Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly
Sjong schreef:Ik vind het een lastige vraag. Voor ons heeft passend onderwijs juist heel goed uitgepakt. Het dwong de school en stapje extra te doen en mijn zoon is alleen maar beter geworden van het regulier onderwijs.
marleen_88 schreef:Sjong schreef:Ik vind het een lastige vraag. Voor ons heeft passend onderwijs juist heel goed uitgepakt. Het dwong de school en stapje extra te doen en mijn zoon is alleen maar beter geworden van het regulier onderwijs.
Dat het goed voor jullie zoon heeft uitgepakt is heel fijn. Ik denk ook zeker dat het kan.
Echter als je als leerkracht meer dan 1 leerling in de klas hebt waar je "gedwongen wordt" een pasje harder voor te doen, levert dat een hoop werkdruk op.
Ik hoopte dit jaar even op adem te komen, na een zwaar schooljaar met een uitpuilende klas van 33 kinderen en veel zorg aan leer- en gedragsproblematiek. Nu 'maar' 22 kinderen in de klas, maar alsnog veel zorg en aantal leerlingen maakt dus niets uit, het aantal leer- en gedragsproblemen wel. Die worden helaas niet minder en daardoor is de werkdruk hoog, veel te hoog.
Femke_Tweety schreef:Jammer om te horen dat deze leerkrachten nu buiten het onderwijs moeten gaan werken. Waarom worden deze mensen niet mee ingeschakeld in de klas. Met twee voor de klas (de een met de focus: de theorie // de ander met de focus: gedrag) lijkt mij een betere optie.* De gespecialiseerde docent met passie voor niet gemiddelde leerlingen is de dupe. Want een deel van de banen in het speciaal onderwijs verdwijnt. Dus moet hij/zij met al zijn kennis en passie iets anders gaan doen.
marleen_88 schreef:Ik denk dat elke ouder het beste voor zijn/haar kind wil en dat is logisch en ook heel realistisch. En met een enkele aanpassing waardoor een kind het redt op de reguliere basisschool is dat natuurlijk erg fijn. Het wordt wat minder als meerdere ouders dit soort eisen gaat stellen, terwijl hun kind allicht beter af is op een speciaal basisonderwijs, met -veel- kleinere klassen en meer tijd voor persoonlijke aandacht.
Sjong schreef:marleen_88 schreef:Ik denk dat elke ouder het beste voor zijn/haar kind wil en dat is logisch en ook heel realistisch. En met een enkele aanpassing waardoor een kind het redt op de reguliere basisschool is dat natuurlijk erg fijn. Het wordt wat minder als meerdere ouders dit soort eisen gaat stellen, terwijl hun kind allicht beter af is op een speciaal basisonderwijs, met -veel- kleinere klassen en meer tijd voor persoonlijke aandacht.
Nou ja dat is dus passend onderwijs en wordt gewoon van een leraar verwacht. Ik vind ook dat je dat mag verwachten. Maar goed leerkrachten denken daar massaal anders over.
Overigens zit mijn zoon nu in 3 gymnasium, met prima cijfers, en is er op het voortgezet onderwijs nooit extra inzet geweest op gedrag. Hij is er zelfs nog nooit uitgestuurd. Dus wat de ene leerkracht als zwaar ervaart vindt de ander gewoon te doen.
Sjong schreef:marleen_88 schreef:Ik denk dat elke ouder het beste voor zijn/haar kind wil en dat is logisch en ook heel realistisch. En met een enkele aanpassing waardoor een kind het redt op de reguliere basisschool is dat natuurlijk erg fijn. Het wordt wat minder als meerdere ouders dit soort eisen gaat stellen, terwijl hun kind allicht beter af is op een speciaal basisonderwijs, met -veel- kleinere klassen en meer tijd voor persoonlijke aandacht.
Nou ja dat is dus passend onderwijs en wordt gewoon van een leraar verwacht. Ik vind ook dat je dat mag verwachten. Maar goed leerkrachten denken daar massaal anders over.
Overigens zit mijn zoon nu in 3 gymnasium, met prima cijfers, en is er op het voortgezet onderwijs nooit extra inzet geweest op gedrag. Hij is er zelfs nog nooit uitgestuurd. Dus wat de ene leerkracht als zwaar ervaart vindt de ander gewoon te doen.
Sjong schreef:marleen_88 schreef:Ik denk dat elke ouder het beste voor zijn/haar kind wil en dat is logisch en ook heel realistisch. En met een enkele aanpassing waardoor een kind het redt op de reguliere basisschool is dat natuurlijk erg fijn. Het wordt wat minder als meerdere ouders dit soort eisen gaat stellen, terwijl hun kind allicht beter af is op een speciaal basisonderwijs, met -veel- kleinere klassen en meer tijd voor persoonlijke aandacht.
