Burgerberaad Klimaat, wie heeft er een uitnodiging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karina

Burgerberaad Klimaat, wie heeft er een uitnodiging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 12:06

Ik bleek 1 van de 70.000 Nederlanders die een uitnodiging in de bus kregen voor het Burgerberaad Klimaat.
Hier kun je meer lezen over het project: https://www.burgerberaadklimaat.nl/

Ik ben benieuwd: Zijn er meer mensen die een uitnodiging hebben gekregen hier? Zo ja, ga je aanmelden en waarom wel/niet? En zo nee, wat vind je van een dergelijk Burgerberaad?

Uit de aanmeldingen die uit deze 70.000 komen worden uiteindelijk 175 mensen geloot die daadwerkelijk het Burgerberaad gaan vormen. Dat is best een commitment, want je gaat dan volgend jaar t/m juni elke maand een weekend in het midden van het land hier aan spenderen op samenkomsten en het is dus wel de bedoeling dat je er al die weekenden bent.
Ze willen een echte doorsnede van de samenleving, dus er wordt wel geloot maar wel op voorselectie op basis van de antwoorden die je bij aanmelding hebt gegeven op een aantal vragen. Je leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, waar je woont maar ook in welke mate je je zorgen maakt om klimaat en of je vindt dat de overheid meer of minder zou moeten doen bijvoorbeeld.

Nou is het waarschijnlijk dat als je in het midden van het land woont je eerder aanmeldt dan wanneer je uit bijvoorbeeld het uiterste zuiden komt gezien de locatie van de samenkomsten, en als je je helemaal geen zorgen maakt over het klimaat zul je ook minder de neiging voelen je er zo mee bezig te gaan houden en dus aan te melden, dus ja de kans gaat klein zijn dat ik erbij zit omdat ik hoogstwaarschijnlijk in de grootste groep aanmelders zit, maar ik zou het toch wel interessant vinden.

Zou het leuk vinden meningen en verwachtingen te horen! Het is niet zomaar iets, het kabinet moet met de uitslag en adviezen die er uitkomen ook daadwerkelijk aan de slag.

scrabbel

Re: Burgerberaad Klimaat, wie heeft er een uitnodiging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:14

Ik heb de uitnodiging, maar ja niet. Werk fulltime en heb mijn paarden. Woon zelf in de kop van Drenthe, dus ook nog veel reistijd. Denk dat je ook nooit een doorsnee gaat krijgen. Juist de mensen die een heel actief leven hebben, zullen hier geen tijd of zin in hebben.

Denk dat mensen die milieu heel hoog hebben zitten eerder geneigd zijn hun agenda er voor vrij te maken.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 12:41

Ik heb hem niet gehad, maar wel iets soortgelijks voor de gemeente. Daar heb ik mij toen niet voor aangemeld omdat ik iets van zoveel keer verplicht achter elkaar moest komen en dat ook in de avonden na mijn werk en dat lukte mij niet qua energie en andere afspraken. Ik ben wel benieuwd of je ingeloot gaat worden.:)

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:03

Ik heb em ook gekregen, en ik sta nog in dubio ivm mijn wankele gezondheid die net weer een half jaar goed is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:07

Oh ik wel een beetje jaloers op degene die hem gekregen hebben. Ik zou heel graag meepraten. Maar geen uitnodiging helaas. :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:23

Ik heb ooit in een burgerberaad/burgerforum gezeten in het kader van de Regionale Energie Strategie. Ook klimaat-gerelateerd uiteraard, want de RES is opgezet om CO2-reductie te bewerkstelligen en dus opwarming van de aarde te verminderen.

Was in coronatijd, dus de bijeenkomsten waren online. Kostte desondanks veel tijd, er zat enorme bias in de deelnemers, en er was veel uitval. Waren 'maar' 20 mensen, waarbij uiteindelijk een man/vrouw of 5-6 overbleven. Maar die hadden dan ook wel echt serieuze inbreng.

Ik kan me niet voorstellen hoe je met 175 mensen álle deelnemers recht kunt aandoen, en kunt motiveren om inbreng te geven en aan boord te blijven. Zelfs als je al een representatieve groep mensen bij elkaar kunt brengen (lukte bij de RES sowieso al niet), ga je gegarandeerd een soort 'harde kern' krijgen die hun mond opendoen (en het is maar de vraag of die dan de algemene mening weergeven of aan een extreme kant van het spectrum zitten), en zie dat maar eens te modereren...

