https://www.gld.nl/nieuws/8210336/pony- ... 2ji3OZG5GA
Citaat:
WEKEROM - Gerrita van Roekel uit Wekerom en haar gezin zijn zaterdagochtend niet op de beste manier wakker geworden. “Ik werd vanochtend wakker van allerlei berichtjes en belletjes van buren.” Die zagen pony Zwartje van haar dochter dood liggen op het weiland.
Gerrita’s dochter ging na het horen van het nieuws gelijk kijken op het weiland aan de Roekelseweg waar Zwartje zich bevindt. Daar lag de pony helemaal bebloed en vol wonden. “Volgens taxateur Karel Verplak, die zaterdagmiddag wat monsters afnam, is 'ie half opgegeten. Mijn kinderen zijn wel wat gewend, maar het is natuurlijk erg verdrietig”, vertelt Gerrita.
Wolf
De familie weet vrijwel zeker dat de dood van de pony het werk is van de wolf. Op hun camerabeelden is namelijk te zien dat de wolf zich om 08.00 uur op hun erf bevond. “Waarschijnlijk komt het inderdaad door de wolf", zegt Verplak. "Maar dat moet DNA-onderzoek eerst nog uitwijzen.”
Verplak zag de kinderen van Gerrita bedroefd. “De kinderen waren best verdrietig. Ze waren erg gek op de Shetlander in de wei.”
De familie heeft nog andere dieren op het erf, waaronder nog een andere pony en wat kalfjes. Er is wel bescherming in de vorm van prikkeldraad met stroom, maar voor Zwartje mocht dat niet baten. "Het is een beetje van de zotte dat er onderhand meer wordt gedaan om de wolf te beschermen dan pony’s, schapen en kalveren", zegt Gerrita.
Burgemeester heeft 'ernstige zorgen'
Burgemeester René Verhulst van Ede heeft ook hoogte gekregen van het incident en vindt het ‘verschrikkelijk’, laat hij zaterdag weten. “Dat wolven nu op klaarlichte dag door bewoond gebied verplaatsen en daar andere dieren aanvallen, in een gebied waar ook kinderen spelen, daar maak ik mij ernstige zorgen over.”
Daar is Van Roekel het mee eens. “Het is vooral vreselijk voor het dier zelf. Maar mijn kinderen durven straks niet meer naar buiten."
Snel maatregelen
Wethouder Jan Pieter van der Schans van Ede laat weten dat er op korte termijn andere regels nodig zijn ‘om wolven af te mogen schrikken en te verjagen’. “Als we dat niet doen, leert de wolf steeds meer verkeerd gedrag aan. Het is zaak dat de Rijksoverheid hier zo snel mogelijk werk van maakt.”
Verplak verwacht over vijf à zes weken een DNA-uitslag.