Paus Franciscus overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paus Franciscus overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 10:10

Citaat:
Paus Franciscus is maandag op 88-jarige leeftijd overleden. Hij stond sinds maart 2013 aan het hoofd van de Rooms-Katholieke kerk. De paus kampte de afgelopen jaren regelmatig met gezondheidsproblemen.
Het Vaticaan maakte het overlijden van de paus op Tweede Paasdag in een videoboodschap bekend.

"Geliefde broeders en zusters, het is met diep verdriet dat ik de dood van de Heilige Vader Franciscus moet aankondigen", zegt kardinaal Kevin Farrell in de video. "Om 7.35 uur vanochtend is de Bisschop van Rome, Franciscus, teruggekeerd naar het huis van de Vader."

Dubbele longontsteking
De paus werd 14 februari opgenomen in het Gemelli-ziekenhuis in Rome. Hij leed aan een dubbele longontsteking en beginnend nierfalen. Vorige maand mocht hij na vijf weken het ziekenhuis verlaten, al bleef zijn toestand kwetsbaar.

Zondag, op Eerste Paasdag, verscheen hij nog in een rolstoel in het openbaar voor de traditionele paasviering de zegen voor de stad en de wereld (urbi et orbi). Hij sprak enkele woorden om de paasviering te beginnen, maar liet de toespraak aan de Italiaanse aartsbisschop.

Franciscus was bij aantreden frisse wind voor katholieke kerk. Paus Franciscus, geboren in Argentinië als Jorge Mario Bergoglio, was niet alleen de eerste paus van het zuidelijk halfrond, maar ook de eerste van het Amerikaanse continent.

Een frisse wind
Franciscus was bij zijn aantreden in 2013 een welkome frisse wind voor de katholieke kerk, die in de jaren onder paus Benedictus XVI achtervolgd werd door schandalen over kindermisbruik. De onrust was compleet toen Benedictus vanwege zijn hoge leeftijd (toen 85) en verschillende gezondheidsproblemen vroegtijdig aftrad. Dat was sinds 1415 niet meer gebeurd.

Kwetsbaar
Ook paus Franciscus kampte met verschillende gezondheidsproblemen, met name luchtweginfecties. Als jongvolwassene overleefde hij een ernstige longontsteking maar nét. Mede als gevolg daarvan moest een deel van zijn longen worden verwijderd.

In de jaren erna bleef hij last houden van bronchitis, longontstekingen en andere luchtweginfecties. Ook raakte de paus slecht ter been, waardoor hij sinds 2022 op een rolstoel was aangewezen.
Paus Franciscus combineerde een bescheiden levensstijl met opvallende besluiten. Tijdens zijn pontificaat, een duur woord voor de ambtsperiode van een paus, kregen vrouwen meer toegang tot hoge kerkelijke functies.

Progressief
Ook stelde hij zich progressiever op dan zijn voorgangers als het om lhbti-rechten ging. In 2023 maakte de kerk bijvoorbeeld bekend dat priesters ook stellen van hetzelfde geslacht mogen zegenen. Maar het Vaticaan maakte tegelijk duidelijk dat dit absoluut niet mag worden gezien als een alternatief voor het huwelijk.

Paus Franciscus was een uitgesproken tegenstander van abortus, wat hij vergeleek met "moord". "Dokters die dat doen, zijn huurmoordenaars", zei Franciscus in 2024 tijdens een bezoek aan België. Ook riep hij al eens op tot een internationaal verbod op het draagmoederschap, omdat die manier van kinderen krijgen "verwerpelijk" zou zijn.

Wanneer de uitvaart wordt gehouden, is nog niet bekend. De meeste pausen zijn in de crypte onder de Sint-Pietersbasiliek begraven, maar paus Franciscus heeft aangegeven dat hij in de basiliek van Santa Maria Maggiore in Rome ter aarde besteld wil worden.

https://www.nu.nl/buitenland/6345979/pa ... leden.html

Jeetje, gisteren was hij nog bij de mis en nu overleden...
Hij was natuurlijk al heel erg verzwakt, maar dit is toch nog wel onverwacht.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-04-25 10:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Polar

Re: Paus Franciscus overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:11

Ooh, wauw! Dit was wel een hele fijne paus, vond ik.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 10:12

Ja, behalve zijn standpunt tegen abortus heeft hij ook heel veel goeds gebracht.
En hij was vooral menselijk en toegankelijk. Hij haalde het Vaticaan van haar gouden voetstuk af.
Ik ben niet gelovig maar had wel echt een zwak voor deze man als persoon zijnde.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-04-25 10:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:13

Ja dat. :j

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:18

Als Paus overlijden met Pasen vind ik best wel een prestatie. Als in, als je als 88-jarige Paus een datum zou mogen kiezen voor je sterfdag, dan is dit een ´mooie´ datum.
Wij zijn in Februari nog in Rome geweest en toen was het al slecht. Wat zal het nu idioot druk zijn in de stad.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:26

Niniane schreef:
Als Paus overlijden met Pasen vind ik best wel een prestatie. Als in, als je als 88-jarige Paus een datum zou mogen kiezen voor je sterfdag, dan is dit een ´mooie´ datum.
Wij zijn in Februari nog in Rome geweest en toen was het al slecht. Wat zal het nu idioot druk zijn in de stad.

