Body shaming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Body shaming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 19:15

En dan gaat het niet om mensen met over gewicht maar mensen die mooi slank zijn of soms wat te mager.

Het valt mij steeds vaker op dat men op social media erg lelijk reageerd op celebs of random personen die slank zijn (of aan de magere kant)
Dat ze bijv meer moeten eten..op een tandenstoker lijken..anorexia zouden hebben..
Vooral door kerels maar toch ook echt door andere dames.
En dat ze vooral liever flink wat vlees op de botten zien. Dijen, tieten en kont.

Nu ben ik zelf nogal aan de slanke kant en stoor mij steeds vaker aan het feit dik zijn tegenwoordig dus eigenlijk genormalisseerd word.
Ik zelf vind vrouwelijke rondingen mooi maar Rubens figuren al wat naar te dik neigen. Dat is persoonlijk. Maar als ik dan die grote (veelal nep) konten zie als een Kim Kardashan met uiteraard daar boven een pronte nep voor gevel dan denk ik kom aan zeg, hoe kan men dit mooi vinden!? Ik zie ook met de jaren steeds meer meiden die daar op willen lijken.
Volle lijven, dikke wimper extensions, volle lippen en een pruik.

Hoe is die ommekeer er in ene gekomen en waarom?
Owee als ik een opmerking maak over een dikkerd wat ik zowiezo nooit zou doen maar de lelijke opmerkingen naar slanke meisjes lijken wel sociaal geaccepteerd. Ik vind het maar een rare gewaarwording.

troi

Re: Body shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:19

Wow dit is een bijzonder lelijke tekst -O-

'Mooi slank', dikkerd, dik zijn mag niet genormaliseerd worden??

Laten we gewoon allemaal eens aardig zijn voor elkaar. Voor de grotere en de kleinere maten.

Daar wordt de wereld een stuk gezelliger van.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:23

Popstra ik vind jouw tekst ook niet aardig overkomen.
Dik of dun, nep of echt iedereen is prima.
Laat iedereen in zijn/haar/hun waarde. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 19:24

Ik zeg nergens dat te dik zijn niet genormalisseerd mag worden.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:26

Dat hier serieus een topic over word gestart.. Ik heb je al in enkele topics voorbij zien komen en heel eerlijk, jouw berichten zijn ook niet altijd even aardig hoor.
Dik zijn genormaliseerd.. oh ja want dikke mensen zijn een gevaar voor de planeet. Dat is waar ook. Zoals luuntje zegt. Als je de wereld wil verbeteren, verbeter jezelf dan eerst.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:27

Ik herken de opmerkingen opzich wel, ik ben altijd (te) dun geweest en kan niet zeggen hoevaak ik wel niet ben uitgemaakt voor skelet etc. Ook mensen die op basis van mijn uiterlijk ziektes zien, of denken precies te kunnen zeggen wat voor dieet ik aanhou ofzo.

Het is best bijzonder, en als mensen hetzelfde naar dikkere mensen doen krijgen ze veel meer weerstand lijkt het.

Maarja weet je, ik denk dan toch vaak dat er iets mis is met degene die de opmerkingen maakt. Zelf onzeker, misschien zelfs jaloers? Who knows

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 19:27

luuntje schreef:
Popstra ik vind jouw tekst ook niet aardig overkomen.
Dik of dun, nep of echt iedereen is prima.
Laat iedereen in zijn/haar/hun waarde. Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Maakt mij serieus niks uit hoe iemand er uit wil zien. Het gaat mij er om dat slanke mensen nu zo ,geshamed, worden.
Zouden aan de drugs zijn is bijv ook zo een opmerking die je dan voorbij ziet komen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 19:28

Sintara schreef:
Ik herken de opmerkingen opzich wel, ik ben altijd (te) dun geweest en kan niet zeggen hoevaak ik wel niet ben uitgemaakt voor skelet etc. Ook mensen die op basis van mijn uiterlijk ziektes zien, of denken precies te kunnen zeggen wat voor dieet ik aanhou ofzo.

Het is best bijzonder, en als mensen hetzelfde naar dikkere mensen doen krijgen ze veel meer weerstand lijkt het.

Maarja weet je, ik denk dan toch vaak dat er iets mis is met degene die de opmerkingen maakt. Zelf onzeker, misschien zelfs jaloers? Who knows

Nou dit dus!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:29

Popstra schreef:
Ik zeg nergens dat te dik zijn niet genormalisseerd mag worden.

Citaat:
stoor mij steeds vaker aan het feit dik zijn tegenwoordig dus eigenlijk genormalisseerd word.

Dit staat letterlijk in je OP. Voor iemand die het vervelend vindt dat er naar wordt gereageerd op slanke vrouwen, reageer je zelf net zo naar op dikke(re) vrouwen. Practise what you preach?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:30

Bro wtf? Ben je oké? Ben je ooit op de andere kant van social media geweest? Daar worden volle/dikke mensen volledig afgemaakt. Het gebeurd 100% 2 kanten op dus hou alsjeblieft op met zielig doen.

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:31

Wil je met dit topic een voorbeeld geven van wat body shaming is ofzo? :')

Je bent zelf ronduit onaardig over wat jij niet mooi vindt, maar er mag niet onaardig gedaan worden over wat jij wel mooi vindt. Geen mens is zijn eigen maker.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:34

Lau schreef:
Bro wtf? Ben je oké? Ben je ooit op de andere kant van social media geweest? Daar worden volle/dikke mensen volledig afgemaakt. Het gebeurd 100% 2 kanten op dus hou alsjeblieft op met zielig doen.

