Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Prrrr schreef:De theorie is dat er een serieus traject aan vooraf gaat. De praktijk is dat er weinig aan waarheidsvinding wordt gedaan en als er één hulpverlener tussenzit die vindt dat de kinderen elders beter af zijn, dan is het niet altijd eenvoudig uithuisplaatsing te voorkomen. En thuisplaatsing wordt al snel zo'n groot risico gevonden dat het daar dan niet meer van komt.
Ik zie in de praktijk vreselijke dingen gebeuren waarbij de kinderen de speelbal worden van een hele club van professionals die allemaal hun eigen protocolletje volgen. Allemaal de beste bedoelingen, maar vergeten dat er echt een groot belang is bij de band tussen ouder en kind. Arme kinderen, arme ouders.
Prrrr schreef:De theorie is dat er een serieus traject aan vooraf gaat. De praktijk is dat er weinig aan waarheidsvinding wordt gedaan en als er één hulpverlener tussenzit die vindt dat de kinderen elders beter af zijn, dan is het niet altijd eenvoudig uithuisplaatsing te voorkomen. En thuisplaatsing wordt al snel zo'n groot risico gevonden dat het daar dan niet meer van komt.
Ik zie in de praktijk vreselijke dingen gebeuren waarbij de kinderen de speelbal worden van een hele club van professionals die allemaal hun eigen protocolletje volgen. Allemaal de beste bedoelingen, maar vergeten dat er echt een groot belang is bij de band tussen ouder en kind. Arme kinderen, arme ouders.
Edit: ik zie dat xPabloBokt in mijn praktijk had kunnen zitten...
xPabloBokt schreef:Ik vind het heel bijzonder om te lezen dat bijna iedereen overtuigd is van de goede intenties van jeugdzorg. Ik heb namelijk aan de andere kant gestaan en ik ben alles behalve positief over jeugdzorg
Ik ben zelf in mijn jeugd drie jaar lang uit huis geplaatst en achteraf is er excuses aangeboden door jeugdzorg voor de grove fouten die er gemaakt zijn bij ons traject. Mijn moeder had een zware schadevergoeding kunnen krijgen voor de dingen die zij hebben aangericht. Ik ben tot op de dag van vandaag woest over de schade die zij hebben aangericht in mijn relatie met mijn moeder en broertje.
Dus ik ben wel sceptisch elke keer als ik iets lees over uithuisplaatsing.
loulou schreef:Ik vind het altijd lastig een mening te vormen als buitenstaander. Er gaat natuurlijk een heel traject aan vooraf, maar ik ken ook de verhalen van hoge werkdruk van medewerkers, slecht ingewerkt en opgeleid worden enz.. dat is niet bevorderlijk voor de grote belangrijke keuzes die zij moeten maken.
Ygritte schreef:Maar er zijn ook situaties waar dit 'kwaad' minder erg is dan het 'kwaad' om in het gezin op te groeien.
Shadow0 schreef:Wat ik hier ook heel erg jammer vind is dat de afweging tussen welk 'kwaad' het ergste is, vaak uitgaat van een goedfunctionerende jeugdzorg daarna. En dan zou een traject met bv intensieve behandeling en begeleiding en daarna goed ondersteunde terugkeer naar het gezin (of naar een goed pleeggezin) wel beter zijn dan de huidige situatie.
Shadow0 schreef:Ygritte schreef:Maar er zijn ook situaties waar dit 'kwaad' minder erg is dan het 'kwaad' om in het gezin op te groeien.
Wat ik hier ook heel erg jammer vind is dat de afweging tussen welk 'kwaad' het ergste is, vaak uitgaat van een goedfunctionerende jeugdzorg daarna. En dan zou een traject met bv intensieve behandeling en begeleiding en daarna goed ondersteunde terugkeer naar het gezin (of naar een goed pleeggezin) wel beter zijn dan de huidige situatie.
MAAR een groot deel van de kinderen in de jeugdzorg krijgt helemaal niet die goede intensieve behandeling en begeleiding, en lopen ondertussen wel de kans om ook binnen de jeugdzorg in aanraking te komen met (seksueel) geweld, soms van medebewoners, soms ook door begeleiding.
Als je het op die manier zou afwegen denk ik dat de beslissing in een aantal situaties beslist anders uit zou vallen, zeker als het niet gaat om rechtstreeks misbruik / mishandeling maar vooral veel ingewikkelde zaken bij elkaar. Dat is niet fijn en niet wenselijk en we zouden wel beter willen maar als we onze jeugdzorg niet op orde hebben (en het falen van de Hoenderloo-groep was wel weer een heel erg treurig moment daarin) moeten we echt voorzichtig zijn kinderen daarin terecht te laten komen, want we bieden niet genoeg stabiliteit / veiligheid. (Juist aan kinderen die het zo nodig hebben.)