Er zijn maar weinig landen die 2e paasdag vieren.
Ik vind het vooral mooi dat hij gisteren nog heeft 'meegepakt', net alsof hij de mis nog wilde doen en daarna de rust mocht nemen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:27

Zo dat is inderdaad wel heel speciaal voor een paus om met pasen te overlijden.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:31

Muronia schreef:

Alleen is het vrijwel nergens meer Pasen hoor.. NL is 1 van de weinige landen di 2e paasdag viert. Voor andere landen is het nu gewoon een normale maandag.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:32

Cayenne schreef:
Ja, behalve zijn standpunt tegen abortus heeft hij ook heel veel goeds gebracht.
En hij was vooral menselijk en toegankelijk. Hij haalde het Vaticaan van haar gouden voetstuk af.
Ik ben niet gelovig maar had wel echt een zwak voor deze man als persoon zijnde.

Dit is precies waardoor voor mijn gevoel meer mensen opener stonden voor de katholieke kerk.
Ik hoop dat en volgende paus iemand is die zijn lijn en gedachtengoed voortzet, want dat kan de wereld op het moment heel goed gebruiken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:33

Muronia schreef:

In Italië hebben ze geen 2de Paasdag.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 10:36

Ik heb het idee dat de drukke dag van gisteren hem misschien teveel is geworden?

BrankaZ: Dat hoop ik ook, maar ik ben bang dat ze nu weer een conservatieve paus kiezen :\

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:45

Oh jeetje wat is dat snel gegaan, gisteren idd nog gezien op tv en nu overleden. Ondanks dat zijn gezondheid niet goed was schrik ik er wel van.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 10:53

Niniane schreef:

Was idd ook het eerste wat ik zei tegen mijn partner.
Ik wist niet dat hij al een tijd ziek was maar de cirkel is wel mooi rond zo.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:01

ach, de paus.

misschien was gisteren toch te veel voor hem, rondrijden in de pausmobiel, het volk toespreken. Dat zal veel van zijn krachten hebben gevergd. Mooi dat hij pasen nog heeft meegemaakt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:05

Niet alleen deze standpunten typeerden hem, hij durfde ook zijn mening geven. Zo had hij scherpe kritiek op Israël en belde hij heel vaak (+400x sinds het begin van deze oorlog) met de Palestijnse kerk in Gaza.

Ook had hij kritiek op het migratiebeleid van Trump en kreeg (daardoor of toevallig?) gisteren nog bezoek van Vance. Daar circuleren natuurlijk al wat sarcastische grapjes over (zo van: "Trump wil Vaticaanstad kopen" en meer in die trant), waarvan ik niet weet hoe ik me erbij moet voelen.

Maar hier heb ik ook weer het gevoel: weer een goeie minder, wanneer komen ze al die rotzakken eens halen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:08

Wow is dit echt????? Gisteren zag ik hem nog op de tv!!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 11:26

hwn schreef:
Niet alleen deze standpunten typeerden hem, hij durfde ook zijn mening geven. Zo had hij scherpe kritiek op Israël en belde hij heel vaak (+400x sinds het begin van deze oorlog) met de Palestijnse kerk in Gaza.

Ook had hij kritiek op het migratiebeleid van Trump en kreeg (daardoor of toevallig?) gisteren nog bezoek van Vance.

Klopt idd!

Citaat:
Franciscus blijkt nuchter van aard. Hij toont zich nederig en benaderbaar. Bovendien voelt hij de tijdsgeest goed aan, wat verder gaat dan de vele selfies met gelovigen. Hij zet de deur op een kier voor een andere benadering van vrouwen en de lhbtqia+-gemeenschap. Zijn ideeën roepen veel reacties op, van zowel voor- als tegenstanders.

Homoseksualiteit
Kort na zijn aantreden als paus zet hij al de toon. Op een terugvlucht van Brazilië naar het Vaticaan vroeg een journalist hoe de nieuwe paus dacht over homoseksuelen. Franciscus' antwoord ging de wereld over: "Als iemand homoseksueel is, en op zoek naar God en van goede wil, wie ben ik dan om te oordelen?"

De Argentijn probeert voorzichtig de katholieke kerk inclusiever te maken. Zo krijgt hij er in 2023 doorheen dat priesters stellen van hetzelfde geslacht mogen zegenen. Critici noemen het besluit een wassen neus omdat het niet gaat om huwelijken. Die blijven volgens de kerk voorbehouden aan hetero's.

