Zeer zware aardbeving: Wereldwijde dreiging voor tsunami

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zeer zware aardbeving: Wereldwijde dreiging voor tsunami

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 06:46

Pfoe, een beving van 8.7 is wel een hele zware :\
Ik hoop dat de schade en het aantal slachtoffers beperkt blijft :\

Citaat:
Een tsunami heeft woensdag de Russische havenplaats Severo-Kurilsk onder water gezet. De vloedgolf ontstond door een aardbeving met een kracht van 8.7 bij het schiereiland Kamtsjatka, in het uiterste oosten van Rusland. De golven hebben ook Japan bereikt.

"De tsunami overspoelde delen van de havenplaats Severo-Kurilsk, waaronder een visverwerkingsfaciliteit. De bevolking is geëvacueerd", schrijft het Russische ministerie van Noodsituaties op Telegram. Volgens het ministerie is er nog geen informatie over slachtoffers. De beving was de zwaarste in het uiterste oosten van Rusland sinds 1952, zeggen de lokale autoriteiten.

Na de zware beving werden tsunamiwaarschuwingen afgegeven voor onder meer Japan, Indonesië, India, de Filipijnen, Ecuador, Mexico, Canada en de Amerikaanse staten Californië, Oregon en Hawaï.

In Japan werd gevreesd voor golven tot 3 meter hoog. Rond 11.30 uur lokale tijd werden in de regio Miyagi golven van zo'n 50 centimeter gemeten. In andere kustplaatsen waren de golven zo'n 20 tot 40 centimeter hoog, schrijft The Japan Times. Duizenden inwoners hadden het advies gekregen om naar hoger gelegen gebieden te trekken. Er zijn geen meldingen over schade.
Ook het personeel van kerncentrale Fukushima is inmiddels geëvacueerd.

Op Amchitka, een eiland bij Alaska, zijn volgens CNN golven van zo'n 30 centimeter geregistreerd. De autoriteiten op Hawaï hebben inwoners van enkele kustgebieden opgeroepen om te evacueren. Gouverneur Josh Green verwacht dat het water rond 7.17 uur Nederlandse tijd zal stijgen. Hij stelt dat de eilanden goed op dat scenario zijn voorbereid.

https://www.nu.nl/buitenland/6364116/ts ... eving.html

Citaat:
Een aardbeving van 8,7 bij het Russische Kamtsjatka heeft maandag op dinsdagnacht geleid tot tsunamiwaarschuwingen in onder meer Rusland, Japan, Hawaï en Ecuador, terwijl een tsunami delen van de Russische havenplaats Severo-Koerilsk overspoelde. Tegelijkertijd evacueerde China ruim 280.000 mensen vanwege tropische storm Co-May nabij Shanghai.

Een krachtige aardbeving met een magnitude van 8,7 heeft woensdag (lokale tijd) het uiterste oosten van Rusland getroffen. De beving vond plaats bij het schiereiland Kamtsjatka en heeft wereldwijd geleid tot tsunamiwaarschuwingen.

De aardbeving vond plaats om 11.24 uur lokale tijd (01.24 uur Nederlandse tijd), op negentien kilometer diepte. Het epicentrum bevindt zich in de Stille Oceaan op 136 kilometer van Petropavlovsk-Kamtsjatski. Die stad ligt aan de Avitsjabaai op het Russische schiereiland Kamtsjatka op bijna 7.000 kilometer van Moskou. Er zijn ook enkele naschokken gemeld.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft op zijn eigen sociale medium Truth Social een boodschap verspreid omtrent de aardbeving en eventuele tsunami aan de Amerikaanse oostkust. „Omwille van een zware aardbeving in de Stille Oceaan is een tsunami-alarm van kracht in Hawaii. Een tsunami-waarschuwing (een lager alarmniveau, red.) is van kracht in Alaska en de oostkust van de Verenigde Staten”, klinkt het. „BLIJF STERK EN BLIJF VEILIG!”

De Amerikaanse autoriteiten waarschuwen voor tsunami’s met golven tot drie meter hoog, die mogelijk de kusten van Rusland, Japan, Hawaï, Guam en Ecuador kunnen treffen. Ook andere gebieden zoals Indonesië, India, de Filipijnen, Mexico, Canada en de Amerikaanse westkuststaten Californië en Oregon zijn gewaarschuwd.

