Particulier paardenhouden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horsie84

Particulier paardenhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-25 08:00

Ik maak mij zorgen over de tijd die komen gaan.
Het leven word in alle opzichten steeds duurder. Het houden van dieren word ook langzaam aan moeilijker gemaakt door middel van al die regeltjes.

Hoe ervaren jullie dat?
En hoe ga je om met bv een paard/pony aanschaffen voor jezelf of kind. Welke keuzes maak je dan.
Als je voor de "hobby" fokt, goede bloedlijn gezond raszuiver. Dus niet voor de leuk bv een kruising omdat je voor je van je merrie een veulentje wilt. Maar wel als doel voor verkoop.

Brand los , gooi alles er uit zou ik zeggen.

8nnemiek

Re: Particulier paardenhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:07

Niet anders dan vroeger; een paard koop je alleen als je er de financiële middelen voor hebt.
Ik zou zelf minimaal zo’n €5000 spaargeld willen hebben voordat ik aan een nieuw paard zou beginnen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:28

Ik denk dat je enkel paarden moet houden als je het kan betalen en dit zullen voorlopig steeds minder mensen zijn. Vind ik dat erg? Nee helemaal niet. Soms lijkt het wel alsof mensen vinden dat een paard hebben een recht is maar het is gewoon een luxehobby.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:36

Paardenhouden is gewoon een hele dure hobby die niet voor iedereen beschikbaar is.
Als je het niet kan betalen kan je beter gaan volleyballen. :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 08:43

Het is een beetje een cirkel. De crisis van wat jaren terug bracht ook de paardenhouderij terug. Komt een dal. Minder paarden fokken, kopen en ook minder die kruisingen voor de 'leuk' (die sws bijzonder zijn....). De laatste jaren waren de paarden erg duur want er was natuurlijk wat minder gefokt etc (evenals andere dieren), er werd veel gehandeld en gekocht. En vervolgens zitten we nu weer richting een dal.

Het zal nooit stabiel zijn of blijven.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:06

Nou, we gaan niet richting een dal, we gaan richting een diep dal qua kosten. Paarden houden wordt steeds duurder en waar je 10 jaar geleden genoeg mensen met een modaal inkomen een paard op pension zag zetten, dat is nu vaak niet meer te doen.
En op dit moment verdwijnen er veel pensionstallen. Hierdoor is een betaalbare stal vinden echt lastiger geworden.
Ik heb het idee dat er echt een grotere kloof begint te komen tussen de manegeruiter en de paardeneigenaar die gerust (zo lijkt het op internet ) 3000 euro voor een zadel neertelt.

Paarden aan huis houden betekent nu officieel een ubn nummer aanvragen (velen hebben het nog niet overigens), en dat is zeker gedoe. Wil je wel zo gecontroleerd worden?
Het is wel een stuk goedkoper dan op pension. Als je een huis met grond kunt betalen, dan is het thuis houden financieel gezien echt een stuk goedkoper.

Voer, hoefsmid, dierenarts, alles wordt duurder. En die kosten heb je thuis ook. Wil je ook nog lessen volgen, dan moet je dat ook nog mee gaan rekenen. Ik heb al 1.5 jaar geen les meer en mis het eigenlijk ook niet. De periode van ik moet m'n paard verbeteren ligt achter ons (vooral ook gezien de leeftijd van mijn paard).

