Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 07:53

Het voelt zo frustrerend… Het lijkt soms echt alsof ik constant buiten het net zit te vissen.
In 2016 woonde ik nog bij mijn ouders en ben ik een mbo4 opleiding begonnen. Niet gaan lenen want ik kwam niks tekort. In 2018 ging ik samenwonen en ben ik 20u per week naast de studie gaan werken om zo de vaste lasten te dekken. In 2019 ging ik verder studeren, maar bleek een hbo voltijd studie met 20u per week werken best pittig. Daarom in 2020 overnieuw gegaan en een deeltijd opleiding gestart. 20u per week studie en 20u per week werk. Prima te doen.
Toen ging in 2022 de relatie uit en moest ik in mijn eentje in de particuliere sector een woning huren. Ik moest meer gaan werken om de vaste lasten op te hoesten en draaide bijna 3 jaar lang 20u per week studie en 30u per week werken. Dit alles om maar niet in de schulden te belanden. Uiteindelijk afgelopen januari met prachtige resultaten afgestudeerd op niveau 6 en nog altijd schuldvrij :D.
En daar zit je dan met je goede gedrag. Zonder spaarpotje, laat staan een budget om een huis van te kopen. Laatst toch een goed nieuwtje; een tegemoetkoming voor de pechgeneratie! Afgewezen want dat geldt niet voor deeltijd studenten :'). Ik zou heel graag nog door studeren voor een master in sociale- of gedragswetenschappen. Dit wordt echter nauwelijks in deeltijd variant aangeboden en ik zie het niet zitten om nog eens jarenlang 50u per week te draaien. Ook loop ik er tegenaan dat ze bij alle functies op het gediplomeerde niveau minimaal zoveel jaar werkervaring willen. Waar je die dan op moet doen mag Joost weten.

Nu zit ik dus met niveau 4, 5 en 6 diploma’s en ik geloof dat ik helemaal vast zit :7. Ik loop in alle richtingen tegen muren aan terwijl ik echt meer ambitie heb en uitdaging zoek. Meer mensen die dit herkennen? Welke stappen hebben jullie gemaakt? Ik kan zoveel kanten op en toch zit ik vast :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:58

Solliciteren, je wordt heus ergens aangenomen.
Welke studie heb je gedaan dan ze zo graag ervaring willen?
In de meeste sectoren is er tegenwoordig niet veel te kiezen in sollicitanten.

Als je dan eenmaal een paar jaar ergens werkt kan je kijken of een werkgever je financieel wil steunen in je masterstudie plannen.
Mijn master is betaald door de werkgever incl 1 betaalde studiedag per week.

Overigens weet ik niet wat de pech-generatie is, maar dit klinkt wel best normaal als net afgestudeerde := dat het lijkt alsof ze je nergens willen.

Mungbean

Re: Aan de pechgeneratie, hoe ga jij ermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:10

Je hebt al een diploma, dus ik zou zeggen: begin gewoon eens met een baan zoeken.
Werken naast een studie, of studie naast het werken is iets waar je vaak niet aan ontkomt als je echt wilt doorgroeien of een carriere wissel. Maar voor nu kun je eerst eens gaan werken toch?
Zat mensen die midden/eind 30 nog een masters naast hun voltijd baan en gezin doen trouwens.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:11

Het klinkt een beetje gek, maar verander eerst de titel. Als je zelf al spreekt van een pechgeneratie dan is dat ook wat je zult ontvangen ( dat is een universele wet). Je mind is erg belangrijk, kijk wat je wel hebt, blijkbaar heb je een gezond stel hersens, een goed lijf, anders kun je geen 50 uur in de week buffelen. Je bent schuldenvrij, dat is ook een mooie.
En wat een huis kopen betreft, ook vroeger was het heel gebruikelijk dat je eerst een jaar of 10 in een huurhuis zat…. Geeft ook vrijheid in de zin dat als je een baan ergens ver weg krijgt dat je niet met een huis zit.
Helaas heb ik geen quick-fix voor je, ik wens je wel succes met je zoektocht naar alles wat je wenst, je kunt meer dan je denkt.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:12

Ik snap niet waarom je het over de pechgeneratie hebt. Tussen 2016 en 2022 heb je opleidingen kunnen doen, samen gewoond, apart gewoond en gewerkt, en nu heb je meerdere diploma's zonder studieschuld. Wat is daar pech aan? Dat je niet ook nog een zak geld hebt meegekregen om een huis te kopen?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:15

Snap dat het frustreert, maar ik denk dat je met jouw track record aantoont dat je drive hebt. Dat is (voor mij) belangrijker dan veel ervaring. En juist daar (die drive) ontbreekt het ‘de pechgeneratie’ nog wel eens aan..

