"Bovaer" in koeienvoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

"Bovaer" in koeienvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 12:53

Zojuist las ik dat zuivelproducent Arla proeven gaat doen met het chemische middel "Bovaer" in het voer voor koeien, omdat dat de methaanuitstoot zou verminderen. Ik vind dat niets. Ik vind dat voer gewoon voer moet zijn zonder chemische toevoegingen. Bij laboratoriumproeven op muizen bleek ook dat mannelijke muizen er onvruchtbaar van konden worden. Ook weer zielig voor de proefdieren trouwens die zodoende aan onnodige onnutte proeven zijn blootgesteld. Ik hoop in elk geval dat de boeren die de biologische melk van "kalverliefde" leveren, die ik geregeld koop, hier niet aan mee gaan doen. Je maakt mij trouwens niet wijs dat deze stof niet ook in de melk terechtkomt zodat de consumenten er ook van mogen gaan "meegenieten". Ik zet dit op Bokt omdat hier nogal wat melkveehouders op zitten.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:57

Klinkt niet zo fijn nee het eerste wat ik dan denk is dat er ook resten in het oppervlakte water komen en dat moet toch juist schoner ?

Nyaleti

Re: "Bovaer" in koeienvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 12:59

Ja deel je ook even bronnen van jouw bevindingen?
Enige wat ik tegenkom is dat jouw informatie uit de hoek van de "complotdenkers" komt.

Oh, en het is nu alleen in de UK, nog niet in Nederland.
Dan pak je Campina melk, lekker uit Nederland.

Andere vraag: eet je varkensvlees?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:05

de uitstoot moet toch minder, klimaatverandering, milieu etc. Dus ja, dan worden er innovatieve methodes gebruikt. Dit middel is getest en in veel landen goedgekeurd. Helaas is er nog niet bekend wat dit op lange termijn doet. Volgens Campina is het veilig en komt het niet in de melk of het vlees terecht. Wat het met de mest doet weet ik zo niet. Ik ben ook wel geschrokken van alle ophef en de bijsluiters die nu overal op de socials worden gedeeld. Die had ik niet eerder gezien, en wij zijn er niet voor gewaarschuwd.

Weet wat je eet inderdaad.. ons eigen (bewerkte) voedsel zit ook vol met additieven om de kleur, smaak, geur en houdbaarheid aan te passen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 13:08

Nyaleti schreef:
Ja deel je ook even bronnen van jouw bevindingen?
Enige wat ik tegenkom is dat jouw informatie uit de hoek van de "complotdenkers" komt.

Oh, en het is nu alleen in de UK, nog niet in Nederland.
Dan pak je Campina melk, lekker uit Nederland.

Andere vraag: eet je varkensvlees?

Nee ik eet helemaal geen vlees. Ook geen eieren. Melk dus nog wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:09

Laatst bijgewerkt door Brainless op 06-12-24 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 13:10

juval schreef:
de uitstoot moet toch minder, klimaatverandering, milieu etc. Dus ja, dan worden er innovatieve methodes gebruikt. Dit middel is getest en in veel landen goedgekeurd. Helaas is er nog niet bekend wat dit op lange termijn doet. Volgens Campina is het veilig en komt het niet in de melk of het vlees terecht. Wat het met de mest doet weet ik zo niet. Ik ben ook wel geschrokken van alle ophef en de bijsluiters die nu overal op de socials worden gedeeld. Die had ik niet eerder gezien, en wij zijn er niet voor gewaarschuwd.

Weet wat je eet inderdaad.. ons eigen (bewerkte) voedsel zit ook vol met additieven om de kleur, smaak, geur en houdbaarheid aan te passen.

Er is voedsel genoeg te koop zonder additieven. Gelukkig is het verplicht op de verpakking te zetten wat er inzit.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:14

Kleine sidenote: alle (agro)chemicaliën en medicijnen worden voor goedkeuring getest op dieren om op de markt te kunnen komen. Ze dienen te voldoen aan OECD en ECHA richtlijnen.
Dit gaat om bijvoorbeeld printerinkt, je diesel in je auto, kleurstoffen in je eten, bestanddelen van lijm, halffabrikaten in make-up (dus niet het eindproduct zelf, maar de grondstoffen wel). Ik noem wat dingen op, maar ze zijn allemaal op dieren getest.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 13:20

Ik wil dit niet. Melk is (in India) een symbool van natuurlijke zuiverheid. Geen troep erin a.u.b. Dat wordt dan maar aan de havermelk. Overigens is tegenwoordig een pak plantaardige melkvervanger veel duurder dan echte koeienmelk. Wat dat betreft denk ik dat de koeien en hun eigenaren flink onderbetaald worden. Ik betaal voor de melk van "kalverliefde" wel iets meer en dat doe ik graag. Hopenlijk straks ook keurmerken voor melk zonder "additieven".