HIer is een eigen paard in eigen beheer financieel nooit mogelijk, maar heb de mijne in pension staan. Maar ik zal heel eerlijk zijn, ik ben bang dat het bij mij bij de aanschaf van 1 paard in m'n leven blijft en dat er hierna geen 2e meer aangeschaft wordt (ik heb er wel 2 gehad wegens een veulen, maar 2 werd te duur). Ik zit nu 20 jaar later ook in een andere fase van het leven waardoor ik absoluut geen 7 dagen per week meer naar m'n paard kan (ik ga lekker in de weekenden), heb het goed geregeld qua verzorging waardoor dit kan. Als ik zou moeten verhuizen en naar een plek moet waar men verwacht dat ik 5 dagen per week kom, dan zit er in mijn geval niets anders op dan verkopen. Ook zal m'n paard wegmoeten als ik naar een stal zou moeten gaan waar ik 250 euro per maand moet gaan betalen. Tot een paar jaar terug wist ik genoeg plekken voor rond de 150-165 euro per maand. Die zijn er nu amper meer.
En gezien de leeftijd van mijn paard, 21.5 jaar ga je dan in de huidige tijd weer vastzitten aan weggeven als weidemaatje ook al is ze nog gezond. In coronatijd leverde zo'n paard nog 8000 euro op (Z knopjes zitten er op, parcoursklaar en nog fit om een parcours te springen, een echt leerpaard).
Dus de aanschaf/verkoopprijzen dalen echt al weer.
Ik vind het geen leuke situatie en niet rooskleurig voor de toekomst als ik eerlijk ben.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:37

Een paard is nu eenmaal een luxeproduct. Hoe je het ook draait of keert, mensen met paarden zijn rijke mensen (jaja, ook al denken we allemaal van niet), je hebt de luxe om elke maand toch een goeie €500 (ruwe schatting) te “missen” .
Ik denk dat paarden houden nu dus niet zoveel anders is dan vroeger. Je schaft er eentje aan als je er de tijd en het geld voor hebt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:43

Ik vind het terug gaan naar toen ik jong was.
Toen was een paard voor vele ook een droom maar geen mogelijkheid.
Enkel die grond hadden dus boeren of veel geld hadden hadden een paard.
En dan een kleine groep die er een way of life in hadden en veel opzij zetten om een paard te houden.

Later zijn er mensen bij gekomen omdat het wel gemakkelijk ging. Hadden er ook nog 3 hobby's naast en alles moet maar gaan.
Niet zelden te koste van het paard.

Die groep is imo nu weer aan het verdwijnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 09:52

Nou ik maak mij ook zorgen om de toekomst, paarden houden wordt steeds lastiger omdat alles duurder wordt gemaakt (die 21% btw!). En daarnaast verdwijnt er steeds meer land, worden bedrijven beperkt door stikstofregels en andere regels. En mensen die dan zeggen dat ze het prima vinden dat paarden houden weer alleen voor de rijken wordt, die zijn zeker zelf rijk?

Ik gun het iedereen die het graag wilt en mis echt de tijden dat een dure pensionstal met alle faciliteiten e250,- p/m was.

Qua fokken zou ik nu alleen voor het hoge segment doen, want ik denk dat de markt gaat instorten omdat veel mensen gedwongen moeten gaan verkopen en dat er een paarden overschot komt.

Paard of pony alleen aanschaffen als je zeker weet dat je het nu en de komende jaren met alle veranderingen kunt blijven betalen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:11

Als ik de indexering van de afgelopen jaren bekijk en de salarissen vergelijk van nu en vroeger. Dan vind ik niet dat er in de pensionstallen de koste immens zijn gestegen. Ik betaalde 15 jaar geleden al 275,- voor een stal in Brabant met binnenhal. En nu betaal je voor diezelfde stal €375,-. Maar als ik de lonen van 15 jaar geleden met nu vergelijk verdien je echt wel heel veel meer. Bijv. Een minimumloon van toen €8,50 tegen een €14,06 nu per uur. Mensen zijn ook veel meer gaan verdienen. En ja het leven erom heen is ook veel duurder gewoon qua verzekeringen en boodschappen. Maar nog steeds vind ik dat de paarden in veel dingen echt niet gigantisch zijn gestegen. Niet voor niks dat veel pensionhouders stoppen. Als zij reëel naar de kosten zouden kijken zouden ze €600,- minstens per maand moeten vragen en dat doen er veel niet. Ik heb eind december groot ingekocht voor 6 paarden, om vervolgens op de factuur te berekenen dat het me €50,- had gescheeld met de nieuwe btw prijs. En ik kan nu maanden voeren…
Mensen lijken nu paniek te hebben, maar ik denk dat het straks allemaal wel mee valt. Gemiddeld gaan veel mensen per 1 januari erop vooruit.
Wel denk ik dat mensen minder gaan fokken, maar dat is ook omdat de markt op zijn gat ligt en je (tenzij je een GP paard hebt) moeilijk nu verkoopt nu. Dus mensen zitten nog allemaal met hun veulens van afgelopen jaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:28

