Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
anjali schreef:Er is momenteel nogal gepraat over rode diesel, of die wel of niet nog zou mogen. Ik kan op Google niet vinden wat het verschil met andere diesel is. Wel weet ik dat ik erg veel luchtwegklachten krijg van de uitstoot van sommige dieselvoertuigen die echt anders, viezer, ruiken dan andere.Kan dat dan die "rode diesel" zijn, die zal toch niet voor niets verboden worden?
anjali schreef:O dus alleen belastingtechnisch verschil. Maar herkent dan niemand hier die klacht van mij dat msommige dieselvoertuigen echt veel viezer stinken dan andere? Een heel andere lucht.
MarlindeRooz schreef:Ik snap het wel dat boeren dit niet meer mogen gebruiken. Iedereen tankte z’n privé auto er mee vol. Deden wij vroeger ook. Dat is niet de bedoeling.
Daarbij waarom mag de boer het wel gebruiken en een bouwbedrijf niet. Het zijn beiden ondernemers. Het zijn gewoon commerciële bedrijven. Dus de regels moeten gelijk zijn.
Daarbij kunnen mensen blijkbaar de verantwoordelijkheid niet aan want er gebeurde veel fraude mee.
Little_Gift schreef:Dat punt maak jij, niet ik.
Vind het alleen drastisch om dan gelijk maar weer boeren iets te ontzeggen omdat er fraude mee kan gebeuren.
De boeren zijn ook altijd ieders Dumpstraatje hé
belle_boef schreef:anjali schreef:O dus alleen belastingtechnisch verschil. Maar herkent dan niemand hier die klacht van mij dat msommige dieselvoertuigen echt veel viezer stinken dan andere? Een heel andere lucht.
Als ze ruiken naar een oliebollen kraam dan zit er waarschijnlijk zonnebloem olie doorheen. Gewoon die meuk uit de supermarkt.
En hele oude auto’s kunnen ook gewoon stinken. Zo’n lucht waarvan je je ventilatie van buitenaf uit zet en het liefst zo snel mogelijk er voorbij gaat.
MarlindeRooz schreef:Dat zeg ik niet, dat lees jij.
Ondernemers hebben in Nederland al grote voordelen en betalen weinig belasting. Ik zie niet in waarom er zoveel geld moet naar nog meer voordelen. Zakelijk rijden is vaak al heel voordelig bijvoorbeeld. Boeren zijn ondernemers het zijn geen liefdadigheidsinstellingen zonder winstoogmerk.
Die 141 miljoen die dit grapje zou gaan kosten kunnen we beter aan andere dingen besteden. Er is namelijk geen tekort aan boeren / tuinders etc. Wij exporteren heel veel. Daarvan kunnen er beter woningen gebouwd worden. Of mensen onderhouden financieel die helemaal niks hebben.
De genen die hier flink wat van merken zijn de hele grote bedrijven. Niet de keutelboer om de hoek.
DuoPenotti schreef:Dus lekkere stemmingmakerij als men zelf fraudeert denken dat andere dat ook wel doen
Tinka schreef:In Frankrijk mogen boeren nog wel rode diesel tanken, voor zover ik weet. Wij verwarmen er ook ons huis mee en gebruiken het dus ook voor de tractor.
anjali schreef:Nee, rook het maar naar oliebollenkraam! Dan zou ik niet klagen. Overigens is zonnebloemolie helemaal niet zo goedkoop (meer) en toen de oorlog in Oekraine begon, waar heel veel zonnebloemen geteeld worden, zelfs tijdelijk bijna niet meer verkrijgbaar.
Little_Gift schreef:Je lijkt wel issues te hebben met/tegen de boeren hé? Merk dit in al je berichten wel...
_San87_ schreef:Little_Gift schreef:Je lijkt wel issues te hebben met/tegen de boeren hé? Merk dit in al je berichten wel...
Maar het punt is toch valide? Waarom de boer wel, maar de transportsector niet? Of het kraanbedrijf, of de aannemer? Allen zijn het bedrijven, dus waarom de één wel en de ander niet?
Rode diesel is afgeschaft als bezuinigingsmaatregel (lees: het levert meer op het niet toe te staan).
Ik zou dan meer heil zien in goedkopere brandstof voor particulieren, juist omdat bedrijven inderdaad in Nederland al heel veel voordelen hebben. Maar dat gebeurt niet, brandstof is een fijne inkomstenbron voor de overheid.
mysa schreef:Little_Gift schreef:Dat punt maak jij, niet ik.
Vind het alleen drastisch om dan gelijk maar weer boeren iets te ontzeggen omdat er fraude mee kan gebeuren.
De boeren zijn ook altijd ieders Dumpstraatje hé
Nou nee, boeren werden hierdoor juist bevoordeeld boven andere ondernemers, lijkt me?