Fukushima
Japan heeft meer dan 1,9 miljoen mensen gevraagd om naar veiliger gebied te verhuizen, nu tsunamigolven verschillende delen van de Japanse kust treffen. De Japanse brandweer en rampenbestrijdingsdienst hebben evacuatiebevelen uitgevaardigd voor 1.905.596 mensen, in 21 verschillende prefecturen. De eerste golven troffen inmiddels het noordelijkste Japanse eiland Hokkaido, waar videobeelden tonen hoe mensen beschutting zochten op een dak.

Het personeel van de kerncentrale van Fukushima, in het oosten van Japan, is geëvacueerd door de tsunamiwaarschuwing na de zware aardbeving voor de Russische kust. Dat meldt de uitbater van de centrale, Tepco.

In de Russische havenplaats Severo-Koerilsk, met ongeveer 2000 inwoners, heeft een tsunami inmiddels al delen van de stad overspoeld, waaronder een visverwerkingsfaciliteit. De bevolking is geëvacueerd, zo meldt het Russische ministerie van Noodsituaties. Ook op Hawaï zijn bewoners van kwetsbare kustgebieden opgeroepen te evacueren, evenals in de Russische regio Kamtsjatka.

Er is al een tsunami van drie tot vier meter geregistreerd in delen van het Russische schiereiland Kamtsjatka, meldt de BBC.
„De tsunami heeft delen van de havenstad Severo-Koerilsk onder water gezet. De bevolking is geëvacueerd”, zo melden Russische autoriteiten in een verklaring. Video’s op sociale media toonden gebouwen die door het water werden overspoeld in de stad met ongeveer 2.000 inwoners.
De Amerikaanse autoriteiten waarschuwen voor tsunami’s met golven tot drie meter hoog, die mogelijk de kusten van Rusland, Japan, Hawaï, Guam en Ecuador kunnen treffen.

Het gaat om de zwaarste aardbeving in de regio sinds 1952. De aardbeving werd veroorzaakt door ondiepe omgekeerde breukvorming op het grensvlak van twee tektonische platen. De Pacifische plaat schuift hier met een snelheid van zo’n 77 millimeter per jaar onder de Noord-Amerikaanse plaat.

https://www.telegraaf.nl/buitenland/zwa ... 95711.html

KimD

Re: Zeer zware aardbeving: Wereldwijde dreiging voor tsunami

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 07:28

Ik vind Tsunami's echt reuze interessant en prachtig om te zien maar het is een onderdeel van moeder natuur wat genadeloos toeslaat en waar vaak niet iedereen evengoed op voorbereid is.

Ik ben dan blij te lezen dat de meeste landen tijd genoeg hebben om maatregelen te nemen en te evacueren. Heel benieuwd of het bij de halve meter golfjes blijft, of dat ze nog meer mogen verwachten...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 07:31

Het is in die hoek de laatste erg onrustig. In Alaska was de 17e ook een zware aardbeving van 7.3 maar gelukkig zonder tsunami (https://www.nieuwsblad.be/buitenland/aa ... 76925.html). Zo zijn er maar aardbevingen daar momenteel, dan wel heel licht dan wel zwaarder (Ring of Fire heet zo met een reden natuurlijk, al hoop ik dat de vulkanen daar wel rustig blijven). -O- Al die mensen daar… Y;(

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 07:59

Ik kan me niet voorstellen dat we in Nederland last hebben van golven door dit, hoewel ik wel weet dat een 'tsunami' door een aardbeving ook in grote meren kan ontstaan (heb er zelf 1 indirect meegemaakt, ik zat onder water tijdens een aardbeving, en de angst die er was toen we boven kwamen was bijzonder, want wij wisten niet wat er gebeurd was. We hadden alleen hele rare stromingen onder water gehad, en ook heel extreme stromingen. Maar boten gezonken en een paar mensen verdronken in een zeer dunbevolkt gebied).