20 jaar geleden betaalde ik voor 25kg biks 5 euro. Van Horsefood, de basisbrok. Nu kost zo'n zak en is het 20kg geworden 12.50 ofzo (heb nog niet gekeken na 1 januari). Dat is wel een enorme stijging. Meer dan verdubbeld. Mijn salaris is in 20 jaar niet verdubbeld.
Ook betaalde ik toen op een pensionstal inclusief brok, buitenbak, stro en hooi 125 euro. Ik weet niet wat het er nu kost. De stal daarna was 135 en ging na een paar maanden naar 165. Dit was exclusief brok, maar inclusief binnenbak en volgens contract onbeperkt hooi en strogebruik (in de praktijk helaas niet). Zelf mesten. Nu is dat 290 euro (prijs december 2024) en mesten zij uit (en is het onbeperkt hooi en stro er af). Er is wel een 2e buitenbak gekomen, maar je kunt maar in 1 tegelijk rijden, dus dat zie ik niet als een prijsverhoging waard. In 13 jaar tijd is het dus meer dan verdubbeld.
Het houden van paarden is dus zeker veel duurder geworden.

Maar ook paardenspullen als zadels zijn meer dan verdubbeld in 20 jaar.

En veel mensen met paarden die kennelijk het geld hebben gaan niet meer voor tweedehands. Waar ik 20-25 jaar geleden wel eens spullen opkocht en weer verkocht raak ik het nu aan de straatstenen niet meer kwijt. Ik heb zo al 1.5 jaar een goed merk westernzadel te koop staan, vraag echt niet de hoofdprijs, maar er is slechts 1 persoon om geweest en toen paste het niet. Ik woon ook in een vrij ongunstige omgeving voor paardenspullenverkoop ben ik achter. Heb wel eens mijn zusje advertenties laten plaatsen en daar kwamen mensen er wel om, zelfde advertentie, zelfde foto's, zelfde prijs, andere regio.
Er zit nu vaak niets anders op dan gewoon nog te gebruiken spullen weggooien omdat je het echt niet verkoopt. Dat was vroeger echt wel anders. Toen kwam men ook nog voor een hoofdstel van 10 euro. En zadels tot 100 euro was je zo kwijt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 10:51

Dat laatste - dat 2de hands slecht wordt gekocht - geeft denk ik nog wel aan dat de meeste mensen met paarden dus alsnog geld genoeg hebben om zelf nieuwe dingen weer aan te schaffen. Of zie ik dat verkeerd?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:00

Hebben ze geld genoeg of doen ze zo?
En zijn dat de mensen die als eerste gaan stoppen.

Ik ben ook van de goede 2ehandse spullen als het kan, toen al en nu nog.
Maar zo ook met setjes, kijk eens naar de prijzen en hoeveelheden.
Maar hoe vaak ik niet een collectie voorbij zie komen omdat er een dierenartsen rekening betaald moet worden.
En dat vind ik bijzonder, want ik koop dan die setjes niet als er niet genoeg op de spaarrekening staat.
Maar dan kom ik bij een eerdere opmerking uit: "Later zijn er mensen bij gekomen omdat het wel gemakkelijk ging. Hadden er ook nog 3 hobby's naast en alles moet maar gaan."

Naar mijn idee zijn dat geen echte paardenmensen, maar mensen die een paard leuk vinden, wat pronken, weet ik veel.
Maar als dat pronken niet meer kan is het niet meer leuk en mag het paard weg.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:22

Tancreda4 schreef:
Dat laatste - dat 2de hands slecht wordt gekocht - geeft denk ik nog wel aan dat de meeste mensen met paarden dus alsnog geld genoeg hebben om zelf nieuwe dingen weer aan te schaffen. Of zie ik dat verkeerd?

