Walibi plaatst ongepast filmpje Fright nights

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Walibi plaatst ongepast filmpje Fright nights

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-25 07:50

https://www.looopings.nl/weblog/29945/W ... woede.html

Op de instagram pagina van Walibi hebben ze inmiddels een reactie geplaatst.

Wat vind Bokt hiervan?

Ik ben van mening dat je alles moet kunnen doen en zeggen, maar deze video met deze boodschap (die achterlijke niet enge en niet grappige clown Eddie koopt een meisje op een veiling om haar vervolgens te vermoorden) is zo smakeloos en in deze tijd waarin femicide terecht veel aandacht krijgt gewoon walgelijk en ongepast vind ik.

De reactie van Walibi was vervolgens meer in de trant van'sorry dat jullie zo overdreven reageren'.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 07:59

Echt schandalig. Ik werk in de marketing en weet hoeveel mensen er betrokken zijn bij het bedenken, produceren en goedkeuren van zo’n campagne. Juist daarom is het bizar dat er onderweg niemand aan de rem heeft getrokken en gezegd heeft ‘dit kan niet’. In het artikel lees ik dat het marketingteam onder leiding staat van een man, verbaast me eerlijk gezegd niets :roll:

Voordat ik half Bokt over me heen krijg dat ‘niet alle mannen zo zijn’. Dat klopt, maar feit is dat femicide (vrijwel) alleen wordt gepleegd door mannen en wij in Nederland bijzonder weinig doen aan het voorkomen hiervan.
De podcast ‘Zij is van mij’ van de Telegraaf is een aanrader voor iedereen die meer wil weten over femicide in Nederland. https://open.spotify.com/show/7bn49vszg ... eCTuDogALA

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:10

Smakeloos!

Maar alle extreme ophef snap ik niet zo goed, dan kan je ook alle horrorfilms ed offline laten halen.

En daarmee onderken ik zeker femicide niet, vind het juist goed dat er voor dit soort zaken aandacht is. Maar een reclamespot die overduidelijk compleet over the top is, vind ik smakeloos en ranzig maar de overige meningen tja...

Marketingteam onder een man maar het hoofd van Walibi Holland is een vrouw he, die heeft dit ook goedgekeurd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:12

Het filmpje in de link staat op 'prive'. Dus je kunt het niet meer bekijken. Kan dus niet zeggen of het grappig is of niet.
Ik ben tegenwoordig namelijk van het echt bekijken en niet de tekst er omheen lezen omdat die vaak al goed gekleurd is. Op basis van de tekst zeg je dat het een ongepast filmpje is.
Maar het kan ook wel gewoon gebaseerd zijn op een horrorfilm. Dat kan ik dus nu niet zeggen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:16

Ik vind het vooral schokkend dat er 'echt' een moord gepleegd wordt. Of dat nou man of vrouw is. Ik vind fright nights gewoon schrikken maar zulke filmpjes heb ik echt nog nooit gezien bij een pretpark. Het is geen horrorfilm waarin je zulke dingen kunt verwachten. Het gaat toch om schrikken, niet om dit soort gekkigheid. Beetje te ver doorgeslagen wat mij betreft. Als ze achtervolgt was, had het door de timing vast nog kritiek gekregen maar dit is wel erg next level.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:17

Ik heb het filmpje gezien. Ben ruimdenkend en niet snel geschokt en fan van horror en halloween. Maar dit :n geen idee wie bedacht dat dit een goed plan was? De actrice die het speelt, de acteurs eromheen, de filmers, bedenkers, regisseurs en de dame aan top. Dat er niemand zijn mond heeft opengedaan :x

Gewoon nee :n

Mijn partner pretpark fanaat, halloween liefhebber zei na 5 seconden. Nope geen walibi halloween dit jaar _-:( gewoon smakeloos, walgelijk en erg ongepast

