Amsterdam toneel van voetbalgeweld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Amsterdam toneel van voetbalgeweld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 10:34

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1207783 ... -aanvallen

Blijkbaar was er gisteren een heuze jacht op Israëlische voetbalsupporters. Supporters werden gedwongen ID-kaarten te tonen en in elkaar geslagen wanneer ze joods bleken te zijn.

Ik word echt misselijk van de beelden. Uiteraard is dit gebeuren door politiek NL al veroordeeld en wordt er geroepen om strenge straffen (en door Wilders) om uitzetting. De aanvallen zijn gepleegd door inwoners van Marokkaanse afkomst, volgens meerdere bronnen.

De supporters worden nu door Israël geevacueerd. Uit Nederland. Te bizar voor woorden dit.
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 08-11-24 11:54, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Topictitel aangepast

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:36

Wat... Er was nog niet genoeg ellende gaande?
Laatst bijgewerkt door Polar op 08-11-24 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Re: Amsterdam toneel van Jodenjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:36

Wat een stelletje honden.. Gatverdamme! :r

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:37

En op t nieuws wordt er naar mijn idee eigenlijk vrij weinig aandacht aan besteed.
Ik vind dit echt schokkend.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:41

Mijn bloed kookt van dit soort avonden maar in het algemeen van de anti semitistische trend die heerst in dit land.

Ik heb moeite om woorden te vinden die de lading dekken, zonder daarmee totaal over de grenzen van het fatsoen te gaan :x :r -:(-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:47

Ik geloof dat ik de wereld niet meer begrijp....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:55

zo bizar dit. Ik wil geen kant kiezen in deze oorlog, maar dat wordt niet makkelijker gemaakt zo.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:03

prompter schreef:

nou echt he! vind het echt heel erg wat er gebeurt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:05

Afschuwelijk dat dit gebeurt en ik hoop dat het snel weer goed gaat met de getroffen personen. Misschien is dit wel het moment dat voor iedereen duidelijk wordt dat deze kwestie ook hier in Nederland voor problemen en geweld zorgt. Dit is een escalatie van iets dat al decennia lang aan de gang is, maar meestal niet gezien wordt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:08

_San87_ schreef:

Blijkbaar was er gisteren een heuze jacht op Israëlische voetbalsupporters. Supporters werden gedwongen ID-kaarten te tonen en in elkaar geslagen wanneer ze joods bleken te zijn.

Ik word echt misselijk van de beelden. Uiteraard is dit gebeuren door politiek NL al veroordeeld en wordt er geroepen om strenge straffen (en door Wilders) om uitzetting. De aanvallen zijn gepleegd door inwoners van Marokkaanse afkomst, volgens meerdere bronnen.

De supporters worden nu door Israël geevacueerd. Uit Nederland. Te bizar voor woorden dit.

Heb je ook gelezen wat hier aan voorafging? https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... slaags-met

Ik keur geweld overigens absoluut niet goed, van beide kanten niet. :n

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:12

prompter schreef:

Dit was exact mijn gedachte toen ik het "nieuws" zag.
Ik moet niet alles proberen te begrijpen...

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:14

Ik dacht in al mijn naiviteit dat dit om de kristalnacht zou gaan. Die was toen toch ook een dezer dagen in November?

Maar dit. tjonge jonge, wat hebben we een lading idioten onder de mensen lopen. Onbegrijpelijk

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:15

https://x.com/suppressednws/status/1854753912781210005

Het is inderdaad meer dan 'ze werden aangevallen omdat ze Joods zijn'
Deze club heeft al een negatieve naam in Europa na meerdere incidenten. Tel daarbij alle dingen op die in Amsterdam zijn gebeurd en het is niet verrassend dat het is geëxplodeerd

Daarbij is geweld nooit goed maar helaas tussen voetbal fans wel vaker aan de hand

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:18

En ik denk dat de Nederlandse berichtgeving vrij pro-Israël is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 11:29

Imre schreef:
_San87_ schreef:

Heb je ook gelezen wat hier aan voorafging? https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/ar ... slaags-met

Nee, met het openen van dit topic nog niet. Maar nu ik meer berichten lees, zie je idd dat Maccabi ook niet geheel onschuldig is.

