Rode diesel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Rode diesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 15:43

Er is momenteel nogal gepraat over rode diesel, of die wel of niet nog zou mogen. Ik kan op Google niet vinden wat het verschil met andere diesel is. Wel weet ik dat ik erg veel luchtwegklachten krijg van de uitstoot van sommige dieselvoertuigen die echt anders, viezer, ruiken dan andere.Kan dat dan die "rode diesel" zijn, die zal toch niet voor niets verboden worden?

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:55

anjali schreef:
Er is momenteel nogal gepraat over rode diesel, of die wel of niet nog zou mogen. Ik kan op Google niet vinden wat het verschil met andere diesel is. Wel weet ik dat ik erg veel luchtwegklachten krijg van de uitstoot van sommige dieselvoertuigen die echt anders, viezer, ruiken dan andere.Kan dat dan die "rode diesel" zijn, die zal toch niet voor niets verboden worden?

Volgens mij is rode diesel gewoon normale diesel waar een kleurstof aan toegevoegd is. Deze rode diesel heeft een lager accijnstarief en door het rood te maken is het makkeijker te controleren of mensen die niet onder dit lagere tarief vallen dit toch gebruiken. Dus het lijkt me niet dat het door de rode diesel komt. Volgens mij mogen tegenwoordig in NL alleen nog maar schepen er gebruik van maken.

P.S. als je gewoon rode diesel intypt op google zou dit in de eerste hit moeten staan.
Laatst bijgewerkt door Baileyi op 05-09-25 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 15:56

Van wat ik op Google kan vinden is het 'gewone' diesel waarop een lager accijnstarief geldt. Alleen beroepsscheepvaart (dus binnenvaart en visserij) en nog een paar anderen mogen deze diesel gebruiken, wegverkeer niet. Je kunt het ook niet tanken aan de pomp.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_diesel

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ode_diesel

Het heet rood omdat er een kleurstof aan is toegevoegd, die de binnenkant van je tank rood verft. Zo kan de douane zien of iemand niet stiekem toch met deze diesel is gaan rijden. Omdat het accijnstarief zo laag is, geldt dat namelijk als belastingontduiking. Het is dus geen 'viezere' diesel of iets dergelijks, het is puur een belastingmaatregel.

De BBB wilde inderdaad dat ook landbouwvoertuigen deze diesel zouden kunnen gebruiken, zodat boeren minder brandstofkosten zouden hebben. Maar dat gaat blijkbaar niet door.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:02

Voorheen gebruikte landbouwvoertuigen dat al.
Dat is afgeschaft want de regering moet ergens geld vandaag halen. BBB wilde dat weer terug draaien.
Maar helaas.

Overigens als andere sectoren dat nog wel mogen gebruiken hoog tijd dus dat gelijk te trekken.

En het is enkel kleurstof. Meer niet.

hwn

Re: Rode diesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:04

Hier in België mag het nog voor tractoren (tenzij die hele snelle tractoren die zo ongeveer de snelheid van een vrachtwagen halen), en mag ook gebruikt worden als stookbrandstof. Het is inderdaad de gewone brandstof met een kleurtje aan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:08

Ik heb hier nog een restje staan, wilde het wel aan boeren hier in de buurt geven maar kan dus niet. 't Is gelukkig ook niet heel veel en ook al heel oud, wij waren nooit boer en hebben ook nooit op diesel gereden, voor zover ik me kan herinneren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 16:28

O dus alleen belastingtechnisch verschil. Maar herkent dan niemand hier die klacht van mij dat sommige dieselvoertuigen echt veel viezer stinken dan andere? Een heel andere lucht.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:34

Dat zullen dan oudere verbrandingsmotoren zijn, de diesel is het in elk geval niet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:35

anjali schreef:
O dus alleen belastingtechnisch verschil. Maar herkent dan niemand hier die klacht van mij dat msommige dieselvoertuigen echt veel viezer stinken dan andere? Een heel andere lucht.

Als ze ruiken naar een oliebollen kraam dan zit er waarschijnlijk zonnebloem olie doorheen. Gewoon die meuk uit de supermarkt.

En hele oude auto’s kunnen ook gewoon stinken. Zo’n lucht waarvan je je ventilatie van buitenaf uit zet en het liefst zo snel mogelijk er voorbij gaat.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:36

Ik snap het wel dat boeren dit niet meer mogen gebruiken. Iedereen tankte z’n privé auto er mee vol. Deden wij vroeger ook. Dat is niet de bedoeling. :)

Daarbij waarom mag de boer het wel gebruiken en een bouwbedrijf niet. Het zijn beiden ondernemers. Het zijn gewoon commerciële bedrijven. Dus de regels moeten gelijk zijn.