Ibbel

Re: Walibi plaatst ongepast filmpje Fright nights

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:35

En na zondag komt-ie gewoon weer terug hè. Want hij gaat tot zondag tijdelijk offline 'vanwege de huidige situatie'. Na zondag zijn we Lisa wel weer vergeten, lijken ze daarmee te bedoelen.
Echt, geef gewoon toe dat dit niet kan, nu niet, na zondag niet, nooit niet.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:39

Wansmaak meer kan ik er niet van zeggen.
Femicide is al een heikel punt...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:46

Ik vindt het dubbel, heb het filmpje niet gezien maar er zijn talloze horrorfilms inderdaad met dit soort scenario's. De keuze echter van het uitbrengen van dit filmpje, op dit moment na weer een femicide moord is heel erg stom en geeft inderdaad net de verkeerde boodschap af.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:48

Souls for sale is al een achterlijk thema…
Alle andere thema’s hebben alleen wat te maken met engheid en laten schrikken.
Souls for sale vind ik dieptriest, in de wereld waarin echte zielen verkocht worden.
Niet ok, maar goed ze krijgen wel weer lekker veel aandacht zo.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 08:55

Ibbel schreef:
En na zondag komt-ie gewoon weer terug hè. Want hij gaat tot zondag tijdelijk offline 'vanwege de huidige situatie'. Na zondag zijn we Lisa wel weer vergeten, lijken ze daarmee te bedoelen.

Dat vind ik denk ik nog het meest smakeloze aan de hele situatie. Niet willen toegeven dat ze de plank hebben misgeslagen, maar alleen even wachten tot het meeste stof is gaan liggen en dan weer vrolijk verdergaan. Want na zondag is femicide geen probleem meer, ofzo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:02

Zal dat ook niet te maken hebben met dat alle filmpjes en marketingkosten al gemaakt zijn? een nieuw filmpje maken tijd en geld kosten die ze niet meer hebben? In ieder geval de tijd..

Overigens niet dat ik het goed praat hoor, maar kan me voorstellen dat dit een rol speelt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:07

Elisa2 schreef:
Zal dat ook niet te maken hebben met dat alle filmpjes en marketingkosten al gemaakt zijn? een nieuw filmpje maken tijd en geld kosten die ze niet meer hebben? In ieder geval de tijd..

Overigens niet dat ik het goed praat hoor, maar kan me voorstellen dat dit een rol speelt.

Geld speelt altijd een rol, om geen nieuw filmpje te maken.

Maar ik vraag me wel een beetje af dat niemand al tijdens het uitwerken van dit plan zich heeft afgevraagd of dit wel echt een goed plan was :')

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:08

Oh dat zal er vast mee te maken hebben. En volgens mij gaat het financieel al niet zo lekker met Walibi (correct me if I'm wrong, die indruk krijg ik in elk geval) dus ik kan me voorstellen dat ze hem niet helemaal willen weggooien. Maar die vier dagen komt echt over als 'we zien het probleem niet maar we zien wel dat jullie boos zijn dus we wachten wel even en proberen het dan opnieuw' :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:08

Ja, of het is bewust op het randje gedaan om reacties op te roepen en daarom meer bekendheid?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:18

Waarschijnlijk ben ik in de minderheid, maar ik ben niet zo snel onder de indruk en vind het filmpje dan ook niet zo spannend buiten het slechte acteerwerk. :+ Ik heb docu's en films gezien die erger zijn dan dit. Als het een horrorfilm was geweest en mensen hadden de keuze gehad om het te bekijken of niet was er waarschijnlijk lang niet zo'n ophef over geweest omdat de mensen die dit niet plezierig vinden dan gewoonweg niet naar de film zouden gaan, sterker nog, horror liefhebbers waren waarschijnlijk excited door zo'n trailer. Dat er de afgelopen weken moorden hebben plaatsgevonden en in het nieuws zijn geweest van (jonge) vrouwen kan Walibi niks aan doen, ze zijn niet medeplichtig, buiten dat het afschuwelijk is dat ze van hun leven beroofd zijn.