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 13:26

Ibbel dan zou ik juist deel moeten gaan nemen hieraan. Ik twijfel nog enorm.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:50

Ik ben ook wel jaloers op jullie :j Het lijkt me erg fijn om een stem te hebben en toch iets meer te kunnen doen dan thuis met je zonnepaneeltje en moestuintje en vega maaltijd :Y)
Maar hier helaas ook geen brief. Ik weet ook niet of het me zou lukken om mee te doen omdat ik op zaterdag vaak bruiloften moet filmen, en daar kun je niet even een dagje vrij nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 14:56

8nnemiek schreef:
Ik ben ook wel jaloers op jullie :j Het lijkt me erg fijn om een stem te hebben en toch iets meer te kunnen doen dan thuis met je zonnepaneeltje en moestuintje en vega maaltijd :Y)
Maar hier helaas ook geen brief. Ik weet ook niet of het me zou lukken om mee te doen omdat ik op zaterdag vaak bruiloften moet filmen, en daar kun je niet even een dagje vrij nemen.

Gohh kleine moeite om te beginnen in je eigen omgeving
Kijk eens wat je eigen Gemeente doet mbt een Adviesraad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 15:08

Uiteraard, maar niet iedereen heeft daar de mogelijkheid toe of wil daar überhaupt aan beginnen.
Als er van hogerop iets kan worden geregeld waardoor ook bv bedrijven en huisjesmelkers enz kunnen worden gepusht of geholpen om te verduurzamen dan kan dat weer best wat verschil maken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 16:01

Hier ook geen uitnodiging, maar 1 dag per maand in het weekend is wel een grote belasting. Zou op zich wel mijn mening willen geven, maar ze willen vast niet horen dat je vindt dat er te veel op 'groen' gestuurd wordt en op CO2 reductie enz. Want als je geen kinderen hebt, dan doe je het erg goed voor deze planeet en dat zou ik graag willen uitdragen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 17:33

Ik heb ook een uitnodiging en denk dat ik me wel aanmeld.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 22:08

Wat leuk om te lezen dat er meer uitnodigingen binnen Bokt gevallen zijn!

Wat betreft de grote belasting, dat maakte mij ook erg aan het twijfelen om aan te melden. Puur practisch: Ik ben zelfstandige en heb mijn meeste inkomsten in de weekenden. Ook moet mijn man 2 zaterdagen in de maand werken en het zou niet handig zijn als dat samen zou vallen met zo'n weekend omdat ik dan best veel moet gaan regelen voor honden, paarden, koeien en alpaca's.
Je krijgt een vrijwilligersvergoeding van 120 euro per maand (dus in principe voor zo'n weekend want het is 1 weekend per maand) maar dat compenseert niet altijd met wat ik anders zou omzetten. Je krijgt wel ook reiskostenvergoeding en vergoeding voor hotel in de buurt van de samenkomsten als je dat wil, en als je meer nodig hebt als je uitgekozen wordt zoals bijvoorbeeld kinderopvang o.i.d. dan moet je dat ook aangeven. Ik zou bijvoorbeeld kunnen vragen of ze mijn dierenoppas of vervanging van mezelf zodat mijn bedrijf door kan draaien ook willen vergoeden neem ik aan.

Niet praktisch maar wel aan de orde, ik zou het als toch wel introvert best spannend vinden in wat voor groep je terecht komt. Sneeuw ik niet onder, ga ik me niet overprikkeld voelen als ik in een werkgroepje met drukke mensen terecht zou komen bijvoorbeeld.... Maar daarvoor is het wel weer gunstig dat je elkaar door de tijd die je investeert beter leert kennen.

jeetje77 schreef:
Ik heb em ook gekregen, en ik sta nog in dubio ivm mijn wankele gezondheid die net weer een half jaar goed is.

