Vliegtuig met 242 inzittenden onderweg naar VK neergestort

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vliegtuig met 242 inzittenden onderweg naar VK neergestort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 12:56

Ik zag dat hier nog geen topic over is en ik vind het toch wel erg heftig nieuws.
242 inzittenden waarschijnlijk "zomaar weg" en dan heb je het nog niet eens over de doden op de grond..
Ik zag net een video voorbij komen en het lijkt wel alsof het vliegtuig amper omhoog kwam :?

Citaat:
Een vliegtuig met aan boord zeker 242 mensen is neergestort in India. Dat gebeurde vlak na vertrek van de luchthaven in de westelijke stad Ahmedabad. Officiële slachtofferaantallen zijn nog niet bekend.

Op beelden zijn grote zwarte rookwolken te zien. De politie meldt dat het vliegtuig buiten de luchthaven in bebouwd gebied is terechtgekomen. Daarbij is volgens de politie een hostel voor dokters geraakt.

Air India meldt dat het om een vliegtuig van de luchtvaartmaatschappij gaat dat op weg was naar het vliegveld London Gatwick. Het zou daar om 18.25 uur (lokale tijd) aankomen, meldt het Britse vliegveld. Aan boord waren in ieder geval 169 Indiërs, 53 Britten, 7 Portugezen en een Canadees.

Het gaat om vluchtnummer AI171. Het toestel is een Boeing 787-8 Dreamliner, is te zien op Flightradar24.

De politie meldt dat aan boord van het vliegtuig zeker 242 mensen waren. Volgens The Times of India gaat het om 230 passagiers en 12 personeelsleden. Er zijn veel hulpdiensten aanwezig op de plek waar het vliegtuig is terechtgekomen. De Indiase minister van Luchtvaart meldt dat reddingsteams onderweg zijn.

Het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken vraagt mensen in Ahmedabad aan hun familie te laten weten hoe het met ze gaat. Het ministerie volgt de situatie op de voet, schrijft het op X.

De luchthaven in Ahmedabad heeft al het vliegverkeer stilgelegd.

De Indiase premier Narendra Modi noemt de crash een "tragedie". "Het is te hartverscheurend voor woorden", zegt hij. De Britse premier Keir Starmer zegt dat de rondgaande beelden "vreselijk" zijn. "Mijn gedachten zijn bij de passagiers en hun families in deze zeer moeilijke tijd", laat hij weten in een verklaring.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6358922/vl ... india.html

Polar

Re: Vliegtuig met 242 inzittenden onderweg naar VK neergestort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 12:58

Ik zag het voorbij komen inderdaad.

De 'landing' opzich ging niet eens zo verkeerd, leek het.
Het was echt die mega explosie bij het neerkomen op de grond dat echt alle kans op overleving weg nam, naar mijn idee.

Ik vind het erg heftig, zoveel mensen in één klap overleden en wie weet ook hoeveel bewoners van het gebied waar het vliegtuig is neergestort.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:06

Vliegtuig vertrok net. Vol kerosine.
Dat overleeft niemand

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:10

Vandaar dan dat ze bij een noodlanding eerst brandstof lozen. Als daar tijd voor is.

Video niet gezien, maar wel foto een heel gebied in vlammen. Zullen ook veel slachtoffers op ee grond zijn ben ik bang.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:12

Wat erg. Al iets bekend over de oorzaak?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:22

Ik las het net. Afschuwelijk zoveel mensen in een klap die zeer waarschijnlijk nooit meer op bestemming aankomen, daar sta je dan als familie op het punt te vertrekken naar de aankomsthal om je geliefde op te halen die nooit meer komt. |( :knuffel:

Ik ben benieuwd of ze een oorzaak kunnen vinden en of dat gevolgen heeft voor verdere vluchten. Stijgen lijkt niet goed te lukken. :? Maar alweer een Boeing -O- het is niet te hopen dat er weer een raar mankement is opgedoken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:25

Vreselijk ;( Ben benieuwd of ze er achter komen wat het probleem geweest is.
Hij lijkt niet voldoende 'lift' te hebben en had zelfs het landingsgestel nog niet ingetrokken.
Op zich is de 787-8 Dreamliner een betrouwbaar toestel en India heeft geen slechte reputatie qua onderhoud.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:28

Daarom typ ik ook, het is niet te hopen dat er weer een vaag mankement is wat opduikt. Dreamliner is idd tot nu toe betrouwbaar gebleken en de maatschappij ook.

Daarom is niet echt kunnen stijgen gewoon een vreemd iets -O- en met deze gruwelijke gevolgen helemaal afschuwelijk
%)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:35

Kan verkeerd laden zijn, maar ik zie ook geen flaps in 'stijg'stand. Maar gezien alles wat aan een toestel mis kan gaan kan het zoveel zijn dus het blijft gokken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:36

Waar halen jullie dat beeldmateriaal vandaan?

Verder: vreselijk.. zomaar ineens weg. Onvoorstelbaar

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:41

karuna schreef:
Ik las het net. Afschuwelijk zoveel mensen in een klap die zeer waarschijnlijk nooit meer op bestemming aankomen, daar sta je dan als familie op het punt te vertrekken naar de aankomsthal om je geliefde op te halen die nooit meer komt. |( :knuffel:

Ik ben benieuwd of ze een oorzaak kunnen vinden en of dat gevolgen heeft voor verdere vluchten. Stijgen lijkt niet goed te lukken. :? Maar alweer een Boeing -O- het is niet te hopen dat er weer een raar mankement is opgedoken.