Juist omdat het gelinkt is aan een pretpark, en aan een evenement wat ze hebben zien veel meer mensen deze horror en worden onbedoeld geconfronteerd met iets wat ze liever niet willen zien.

Maar als we alles zo onder de loep gaan leggen, dan moeten heel veel spellen worden vernietigd, heel veel films en series moeten dan stoppen met bestaan, heel veel kinderspeelgoed moet dan uit de schappen, noem maar op.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:31

Ik weet dat Walibi voor Spooky Days gratis mensen vraagt voor de promotie (als in fotoshoots op websites en bushokjes), tegenover een seizoensabonnement. Dus besparen op kosten doen ze weldegelijk wanneer mensen inclusief hun kinderen zich hiervoor laten strikken. Te gek voor woorden daar ze er zoveel op verdienen en mensen daar gewoon in trappen. Zou me ook niks verbazen als de acteurs/actrices in deze video ook op deze manier zijn gevraagd.

De video heb ik niet gezien dus daar kan ik geen oordeel op geven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:39

KimD schreef:
Waarschijnlijk ben ik in de minderheid, maar ik ben niet zo snel onder de indruk en vind het filmpje dan ook niet zo spannend buiten het slechte acteerwerk. :+ Ik heb docu's en films gezien die erger zijn dan dit. Als het een horrorfilm was geweest en mensen hadden de keuze gehad om het te bekijken of niet was er waarschijnlijk lang niet zo'n ophef over geweest omdat de mensen die dit niet plezierig vinden dan gewoonweg niet naar de film zouden gaan, sterker nog, horror liefhebbers waren waarschijnlijk excited door zo'n trailer. Dat er de afgelopen weken moorden hebben plaatsgevonden en in het nieuws zijn geweest van (jonge) vrouwen kan Walibi niks aan doen, ze zijn niet medeplichtig, buiten dat het afschuwelijk is dat ze van hun leven beroofd zijn.

Juist omdat het gelinkt is aan een pretpark, en aan een evenement wat ze hebben zien veel meer mensen deze horror en worden onbedoeld geconfronteerd met iets wat ze liever niet willen zien.

Maar als we alles zo onder de loep gaan leggen, dan moeten heel veel spellen worden vernietigd, heel veel films en series moeten dan stoppen met bestaan, heel veel kinderspeelgoed moet dan uit de schappen, noem maar op.

Ik deel je mening in deze hoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 09:54

Foaly schreef:
Ibbel schreef:

Dat vind ik denk ik nog het meest smakeloze aan de hele situatie. Niet willen toegeven dat ze de plank hebben misgeslagen, maar alleen even wachten tot het meeste stof is gaan liggen en dan weer vrolijk verdergaan. Want na zondag is femicide geen probleem meer, ofzo.

Dat filmpje is mogelijk gewoon parrallel aan die moord gemaakt en tja, dan kun je wel zeggen dat het niet past. Maar was de ophef ook zo groot geweest als er geen meisje vermoord was? Dat moet je je ook even afvragen natuurlijk.

Ik heb het filmpje niet gezien en kan dus geen oordeel vellen. Maar ik denk gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden en dat het nu meer ongepast lijkt dan dat het zonder die moord zou zijn.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:00

KimD schreef:
.......

Oneens. Het is het gevolg van een bijzonder smakeloze marketingafdeling van het park. Het maakt niet uit dat het wellicht slecht gefilmd is; het gaat een stap te ver om iemand door de shredder te halen als promotie. Het valt onder een categorie die niet bij een attractiepark thuishoort.
Mensen die horror willen zien, zoeken dat maar zelf actief op. Dit wordt vanwege 'promotie' de mensen door de strot gedrukt, terwijl ze eigenlijk alleen willen schrikken, griezelen, frighten; wat volksvermaak is.

Het heeft niets te maken met onder de loep leggen, of horrorseries of films weren; wel met grensoverschrijding op meerdere fronten van een attractiepark waar jong en/of oud een leuk/spannend frightevenement wil hebben.

