor. Dat is bij lange na niet genoeg oefening om ook maar enigszins voor goede schutter door te gaan. Bij de schietbaan waar ik geschoten heb was er een running gag dat ze elke keer nadat de politie was geweest het plafond moesten vervangen, omdat het doorzeeft was met kogels. Heb de gaten zelf zien zitten!
Als het op de baan al zo moeilijk is, met een volledig kalme omgeving en stilstaand doel, kun je nagaan hoe onmogelijk het buiten is, op een drukke parkeerplaats bij een Mac, met een snel bewegend doel. Dat is echt geen doen met het vaardigheden niveau van de politie! Je maakt mij écht niet wijs dat de agent schoot met het doel om te doden.
Over de meerdere schoten: die trekker is sneller dan het in elkaar zakken van het doel. Maar langzamer die trekker overhalen zorgt er dan weer voor dat er te veel tijd tussen de schoten zit en dat je doel weg is.
Ik zeg niet dat ik zeker weet dat de agent goed gehandeld heeft, maar alleen dat het er in het echt héél anders aan toe gaat dan dat mensen vanaf de zijlijn denken. Hollywood vertekend het beeld heel erg!
karuna schreef:Jachtgeweer en weten dat je gaat schieten in een bos. Of pistool, opeens "moeten" schieten in chaos en drukte. Dat is een verschil. Ik ga ervan uit dat doden niet de insteek is geweest maar uitschakelen wel. Dat onderzoek wordt al uitgevoerd.
Polar schreef:Als dat dikgedrukte echt klopt, vind ik dat schan-da-lig...![]()
![]()
Edit: Maar eigenlijk de hele post. Agenten oefenen niet op bewegende doelen??
karuna schreef:Er zit zeker verschil in, daarom ging ik er vanuit dat agenten 10x beter worden opgeleid dan jagers.Jachtgeweer en weten dat je gaat schieten in een bos. Of pistool, opeens "moeten" schieten in chaos en drukte. Dat is een verschil. Ik ga ervan uit dat doden niet de insteek is geweest maar uitschakelen wel. Dat onderzoek wordt al uitgevoerd.