Camera's bij je huis: nuttig of paranoïde?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Camera's bij je huis: nuttig of paranoïde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 14:37

Al langer (4,5 jaar) speel ik met het idee om zowel voor als achter een camera op te hangen. Deze kunnen beiden zo hangen dat ik puur mijn eigen terrein film en niets anders.

Het ding is; er gebeurd er hier nooit iets. Als ik kijk op de site van de politie dan is er in de afgelopen maanden (en de maanden daarvoor ook) in de hele stad geen enkele inbraak noch poging tot inbraak geweest. Er worden geen pakjes gejat, er staan geen krassen in mijn auto, er komen geen stenen door ruiten en er worden met oud en nieuw zelfs geen rotjes gegooid. Kortom: er gebeurt hier he-le-maal niets. Tien jaar geleden is er in dit huis ingebroken, maar dat was nadat er een artikel in de krant had gestaan over een collectie die hier te halen viel. Het hele huis is voorzien van stevige deuren, goede kozijnen, deurbeslag met kerntrekbeveiliging en buitenverlichting.

Ik ben wel bangig aangelegd, en dat is ook waarom ik het zou willen. Voor als.

Wat is voor andere mensen reden geweest om camera's op te hangen en hoe bevalt dat?

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:43

Ik dacht dat wij in dezelfde woonplaats wonen :o Wij hebben camera’s opgehangen toen er voor de deur bij ons een autoinbraak is geweest. Was de auto van de buren. Mocht er toch eens iets gebeuren hebben we iig bewijs dat het gejat is. Inbraak is overigens recent geweest, denk 2 maanden geleden.

Celebi

Re: Camera's bij je huis: nuttig of paranoïde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:46

Hier hadden we al 1 camera hangen, maar na een poging tot inbraak (gelukkig mislukt omdat we de lichten 's nachts per ongeluk aan hadden met de gordijnen open, bij meerdere buren is helaas wel succesvol ingebroken) hangt het terrein nu vol. Inclusief van die felle lampen die aan gaan in het donker bij beweging.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:52

En dan heb je een camera hangen, en dan?
Als je thuis bent, helpt het geen zak en kom je die inbreker tóch tegen. Ben je niet thuis, heb je hem op film staan, en daar doet de politie uiteindelijk ook niets mee, tenzij ze 'jouw' inbreker toevallig ergens anders op heterdaad te pakken krijgen.

Áls je dan zo bang bent, neem dan een alarmsysteem met een abonnement met een goede(!) meldkamer, die ook daadwerkelijk zelf gaan kijken als het alarm afgaat.
Niet zoals die van mijn buurvrouw, die de buurvrouw belt met: "uw alarm gaat af". Ja hallo, daar heb ik jullie voor, moet ík nu met spoed naar huis om te kijken of er inbrekers zijn?

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:55

Wat bij mij de reden is geweest is dat er een aantal overburen naar mij toe kwamen met de mededeling dat er elke avond een man voor mijn deur door het raam lag te kijken. :+ Is sinds de camera's ook afgelopen trouwens, gelukkig. Ik voel me echt een stuk veiliger met de camera's en ik vind het ook gewoon handig voor als ik weg ben. Ik krijg meldingen als er iets gebeurt en dan kan ik altijd even kijken op de telefoon. Ik woon wel in een stad en hier gebeurt wel echt veel qua misdaad dus dat speelt ook mee.

@hierboven, en dan. Nou het schrikt mensen toch wel degelijk af dus het voorkomt in die zin wel wat, geloof ik in tenminste. Ik heb er 2 buiten hangen en 1 binnen. Dan moet je dat dus ook buitenshuis aangeven dus ik heb van die stickers die zeggen dat hier camerabeveiliging is. Bij mijn camera's kun je ook echt niet bij zonder een hele grote ladder dus ze gaan die echt niet eerst afplakken of iets.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:58

Ik sprak eens iemand die in de beveiliging werkt en die gaf aan dat hetgeen het beste werkt een sticker of bordje is met een hond erop en de tekst 'hier waak ik'. Inbrekers willen geen risico nemen met honden.
Ik zie zelf echt het nut niet in van een camera.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:01

Camera's in combinatie met een alarmsysteem.
Als het alarm afgaat kun je direct je camera's checken of er iets aan de hand is :j

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:04

Ik heb wel camera's op verschillende plekken om het huis. Oa op onze toegangspoort. We hadden sowieso al camera's op onze paarden dus dit was een eenvoudige stap. Voor ons is het heel fijn om te kunnen zien wie er voor de poort staat, maar ook weleens gehad dat een groepje dronken jongeren over het hek aan het klimmen waren. Na een "jongens ik weer niet wat jullie aan het doen zijn, maar jullie staan op beeld" gingen die er weer vantussen. Waren geen inbrekers overigens gewoon jongens die liepen te geinen. Ik zie er zeker meerwaarde van in, vooral als je regelmatig van huis bent en toch graag even checkt hoe of wat en wie er voor je deur staat. Niet alleen voor dingen als inbraak of vernieling maar ook voor pakketdienst etc.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:06

Enige waarvoor ik het zou willen is om het wild te filmen dat door mijn tuin loopt. Ik ben toch telkens zo benieuwd.