Komt vooral doordat je voor hetzelfde geld gloednieuwe troep uit China kunt kopen denk ik. Waarom het gedoe met iemand zijn tweedehandse rijbroek via mp kopen als je voor een tientje zo een nieuwe vindt op Shein of Temu.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 11:42

DuoPenotti schreef:
Ik vind het terug gaan naar toen ik jong was.
Toen was een paard voor vele ook een droom maar geen mogelijkheid.
Enkel die grond hadden dus boeren of veel geld hadden hadden een paard.
En dan een kleine groep die er een way of life in hadden en veel opzij zetten om een paard te houden.

Later zijn er mensen bij gekomen omdat het wel gemakkelijk ging. Hadden er ook nog 3 hobby's naast en alles moet maar gaan.
Niet zelden te koste van het paard.

Die groep is imo nu weer aan het verdwijnen.

Klopt helemaal.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 12:21

Dit is mijn eerste en laatste paard, dat is zeker. Ik heb hem nu ruim 10 jaar, hij wordt dit jaar 22. Uiteraard hoop ik dat hij nog een aantal jaar mee kan, maar daarna is het klaar. Stalgeld is net weer omhoog gegaan, wat ik uiteraard begrijp, maar leuk is het niet meer. En dit zal zeker niet de laatste verhoging zijn. Wat ik nu betaal enkel aan stalgeld, gaf ik vroeger in totaal uit in een 'dure maand'.

Naast geld speelt stalling ook een rol. Ik sta gelukkig prima en hoop/verwacht dat mijn paard hier zijn laatste jaren slijt. Maar stel we zouden om welke reden dan ook weg moeten, dan hebben we echt een probleem. Voor stalling was hier in de omgeving al nooit een ruim aanbod, en het wordt alleen maar minder. Bijna overal is wel een lange wachtlijst. En is die er niet, dan heeft dat vaak ook een reden.

Ik mag niet klagen en kan hem financieel prima onderhouden, maar ik ben wel heel blij dat ik nu geen jonkie meer heb die nog +/- 20 jaar mee moet gaan. In 10 jaar is er al zoveel veranderd, zo'n lange periode zou ik echt niet meer aandurven.

Ik ben wel blij dat ik een paard houden in de "goede" tijd ook mee heb mogen maken. Toen betaalde ik nog €180 all-in :D Uiteraard nu niet meer denkbaar. Maar toen was het financieel lang niet zo belastend.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-25 13:12

Het ligt aan heel veel dingen.

Toen ik jong was, was paardrijden ook luxe. Maar toen wij verhuisden en ik kwam ergens anders op school, had ik opeens vriendinnen met verzorgpony's die alleen maar op de wei liepen en een oud schuurtje hadden.
Toen ik mn eerste pony kreeg, we gingen kijken en later ook met wedstrijden, zag je ook toen dat waar er ruimte was, echt anders tegen een paard houden werd aangekeken.

De afgelopen jaren leek misschien mooi, maar het had ook zeker nadelen. Iedereen denkt inderdaad maar een paard te kunnen kopen, maar eigenlijk zegt het niks.
*Wie zegt dat iemand met een lager inkomen niet jaren heeft gespaard, krom ligt en alles voor zijn of haar paard over heeft?
*Wie zegt dat de mensen met wat meer geld wel zo goed zijn voor de paarden? Veel en makkelijk kunnen kopen geeft ook onbezonnen keuzes en geeft het beeld van ergens bij willen horen.

Mensen zeggen vaak dat het vroeger allemaal minder was, maar dat was echt niet overal zo. ER was prima tuig te koop en ook toen waren er al bepaalde merken die mensen meer aanzien gaf of dat leek iig zo.
Later kwamen de broeken met leren zitvlakken, echt leer en niet goedkoop. Daarna de ribbroeken in steeds meer leuke kleurtjes. De canvas deken verdween steeds meer, borduren van dekjes was echt hot etc etc.
En er is steeds meer bijgekomen en mensen kopen zich leeg op spullen.

De prijzen zijn gestegen, maar lang niet alles is in verhouding mee gestegen. De prijs van lessen of bekappen blijft echt een beetje achter.