Zo werd Franciscus jarenlang van twee kanten aan zijn pij getrokken. Conservatieve katholieken waren woedend over zijn handuitreiking naar homoseksuelen en vrouwen. Progressieve critici kijken voorbij zijn zalvende woorden en vinden dat hij weinig onder aan de streep bereikte.

Praten met slachtoffers van misbruikzaken

Naast emancipatie zette de 266e paus ook klimaatverandering op de kerkelijke agenda. In 2015 publiceerde hij de belangrijke pauselijke brief Laudato Si (Zij geprezen, red.). Daarin benadrukte Franciscus de verantwoordelijkheid van de mens om "voor de schepping te zorgen".

Ook zag paus Franciscus door de jaren steeds meer misbruikzaken aan het licht komen binnen de katholieke kerk. Hij moest als kerkelijk leider veel kritiek in ontvangst nemen, maar schuwde niet om het gesprek aan te gaan. Zo sprak hij in België met vijftien slachtoffers van seksueel geweld door geestelijken.

Hij werkte aan oplossingen voor de zonden uit het verleden, maar stelde ook dat de kerk best wat "vlekken en blauwe plekken mag hebben". "Dat laat zien dat we onder de mensen op straat zijn."

Dat was volgens de paus gezonder dan een kerk die zich afschermt van de wereld en alleen bezig is met de eigen positie. Of zoals hij schreef in een zogenoemd apostolisch document: "Zo'n kerk raakt geobsedeerd met zichzelf."

https://www.nu.nl/buitenland/6346457/pa ... hudde.html

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:46

Ongelooflijk dat hij letterlijk doodziek en letterlijk op sterven na dood nog 1 maal moest shinen voor dat instituut.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 11:56

Met liefde gedaan als ik hem zo in kon schatten. Het was zijn leven en zijn grote liefde het geloof. <3 nu is er een fijne eenvoudige paus niet meer |(

Benieuwd wie de volgende gaat zijn

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:10

Boras schreef:
Ongelooflijk dat hij letterlijk doodziek en letterlijk op sterven na dood nog 1 maal moest shinen voor dat instituut.

Dat is wat hij wilde, hij was zijn leven dienstbaar naar andere mensen, zijn leven stond in het teken van zijn geloof en paus zijn. Hij zat daar niet met een mes op zijn keel.

Mooi dat hij Pasen nog heeft kunnen meemaken en dan rustig overlijden, ik gun hem dat. Een paar weken geleden dacht ik nog toen hij in het ziekenhuis lag, laat hem rustig heengaan, het is een oude man, die heeft geen jaren meer ook al lap je hem nu op.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:57

Niniane schreef:

Dat vind ik ook. :j

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 13:02

Ik denk juist dat hij heeft gewacht tot hij de paasdienst gedaan had en dat het toen voor hem klaar was.

Vind het oprecht jammer, hij was één van de weinige wereldleiders in wie je nog een beetje vertrouwen kon hebben :=

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 13:15

Boras schreef:

Ik vermoed dat jij niet R.K. bent. Deze man is in het zadel gestorven, iets wat hij ook wilde. Nodig was dat helemaal niet want hij had net als zijn voorganger Paus Benedictus met pensioen kunnen gaan. Daarvoor stond het kloostertje Mater Ecclesiae al gereed in de Vaticaanse tuinen. Maar hij wilde beslist niet aftreden, dat heeft hij nog gezegd toen hij in het ziekenhuis lag. Overigens, ik leef mee met zijn vele fans die nu verdrietig zijn, maar ik persoonlijk had geen klik met hem . Aangezien ik van de conservatieve traditionele kant van de Kerk ben in de stijl van de vorige Pausen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 13:18

Hij wilde alle pracht en praal rond een pauselijke begrafenis ook niet omdat hij vond dat een paus ook maar een gewone sterveling is.

Citaat:
Franciscus wil de dienst zo eenvoudig en simpel mogelijk laten verlopen.
Eerder lagen pauzen tussen het overlijden en de uitvaart achter elkaar in drie verschillende kisten, gemaakt van cipressenhout, lood en eikenhout.
Franciscus zal de hele periode in één kist van hout liggen.

Er komt geen traditionele aparte condoleance kardinalen, bisschoppen en andere hooggeplaatsten.

Franciscus zal worden bijgezet in de Basiliek van Santa Maria Maggiore in Rome. Daarmee is hij de eerste paus sinds Leo XIII (paus van 1878 tot 1903) die niet in de Sint-Pieter wordt bijgezet.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 13:21

anjali schreef:
Maar hij wilde beslist niet aftreden, dat heeft hij nog gezegd toen hij in het ziekenhuis lag.

Daarmee is hij wel van gedachten veranderd, want een aantal jaar geleden was hij wel van plan om net als Benedictus af te treden wanneer zijn gezondheid zou aftakelen.
Maar alle oorlogen en ongeregeldheden in de wereld zorgden er blijkbaar voor dat hij terugkwam op zijn beslissing.