Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
verootjoo schreef:Ach welnee, we hebben het helemaal niet slecht.
Hoe meer tijd we met z’n allen hebben om te zeuren, hoe beter we het hebben
antje_vip schreef:De klaagzang is enorm over het beleid in Nederland. Op facebook bijvoorbeeld zie ik dagelijks boze mensen die hun gal spuien over hoe slecht we het hebben met z'n allen. (Ook ik kan zeggen dat ik niet blij ben met de keuzes van het huidige kabinet).
Oké, hoe slecht gaat het hier nu daadwerkelijk?
- iedereen woont in een stenen huis.
Dat is al lang niet meer waar, er is een schreeuwend te kort aan woningen, starters en sociale huur.
Mensen leven gedwongen bij elkaar in huis, omdat er geen uitzicht is op aparte woonruimte.
Of zelfs op straat.
- die ook nog verwarmd wordt.
Wat een stuk duurder is geworden het afgelopen jaar.
- overal staan mooie auto's voor de deur.
Er zijn heel veel mensen die geeneens een auto kunnen betalen. Of een oudje rijden wie al jaren meegaat.
- de gezondheidszorg is één van de beste van de wereld.
Maar wel eentje waar je een flinke prijs voor betaald, er zijn nu genoeg mensen die niet voor behandeling naar het ZH gaan, omdat zijn dan hun eigen risico moeten betalen waar geen geld voor is.
En mocht je een keer niet de middelen hebben om je maandelijkse premie te betalen, mag je ook een fijne hoge boete betalen aan de zorgverzekering.
- elk kind gaat naar school.
Gelukkig is de eigen bijdrage niet verplicht, maar er zijn genoeg kinderen die niet mee gaan op schoolreisje omdat de ouders het niet kunnen betalen of zonder ontbijt/lunch naar school gaan.
- iedereen heeft recht op geld: zorg je er zelf niet voor, krijg je iets van de overheid.
Als jij een koophuis hebt en je bent aangewezen op de bijstand moet je eerst je huis verkopen en de overwaarde *opeten* , handig systeem, maar die mensen zijn wel gewoon dakloos!
Als jij een klein Aowtje hebt met een klein pensioentje is er een grote kans dat je net boven de huursubsidie grens zit, dat betekend dat je nog slechter uit bent als voordat je met pensioen ging en toen was het al geen vet pot.
- schoon drinkbaar water uit elke kraan.
Behalve als je in de wijken woont waar al stiekem jaren lang te veel lood in het water zit.
- er is eten in overvloed.
Ja alleen erg jammer dat al het gezonde eten steeds duurder wordt![]()
Heeft iemand nog meer aanvullingen? Hebben we het nu slecht in NL of moet dit toch wat gerelativeerd worden? Of ben je het juist helemaal oneens?
_San87_ schreef:Dat ligt aan je definitie van slecht en in relatie tot wie/wat.
In vergelijking met mensen in Afrika hebben wij het qua gezondheidszorg, mogelijkheden, beschikbaarheid van middelen (voedsel, water, onderdak) absoluut beter. Op geestelijk vlak? Burn-out en depressies kennen ze daar bijvoorbeeld niet.
Leg je Nederland naast bijvoorbeeld een Noorwegen of Zweden, dan vraag ik me af of we er nog zo goed vanaf komen.
quickie schreef:Mijn ervaring is dat steeds meer mensen die in armoede leven, hier in belanden door eigen slechte keuzes.
Om enkele voorbeelden te noemen
*Iemand heeft een eigen bedrijf in catering en levert hapjes aan bedrijven. Deze markt is zeer moeizaam. Echter is bewezen dat juist ouderen steeds vaker aan huis laten leveren. Deze persoon wou dat niet en alleen maar leveren aan bedrijven op zijn manier. Conclusie bedrijf is er niet meer. (hij heeft nog genoeg geld achterover gedrukt, dus heeft het echt niet moeilijk)
*Persoon 2. Lager inkomen, maar het huis ligt tot het plafon vol met speelgoed. Afgelopen jaar konden ze niet op vakantie en dat vond ze zo erg dat ze 2 scooters hebben gekocht, een hele grote tent voor volgend jaar, meerdere uitstapjes hebben gedaan en de kinderen voor ongeveer 100 euro aan speelgoed hebben gekregen.
*Persoon met laag inkomen, maar wel de duurste mobiel (want die is gratis) duurste tv abbo, kopen op afbetaling en dan klagen dat je niet rond kunt komen.
* collega met een inkomen van bijna 2000 netto klaagt dat ze niet rond kan komen, maar een huurhuis van 1200 euro en elke dag naar de mac
Financieel als je echt wilt en kijkt naar je uitgaven kan 99.9 procent in Nederland prima rondkomen, maar wij willen steeds meer.
Wel vindt ik de gezondheidszorg achteruit hollen. Ik heb mij dit weekend verstapt en mijn voet was extreem gezwollen. Dus naar huisarts, doorverwijzing voor foto's. Foto wordt gemaakt in ziekenhuis, bijna een uur wachten en vervolgens werd er gezegd: mevrouw... u bent klaar u kunt naar huis. Uhm.... hoe bedoel je. Het is niet gebroken u kunt gaan. Als u advies wilt moet u terug naar uw huisarts. Nou weet ik dat ik in die voet botwoekering heb. Is een paar jaar geleden vastgesteld. Dus tenzij ze dat wisten (in ander ziekenhuis vastgesteld) hebben ze niet eens de moeite genomen om er iets over te melden.
Nayomie schreef:Ik denk dat we een hele mooie economie hier hebben en we het hier allemaal best wel luxe hebben. Uitzonderingen daar gelaten. Toch denk ik dat niet overal een goede stempel op kan, er valt veel meer te winnen bij de geestelijke gezondheidszorg om even wat te noemen. Of is het een luxe dat we íets hebben?