De lat van normen, fatsoen, menselijke waarden wordt steeds lager.
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 22-08-25 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:02

Nu hopen dat iedereen wegblijft uit dit park

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:11

KimD schreef:

De timing is wel bedroevend.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:17

Lindsey_99 schreef:
KimD schreef:
.......

Oneens. Het is het gevolg van een bijzonder smakeloze marketingafdeling van het park. Het maakt niet uit dat het wellicht slecht gefilmd is; het gaat een stap te ver om iemand door de shredder te halen als promotie. Het valt onder een categorie die niet bij een attractiepark thuishoort.
Mensen die horror willen zien, zoeken dat maar zelf actief op. Dit wordt vanwege 'promotie' de mensen door de strot gedrukt, terwijl ze eigenlijk alleen willen schrikken, griezelen, frighten; wat volksvermaak is.

Het heeft niets te maken met onder de loep leggen, of horrorseries of films weren; wel met grensoverschrijding op meerdere fronten van een attractiepark waar jong en/of oud een leuk/spannend frightevenement wil hebben.

Die gaan precies om die reden naar de fright nights... Het is niet voor niks 16+, en het is alleen maar 16+ omdat ze het wettelijk niet 18+ mogen maken, dat is een aantal jaar geleden de discussie geweest.

Lindsey_99 schreef:

Je kunt het ook anders zien, de mensen worden steeds pruutser en pruutser en mensen moeten overal iets van vinden en een mening over hebben. Alles moet tegenwoordig aan de schandpaal en helemaal niks is acceptabel in deze wereld. Open sociale media, en dan vooral insta/tiktok en kijk naar de reacties.

Een moeder plaatst een grappig filmpje van haar kinderen die buiten rijden op hun pony's, met cap, bodyprotector, goed passend zadel etc, kortom gewoon een moeder die haar verantwoordelijkheid neemt. Máár, één van de pony's is stoutig, bokt wat, nog best netjes ook, zoon valt in eerste stukje film eraf en tweede stukje film blijft hij netjes zitten. Nou, de comments zijn echt om te janken. Die pony moet weg, worden afgemaakt, is onopgevoed, gevaarlijk dat kind daar op zit etc. Dat is gewoon zeiken om te zeiken.

Als iedereen, en de regering, zich nu eens druk maakt om wat écht belangrijk is, dan is er misschien ook nog wat te bereiken in de toekomst.

_San87_ schreef:
KimD schreef:

De timing is wel bedroevend.

De timing is ronduit ruk, maar daar kan Walibi niks aan doen. Of ze het nu, of volgende week hadden geplaatst... Als ze het een maand eerder hadden geplaatst, was er dan niks aan de hand geweest? Er zijn immens veel influencers die nu allemaal filmpjes maken over de rug van het vermoorde meisje, al dan niet icm Walibi. Hang die dan ook aan de schandpaal, dat is net zo schaamteloos geld binnen harken.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:28

KimD schreef:

Ben het met je eens. Fictie en realiteit worden nu aan elkaar gekoppeld.. en daar gaat het mis.

Om mee te gaan in de realiteit had Walibi er goed aan gedaan om het filmpje later te plaatsen. Timing is niet gepast.

RaineriJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:36

Het verschil met een horrorfilm vind ik dat een film een vorm van kunst is en dit een reclame is. Je kunt een film juist over maatschappelijke waarden gaan zodat het gaat wringen bij de kijker waardoor het een tegengesteld effect op levert. Denk aan black mirror. Ik vind dit geen vorm van kunst. Maar ook daar kunnen de meningen uiteen lopen. Het is mijn smaak niet, maar dat is walibi überhaupt niet. Walibi is niet verantwoordelijk voor de verdrietige gebeurtenissen van de afgelopen weken. Hoe ze er mee omgaan vind ik wellicht vele malen erger.

Ik hou niet van horrorfilms overigens.