Het voordeel wat jij hebt (ten opzichte van mij toen ik afstudeerde) is dat de banen nu voor het oprapen liggen. Moet raar lopen wil je nu geen baan kunnen vinden…

Er is een groot tekort aan medewerkers en er zijn veel vacatures. Dus als bedrijf kan je willen en ‘eisen’, maar vaak moet je concessies doen. Oók op het vlak van relevante ervaring.

Ja, solliciteren op een senior functie is niet handig, maar echt, gewoon doen als er ‘werkervaring’ vereist is voor een junior/medior job.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:17

Ik vind ook dat je het goed voor elkaar hebt gebokst de laatste jaren.
Natuurlijk is het niet ideaal en heb je flink moeten knallen om het vol te houden. Maar ik mis een beetje de "kijk eens wat ik bereikt heb..." in jouw bericht.

Ik vind het knap hoe je het gedaan hebt, hopelijk vind je snel een leuke baan. Kun jij ervaring op gaan doen en wie weet over een paar jaar de master volgen die je graag wilt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:22

Ik zie de pech ook niet. Alleen maar doorzettingsvermogen. Hopla, aan het werk. Lekker geld verdienen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:24

Als je het handig aanpakt vind je wellicht een werkgever waar je de master betaald wordt.
Dat blijft hard werken maar daar ontkomen de meeste mensen niet echt aan in hun leven.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:26

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:27

Lieser schreef:
Ik snap niet waarom je het over de pechgeneratie hebt. Tussen 2016 en 2022 heb je opleidingen kunnen doen, samen gewoond, apart gewoond en gewerkt, en nu heb je meerdere diploma's zonder studieschuld. Wat is daar pech aan? Dat je niet ook nog een zak geld hebt meegekregen om een huis te kopen?

Dat bedoel ik. Er zijn er maar weinig die als net afgestudeerde ook nog een huis kunnen kopen.
Diploma’s stapelen is ook niet zo normaal.
Heel knap dat dit gelukt is, vereist veel doorzettingsvermogen.

Op je 25e is het goed om een heuse ‘grotemensenbaan’ te zoeken ipv bijbaantjes.
En van daaruit kun je verder ontwikkelen, geld sparen en over een aantal jaar een huis kopen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 08:29

Sorry, wellicht niet helemaal duidelijk benoemd; maar ik werk nu 36 uur per week (is het maximale) in de zorg :D Ik heb een super leuke baan en werkomgeving, maar het is niet de uitdaging die ik zoek. Ik ben ook zeker druk aan het rond solliciteren maar wordt eigenlijk op weinig plekken uitgenodigd voor daadwerkelijk een gesprek omdat ik dus de werkervaring niet heb.
Misschien ben ik ook wat te ongeduldig, maar ik heb nu ergens hard voor gewerkt en wil er ook graag wat mee. Dat lukt me tot nu toe nog niet.

Feit blijft dat ik in een periode heb gestudeerd met torenhoge vaste lasten (gwl, huur) wat ik als erg pittig heb ervaren. Ook waren de beschikbare tegemoetkomingen die er nu zijn destijds niet beschikbaar. Ik geloof dat dit verwijst naar de pech generatie :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:32

Wat heb je gestudeerd en waar zou je willen werken?

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:35

Eline_S_S schreef:
Sorry, wellicht niet helemaal duidelijk benoemd; maar ik werk nu 36 uur per week (is het maximale) in de zorg :D Ik heb een super leuke baan en werkomgeving, maar het is niet de uitdaging die ik zoek. Ik ben ook zeker druk aan het rond solliciteren maar wordt eigenlijk op weinig plekken uitgenodigd voor daadwerkelijk een gesprek omdat ik dus de werkervaring niet heb.
Misschien ben ik ook wat te ongeduldig, maar ik heb nu ergens hard voor gewerkt en wil er ook graag wat mee. Dat lukt me tot nu toe nog niet.

Feit blijft dat ik in een periode heb gestudeerd met torenhoge vaste lasten (gwl, huur) wat ik als erg pittig heb ervaren. Ook waren de beschikbare tegemoetkomingen die er nu zijn destijds niet beschikbaar. Ik geloof dat dit verwijst naar de pech generatie :o

Aangezien je een deeltijd studie volgt had je zowel in de periode van de pechgeneratie als nu geen recht op basisbeurs. Je valt zeker niet in de pechgeneratie. Jou bericht valt bij mij ook niet goed voor mensen die er wel echt de dupe van zijn geweest.