Klopt, inderdaad. Of je nu dik, dun, gespierd, ronde kont, platte kont, grote borsten of kleine borsten hebt, het is nooit goed en alles krijgt commentaar.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:35

Het ontgaat mij ook even wat je wilt bereiken met dit topic.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:36

Wat je vindt mag je houden. Misschien moet je daar eens mee beginnen.

Wat voegt dat nou toe, om een mening te hebben over het figuur en gewicht van een ander?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 19:38

Lau schreef:

Bro?? :')
Ik wil niet zielig doen, zeg enkel wat mij op valt.
En ik vind beide niet o.k al zal mijn openings post wat ongelukkig verwoord zijn.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:38

Nou dit is in ieder geval nu al een amusant topic.

Maar het ligt er inderdaad maar precies aan op welke kant je van o.a. instagram zit, en dat heeft met je eigen algoritme te maken :evaw:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:39

Ik heb zowel ondergewicht gehad als dat ik nu overgewicht heb.

En mijn ervaring is toch dat te dun veel beter geaccepteerd word.
Met alle vooroordelen van die zal wel goed opletten wat ze eet. Zal wel veel bewegen. Zal wel gezond zijn enz.
Mensen vonden slank ook mooi.
En nooit een lelijke blik als je een gebakje at.

Als ik betreft gewicht met 1 knip in de vingers terug mocht naar die tijd knipte ik direct.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:40

Popstra schreef:
Lau schreef:

Bro?? :')
Ik wil niet zielig doen, zeg enkel wat mij op valt.
En ik vind beide niet o.k al zal mijn openings post wat ongelukkig verwoord zijn.

Moderatoropmerking:
Dit bericht voldoet niet aan de regels van Bokt
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 21-04-25 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:41

Het gebeurd niet nú veel, het gebeurde vroeger ook al.

Ik ben altijd erg slank geweest, tegen het te dunne aan. Ik kon eten wat ik wilde maar kwam niks aan. Ik was niet dol op taart en hoe vaak ik daar wel geen opmerkingen over kreeg... als ik daar een gulden voor had gekregen dan was ik nu omgerekend naar euro nog een miljonair. :')

En nu ben ik al zeker 6 jaar te dik en niet een paar kilo te dik. En ach daar hoor ik ook weer genoeg over. Leuk? Nee, maar je kan het nooit goed doen voor iedereen.

Om er maar een hele oude slogan van tv bij te halen "verbeter de wereld, begin bij jezelf".

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:45

_San87_ schreef:
Lau schreef:

Klopt, inderdaad. Of je nu dik, dun, gespierd, ronde kont, platte kont, grote borsten of kleine borsten hebt, het is nooit goed en alles krijgt commentaar.

Precies dit.
TS doet nu zelf mee aan wat ze verfoeit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:53

Ik snap het commentaar niet zo op de openingpost.

Het punt is dat body shaming bij magere mensen oke lijkt te zijn en bij dikkere mensen niet.

En als mager persoon kan ik dit wel beamenen. Wat ik al niet allemaal naar mijn hoofd heb gekregen tot aan anorexia aan toe. En ik zie het ook op SM dat er heel lelijk gedaan wordt over de wat magere vrouwen. En hoe voorzichtig er (in mijn beleving) omgegaan wordt met mensen met een maatje meer.

Smaken verschillen en dat is prima maar het is niet nodig om iets lelijks te zeggen over iets wat niet je smaak is. Of dat nu dik of dun is.. dat denk ik dan.

En ik snap de Instagram figuren ook niet, vrouwen die vet in hun kont laten spuiten etc. Maar goed, dat maakt niet uit.. voor ieder wat wils denk ik dan.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 21-04-25 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:53

Ik denk dat opmerkingen over slanke/dunne mensen vaak te maken heeft met jaloezie. Echt mager of veel te zwaar associëren we volgens mij vaak met ziek zijn, of in elk geval ongezond. Dat roept weerstand op, daar vinden we wat van en blijkbaar moet daar iets van gezegd worden. En mensen zijn zo met zichzelf bezig dat ze zich niet realiseren hoe kwetsend dat voor de ander kan zijn.

Wat mij betreft mag iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt qua gewicht. Ik vind het wel een lastige als mensen die veel te zwaar zijn op een paard gaan zitten, maar dat is een ander verhaal. En mensen met een eetstoornis, dat lijkt me heftig. Ook voor hun naaste omgeving lijkt me dat zwaar. Zij hebben vooral hulp nodig en geen stomme opmerkingen.

Ach ja mensen hebben nu eenmaal overal een mening over. Dat zal niet veranderen. Blijf vooral dichtbij jezelf en richt je op mensen waar je wel goede vibes van krijgt. Mensen die rotopmerkingen maken zou ik daarop aanspreken, dat hoef je niet te pikken. En daarna zou ik het van me af laten glijden en fluitend verder gaan met m'n leven.
Laatst bijgewerkt door MissyNr1 op 21-04-25 20:02, in het totaal 3 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:55

Ik hoor met enige regelmaat dat ik toch alles kan eten, nee dat kan ik helemaal niet, maar daar let ik ook erg op vanwege veel overgewicht in de familie. Ik vertel dit dan ook gewoon juist omdat voor mij zo'n opmerking ook niet fijn is en voor anderen wellicht ook niet.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:59

Een topic maken omdat jij niet gebodyshamed wil worden, maar ondertussen een hele tekst met body shaming.

Schaam je heel, heel erg diep.

Bodyshaming is nooit goed, het maakt niets uit naar wie. Begin bij jezelf.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:07

Slanke mensen worden niet gebodyshamed. Het slanke, afgetrainde lijf is sociaal geaccepteerd en in zekere zin ook de norm.

Goeie genade wat een niet intelligente openingspost, sorry.