Vanaf half oktober tot eind februari leveren de panelen amper wat op, dus dan moet ik m'n woning nog steeds duur met gas verwarmen. Maar nu is het zonnig en tja, ik wek dus meer op dan ik kan verbruiken. En moet terugleverkosten betalen.
Daarom staat er nu overdag een elektrische 2.5kw kachel te loeien in de woonkamer, wordt het snel warmer dan ik nodig vind (en zet hem dan weer uit), maar nog wek ik meer op dan ik verbruik.
Dus dan kom je op de omgekeerde wereld uit. Waar ik als kind altijd direct het licht uit moest doen omdat het stroom kost, laat ik nu van alles aan. Als ik 's avonds de deur uit ga staat het licht aan. Compleet onzinnig, maar ja, men maakt het er wel naar.
Een compressor om duikflessen te vullen heb ik niet. Dat is in mijn woning niet handig (hoewel het mag overdag, maakt zo'n ding toch ook veel herrie).
Ik ben natuurlijk niet de enige die in deze situatie zit.
Maar waar verspillen jullie nu stroom aan overdag omdat het moet?

Helaas is mijn gasverbruik in de winter hoog, daar kan ik niets aan doen (hoewel ik nu na 15 jaar eindelijk de oorzaak gevonden heb denk ik). En ook dan verwarm ik elektrisch bij. Maar dan kost het natuurlijk nog geld.