Je hebt in 2019 een jaar geen basisbeurs gehad tijdens je voltijdstudie, dat heeft je 1000-1500 euro gescheeld voor een heel jaar, vetpot is het nooit geweest…

Het leest alsof je een prima pad hebt bewandeld en eigen bewuste keuzes erin hebt gemaakt, weinig pech aan…
Laatst bijgewerkt door Myou op 24-08-25 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:42

Weet je zeker dat je niet uitgenodigd wordt vanwege de missende werkervaring? Misschien kan je nog iets sleutelen aan je cv (niet inhoudelijk natuurlijk, maar de vorm) en/of brief?

Daarnaast wil ik je meegeven dat je door moet zetten. Die mooie baan ligt ook op jou te wachten. :j

En ik denk dat je een van de gelukkigste bent van de pech generatie, ook al voelt dat misschien niet zo. Je hebt geen torenhoge schuld, je hebt werk en je woont al op jezelf! Volgens mij heb je meer last van het alleenstaande leven dan van de pechgeneratie

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:44

De pechgeneratie zijn (dacht ik) mensen met een studieschuld en die op hun 30e nog thuis wonen omdat ze én achteraan in de rij staan voor sociale huur én geen particuliere huur kunnen betalen. Laat staan een huis kopen (mede door die studieschuld, die niet mee zou tellen voor een hypotheek. Verrassing, dat doet ie wel).

Ik haal dat ook niet uit jouw bericht, sorry. Ja, je hebt misschien harder moeten werken, maar je hebt een eigen plekje en geen studieschuld. Heel veel van jouw generatie die dat niet hebben, en dat komt heus niet doordat ze minder hard hun best hebben gedaan.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:46

Oh ik had verwacht hier te lezen over iemand met een studieschuld van 80K

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:59

Mijn zoon is er zo een. Maar heeft inderdaad de keuze zelf gemaakt vol te lenen en universiteit te bezoeken.
Heeft wel de baan en nu geen pech want ook een eigen huis in z'n uppie)
Nee vroeger was niet beter. Ook ik moest van weinig rondkomen toen ik jong was. De verwachtingen en eisen of wensen zijn misschien groter nu van deze generatie.
Lekker paar jaar werken en ik heb ook via mijn huidige werkgever in de zorg de opleidingen betaald kunnen volgen.
Maak een plan , je hebt nu al zoveel voor elkaar gekregen op je eigen kracht

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:02

Ik lees totaal geen pech in je verhaal....

Zoek werk en ga fulltime werken. Kijk vanuit daar weer verder. Je zit niet vast.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 09:15

Goed, ik merk dat ik een beetje verdrietig van de reacties wordt. Ik geloof dat veel mensen over het stukje heen lezen waar ik noem dat ik fulltime werk en dat bokt een andere definiëring heeft van pechgeneratie dan duo zelf.
Zoals de titel zegt, schrijf ik mijn bericht aan mensen die in dezelfde periode hebben gestudeerd en hoe hun dit hebben gedaan en er nu bij staan. Mijn intentie was om daar wellicht inspiratie of ervaringen uit op te doen. Ik suggereer dan ook nergens dat het vroeger beter was of dat ik het slechter heb dan anderen. Ik heb een gevoel en daar blijf ik bij.

Voor diegene die het vroeg; ik heb Social work gestudeerd met richting zorg. Mijn allergrootste droom is onderzoek binnen deze sector doen en daaruit een adviserende functie aannemen. Ik heb gesprekken met mijn huidige werkgever gehad en lang verhaal kort; bezuinigingen, geen ruimte voor hbo-ers en dus geen plek voor een studie vanuit de organisatie. Ik kan hierop zitten wachten maar zoek ondertussen ook verder.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:16

Heb je naar je baankans gekeken voordat je aan je opleidingen bent begonnen?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:17

Je hebt nu een baan van 36 uur. En je zoekt ander werk. Dat is een luxe positie. Als je vol houdt komt er uiteindelijk vast iets op je pad. Ik gok zomaar als ik je beginpost lees dat je iets in de sociale richting hebt gestudeerd. Daar zijn heel veel vacatures en dat worden er in de toekomst alleen maar meer. Ook in wat jij zoekt, denk aan het CIZ, bij de gemeente als WMO consulent. Daar heb je ook Junior functies in.