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 13:27

Desty schreef:
Kleine sidenote: alle (agro)chemicaliën en medicijnen worden voor goedkeuring getest op dieren om op de markt te kunnen komen. Ze dienen te voldoen aan OECD en ECHA richtlijnen.
Dit gaat om bijvoorbeeld printerinkt, je diesel in je auto, kleurstoffen in je eten, bestanddelen van lijm, halffabrikaten in make-up (dus niet het eindproduct zelf, maar de grondstoffen wel). Ik noem wat dingen op, maar ze zijn allemaal op dieren getest.

Weet ik en probeer zoveel mogelijk dergelijke dingen te vermijden- zo veel mogelijk zeg ik, gaat niet met alles zoals medicijnen. Melk was tot nu toe een natuurlijk product, dat willen ze nu ook "verpesten" dus.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:27

Desty schreef:

Nog veel meer dan dat worden alle additieven die in veevoer gaan, getest op hun veiligheid voor zowel dier als consument. Dit zijn testen die heel veel geld en tijd kosten en dossiers worden onafhankelijk beoordeeld door EFSA, de European Food Safety Authority.

Ik ken het precieze dossier van Bovaer niet zo, maar er wordt heel duidelijk en uitgebreid getest of het veilig is.

En Anjali, elk veevoeder bevat additieven...... Maar niet alle additieven zijn slecht en doen juist heel vaak iets voor de gezondheid van de koe. Wederom... Alle additieven worden getest door de EFSA.

Voor biologische melk/koeien werkt dat wat anders, daar is heel veel niet toegestaan. Ik kan me voorstellen dat Bovaer, en andere methaanverlagende voeradditieven, niet worden toegestaan in biologische melk.

In Nederland zijn er testen gedaan maar zover ik weet geen verplichting om dit te gaan gebruiken dus je kunt rustig nog een tijdje (biologische) melk blijven gebruiken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:35

Alleen melk direct bij de boer vandaan is puur natuur. Voor de rest zitten er altijd toevoegingen in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:41

Cayenne schreef:
Alleen melk direct bij de boer vandaan is puur natuur. Voor de rest zitten er altijd toevoegingen in.
Ligt er aan wat die koeien gevoerd krijgen....

anjali schreef:
Gelukkig is het verplicht op de verpakking te zetten wat er inzit.
Behalve als er halffabrikaten in zitten die additieven gebruiken, dan is -meen ik- alleen het vermelden van dat halffabrikaat afdoende.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 13:50

Farmers Defence Force is er ook tegen. Ik snap trouwens niet dat velen zomaar achter een nieuw verdienmodel van de chemiegigant DSM aanhollen!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:54

Het juist erg belangrijk dat dit eerst in een diermodel getest wordt! Dat doen ze pas wanneer er absoluut niet verwacht wordt dat het schadelijk is en dan moet dat bewezen worden
Erg belangrijk voor dier, mens en natuur

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 13:54

anjali schreef:
Ik wil dit niet. Melk is (in India) een symbool van natuurlijke zuiverheid. Geen troep erin a.u.b. Dat wordt dan maar aan de havermelk. Overigens is tegenwoordig een pak plantaardige melkvervanger veel duurder dan echte koeienmelk. Wat dat betreft denk ik dat de koeien en hun eigenaren flink onderbetaald worden. Ik betaal voor de melk van "kalverliefde" wel iets meer en dat doe ik graag. Hopenlijk straks ook keurmerken voor melk zonder "additieven".

Nee niet.

Sojamelk: 79ct/L
Dierlijke melk vind ik vanaf 88ct/L

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 14:06

secricible schreef:
anjali schreef:

Nee niet.

Maar ik koop alleen biologische melkvervangers en die zijn wel veel duurder. Zonnatura rijst-hazelnoot "melk", iets van 3,45 euro per liter!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:06

https://farmersdefenceforce.nl/reduceer ... ODIvZMHaRg

wij zijn direct gestopt met het voeren van Bovaer... helaas zijn wij nooit gewaarschuwd en hebben wisten wij ook niet van de gevaren en voorzorgsmaatregelen die genomen hadden moeten worden. Dit gaat een pittig gesprek worden met RFC en de voerleverancier. :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:07

Sintara schreef:
Het juist erg belangrijk dat dit eerst in een diermodel getest wordt! Dat doen ze pas wanneer er absoluut niet verwacht wordt dat het schadelijk is en dan moet dat bewezen worden

In het verleden zijn er medicijnen gebruikt bij mensen waar pas na 20 jaar!! de effecten zichtbaar van werden (DES-dochters).
Geen enkele toelatingstest duur zo lang.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 06-12-24 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:07

anjali schreef:
secricible schreef:
Nee niet.

