Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 10:58

Ik heb dus zo'n 1.5 jaar zonnepanelen, 7 stuks. Niet dat ik zo veel nodig heb in m'n eentje, maar ja, ik woon in een eengezinswoning en dus zou het verstandig zijn om voor een heel gezin panelen te plaatsen was toen het advies. Dus zo gezegd, zo gedaan.
Vanaf half oktober tot eind februari leveren de panelen amper wat op, dus dan moet ik m'n woning nog steeds duur met gas verwarmen. Maar nu is het zonnig en tja, ik wek dus meer op dan ik kan verbruiken. En moet terugleverkosten betalen.
Daarom staat er nu overdag een elektrische 2.5kw kachel te loeien in de woonkamer, wordt het snel warmer dan ik nodig vind (en zet hem dan weer uit), maar nog wek ik meer op dan ik verbruik.

Dus dan kom je op de omgekeerde wereld uit. Waar ik als kind altijd direct het licht uit moest doen omdat het stroom kost, laat ik nu van alles aan. Als ik 's avonds de deur uit ga staat het licht aan. Compleet onzinnig, maar ja, men maakt het er wel naar.

Een compressor om duikflessen te vullen heb ik niet. Dat is in mijn woning niet handig (hoewel het mag overdag, maakt zo'n ding toch ook veel herrie).

Ik ben natuurlijk niet de enige die in deze situatie zit.
Maar waar verspillen jullie nu stroom aan overdag omdat het moet?

Afbeelding

Helaas is mijn gasverbruik in de winter hoog, daar kan ik niets aan doen (hoewel ik nu na 15 jaar eindelijk de oorzaak gevonden heb denk ik). En ook dan verwarm ik elektrisch bij. Maar dan kost het natuurlijk nog geld.

foxy80

Re: Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:00

Huishoudtoestellen overdag laten draaien dmv timer?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:01

de omgekeerde wereld is het inderdaad...

maar wellicht een aquarium of terrarium nemen, die schijnen nogal wat stroom te vreten? Kook je al electrisch? wasdroger.

of gewoon de zonnepanelen uitzetten?

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:01

Ik ben fanatiek aan het wassen en drogen de laatste dagen. Het is ook een mooie dag om je wasmachine even een grote beurt te geven: rondje leeg laten draaien op 90 graden met een schep soda.
Vaatwasser gaat alleen overdag aan en ook het opladen van de bakfietsaccu doen we overdag. Maar goed, dat moet je allemaal maar net te doen hebben.

Kun je niet gewoon je panelen uitzetten via de werkschakelaar/omvormer/app?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:03

In de zomer kunnen wij er ook niet tegenop verbruiken. We hebben geen elektrische auto om op te laden. In de winter komen wij ook tekort. Ik was voornemens te googelen naar zo'n thuisbatterij, maar ik ga er vanuit dat het totaal geen oplossing is voor dit probleem. Er zal geen batterij bestaan die een hele wintervoorraad aan kan leggen, neem ik aan. :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:06

Hier hetzelfde probleem, alleen hebben wij 14 panelen -O-
Ons huis is wel gasloos.
Heb je een grote televisie, computer met onzuinige monitoren? Buren/vrienden die dichtbij wonen zonder zonnepanelen met e-auto? Zij gratis stroom, jij geen terugleverkosten?

Batterij is hier ook geen optie, wil je genoeg capaciteit om er echt iets aan te hebben dan verdien je dat ding niet terug binnen de levensduur. Kun je beter die terugleverboete betalen.

Wij draaien de vaatwasser dagelijks, of hij nou vol is of niet, op de heetste stand en ik kies ook nooit meer voor het eco programma op de wasmachine :+

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:08

Kun je de panelen dan niet gewoon uitzetten?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:09

Ik las zelfs het verhaal van iemand die een verlengkabel had liggen tot bij de buren, konden ze gratis hun auto van opladen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:13

Ik heb een collega die de halve middag de airco het huis naar standje vrieskist laat koelen en hem de andere helft van de middag weer op verwarmen zet :')
Ik weet niet wat airco's tegenwoordig kosten, maar misschien kun je dat overwegen.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 07-03-25 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:14

Heb je al een airco? Dat lijkt mij zo fijn in de zomer met de heel warme dagen, en al helemaal leuk als het dan gratis is of het je zelfs geld zou besparen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:15

hoeveel kost je die terugleverkosten per dag?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:16

En met een airco verwarmen ? :)

Dat doen wij ook sinds dit jaar. Het is voor ons goedkoper om de airco de gehele dag aanlaten staan op 15 graden dan met gasverwarmen tot 15 graden.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:19

Ik vind het echt om te huilen dit topic. Niet jullie schuld hoor, maar hoe triest is het dat we met zijn allen aangemoedigd werden om te verduurzamen en besparen en het resultaat nu is dat er massaal meer (energie) verbruikt gaat worden..?

