Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Kuggur schreef:"At the present speed", dat getal van 1000 jaar is betekenisloos. Dit is geen natuurlijk proces met een constante snelheid.
Vjestagirl schreef:Een transgender medewerker is van het geslacht waar hij/zij naartoe veranderd, das toch niet zo ingewikkeld?
Roodvos schreef:De verdeling in die regel is ook niet gesteld op 50/50, maar 60/40.Zoals ik het lees geldt die wet voor alle overheidsdiensten/-instellingen en niet alleen voor Parijs. Je maakt mij niet wijs dat die allemaal keurig netjes exact 50/50 verdeeld zijn. Ik vraag mij af of ze nu alle overheidsdiensten die niet 50/50 man/vrouw verdeeld zijn een boete van 90.000 euro geven?
En wat doe je met een oneven aantal werknemers en hoe tel je transgender medewerkers mee?
Dit roept zoveel vragen op.
Eleeke schreef:Ja dat is nou net de makkelijkste vraag een transgender is gewoon van het gender dat hij of zij is.
Ik vind de opmerking ergens hierboven over vrouwen en andere ambities altijd een beetje om van over te geven.
Dat is grotendeels cultuur. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor mensen met minder betaalde banen , laag of dus eigenlijk praktisch opgeleid. Weinig kinderen uit zo'n gezin gaan bv advocaat of arts worden. Dat is geen gebrek aan ambitie dat is cultureel en sociaal bepaald
even on topic. Prachtig die regel, goed uitgepakt dus.
Eleeke schreef:Ik vind de opmerking ergens hierboven over vrouwen en andere ambities altijd een beetje om van over te geven.
Eleeke schreef:even on topic. Prachtig die regel, goed uitgepakt dus.
Citaat:The Minister for Public Service, Amélie de Montchalin, stressed on Twitter that the government repealed this particular provision of the Sauvadet law in 2019.
enzino schreef:Zo goed uitgepakt dat ze een boete van 90.000 euro hebben gekregen en dat die regel vorig jaar al is afgeschaft:Citaat:The Minister for Public Service, Amélie de Montchalin, stressed on Twitter that the government repealed this particular provision of the Sauvadet law in 2019.
boeflover schreef:Ik vind die regels altijd zulke onzin, zullen we nou eens gewoon gaan voor “de juiste persoon op de juiste plaats”
Selecteren op geslacht, herkomst of afkomst is in mijn ogen zo uit de tijd.
Vjestagirl schreef:Aan de andere kant maakt dit soort regels vaak wel dat er een onbewust patroon doorbroken wordt. Er is al vaker gebleken dat mensen door 'interviewer bias' sneller kiezen voor iemand die op henzelf lijkt. Ergo: een blanke man zal eerder een blanke man aannemen dan een gekleurde vrouw. Daar zit dan ook direct het probleem als je al 'teveel' blanke mannen in je organisatie hebt: zonder maatregelen kom je daar bijna niet doorheen.
Vjestagirl schreef:Sizzle schreef:Waarschijnlijk hebben ze gewoon niet nagedacht onder het mom: dat gebeurd toch nooit.
Ja of wel. Bedoel: gelijkheid betekend ook echt dat: gelijkheid. Dus dan moeten mensen niet denken dat doorslaan naar de andere kant wel oké is.
enzino schreef:Sinds wanneer is Bokt een publieke onderneming of een bedrijf . Maar als het je hier niet aanstaat staat het je uiteraard vrij je account op te heffen. Bij mijn weten zitten we hier allemaal vrijwillig.Voor wie voorstander van een 60-40 regel is, zou je dat dan ook in elke sector willen? Dus meer vrouwen als vuilnisophalers, meer vrouwen op olieplatformen, meer vrouwen in de bouw, minder vrouwen in het onderwijs, minder vrouwen in de zorgsector? En dan boetes uitdelen als niet 40% van de verplegers man is of er bijna geen vrouwen in het leger zitten of muurtjes bouwen? Of gaan we dit alleen eisen voor de "leuke" functies? En misschien ook vrouwen van bokt schoppen tot de verhouding man/vrouw 40/60 is?