Daarbij kunnen mensen blijkbaar de verantwoordelijkheid niet aan want er gebeurde veel fraude mee.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:41

Regels moeten gelijk zijn en anderen verwijten de verantwoordelijkheid niet aan te kunnen fair te spelen en van frauderen maar dan zelf schrijven dat jullie het zelf ook deden... Beetje tegentijdig, niet? :=

MarlindeRooz schreef:
Ik snap het wel dat boeren dit niet meer mogen gebruiken. Iedereen tankte z’n privé auto er mee vol. Deden wij vroeger ook. Dat is niet de bedoeling. :)

Daarbij waarom mag de boer het wel gebruiken en een bouwbedrijf niet. Het zijn beiden ondernemers. Het zijn gewoon commerciële bedrijven. Dus de regels moeten gelijk zijn.

Daarbij kunnen mensen blijkbaar de verantwoordelijkheid niet aan want er gebeurde veel fraude mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:43

Omdat ik toen een kind was en ik toen nog niet eens wist wat rode diesel was? :+

Dus als je zelf ooit iets verkeerds hebt gedaan mag je er nooit wat van vinden? Goed punt hoor.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:54

Dat punt maak jij, niet ik.

Vind het alleen drastisch om dan gelijk maar weer boeren iets te ontzeggen omdat er fraude mee kan gebeuren.
De boeren zijn ook altijd ieders Dumpstraatje hé

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:57

Wij hadden vroeger ook rode diesel maar echt niet dat dit getankt werd.
Want de kleur was nog heel lang te zien in de auto.
En controle was er echt vaak.

Ook waar ik vroeger paard reed tankte dat niet.
Weet nog van diverse keren dat alle auto's die het concours terrein opkwamen gecontroleerd werden.

Dus lekkere stemmingmakerij als men zelf fraudeert denken dat andere dat ook wel doen :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 16:58

Little_Gift schreef:

Vind het alleen drastisch om dan gelijk maar weer boeren iets te ontzeggen omdat er fraude mee kan gebeuren.

Dat zeg ik niet, dat lees jij.

Ondernemers hebben in Nederland al grote voordelen en betalen weinig belasting. Ik zie niet in waarom er zoveel geld moet naar nog meer voordelen. Zakelijk rijden is vaak al heel voordelig bijvoorbeeld. Boeren zijn ondernemers het zijn geen liefdadigheidsinstellingen zonder winstoogmerk.

Die 141 miljoen die dit grapje zou gaan kosten kunnen we beter aan andere dingen besteden. Er is namelijk geen tekort aan boeren / tuinders etc. Wij exporteren heel veel. Daarvan kunnen er beter woningen gebouwd worden. Of mensen onderhouden financieel die helemaal niks hebben.

De genen die hier flink wat van merken zijn de hele grote bedrijven. Niet de keutelboer om de hoek.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:01

Als we Europees kijken exporteren we helemaal niet veel.
Zouden we Amerika zijn was het binnenlands product.

Maar omdat we een Europa zijn, maar ook weer geen.
Is het export.

Maar euuh, geen wijntjes meer, bananen en kiwi's...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:05

In Frankrijk mogen boeren nog wel rode diesel tanken, voor zover ik weet. Wij verwarmen er ook ons huis mee en gebruiken het dus ook voor de tractor.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-25 17:05

belle_boef schreef:
anjali schreef:
O dus alleen belastingtechnisch verschil. Maar herkent dan niemand hier die klacht van mij dat msommige dieselvoertuigen echt veel viezer stinken dan andere? Een heel andere lucht.

Als ze ruiken naar een oliebollen kraam dan zit er waarschijnlijk zonnebloem olie doorheen. Gewoon die meuk uit de supermarkt.

En hele oude auto’s kunnen ook gewoon stinken. Zo’n lucht waarvan je je ventilatie van buitenaf uit zet en het liefst zo snel mogelijk er voorbij gaat.

Nee, rook het maar naar oliebollenkraam! Dan zou ik niet klagen. Overigens is zonnebloemolie helemaal niet zo goedkoop (meer) en toen de oorlog in Oekraine begon, waar heel veel zonnebloemen geteeld worden, zelfs tijdelijk bijna niet meer verkrijgbaar. :(

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:06

MarlindeRooz schreef:
Dat zeg ik niet, dat lees jij.