Alsnog is er geen excuus voor het najagen van supporters.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:40

Maar de titel is misleidend. Het is geen jodenjacht namelijk

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 11:45

Amber_anne schreef:
Maar de titel is misleidend. Het is geen jodenjacht namelijk

Daar werd in de eerste instantie wel over gesproken (en nog steeds) en ik kan de titel niet meer aanpassen :).

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:47

Het ligt van wat ik ervan begrijp wel iets genuanceerder dan 'tweede Kristallnacht', misschien dat een mod de titel wat neutraler kan maken?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:50

Daarom hebben de Rode Duivels hun interland België - Israël niet hier maar in Hongarije gespeeld achter gesloten deuren. Geen enkele stad in België wou die match organiseren omwille van de veiligheid.

De wereld is helemaal doorgedraaid :7

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:00

Als ik nu de website van de nos lees lijkt het een combinatie van:

-Antisemitisme — “Volgens de driehoek zijn relschoppers "actief op zoek gegaan naar Israëlische supporters om hen aan te vallen en te mishandelen". “

-“normaal” supportersgeweld

-rascisme — “In het centrum van Amsterdam waren er daarnaast spreekkoren van Maccabi-fans, waarbij leuzen als "We'll fiets the Arabs," en "fiets you Palestine" werden gescandeerd.”

Waarbij het hoe dan ook vreselijk is dat er mensen werden nagejaagd en gewond zijn geraakt.

Ik vind het ook schokkend hoe de relschoppers joden en de Israëlische staat/regering gelijk trekken en hamas/palestijnen/moslims ook. Ik vind de oorlog vreselijk en vind ook dat de Israëlische regering echt te ver gaat (en de aanslagen van hamas uiteraard ook) , maar dat betekent nog niet dat ik iets tegen alle joden heb. Net zoals niet alle Duitsers fout waren in de oorlog, niet alle Palestijnen terroristen, niet alle Amerikanen dom omdat Trump is verkozen etc. Je kan prima kritiek hebben op het een maar positief/open staan voor het ander.
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 08-11-24 12:02, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 12:01

Pandora2 schreef:
Daarom hebben de Rode Duivels hun interland België - Israël niet hier maar in Hongarije gespeeld achter gesloten deuren. Geen enkele stad in België wou die match organiseren omwille van de veiligheid.

De wereld is helemaal doorgedraaid :7

België heeft toch wat meer tegenwoordigheid van geest, blijkt _O_.

Maar het is te idoot voor woorden dat het nodig is.

Foaly schreef:
Het ligt van wat ik ervan begrijp wel iets genuanceerder dan 'tweede Kristallnacht', misschien dat een mod de titel wat neutraler kan maken?

Ik heb de tt aan laten passen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:02

Ik zag vanmorgen de video's van afgelopen nacht. Echt misselijkmakend hoe oa iemand wordt aangereden en hoe iemand die er al KO bij lag nog in elkaar getrapt wordt. Het is te bizar wat mensen allemaal doen...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:29

Lijsken schreef:
Ik vind het ook schokkend hoe de relschoppers joden en de Israëlische staat/regering gelijk trekken en hamas/palestijnen/moslims ook.

Niet alleen de relschoppers doen dat, toch? De media en veel politici doen dat ook. Inclusief Netanyahu zelf, met zijn aanvallen op Libanon, Jemen en Syrië. En wat te denken van de deportatiewet die Israël net heeft aangenomen? Mensen met een Israëlische paspoort die gedwongen naar Gaza "of een andere bestemming die door de omstandigheden wordt bepaald" mogen worden gebracht, zonder rechtszaak.

Loretta

Re: Amsterdam toneel van voetbalgeweld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:39

Waarom mocht deze extreem hoog risicowedstrijd dan eigenlijk nog doorgaan. En zeker met publiek?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:44

Imre schreef:
_San87_ schreef:

Wat eraan vooraf ging, is dat 2 dagen eerder door bepaalde - niet nader te noemen groepen - werd opgeroepen tot een jodenjacht. Dit was dus al vooraf duidelijk.