Alweer een Boeing? Het is de eerste dreamliner die neerstort en daar zijn al iets van 1200 van gebouwd. Dus de dreamliner is een uiterst betrouwbaar toestel.

De 737 max tegenwoordig ook. Daar zat inderdaad een software fout in, maar dat is opgelost.

En hacken zou ik niet direct verwachten, want de software updates gaan via floppy disk of usb stick (afhankelijk van de certificering van het toesteltype, het kan zijn dat de dreamliner anders geupdated wordt wegens wat nieuwer toestel, maar het is in ieder geval een offline platform).

Beeldmateriaal vind je simpel met google: video airline crash india

Ik hoop dat het wel bekend wordt waarom het toestel is neergestort, maar ik blijf er wel gewoon om vliegen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:49

DubbelFun schreef:
Kan verkeerd laden zijn, maar ik zie ook geen flaps in 'stijg'stand. Maar gezien alles wat aan een toestel mis kan gaan kan het zoveel zijn dus het blijft gokken.

Die flaps vallen wel op ja, al was het (volgens mij nog wel onbevestigde) filmpje wat ik zag ook erg slecht van kwaliteit dus 100% zeker was het voor mij ook niet te zien. Maar ook als je zeker zou kunnen stellen dat de flaps op dat moment niet in de goede stand leken te staan kunnen er nog 1001 dingen als oorzaak aan ten grondslag liggen natuurlijk.

Heel triest, en heel ongelukkig dat het een long haul was met nog alle kerosine aan boord. Zoveel verwoesting en levens verloren ;(

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:50

Air India staat momenteel anders niet al te best in de pers ivm kwaliteit van de binnenkant van de vliegtuigen. Daar werden al zorgen geuit over wat dat betekent voor het mechanisch onderhoud..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:50

Maar ze voldoen wel aan alle normen en strenge internationale eisen voor luchtvaartveiligheid en onderhoud.
Maar de luxe voor passagiers laat idd wel te wensen over.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:52

Pantykous schreef:
Air India staat momenteel anders niet al te best in de pers ivm kwaliteit van de binnenkant van de vliegtuigen. Daar werden al zorgen geuit over wat dat betekent voor het mechanisch onderhoud..

"Vroeger" ,in de vorige eeuw toen ik nog geregeld naar India ging, vloog ik juist graag met Air India want die waren net zo betrouwbaar als de KLM maar hadden meer sfeer zoals Indiaas eten en Indiase bemanning. Dan was ik bij het boarden al meteen in India. Het is niet zo dat een Indiaas vliegtuig met schoenveters aan elkaar hangt hoor, technisch is men in India net zo ver als in Europa. Hier moet echt iets naars gebeurd zijn en dat zal zeker uitgezocht worden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 16:48

anjali schreef:
Pantykous schreef:

"Vroeger" ,in de vorige eeuw toen ik nog geregeld naar India ging, vloog ik juist graag met Air India want die waren net zo betrouwbaar als de KLM maar hadden meer sfeer zoals Indiaas eten en Indiase bemanning. Dan was ik bij het boarden al meteen in India. Het is niet zo dat een Indiaas vliegtuig met schoenveters aan elkaar hangt hoor, technisch is men in India net zo ver als in Europa. Hier moet echt iets naars gebeurd zijn en dat zal zeker uitgezocht worden.

Dat zeg ik ook niet, heb absoluut niet de illusie dat ze in India het vuur nog uit moeten vinden. Ik zeg alleen dat Air India de laatste tijd niet goed uit de verf komt. Wat ook niet perse gek is als je al jaren verlies draait. We moeten gaan zien wat er hier fout is gegaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:03

Ik lees dat ze in 2022 zijn overgenomen door Tata, maar ik heb geen idee of dat verbeteringen voor de passagiers heeft gegeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:05

Ik lees net dat er 2 overlevenden zijn; 1 uit het toestel en 1 van de impactsite.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:08

DubbelFun schreef:
Ik lees dat ze in 2022 zijn overgenomen door Tata, maar ik heb geen idee of dat verbeteringen voor de passagiers heeft gegeven.

Dezelfde Tata die hier de boel vervuilt? Of is dat een andere?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:09

Ja jeetje, ik zag het ook voorbij komen.
Dat is écht niet te bevatten.

Iemand vroeg waar de video van de crash zelf te vinden was.
Deze staat op Youtube.

Citaat:
“Thirty seconds after take-off, there was a loud noise and then the plane crashed. It all happened so quickly,” Vishwash, who received “impact injuries” on his chest, eyes and feet, told HT.

Vishwash, a British national, was in India for a few days to visit his family and was going back to the UK along with his brother, Ajay Kumar Ramesh (45).
Laatst bijgewerkt door Polar op 12-06-25 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:10

Een overlevende uit het vliegtuig heeft na de crash kans gezien eruit te springen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:15

Wat heftig.
Ik zag zojuist de beelden

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:19

Ongelooflijk dat er mensen zijn die het overleefd hebben...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:24

Bellatrix schreef:
Ongelooflijk dat er mensen zijn die het overleefd hebben...

Nou inderdaad, zeker als je ziet wat voor vuurbal er direct ontstaat. Bizar.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 17:34

Wat een fijn bericht toch, twee mensen die nog leven. Wat zullen die een afschuwelijke herinneringen hebben. |(