Vuurwerkverbod is door Eerste Kamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Vuurwerkverbod is door Eerste Kamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 23:18

De Eerste Kamer heeft vandaag voor het landelijk verbod op consumentenvuurwerk gestemd.

De fracties van GroenLinks-PvdA, SGP, D66, Volt, CDA, SP, PvdD, VVD, ChristenUnie, OPNL en 50PLUS stemden voor, alleen de fracties van PVV, FVD, JA21, BBB en Fractie-Kemperman waren tegen. Het verbod moet ingaan vanaf de jaarwisseling van 2026 naar 2027.

Partij voor de Dieren en GroenLinks hebben jaren gestreden tegen vuurwerk en nu is het gelukt.

Voor de huisdieren, de wilde dieren, de hulpverleners, politie, oogartsen en het milieu goed nieuws.
Laatst bijgewerkt door janouk op 01-07-25 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:20

Eindelijk *\o/* *\o/* *\o/*

Niet dat ik verwacht dat het veel gaat uithalen. Wat heb je aan een verbod als er niet wordt gehandhaafd. Maar het is wel een mooi begin.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:25

Yess! *\o/* *\o/* *\o/*

Selina

Re: Vuurwerkverbod is door Eerste Kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:36

Vraag me af of het nut heeft. Politie heeft geen budget voor handhaven. En al zouden ze dat doen, je moet mensen het echt zien afsteken wil je er iets mee kunnen. En dan zou je mensen moeten controleren die uit Duitsland vuurwerk over de grens mee willen nemen.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:43

En als het pas over 1.5 jaar in gaat dan is er vast weer een nieuw kabinet die dit terug gaat draaien. Eerst zien dan geloven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-25 05:26

Ik snap dat de reacties afwachtend Ijn, maar ik vind het een grote mijlpaal.
Het
Het rare is dat er op het nieuws op tv en radio gisteren middag en avond niets over is gezegd. Ook de site van de Telegraaf en andere landelijke kranten meldden het niet.
Ik zag het alleen op de site van AD, NRC en NU.nl.

We gaan het zien hoe het nu verder gaat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 05:58

Het is zomer, misschien is het daarom niet zo interessant :')

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 06:39

Hier in Duitsland kwam het anders wel in het nieuws.
Goede zaak voor jullie, maar ik vrees dat het voor ons hier in de grensstreek voor overlast gaat zorgen. Hopelijk volgt Duitsland snel.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 06:51

Koper schreef:

Niet dat ik verwacht dat het veel gaat uithalen. Wat heb je aan een verbod als er niet wordt gehandhaafd. Maar het is wel een mooi begin.

Als vuurwerk niet meer door particulieren afgestoken mag worden, zal de verkoop van vuurwerk eind december ook snel stoppen. En daar kun je wel op handhaven, de verkooppunten worden nu al elk jaar gecontroleerd. Er zullen vast mensen zijn die nog oud vuurwerk hebben liggen of die naar het buitenland rijden om illegaal vuurwerk te kopen. Maar dat zal minder massaal zijn dan de hoeveelheden die nu jaarlijks worden verkocht via tuincentra en fietsenhandelaren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 06:59

Wat goed! Echt een mijlpaal inderdaad +:)+

Dan komt er tenminste een begin aan een generatie die er aan kan wennen dat het niet de bedoeling is om al bommen gooiend over straat te gaan.

Even spannend natuurlijk hoe het zich verder zal gaan ontwikkelen. Komende jaarwisseling zal dan misschien helemaal buitensporig zijn als mensen denken dat het de laatste keer is dat ze kunnen stoken. Hopelijk gaat het verbod daarna echt door en kan er gehandhaafd worden.

Stel maar een meld-app open waar mensen foto's kunnen plaatsen van gasten die toch voorwerk afsteken, met mogelijkheid om ook de naam in te vullen als ze weten wie het is :=

En ga mooie vuurwerkshows regelen in elk dorp zodat mensen de voordelen ook wel zien :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:00

Ik heb het gisteren gewoon op de radio gehoord hoor.

Ben er blij mee, alleen balen dat het nog zo lang duurt. Deze oud en nieuw wordt dus verschrikkelijk en het is elk jaar al een oorlogsgebied hier. Ben echt heel bang voor hoe erg het hier wordt, het is altijd al meerdere maanden en ook gericht naar huizen, auto's, mens en dier gooien. Mijn hond die schotvast getraind is, jarenlang gewoon lag te slapen en er niks om gaf is de laatste jaren steeds meer gaan reageren. En dat vind ik sneu op zijn senior leeftijd. Hij is niet bang, hij wordt boos, maar sommige knallen schrikt hij wel van. Logisch want alles trilt en zijn echt bommen. Plus dat we dus echt al lang van te voren niet normaal meer kunnen uitlaten en altijd de auto moeten nemen. Maar zelfs dan de auto voor de deur zetten, 3 keer goed kijken en hopen dat ze niet alsnog ergens uit zicht zijn en expres afsteken en gooien als je naar buiten loopt. In de tuin kan ook niet, want ze komen hier in de poort afsteken en heb al regelmatig vuurwerk in mijn tuin gevonden. En nee, ze wonen niet hier in de straat en hebben dus niks te zoeken in mijn poort...

Ik hoop dat ze weer, zoals aantal jaar geleden, een heel aantal mensen oppakken op 31 december en ze de nacht in de cel laten doorbrengen. Dat is hier begonnen omdat een dorp van 3000 inwoners elk jaar in het nieuws kwam vanwege ME inzetten, geweld en alles, werden altijd genoemd samen met grote steden...