Roodvos schreef:En waarom zouden vrouwen het vuilnis niet op kunnen halen of op een boorplatform kunnen werken of een huis bouwen . Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier is het vuil ophalen volledig geautomatiseerd. De vrachtwagen komt voor rijden, de chip van de kliko wordt ingelezen, de kliko wordt gewogen en geleegd in de bak en weer neergezet, en hop door naar de volgende. Komen geen handen meer aan te pas. Waarom zou een vrouw niet achter het stuur van die vrachtwagen kunnen zitten? Huizenbouw wordt steeds meer prefab, hele huizen worden met een kraan in korte tijd als een bouwpakket in elkaar gezet. En wat betreft het ouderwetse handwerk: ook gewichten voor verpakkingen zijn vanuit arbo-oogpunt al jaren geleden flink verlaagd. Als een vrouw wel verpleegster kan zijn en patiënten kan keren enz, wat denk je wat een flinke kerel met overgewicht weegt? Ik sleep liever met een zakje cement hoor.
Roodvos schreef:enzino schreef:Sinds wanneer is Bokt een publieke onderneming of een bedrijf . Maar als het je hier niet aanstaat staat het je uiteraard vrij je account op te heffen. Bij mijn weten zitten we hier allemaal vrijwillig.Voor wie voorstander van een 60-40 regel is, zou je dat dan ook in elke sector willen? Dus meer vrouwen als vuilnisophalers, meer vrouwen op olieplatformen, meer vrouwen in de bouw, minder vrouwen in het onderwijs, minder vrouwen in de zorgsector? En dan boetes uitdelen als niet 40% van de verplegers man is of er bijna geen vrouwen in het leger zitten of muurtjes bouwen? Of gaan we dit alleen eisen voor de "leuke" functies? En misschien ook vrouwen van bokt schoppen tot de verhouding man/vrouw 40/60 is?
En waarom zouden vrouwen het vuilnis niet op kunnen halen of op een boorplatform kunnen werken of een huis bouwen . Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier is het vuil ophalen volledig geautomatiseerd. De vrachtwagen komt voor rijden, de chip van de kliko wordt ingelezen, de kliko wordt gewogen en geleegd in de bak en weer neergezet, en hop door naar de volgende. Komen geen handen meer aan te pas. Waarom zou een vrouw niet achter het stuur van die vrachtwagen kunnen zitten? Huizenbouw wordt steeds meer prefab, hele huizen worden met een kraan in korte tijd als een bouwpakket in elkaar gezet. En wat betreft het ouderwetse handwerk: ook gewichten voor verpakkingen zijn vanuit arbo-oogpunt al jaren geleden flink verlaagd. Als een vrouw wel verpleegster kan zijn en patiënten kan keren enz, wat denk je wat een flinke kerel met overgewicht weegt? Ik sleep liever met een zakje cement hoor.
Ik denk dat er nog steeds een flinke onbewuste bias zit in de mensen. Toen ik Chemische Technologie ging studeren aan TU vroeg mijn oma aan mij "kan jij dat wel?". Hmm, ja, waarom zou ik dat niet kunnen?
En je wil niet weten hoe vaak ik nog post / mail krijg voor "de geachte heer", terwijl ik al 15 jaar in deze functie zit.
En e.e.a. doortrekken tot in absurditische vind ik ook niet ok. Als dat het doel ik van je post ben ik het met je eens. En ik vind boetes uitdelen ook wel heel (te) ver gaan. Als er dan boetes uitgedeeld moeten worden, dan graag beginnen bij de speelgoedwinkels en -folders met hun blauwe en roze pagina's met jongenspeeldgoed (stoer, auto's, politie, brandweer) en meisjesspeelgoed (lief, zorgend, babypop, verpleegster, keukentje) waardoor kinderen al vanaf het begin in een rolmodel worden geduwd .
En veel meer aandacht voor die onbewuste bias vind ik zeker op zijn plek. Zeker ook op het moment dat de beroepskeuze gaat spelen bij kinderen / leerlingen.