Aardbevingen zijn echter een natuurlijk iets. Net als inderdaad vulkanen. Het is niet echt voorspelbaar en enerzijds dus enorm gevaarlijk, maar ook enorm bijzonder als je er beelden van ziet. De kracht van de natuur.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 08:24

Germie, in beide nieuwsberichten staat gelukkig ook welke delen van de wereld gewaarschuwd zijn, en dat is toch een groot deel van de wereld, maar niet europa. Haha,

Heftig hoor! Ik hoop dat iedereen genoeg tijd heeft om te evacueren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-25 08:45

Er zijn inmiddels ruim 2 miljoen Japanners geëvacueerd.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 08:47

Mijn wederhelft dobbert momenteel op de Noordzee en er is daar niet veel anders dan anders idd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 08:50

Lijkt mee te vallen.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 08:51

De aardbeving was ook aan de andere kant van rusland, als die nog effect zou hebben op de noordzee zou het wel heel raar lopen

In Japan zijn 4 walvissen aangespoeld, en ik lees ook dat in Hawaii de eerste tsunami golven gemeten zijn

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 08:56

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 08:58

Ik had net een nieuwsartikel, maar die is ergens verdwenen :+ ik zal eens kijken of ik m terug kan vinden

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 08:59

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 09:02

Ik hoop het ook, maar tot de activiteit in de zee weer normaal is kunnen ze ook niet veel

Nieuws op social media is lekker verwarrend, op twitter zit grok er constant tussendoor, en afhankelijk van welke link mensen gebruiken zegt ie ook doodleuk dat in Hawaii de tsunami waarschuwingen zijn ingetrokken. Andere accounts zeggen dan weer dat er golven van een paar meter hoog gemeten zijn

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 09:06

Heftig weer, moeder natuur is flink bezig met de aardbevingen de laatste tijd

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 09:07

Polarize schreef:
De aardbeving was ook aan de andere kant van rusland, als die nog effect zou hebben op de noordzee zou het wel heel raar lopen

In Japan zijn 4 walvissen aangespoeld, en ik lees ook dat in Hawaii de eerste tsunami golven gemeten zijn

Jup, maar het werd genoemd in het artikel, vandaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 09:22

Polarize schreef:

De Noordzee is 1 van de gevaarlijkste zeeën ter wereld. Heeft een vrij korte golfslag. Het is ook een vrij geisoleerde zee zeg maar, en daardoor zou je geen invloed van een aardbeving verwachten, zeker niet omdat die aardbeving zo ver weg is. Maar mocht die er wel zijn, dan kan ik me ook voorstellen dat het beslist merkbaar zou zijn als je op zee zit.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 09:23

Ik las het op Facebook en vond dat veel mensen nogal lacherig reageerden omdat ze dus in enkele landen nog geen tsunami gehad hebben.

Ik denk dan beter een waarschuwing, dan helemaal niet gewaarschuwd worden en vele mensen sterven als er toch een tsunami komt.
Als ze niet gewaarschuwd worden krijg je ook boze reacties, dus ja...

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 09:30

Mensen reageren denk ik ook lacherig omdat in veel ogen een tsunami meteen een enorme, alles vernietigende golf van meerdere meters hoog moet zijn, waardoor de 50cm die genoemd wordt niet serieus genomen wordt. Het is en blijft een tsunami golf, de hoogte heeft daar niet veel mee te maken

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 09:35

Maar de schade is bij 30 cm natuurlijk wel een stuk minder tot niet aanwezig dan bij 2m. Al weet ik dat een tsunami over een groot meer van 50-100 cm diverse boten kan laten zinken en mensen kan verdrinken, want dat heb ik zelf meegemaakt.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 09:38

Alleen maar goed toch, dat het dan minder groot is dan de voorspelling? Liever mensen laten evacueren voor een eventueel worst case scenario dan denken dat het wel goed komt en onverwachts toch een noodsituatie krijgen

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 10:16

Ooit een documentaire gezien over tsunami's. Daar werd uitgelegd dat zo'n vloedgolf zich opbouwt en het uren kan duren voordat ie op zijn 'top' is. Ik hoop dan ook dat dat gevaar ook gauw geweken is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 10:43

De opbouw heeft ook veel te maken met hoe de zeebodem oploopt naar het land toe; steil of juist niet.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 11:29

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 11:37

Dat is te danken aan de langzaam oplopende ondiepe zeekust.
Is er bekend waarom er een zeebeving was ? (buiten de bekende gas/zout-winning)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-25 15:27

Lees dat er nu ook nog een vulkaan is uitgebarsten

Afbeelding
Bron telegraaf bij de updates over de aardbeving