Dat begrijp ik goed. Ik kan zelf door o.a. meerdere hernia's niet urenlang op een stoel zitten, maar als ik regelmatig op kan staan om even te lopen, of ik kan een zadelkruk meenemen waarop ik het langer uithou zou het moeten kunnen. Er zijn ook dagen dat er soort excursies zijn begreep ik. Ik dacht zelf: ik geef gewoon op en als ik ingeloot wordt vraag ik dit soort dingen na, denk ik dat het me echt niet gaat lukken door teveel pijn dan sta ik nog voor de eerste bijeenkomst mijn plek weer af. Dat zou jij ook kunnen doen?

Ir111 schreef:
Oh ik wel een beetje jaloers op degene die hem gekregen hebben. Ik zou heel graag meepraten. Maar geen uitnodiging helaas. :D

Ja, kan ik me voorstellen! 70.000 uitnodigingen klinkt veel maar is op pak 'm beet 15 miljoen (je moet 16 of ouder zijn) toch nog kleine kans.

Ibbel schreef:
Ik kan me niet voorstellen hoe je met 175 mensen álle deelnemers recht kunt aandoen, en kunt motiveren om inbreng te geven en aan boord te blijven. Zelfs als je al een representatieve groep mensen bij elkaar kunt brengen (lukte bij de RES sowieso al niet), ga je gegarandeerd een soort 'harde kern' krijgen die hun mond opendoen (en het is maar de vraag of die dan de algemene mening weergeven of aan een extreme kant van het spectrum zitten), en zie dat maar eens te modereren...

Ben er ook benieuwd naar, daar hebben ze vast al over nagedacht.

8nnemiek schreef:

Ik begrijp je. Voor mij is het ook lastig, ik heb ook meeste werk in weekenden, probeer normaal 1 zaterdag in de maand vrij te houden om eens een menwedstrijd te rijden en de andere werk ik afhankelijk van het weer toch meestal minstens 1 van de twee weekend dagen. Denk alleen dat het voor de meeste mensen wel zo zal zijn dat ze er echt wel een en ander voor op moeten offeren, dus je moet al wel een stukje intrinsieke motivatie hebben om op te geven.
Het gaat mij eigenlijk niet zo zeer om dat ik een stem wil laten horen, maar vooral ook meer te leren over een onderwerp wat toch zeker mijn belangstelling heeft en daarmee dan voor mezelf een duidelijker standpunt in de materie te kunnen vinden.
Juist ook willen horen hoe de meningen die afwijken van mijn huidige tot stand komen, je kunt tenslotte alleen discussieren wanneer je er van uit gaat dat de ander ook gelijk zou kunnen hebben, op z'n minst op bepaalde punten. Groepsprocessen vind ik wat dat betreft ook altijd mega interessant, hoe kom je met verschillende meningen toch tot 1 voorstel.
Ik zou het dus vooral ook zien als een kans op een stukje persoonlijk ontwikkelen. Eens niet alleen maar over dieren en trainen praten tegen mensen die daar over het algemeen minder van weten dan ik :D

germie schreef:
Hier ook geen uitnodiging, maar 1 dag per maand in het weekend is wel een grote belasting. Zou op zich wel mijn mening willen geven, maar ze willen vast niet horen dat je vindt dat er te veel op 'groen' gestuurd wordt en op CO2 reductie enz. Want als je geen kinderen hebt, dan doe je het erg goed voor deze planeet en dat zou ik graag willen uitdragen.

Eigenlijk jammer dat je geen uitnodiging hebt, ik denk dat je juist veel kans had gehad om in dat beraad te komen. Ik maak minder kans omdat ik meer aan de groene kant zit, ook nog in midden van land woon, en "mijn" groep meer genegen zal zijn om zich aan te melden. Ik vind het overigens ook wel erg pittig hoor dat het hele weekenden zijn, er is maar 1 x dat het alleen de zaterdag is geloof ik. Maargoed als ik eens een cursustraject ofzo doe dan plan ik die tijd er ook voor in als ik denk dat ik daarmee mezelf kan ontwikkelen. Zou zou ik dit ook zien.

FrNo schreef:

Leuk! Wat zou jouw reden zijn om op de uitnodging in te gaan?