Ik zie wel wat in zo'n meld app, ja. Heb al vaker gebeld met naam maar dan gebeurde er alsnog niks.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:20

Ik heb er een heel klein beetje mixed feelings bij. Ben qua schade en overlast echt wel heel blij met het verbod, maar oudjaarsdag zal natuurlijk wel veranderen in, voor mij, een normale dag want er is dan niet echt meer iets om voor op te blijven. Een drukke stad bezoeken zie ik niet zitten. En bijvoorbeeld een grote droneshow in elke wijk zal vast nooit gebeuren gezien de kosten.

Ik keek het liefst rustig vanachter het raam. Nogmaals ik ben zeker blij met het verbod maar het aftellen en opblijven voelt dan niet meer zinvol.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:23

Ik ben er ook blij mee, het geknal hoeft van mij niet. Maar we moeten nog maar zien of het echt doorgaat.
Maar het is een goede zaak.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:24

*\o/* *\o/* *\o/*

Zo blij dat dit er eindelijk door is!! Scheelt waarschijnlijk ook bergen troep op straat.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:31

Ik ben ontzettend blij dat het er door is. Het is een hele belangrijke stap om af te komen van maandenlang overlast hoop ik.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:37

Zo dat scheelt veel geld aan hulpverlening straks.
Zal wel even moeten wennen voor vele maar hopelijk komt er dan een gezamenlijk initiatief.
Voor mijn dieren en de rest van natuur heel blij dat er einde komt aan de knallen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:41

Koper schreef:

Ik denk ook zo, maar het handhaven zal er wel een stuk makkelijker op worden als er wel iemand komt en ze betrapt.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:44

Wat een goed nieuws! Eindelijk, hopelijk, van die bommen af! Het is hier hetzelfde als wat mwm beschrijft. Net oorlogsgebied en dat vanaf oktober al. Het is volledig uit de hand gelopen met het vuurwerk. Ik krijg binnenkort een pup en het vuurwerk is mijn grootste zorg. Dat is toch niet normaal meer? Ik hoop echt dat het helpt!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:46

Whizz schreef:
Wat een goed nieuws! Eindelijk, hopelijk, van die bommen af! Het is hier hetzelfde als wat mwm beschrijft. Net oorlogsgebied en dat vanaf oktober al. Het is volledig uit de hand gelopen met het vuurwerk. Ik krijg binnenkort een pup en het vuurwerk is mijn grootste zorg. Dat is toch niet normaal meer? Ik hoop echt dat het helpt!

Zelfde voor mij. Hier begint het in september al en gaat door tot zeker april…

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:51

moonsparkle schreef:
Ik heb er een heel klein beetje mixed feelings bij. Ben qua schade en overlast echt wel heel blij met het verbod, maar oudjaarsdag zal natuurlijk wel veranderen in, voor mij, een normale dag want er is dan niet echt meer iets om voor op te blijven. Een drukke stad bezoeken zie ik niet zitten. En bijvoorbeeld een grote droneshow in elke wijk zal vast nooit gebeuren gezien de kosten.

Ik keek het liefst rustig vanachter het raam. Nogmaals ik ben zeker blij met het verbod maar het aftellen en opblijven voelt dan niet meer zinvol.

Deze begrijp ik wel hoor. Ik ben zelf wel heel blij met het verbod gezien de afgelopen jaren en ik ben elk jaar daardoor liever in de bossen van Drenthe te vinden dan in de Randstad, maar vind het wel sneu voor de verkopers(aan die kant heb ik ook gestaan) en voor de mensen die het wel goed deden en zich er in de loop van het jaar er aan hielden, maar door die gekkigheid ging het gewoon niet meer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:54

Ik ben blij met dit verbod! Hoop wel dat er inderdaad wel op gehandhaafd kan worden en dat het geen symbool politiek zal zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:00

Ik denk dat nu het zwaardere spul nog meer uit het buitenland gaat komen. We zijn immers gewoon 1 EU. En als het over de grens gehaald kan worden, dan gaan mensen het doen. Denk niet dat het veel gaat helpen.
En een meldapp? Gaan we echt die kant uit dat het een klikspaan verhaal moet worden? Dat vind ik wel erg triest. Nu heb ik geen vuurwerk, heb er niets mee, maar ik zal niet mijn buren ofzo gaan verraden als die een lolletje met vuurwerk willen hebben. Het wordt wat anders als er overlast is, maar dan is de situatie niet anders dan nu als er iemand overlast pleegt in mijn ogen. Maar goed, in coronatijd waren er ook mensen die het normaal vonden om mensen aan te geven die met meer dan 4 man bij elkaar waren. En dat terwijl er helemaal geen overlast was. Ik doe daar niet aan mee in ieder geval. Wil geen klikspaan zijn en me recht in de ogen kijken qua eerlijkheid. Want je krijgt gezeik als iemand er dan achter komt dat jij de klikker was.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-07-25 08:06, in het totaal 1 keer bewerkt

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:03

@Germie, zwaar vuurwerk halen deden ze toch al, thuis zeiden we hier ook al dat het inderdaad EU ook geregeld moest worden. Lawine pijlen lekker voor de bergen met sneeuw houden waarvoor ze bedoeld waren. Dus niet het hele jaar verkoop winkels. Dat gaat Nederland inderdaad niet veel helpen als dat blijft bestaan als EU zijnde. Ik zie het meer als een begin.
Laatst bijgewerkt door xSagan op 02-07-25 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:04

*\o/* Dat is geweldig nieuws!

Ik denk dat zodra álle vuurwerk duidelijk illegaal is, de drempel om vuurwerk uit het buitenland te halen ineens een stuk hoger is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:07

Erg blij mee!

Maar is het duidelijk waarom het zo lang moet duren?