Maar ik koop alleen biologische melkvervangers en die zijn wel veel duurder. Zonnatura rijst-hazelnoot "melk", iets van 3,45 euro per liter!

hoe zit het met de CO2 footprint van dit soort bewerkte producten?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 14:09

Sintara schreef:

Als iets eerst getest moet worden op schadelijkheid dan is dat al een bewijs dat het niet zonder meer "zuivere koffie" is!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:10

Dit gedoe krijg je door alle druk die er op de boeren wordt gezet om gisteren te veranderen. Geef het wat meer tijd en gebruik het verstand. Het blijft dat er veel stieren zijn die een veel kleinere methaanuitstoot vererven. Als de fokkerij wat meer van dergelijke stieren in zet en dergelijke zaken beter onderzocht worden, gebeurt het niet allemaal gisteren maar wel overmorgen en doen we we een beetje `normaal`. Meer compost maken van organisch afval zorgt ook al voor veel minder uitstoot van Methaan in Nederland en bij het verwerken van gas komt ook veel methaan vrij daar zou ook eens naar gekeken moeten worden. Niet altijd dat vergrootglas op de boeren maar naar ons allemaal. Het is goed vooral naar onszelf te kijken en eens te zorgen dat we ons groenafval zoveel mogelijk composteren. Wij zijn hier in Nederland zo stom om treinen vol met groenafval uit Italie te laten komen en dat hier te gaan verwerken. Laat ze door hun eigen zooi houden we zijn hier druk genoeg met 18 miljoen mensen op een postzegel die eigenlijk ook nog eens allemaal overconsumeren en veel weggooien. Dat probleem kunnen de koeien en de boeren niet oplossen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:21

anjali schreef:
Sintara schreef:

Als iets eerst getest moet worden op schadelijkheid dan is dat al een bewijs dat het niet zonder meer "zuivere koffie" is!

Er wordt heel veel te veel niet getest op schadelijkheid. Denk aan alle gif wat hier al in de uiterwaarden gedumpt is in ons landje en waar Free Nature eindeloos vlees van verkocht voordat daar eindelijk een stokje voor gestoken werd. Net als de dieren van de gifbelt de Oostvaardersplassen waar met kerst de herten niet aan waren te slepen bij de speciale poelier in Amsterdam. Mensen denken zelf niet na. Ze praten heel veel na maar hebben zelf geen idee wat schadelijk of gezond is. En ondertussen vreten ze zich vol met dioxine enz. Springen vaak bovenop een lezing waarvan hen zelf wel past dat het klopt en die is dan erg vaak ten nadele van de boeren. Denk nog even weer terug aan de zure regen destijds. Lag ook aan de boeren. Iedereen sprong er bovenop,De Groenen voorop, toen het probleem de industrie was, waar we allemaal gebruik van maken bestond de zure regen niet meer alle bomen waren ook meteen weer opgelost. Van het een op het andere moment.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-24 14:26

Dat laatste ben ik niet (geheel) met je eens Rizette, die industrie heeft ook een enooorme inhaalslag moeten maken om de stikstofverbindingen en de zwaveloxides (en nog veel meer emissies) te reduceren. Evenals wegverkeer, scheepvaart en de agrarische secotor. Iedereen moet zijn steentje bijdragen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-24 14:28

juval schreef:
https://farmersdefenceforce.nl/reduceer ... ODIvZMHaRg

wij zijn direct gestopt met het voeren van Bovaer... helaas zijn wij nooit gewaarschuwd en hebben wisten wij ook niet van de gevaren en voorzorgsmaatregelen die genomen hadden moeten worden. Dit gaat een pittig gesprek worden met RFC en de voerleverancier. :(

Hartelijk dank voor deze link. Precies wat ik al dacht! En ook nog giftig voor de boeren die (zoals gebruikelijk op een boerderij) niet geheel in beschermende kledij werken! Goed dat jij ermee gestopt bent. Alles en iedereen wordt geofferd op het altaar van de "stikstofuitstoot" of zoiets.In feite is dit gewoon iets waar DSM stinkend rijk van kan worden, en tegen alle toekomstige schadeclaims hebben ze zich al ingedekt door te zeggen niet verantwoordelijk te zijn.