Het zou mooi zijn als er iemand van Bokt bij zou zitten, dan gaan we weten hoe het nou echt was :j

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:19

Mijn vriend heeft de uitnodiging ook gekregen, maar hij voelt er echt niks voor om zich aan te melden :') Hij is zzp’er en werkt veel, in het weekend werkt hij de administratie bij. Hij vindt dat hij zijn kostbare en spaarzame tijd wel beter kan besteden. Ik denk dat ik mezelf wel had aangemeld als ik de brief had gehad. Ik vind het altijd wel fijn om toch een soort van inspraak te hebben. Maar snap ook wel dat hij het veel gedoe vindt met waarschijnlijk weinig echte opbrengsten.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-24 22:38

Begrijp ik ook hoor. Ik verbaasde me zelfs wel wat over mijn eigen gevoel dat ik het toch wilde doen. Het is niet zo dat ik me verder verveel ofzo :D

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:55

Superleuk! Ik heb twee jaar terug een uitnodiging gehad van G1000, maar omdat er toen zo massaal was gereageerd ben ik uitgeloot. Het burgerberaad is een manier om politici en burgers gelijkwaardig te laten samenwerken. Er kunnen plannen worden aangenomen en uitgewerkt.

Ik blijf cynisch en hopeloos over de huidige politiek, maar de mogelijkheid om in elk geval een paar procent inspraak te hebben, zou ik met beide handen aannemen.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 00:07

Leuk om hier een topic van te zien op Bokt! Ik heb voor het bedrijf gewerkt dat achter de schermen veel heel gelobbyd heeft een voorbereidingswerk heeft gedaan, en geloof dat zij het nu ook gaan organiseren. Heb zelf dus ook bij een aantal meegewerkt op gemeentelijk niveau (vooral in het noorden).

Het gaat er juist om dat mensen die anders niet zo veel gehoord worden, nu wel gehoord worden. Je zult veel in kleine groepjes werken en bij elk groepje zit een facilitator. Hun rol is om te zorgen dat iedereen gehoord wordt en zal dus ook zorgen dat de stillere mensen op een goede manier hun meningen kunnen delen.

En het klinkt moeilijk om een echt representatieve groep te krijgen (dat is het ook), maar op 175 mensen hoeven maar een paar uit het noorden te komen (bijvoorbeeld). Er zullen inderdaad wel minder mensen zijn die zich van daar uit aanmelden vanwege de reistijd, maar waarschijnlijk wel genoeg. Wel een grotere kans dat je ingeloot wordt.

Ik woon ondertussen niet meer in Nl dus ik heb natuurlijk geen brief ontvangen, maar als iemand vragen over zo'n beraad heeft, zal ik mijn best doen om die te beantwoorden:)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:17

Karina schreef:
Wat leuk om te lezen dat er meer uitnodigingen binnen Bokt gevallen zijn!

*knip*

FrNo schreef:

Leuk! Wat zou jouw reden zijn om op de uitnodging in te gaan?

Het zou mooi zijn als er iemand van Bokt bij zou zitten, dan gaan we weten hoe het nou echt was :j

In eerste instantie was ik het niet van plan, maar het is een manier om je stem te laten horen.

Ik ben zelf niet zo zeer met klimaat bezig, en denk ook dat we daar als klein landje in de wereld maar bar weinig invloed op hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:44

Karina schreef:
germie schreef:

Eigenlijk jammer dat je geen uitnodiging hebt, ik denk dat je juist veel kans had gehad om in dat beraad te komen. Ik maak minder kans omdat ik meer aan de groene kant zit, ook nog in midden van land woon, en "mijn" groep meer genegen zal zijn om zich aan te melden. Ik vind het overigens ook wel erg pittig hoor dat het hele weekenden zijn, er is maar 1 x dat het alleen de zaterdag is geloof ik. Maargoed als ik eens een cursustraject ofzo doe dan plan ik die tijd er ook voor in als ik denk dat ik daarmee mezelf kan ontwikkelen. Zou zou ik dit ook zien.

Dus dan moet je nog een keer door de ballotage als je mee zou willen doen?
Dan zoeken ze vast alleen van die pro-groentjes, en alles wat tegen is, is lastig. Zo gaat dat altijd.