Maar om het toch een beetje positief te houden. Misschien kun je inderdaad kijken of er energie gedeeld kan worden met buren of zoiets? Of dingen van anderen opladen?
Laatst bijgewerkt door Ilayla op 07-03-25 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:21

Konstantine schreef:
Ik heb een collega die de halve middag de airco het huis naar standje vrieskist laat koelen en hem de andere helft van de middag weer op verwarmen zet :')
Ik weet niet wat airco's tegenwoordig kosten, maar misschien kun je dat overwegen.

Hiermee laat je dan wel ook de airco veel sneller ‘oud worden’ in die zin wat ik ook wel zonde van de airco vind, als het gewoon non-stop aan staat puur alleen omdat je elektriciteit wilt verbruiken (doet TS nu dan ook al met de kachel maar een airco is dan wel weer qua aanschaf een stuk prijziger). Met zulk intensief gebruik ga je de airco wel sneller moeten vervangen tov normaal gebruik.

@TS
In de winter zou je bv met airco kunnen verwarmen idd, daarmee kun je je gas verbruik weer mooi lager houden - doen wij nu ook sinds we een airco hebben. Dan zou je misschien wel moeten kijken voor een batterij om toch deels op te slaan voor in de winter te kunnen gebruiken bv. Wat je ‘probleem’ betreft; misschien idd kijken of je kunt ‘delen’ met iemand om je heen bv ja. Kook je al elektrisch ook?

Verder is het idd echt omgekeerde wereld zo. Hoor het van veel mensen om me heen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:25

Ilayla schreef:
Ik vind het echt om te huilen dit topic. Niet jullie schuld hoor, maar hoe triest is het dat we met zijn allen aangemoedigd werden om te verduurzamen en besparen en het resultaat nu is dat er massaal meer (energie) verbruikt gaat worden..?

Ben ik het ook volledig mee eens hoor :j ze zouden er imo echt wat op moeten verzinnen. Het is absurd

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:26

juval schreef:
de omgekeerde wereld is het inderdaad...

maar wellicht een aquarium of terrarium nemen, die schijnen nogal wat stroom te vreten? Kook je al electrisch? wasdroger.

of gewoon de zonnepanelen uitzetten?

Alleen een terrarium kost juist ook stroom in de avond en nachten én in de winter als de zonnepanelen niets opwekken.

Ik heb een grote terrarium kast staan met 3 verblijven en dus 3 warmtelampen en ik verbruik als 1 persoonshuishouden hierdoor net zoveel stroom als een meerpersoons huishouden.

En Germie, de terugleverkosten betaal je op het moment dat je aan het terugleveren bent, dus overdag als de zon schijnt. In de avond alle lampen aan laten staan helpt daar niet tegen, want de terugleverkosten heb je dan al gemaakt doordat je in de middag de energie al opgewekt hebt en terug geleverd. Op het moment dat je in de avond stroom verbruikt, ben je aan het salderen en nu de salderingsregeling nog bestaat, is het financieel aantrekkelijker om de teveel opgewekte stroom te verbruiken als je het daadwerkelijk nodig hebt ipv nutteloos de verlichting aan te laten. Op dit moment zijn de terugleverkosten (waarschijnlijk) echter altijd nog minder dan wat een KWH uit het stroomnet halen kost. Bijvoorbeeld: 1KWH in de avond of winter kost €0,30. Terugleverkosten zijn €0,20 dan levert een gesaldeerde kwh die je in de winter verbruikt alsnog €0,10 op. Dus zolang de salderingsregeling nog bestaat en 100% zelf saldeert en je niet méér terugleverkosten betaald dan een kwh aan terugleververgoeding oplevert, is het nog steeds voordeliger om terug te leveren en deze stroom in de winter te salderen.

Wil de de terugleverkosten voorkomen, zal je moeten voorkomen dat je teruglevert overdag. Dus als de zon schijnt wassen, droger aan, vaatwasser aan zijn de meest voor de hand liggende dingen.

Maar bijvoorbeeld overdag een Instantpot aanzetten is ook een optie. In de ochtend alle ingrediënten in de pan, pan hele middag aan en bij thuiskomst eten op tafel.

Of bijvoorbeeld een voedseldroger aanzetten met zelfgemaakte beef jerky of gedroogd fruit of fruitleathers (om mee te nemen als je een dag oppad gaat om te duiken?)