Toen ik in 2001 afgestudeerd was, HBO SPH, was er nergens werk te vinden. Alleen flex contracten met weinig uren onder mijn niveau. Ik had een studieschuld voordat die bestond, altijd optimaal gebruik gemaakt van rood kunnen staan zonder dat ik erbij stil stond dat dit feitelijk gezien ook gewoon een lening is. Mijn afstuderen was trouwens ook pech, net na 9-11, dus alle feestelijkheden rondom afstuderen die normaal wel plaatsvonden waren afgelast. Een saaie toespraak, met zijn allen op de foto, 1 drankje en we konden weer gaan. Door mijn schuld bij de bank, mijn baantje met net te weinig uren, en de lange wachtlijsten bij de woningbouw heb ik tot mijn 25e bij mijn ouders in moeten wonen en kon ik pas toen ik ver in de 20 was mijn rijbewijs betalen. Als ik zo hoor wie zichzelf pech generatie noemen en waarom denk ik vaak, zoveel meer geluk had ik ook niet toen ik jong was. Gelukkig vond ik een baan bij een organisatie waar wel hard mensen nodig waren op een groep met cliënten met zeer moeilijk verstaanbaar gedrag ( veel agressie) en toen de vaste begeleider daar met pensioen ging na een paar maanden kon ik haar coördinerende functie overnemen. Waarmee ik zeggen wil, als je ergens inrolt kan er vanzelf iets moois uit voort komen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:28

Ik heb in dezelfde periode als jij gestudeerd. Ik heb wel voor de lening gekozen, maar moest alsnog erbij werken want 1000 pm is niet veel om van te leven. Ik woonde erg goedkoop (350 euro huur per maand), maar kon alsnog niet rondkomen.
Vanwege financiële druk ook een tussenjaar genomen en fulltime gewerkt. Vanwege alle mentale druk nog een tussenjaar genomen vanwege burnout. Vanwege een behoorlijke #metoo duurde mijn afstuderen helaas langer dan gepland. Daardoor na 7 jaar pas mijn diploma gehaald met een schuld van 80K

Ik doe er alles aan om deze "achterstand" in te halen en ben na mn hbo direct gaan werken, terwijl ik eigenlijk wel een master wilde doen. Na een jaar rond zoeken en afgewezen worden kwam ik bij een detacheerder terecht welke traineeships aanbood. Dit is een heel fijne ingang, misschien is dit iets voor jou? Veel mensen komen op goede plekken terecht via detacheerder, traineeships of bijv de talentenregio.

Nu heb ik eindelijk alles op de rit. Afijn ik woon wel in particuliere huur in mijn eentje en de rente van mijn studieschuld gaat binnenkort omhoog, maar ik kan wel goed rondkomen. Ik ga binnenkort een premaster en een master doen en die betalen mijn werkgever.

Iedereen heeft zijn eigen problemen dus je kunt die van jezelf moeilijk gaan vergelijken met een ander. De problemen die je zelf ervaart zijn altijd je grootste problemen, dus Vergelijk jezelf vooral met jezelf.

Hoe ik ermee omga is mezelf inderdaad niet als pech generatie zien. Ja het is klote en ik wou dat het anders was, maar we hebben helaas geen tijdmachine.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:33

Gitana schreef:
Hoe ik ermee omga is mezelf inderdaad niet als pech generatie zien. Ja het is klote en ik wou dat het anders was, maar we hebben helaas geen tijdmachine.

Prachtige insteek en 1 waar je t meeste aan hebt gok ik..!!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:45

Om eerlijk te zijn, de zorg is geen sector waar veel geld is om zomaar onderzoeken op te zetten. Het is ook geen sector waar je dik in verdient.

Maar er zijn ook wel instellingen die meer investeren in onderzoeken en daar geld voor vrij maken. Al zal het altijd lastig zijn om projecten en onderzoeken doorstroming te geven.

En ja, ook in deze sector begin je onderaan. Maar het opwerken naar een andere functie kan in mijn beleving wel snel gaan. Zo kwam ik ook binnen als flex, vanuit daar naar vaste begeleider door naar persoonlijk begeleider en nu bezig met functies ernaast als trainer en misschien nog iets met de methodiek DCM.

En ik had een studieschuld ( niet hoog en af kunnen betalen) en ben pas net begin dit jaar uit huis en heb een heel leuk huurhuis.

Maar als je echt projecten wil gaan doen, en het is er simpelweg niet en of geen geld voor, dan zou ik wel gaan nadenken of het de juiste sector voor jou is.

Edit: ik zie dat je bij mij in de buurt woont. Mocht je nog wat zoeken ik werk bij een grote instelling voor mensen verstandelijke en meervoudige beperking. Ik weet wel zeker dat je daar in ieder geval langskan voor een gesprek. Geen garantie op iets uiteraard wat het stukje onderzoeken heb ik geen idee van. Maar ze zijn er wel iets milder voor mijn idee.