Voer is inderdaad duurder, maar dat is voor onszelf ook al even zo.

Het gaat ook niet alleen om de keuzes die je nu maakt om wel of niet een paard te kopen of te fokken. Er zijn gewoon al heel veel paarden. Stel je voor wat er gebeurt als iedereen die nu onderin modaal verdient die gaat verkopen.....

Een spaarpotje klinkt leuk, maar kan je die ook aanvullen? Stel er staat 5000 euro en je spreekt die aan. Hoe snel heb je dat weer? Als een paard eenmaal wat gaat mankeren, kan het hard gaan.

We gaan ook steeds verder en als mensen het niet doen, worden ze daarop aangekeken en ook veeartsen willen vaak toch best ver gaan.
Buiten de maandelijkse kosten om, zou het echt al schelen als mensen stoppen met alles redden of eeuwig doorgaan met blessures en aandoeningen. Voor die kosten kan je een gezond paard houden. Een gezond paard dat nu misschien nergens meer terecht kan.

Boven modaal merken mensen het misschien minder snel en dan is het ook een kwestie van het ervoor over hebben.
Alles is duurder, maar onze lonen zijn wel meegestegen. Of dat voldoende is, kan je over discussiëren. Je mag nooit iets zeggen, maar als ik hoor hoe mensen boodschappen doen, zien ze zelf vaak ook niet waar het geld naartoe gaat blijkbaar.

Ik vind bijv de benzine duur, ja we rijden nog benzine. In gulden tijd had niemand bijna 5 gulden voor een liter betaald, maar zo mag je dan niet denken.........Maar een paar jaar geleden schrokken we echt als het boven de 1,40 kwam en nu ben je blij als het even rond de 1,90 blijft hangen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 00:40

superpony schreef:
We gaan ook steeds verder en als mensen het niet doen, worden ze daarop aangekeken en ook veeartsen willen vaak toch best ver gaan.
Buiten de maandelijkse kosten om, zou het echt al schelen als mensen stoppen met alles redden of eeuwig doorgaan met blessures en aandoeningen. Voor die kosten kan je een gezond paard houden. Een gezond paard dat nu misschien nergens meer terecht kan.

Ik zou het een morele achteruitgang vinden wanneer we alle paarden met chronische aandoeningen standaard een spuitje gaan geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 01:18

Gini schreef:
superpony schreef:

Ik zou het een morele achteruitgang vinden wanneer we alle paarden met chronische aandoeningen standaard een spuitje gaan geven.

Zo zwart-wit is het niet en schrijf ik het ook niet.

En wat iemand vindt maakt ook niet echt uit. Als we in de situatie komen dat er echt veel paarden op de markt komen, komen er ook echt problemen.

Ik zeg dat er nu veel paarden die wel degelijk lijden lang in leven worden gehouden met allerlei foefjes en middeltjes. Voor dat geld en op die plek kan een gezond paard staan die meer toekomstperspectief heeft en een goed huisje zoekt. Die huisjes zijn straks nodig.

Het is eerder morele achteruitgang om dieren te lang laten lijden voor ons plezier.

Horsie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 07:50

Richting een diep dal, dat zeg je inderdaad mooi. Zo ervaar ik het ook.

Nee ik vind niet dat mijn pony's luxe zijn. Ik heb geen kinderen. En ik wil geen kinderen.
Wij hebben onze dieren. Werken hard,gaan niet op vakantie, kopen niet 2x per jaar nieuwe kleding.
Het doet pijn als je beseft dat onze situatie, ons leven, een 3 jaar geleden prima uit kon. En nu niet meer door die belachelijke hoge kosten, die in rap tempo behoorlijk op alle vlakken zijn gestegen. En regels waardoor het je moeilijk word gemaakt.
Door mensen die je "zomaar" van alles (kunnen) opleggen, want dat is wat er gebeurt.
Veel wat er op moment gebeurt is in mijn ogen onredelijk.