Ondernemers hebben in Nederland al grote voordelen en betalen weinig belasting. Ik zie niet in waarom er zoveel geld moet naar nog meer voordelen. Zakelijk rijden is vaak al heel voordelig bijvoorbeeld. Boeren zijn ondernemers het zijn geen liefdadigheidsinstellingen zonder winstoogmerk.

Die 141 miljoen die dit grapje zou gaan kosten kunnen we beter aan andere dingen besteden. Er is namelijk geen tekort aan boeren / tuinders etc. Wij exporteren heel veel. Daarvan kunnen er beter woningen gebouwd worden. Of mensen onderhouden financieel die helemaal niks hebben.

De genen die hier flink wat van merken zijn de hele grote bedrijven. Niet de keutelboer om de hoek.

Je lijkt wel issues te hebben met/tegen de boeren hé? Merk dit in al je berichten wel...

DuoPenotti schreef:
Dus lekkere stemmingmakerij als men zelf fraudeert denken dat andere dat ook wel doen :n

Dit dus _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 05-09-25 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:08

Tinka schreef:
In Frankrijk mogen boeren nog wel rode diesel tanken, voor zover ik weet. Wij verwarmen er ook ons huis mee en gebruiken het dus ook voor de tractor.

In NL moeten er enorm veel belasting en accijnzen betaald worden over brandstof, dus een brandstof dat goedkoper is, dat mag hier niet meer. Zelfs niet in een kachel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:11

anjali schreef:
Nee, rook het maar naar oliebollenkraam! Dan zou ik niet klagen. Overigens is zonnebloemolie helemaal niet zo goedkoop (meer) en toen de oorlog in Oekraine begon, waar heel veel zonnebloemen geteeld worden, zelfs tijdelijk bijna niet meer verkrijgbaar. :(

Er is eens een tijd geweest dat ze oud frituurvet gebruikte.
Maar daar werd je ook niet vrolijk van :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:11

Little_Gift schreef:
Je lijkt wel issues te hebben met/tegen de boeren hé? Merk dit in al je berichten wel...

Maar het punt is toch valide? Waarom de boer wel, maar de transportsector niet? Of het kraanbedrijf, of de aannemer? Allen zijn het bedrijven, dus waarom de één wel en de ander niet?

Rode diesel is afgeschaft als bezuinigingsmaatregel (lees: het levert meer op het niet toe te staan).

Ik zou dan meer heil zien in goedkopere brandstof voor particulieren, juist omdat bedrijven inderdaad in Nederland al heel veel voordelen hebben. Maar dat gebeurt niet, brandstof is een fijne inkomstenbron voor de overheid.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:14

Little_Gift schreef:

Nou nee, boeren werden hierdoor juist bevoordeeld boven andere ondernemers, lijkt me?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:16

_San87_ schreef:
Little_Gift schreef:

Maar het punt is toch valide? Waarom de boer wel, maar de transportsector niet? Of het kraanbedrijf, of de aannemer? Allen zijn het bedrijven, dus waarom de één wel en de ander niet?

Rode diesel is afgeschaft als bezuinigingsmaatregel (lees: het levert meer op het niet toe te staan).

Ik zou dan meer heil zien in goedkopere brandstof voor particulieren, juist omdat bedrijven inderdaad in Nederland al heel veel voordelen hebben. Maar dat gebeurt niet, brandstof is een fijne inkomstenbron voor de overheid.

mysa schreef:
Little_Gift schreef:

Nou nee, boeren werden hierdoor juist bevoordeeld boven andere ondernemers, lijkt me?

Boeren mochten vroeger rode diesel gebruiken die bedoeld was voor voertuigen die buiten de openbare weg reden, zoals landbouw-, bouw- en scheepvaartvoertuigen.

Bouwbedrijven/aannemers mochten dit dus ook gebruiken zolang ze niet op de openbare weg reden.

Rode diesel was aanvankelijk bedoeld voor Off-Road Gebruik door "off-road" voertuigen, die niet op de openbare weg mochten rijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:18

Maar waarom voor scheepvaart wel?

Bedrijfsbussen zou van mij ook mogen.
Ware het niet dat ik mensen ken die auto op bedrijf hebben staan waar ik me bij afvraag wat de noodzaak daar van is. Dan gaan heel veel mensen dat misbruiken.
Een trekker is niet zo handig voor de boodschappen :D

Zou misschien wel mogen voor voertuig zwaarder dan
5 ton of zo?
Dus vrachtwagen, trekker, kraan dat soort spul.