Voor de inbrekers niet. Wat wil je met die beelden doen? Ze vangen ze er toch niet mee en als ze bij je willen inbreken doen ze dat toch wel, met of zonder camera. Iedereen is vroeg of laat aan de beurt :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:13

Wij hebben een Eufy deurbel met een camera vooruit en een camera naar de grond om pakketjes te kunnen zien.
Hier is ook nooit wat gebeurd, maar het voordeel is dat de bel zonder geluid werkt en je kan zien via je telefoon wie er voor de deur staat. Er komen hier heel veel Jehovah's, organisaties, Hello Fresh en we werden er gek van. En de hond ook, dus geen last meer van. We doen enkel nog open wanneer we willen/kunnen. Ik werk ook veel thuis, het geeft nu veel meer rust voor mezelf.
Het voordeel is ook dat je live meldingen krijgt, kan kijken, kan opnemen... De kwaliteit is ook supergoed.

Het is dus geen anti-inbraaksysteem, maar toch geeft het me een gevoel van meer veiligheid en privacy of zo. Wij wonen wel halfopen en meteen achter onze tuin is ook alles volgebouwd, dus de enige "open" kant is zo in beeld.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:17

Wij hebben een 6-tal camera’s maar ik vind vooral die in de stal en op de paddocks nuttig :D .

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:20

Ik heb er ook eentje in de hondenbench, kijk ik ook wel actief op soms, in tegenstelling tot die van de bel :+

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:23

Wij hebben meerdere camera's en meerdere honden, geen deurbel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:31

Wij hadden er 3. Idd omdat ik ook bang aangelegd ben. Ik vond het wel fijn als ik wakker lag van rare geluiden om even op de camera‘s te spieken.

Leuke bijkomstigheid was ook dat ik een edelhert in de tuin zag.

Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:42

Ik heb er 2 video deurbel voor en 1 op zonnen energie achter van eufy. Voor ik hier kwam wonen is er ingebroken of poging gedaan, want zitten braak sporen bij de voordeur en berging. Ook zat er een keer een markering bij mijn voordeur. Naast mijn voordeur zit een trappenhuis en daar is in de bergingen ook 1x ingebroken. Maar voornamelijk, omdat bezorgers hier pakketjes gewoon voor de deur dumpen soms zelfs zonder aan te bellen. Met uitzondering van post nl want daar hebben we al jaren super fijne berzorger. Terwijl er hier best veel mensen langs lopen dus iedereen kan het gewoon meenemen. Ik ben ieder geval heel blij mee ook als je op vakantie gaat ofzo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:45

Sinds ik ooit 's avonds op de bank zat en vanuit het donker het gezicht van een man naar binnen zag staren, hebben wij camera's.
Puur voor je eigen gemoedsrust natuurlijk.
Verder hebben we nog drie camera's in de volieres en een camera in een egelhuisje :D
En wanneer we een halve dag van huis zijn, dan staat er ook eentje op de papegaai gericht.

Ik ben verder niet nieuwsgierig ofzo :')
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-08-24 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:46

Ik heb een camerasysteem in de schuur sinds een paar maanden. Was voor de bevalling en daarna om de paarden in de gaten te houden.
Vorige week toch een van de werklui“betrapt” die rondneusde op plekken waar die niet hoorde te zijn. Ze hebben hun dienst op die manier dus ook al bewezen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:53

Afgelopen oudejaarsdag stond er een meneer aan de deur die zichtbaar schrok dat ik open deed en stamelend vroeg of ik eieren wilde kopen.
Hij had geen eieren bij zich...
Al langere tijd twijfelde ik over een videodeurbel en die heb ik 2 januari onmiddellijk gekocht.
Sindsdien merk ik wel de voordelen.
Ik zie wie er aanbelt en doe voor bijvoorbeeld jehova's niet open.
Daarnaast kan ik als ik "wat" hoor op de camera kijken en dan zie ik bijvoorbeeld een kat, voor mijn gemoedsrust is dat fijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:54

Wij hebben ze dit jaar gebruikt toen een DHL mannetje zijn auto naar onze tuin in liet lopen zonder handrem := We hebben van de verzekering twee bomen vergoed gekregen, dus de camera’s hebben zich inmiddels terug verdiend :))

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:55

Dat herken ik wel ja ze kwamen hier renoveren vanuit de woningbouw tuin gereedschap gestolen tuinstoel kapot getrapt. Alles staat op beeld.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:16

Wij hebben 3 camera’s op het terrein. Voornamelijk om de paarden in de gaten te houden als we weg zijn. En handig als ik alleen in de bak bezig ben, kan er mooi een oogje in het zeil gehouden worden

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:39

Onze honden slapen bij de deur en die slaan goed geweldig goed aan :Y) . En als een inbreker deze honden toch wil passeren, dan laat die zich vast ook niet tegenhouden door een camera.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:41

Camera's hebben weinig zin. Inbrekers etc laten zich daardoor niet afschrikken. Ik heb ze op beeld :D Het maakt je wel extra neurotisch. Als je op vakantie bent steeds kijken enzo. En het helpt met gedoe of je pakketje wel/niet is afgeleverd.

Als je bang bent, zou ik in goede sloten investeren. Dat helpt wel echt namelijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:44

Een camera helpt niet voor je veiligheid en het gaat inbreken niet tegen. Net als Ibbel, zou ik zeggen: ga voor een goed alarm systeem.

Ik denk zelf echter: hoe meer beveiliging, hoe meer dieven denken dat er waardevolle spullen te halen vallen. Of dat je dan dus een weerloos bang vogeltje bent.

Ik heb ook nog ooit gezien dat het iets heeft voorkomen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:58

Er zijn ook veel minder inbraken dan vroeger. Kostbaarheden als laptops en mobiel heb je vaak bij je. De vroegere snelle inbraken ging het meestal om contant geld, maar wie heeft dat tegenwoordig nog zo in huis liggen? Ik zou een camera wel fijn vinden op de auto gericht, voor als er weer eens een lomp bestelbusje tegenaan rijdt, maar verder....