Verhoging van lonen weegt niet op tegen de verhogingen voor alles in het leven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 07:58

verhoging van het loon.... ik krijg zelfs minder nu na een loonstijging van 1.5% ivm loonheffing. Niks vooruitgang

Ik betaal wel overal minstens 10 euro pm meer aan, een 150 euro duurder uit per maand aan vaste lasten en de paarden. Het zijn er 3 waarvan 1 al 10 jaar met pensioen is, daar komt ook zeker geen nieuwe voor maar inslapen terwijl ze behalve oud is en een blessure heeft doe ik ook niet maar ze is wel duurder pm dan mijn andere paarden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 08:48

Horsie84 schreef:
Door mensen die je "zomaar" van alles (kunnen) opleggen, want dat is wat er gebeurt.

Heb je niet gestemd dan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:06

Lieser schreef:
Horsie84 schreef:

Heb je niet gestemd dan?

Alsof je voor al die regels gestemd hebt, echt niet.
Welke verkiezingsbelofte heeftde pvv waargemaakt? Schoof 1 is gewoon (p)rutte 5.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 09:20

Ik heb mijn paard en pony aan huis. Dit scheelt iets in de kosten, maar niet heel veel ten opzichte van toen ik ze in pension had. Het is vooral de manier en vrijheid van hoe ik ze wil houden dat het voor mij het waard maakt. Wel zal een extra paard erbij in verhouding minder kosten dan op pension. Daar ik door mijn hengst alleen een hengst of ruin erbij kan hebben, zal ik geen paard fokken maar een veulen of jong paard aanschaffen. Anders zit ik straks met een merrieveulen dat ik niet aan wil houden in een lastige markt. Dit speelt wel pas over een paar jaar, wanneer mijn hengst met wedstrijdpensioen zal gaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 11:55

Horsie84 schreef:
Richting een diep dal, dat zeg je inderdaad mooi. Zo ervaar ik het ook.

Nee ik vind niet dat mijn pony's luxe zijn. Ik heb geen kinderen. En ik wil geen kinderen.
Wij hebben onze dieren. Werken hard,gaan niet op vakantie, kopen niet 2x per jaar nieuwe kleding.
Het doet pijn als je beseft dat onze situatie, ons leven, een 3 jaar geleden prima uit kon. En nu niet meer door die belachelijke hoge kosten, die in rap tempo behoorlijk op alle vlakken zijn gestegen. En regels waardoor het je moeilijk word gemaakt.
Veel wat er op moment gebeurt is in mijn ogen onredelijk.

Verhoging van lonen weegt niet op tegen de verhogingen voor alles in het leven.

Het is ook heel lastig. Je moet keuzes maken en wat je nu kiest kan weer gevolgen hebben voor over een tijdje.

Lynn_Nikita schreef:
verhoging van het loon.... ik krijg zelfs minder nu na een loonstijging van 1.5% ivm loonheffing. Niks vooruitgang

Ik betaal wel overal minstens 10 euro pm meer aan, een 150 euro duurder uit per maand aan vaste lasten en de paarden. Het zijn er 3 waarvan 1 al 10 jaar met pensioen is, daar komt ook zeker geen nieuwe voor maar inslapen terwijl ze behalve oud is en een blessure heeft doe ik ook niet maar ze is wel duurder pm dan mijn andere paarden.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je doet en hoeveel je verdient wat je weer gaat overhouden.

Dat alles zo snel en hard stijgt is een probleem. Maar veel mensen zitten in hetzelfde schuitje. Het probleem bij paarden is dat het echt wordt gezien als luxe en iets van rijke mensen.

Lieser schreef:
Horsie84 schreef:

Heb je niet gestemd dan?

Ja, want dat helpt..........Ten eerste stonden er nogal veel partijen op de lijst en voor mij persoonlijk kan ik me in geen 1 partij echt goed vinden, dus stem je bij gebrek aan beter. Maar je bent nog steeds afhankelijk van hoe de rest stemt en of er dan werkelijk dingen gebeuren en veranderen. Zelfs de meest ideale partij kan niet zomaar even alles weer rechttrekken zodat we allemaal weer meer te besteden hebben. Dat willen ze wel doen geloven, maar in de prakijk werkt het niet zo.