Nou ja dat is dus passend onderwijs en wordt gewoon van een leraar verwacht. Ik vind ook dat je dat mag verwachten. Maar goed leerkrachten denken daar massaal anders over.
Overigens zit mijn zoon nu in 3 gymnasium, met prima cijfers, en is er op het voortgezet onderwijs nooit extra inzet geweest op gedrag. Hij is er zelfs nog nooit uitgestuurd. Dus wat de ene leerkracht als zwaar ervaart vindt de ander gewoon te doen.
Femke_Tweety schreef:Ik denk dat elke ouder het beste voor zijn/haar kind wil en dat is logisch en ook heel realistisch. En met een enkele aanpassing waardoor een kind het redt op de reguliere basisschool is dat natuurlijk erg fijn. Het wordt wat minder als meerdere ouders dit soort eisen gaat stellen, terwijl hun kind allicht beter af is op een speciaal basisonderwijs, met -veel- kleinere klassen en meer tijd voor persoonlijke aandacht.
Goof schreef:Sjong schreef:
Nou ja dat is dus passend onderwijs en wordt gewoon van een leraar verwacht. Ik vind ook dat je dat mag verwachten. Maar goed leerkrachten denken daar massaal anders over.
Overigens zit mijn zoon nu in 3 gymnasium, met prima cijfers, en is er op het voortgezet onderwijs nooit extra inzet geweest op gedrag. Hij is er zelfs nog nooit uitgestuurd. Dus wat de ene leerkracht als zwaar ervaart vindt de ander gewoon te doen.
Dat klinkt als een sneer Sjong.
Als jij het hebt over 'enkele aanpassingen' door de basisschool, dan viel de zorgvraag vermoedelijk mee. Ik hoop dat iedere school open staat voor aanpassingen en dat alle docenten capabel genoeg zijn om daarover mee te denken.
Je bekijkt alles overigens nu vanuit 1 persoon, jouw kind, en dat is nu jouw kader. Docenten hebben jarenlange ervaringen met problematieken op verschillende gebieden en verschillende niveaus. Soms is er iets met enkele aanpassingen aan te passen en soms blijk je als school handelingsverlegen en kun je een leerling niet binnen houden.
Sjong schreef:Femke_Tweety schreef:Ik denk dat elke ouder het beste voor zijn/haar kind wil en dat is logisch en ook heel realistisch. En met een enkele aanpassing waardoor een kind het redt op de reguliere basisschool is dat natuurlijk erg fijn. Het wordt wat minder als meerdere ouders dit soort eisen gaat stellen, terwijl hun kind allicht beter af is op een speciaal basisonderwijs, met -veel- kleinere klassen en meer tijd voor persoonlijke aandacht.
Nou ja dat is dus passend onderwijs en wordt gewoon van een leraar verwacht. Ik vind ook dat je dat mag verwachten. Maar goed leerkrachten denken daar
Als een leraar daar echt de tijd en ruimte voor had gekregen, was die mening gelijk geweest.
Ik denk dat veel leerkrachten (bo en vo) struikelen over de wijze waarop het doorgedrukt is.
Dat is ook het beeld dat ik van collegas krijg.
Ik, voor mezelf, vind leerlingen die niet gemiddeld zijn vaak léuker zelfs.
En dat meen ik.
(En zij mij ook, grappig genoeg)
Maar zélfs ik knap erop af, in de huidige vorm. Op het passend onderwijs dus, niet op de leerlingen...
En dat is doodzonde.
En dat begrijp ik helemaal. Sowieso is het vaak zo dat de mensen die zaken verzinnen enorm ver van de werkvloer af staan. Ze weten niet eens hoe en klas er uit ziet.
Maar het onderwijs mag ook hand in eigen boezem steken. Ik hoor al vaak voordat iets geopperd wordt.... kan niet.... lastig....etc. En ik snap dat ergens ook, want voor het onderwijs is er op het eerste gezicht geen winst te halen. Maar ik liep er op en gegeven moment tegen aan dat zelfs kleine veranderingen op weerstand stuitte. En dat vond ik echt een domper.
Sjong schreef:Overigens vind ik wel dat er steeds meer verwacht wordt van een aantal "sociale beroepen". En op een gegeven moment is de rek eruit. Ik wil ook echt niet afdoen aan werkdruk die bepaalde leraren ervaren.
marleen_88 schreef:Sjong schreef:Overigens vind ik wel dat er steeds meer verwacht wordt van een aantal "sociale beroepen". En op een gegeven moment is de rek eruit. Ik wil ook echt niet afdoen aan werkdruk die bepaalde leraren ervaren.
Wat bedoel je precies met "bepaalde leraren"? Ik zie geen bepaald type tijdens de stakingen hoor.