Ik geloof nu al niet meer in die burgerraad, alleen als er echt mensen in komen die anti-groen zijn (dus nog meer dan ik, ik schaar me niet eens onder anti-groen, maar wel zo realistisch dat ik me nooit hoef aan te passen wegens geen kinderen), en kindervrij. Anders wordt mijn stem sowieso al niet meer gehoord.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:47

Ir111 schreef:

Zelfde hier! Zou me heel leuk en interessant lijken, maar tot nu toe zie ik nog nergens een uitnodiging. :D

Kwam de uitnodiging via de post of via een mail?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 08:49

Danielleeee_ schreef:
Ir111 schreef:

Zelfde hier! Zou me heel leuk en interessant lijken, maar tot nu toe zie ik nog nergens een uitnodiging. :D

Kwam de uitnodiging via de post of via een mail?

Via de post

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 09:21

Ik heb ook een uitnodiging gekregen! Ik heb me aangemeld omdat ik het belangrijk vind, maar hoop stiekem wel dat ik niet gekozen wordt want mijn weekenden zijn me wel dierbaar _O-

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 10:57

germie schreef:
Karina schreef:

Dus dan moet je nog een keer door de ballotage als je mee zou willen doen?
Dan zoeken ze vast alleen van die pro-groentjes, en alles wat tegen is, is lastig. Zo gaat dat altijd.

Ik geloof nu al niet meer in die burgerraad, alleen als er echt mensen in komen die anti-groen zijn (dus nog meer dan ik, ik schaar me niet eens onder anti-groen, maar wel zo realistisch dat ik me nooit hoef aan te passen wegens geen kinderen), en kindervrij. Anders wordt mijn stem sowieso al niet meer gehoord.

Huh, hoe kom je hier nu bij na het lezen van de berichten in dit topic, en specifiek dit bericht van Karina? Ik zie in alle berichten juist het tegenovergestelde.

Ze willen dat de 175 uiteindelijke deelnemers zo goed mogelijk de diversiteit in de maatschappij weerspiegelen, dus ook de "tegen-groentjes" (wat een vervelende en denigrerende term). De loting houdt er dus juist rekening mee dat ook deze mensen vertegenwoordigd worden in de groep van deelnemers. Hier kun je meer informatie vinden over de procedure, vooral de veelgestelde vragen zijn bruikbaar: https://www.burgerberaadklimaat.nl/over ... fault.aspx

Natuurlijk kun je het nooit perfect doen, maar het ziet eruit alsof er hier in ieder geval veel moeite gedaan wordt om het proces zo goed mogelijk te laten verlopen.

Ik kan zelf niet meedoen, maar vind het erg interressant en had anders graag mijn weekenden hieraan besteed!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:06

midori schreef:
Leuk om hier een topic van te zien op Bokt! Ik heb voor het bedrijf gewerkt dat achter de schermen veel heel gelobbyd heeft een voorbereidingswerk heeft gedaan, en geloof dat zij het nu ook gaan organiseren. Heb zelf dus ook bij een aantal meegewerkt op gemeentelijk niveau (vooral in het noorden).

Het gaat er juist om dat mensen die anders niet zo veel gehoord worden, nu wel gehoord worden. Je zult veel in kleine groepjes werken en bij elk groepje zit een facilitator. Hun rol is om te zorgen dat iedereen gehoord wordt en zal dus ook zorgen dat de stillere mensen op een goede manier hun meningen kunnen delen.

En het klinkt moeilijk om een echt representatieve groep te krijgen (dat is het ook), maar op 175 mensen hoeven maar een paar uit het noorden te komen (bijvoorbeeld). Er zullen inderdaad wel minder mensen zijn die zich van daar uit aanmelden vanwege de reistijd, maar waarschijnlijk wel genoeg. Wel een grotere kans dat je ingeloot wordt.

Ik woon ondertussen niet meer in Nl dus ik heb natuurlijk geen brief ontvangen, maar als iemand vragen over zo'n beraad heeft, zal ik mijn best doen om die te beantwoorden:)

Klopt, dit kwam ik tegen,citaat:"Deze adressen liggen verspreid over heel Nederland. We nodigen naar verhouding iets meer mensen uit die verder wonen van de plek waar de bijeenkomsten plaatsvinden. We doen dit omdat de reisafstand invloed heeft op het wel of niet aanmelden."

Yummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 11:48

Hier ook een uitnodiging ontvangen, maar ook bij mij gaat het hem niet worden ivm werk en reistijd