Voor de wasmachine en/of droger en/of vaatwasser zou je kunnen kijken of daar een uitgestelde start op zit? Dan zou je bijvoorbeeld in kunnen stellen dat van 12-14 de wasmachine aan gaat en van 14:30-18:00 de vaatwasser. Dat je ze zo achter elkaar laat draaien.

Ik zelf ga vanaf 2027 (nu een vast contract zonder terugleverkosten, dus ik probeernog zoveel mogelijk alles te salderen in de winter) proberen zo veel mogelijk stroom te verbruiken doormiddel van voedsel bereiding, zodat je een mooie voorraad bijvoorbeeld kan wecken of drogen voor in de wintermaanden.

In mijn situatie bijvoorbeeld in de zomer overdag de voedseldroger aan zetten met vlees snacks voor mijn hond, zodat ik een mooie voorraad gedroogde vleessnacks heb voor in de winter. En ik wil meer met wecken gaan doen en veel meer gebuik maken van een slowcoocker overdag.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 07-03-25 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:28

Ilayla schreef:

Maar om het toch een beetje positief te houden. Misschien kun je inderdaad kijken of er energie gedeeld kan worden met buren of zoiets? Of dingen van anderen opladen?

Ja dit inderdaad! Bizar toch dat je moet gaan denken aan het verspillen van energie, en dat terwijl het net al overbelast is.

Het zou ideaal zijn als panelen automatisch aan- en uit zouden gaan op basis van hoe vol het net is, zo komen mensen ook niet opeens voor mega terugleverkosten te staan.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:29

Het is echt erg dat je energie moet verspillen omdat je leeg loopt op teruglevering. Hier 10 panelen. Van de zomer gaat de airco de hele dag aan op koelen. (Split airco) En we wassen gewoon overdag en drogen het in de droger (nog wel, in de zomer is buiten hangen sneller droog)

Hier nog wel een contract waar salderen nog wél in zit, maar op een bepaald moment loopt dat ook af. :\

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:32

Ilayla schreef:

en vervolgens flikkeren ze kostbare goede grond vol panelen. En zetten nog wat vogel gehaktmolens neer.
En tegelijk de burger straffen als er teveel stroom is.
Helemaal van het padje af dit land...

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:40

Je kunt toch gewoon op hele zonnige dagen de zonnepanelen uitzetten?
Bijvoorbeeld door in de meterkast de groep van de zonnepanelen uit te schakelen. Lijkt mij een stuk duurzamer dan overbodige apparaten te laten branden (die slijten er alleen maar door).

Verder is het natuurlijk ook ideaal om buren (tegen een grappige vergoeding van af en toe iets lekkers ofzo) hun auto op te laten laden op zonnige dagen.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:46

Een aquarium :D
Mijn bak is 200cm, 600L water op 26 graden.
Afbeelding

Het aquarium is 26 november opgestart, de screenshot spreekt verder voor zich :+

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:47

Ik aan wassen en drogen. "Vroeger" droogde ik veel op zo'n rekje. Nu gaat alles de droger in. De woningbouw heeft voor de panelen gezorgd. Ik heb er 8. En ik gebruik blijkbaar minder dan een normaal gezin, want ik lever over het jaar gekeken nog steeds meer terug dan ik gebruik. Tegen de kou kun je een elektrische deken overwegen, zo'n lekkere fleecedeken die zacht is. Sinds ik die heb, blijft de verwarming op 18 graden staan.
Een sauna of jacuzzi nog een idee? :P. Airco? Zonnebank..Dat zijn stroomvreters.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:52

Zolang het salderen nog geldt (tot 1 januari 2027) wordt je opgewekte stroom verrekend met je verbruikte stroom over 1 jaar (daarna krijg je nog wel een vergoeding voor je opgewekte stroom). Op dit moment betaal je terugleverkosten voor als je stroom opwekt en niet direct gebruikt (en dus teruglevert aan het net). Over het algemeen bespaar je nog steeds veel op je energierekening met zonnepanelen, alleen is die opbrengst minder door de terugleverkosten. Dus je bespaart nog steeds....

's avonds lampen aanzetten heeft zoals eerder genoemd geen zin, dat wordt gewoon verrekend en verlaagt zelfs je besparing. Alleen als de zon schijnt en je teruglevert heeft het zin om stroom te gaan verbruiken om je teruglevering te beperken.

MAAR JE BESPAART NOG STEEDS MET ZONNEPANELEN OP JE ENERGIEREKENING

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:54

in de winter elektrisch verwarmen zal je meer schelen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:55

Ik hoorde een vriendin klagen over kosten van een hottub. Hottubje plaatsen?