Jehova's onder verscherpt toezicht

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 11:20

https://www.ad.nl/binnenland/onderzoeke ... ~a3661bdb/

Wat vinden jullie hier van?
Ik vind het schokkend om te lezen dat zoiets in Nederland kan en kennelijk is de Jehova gemeenschap (of sekte) meer gesloten dan de Katholieken.
Ik heb familie bij de Jehova's en daar wordt de vrouw door de man onderdrukt en de kinderen ook. Dat is nu geëscaleerd in toch een scheiding (gelukkig), en de kinderen zijn uit huis geplaatst. Het is een heel complex verhaal waarbij de man overduidelijk een enorme narcist is, en dat is weer iets wat natuurlijk ook buiten de Jehova's voor komt. De vrouw is niet officieel verstoten uit de 'gemeenschap', maar het contact met anderen is zeer beperkt geworden. Er uit stappen wil ze niet, terwijl er verder geen enkele familie bij de Jehova's zit. Hoewel hier de scheiding en het probleem met de kinderen niets met seksueel misbruik te maken heeft vraag ik me af of mensen toch niet enigsins veroordelend denken over een mislukt Jehova huwelijk.
Ik vind het overigens erg goed dat dit nu allemaal naar buiten gebracht wordt. Er is daar in mijn ogen wel echt wat aan de hand. Je merkt echt wel de angst op verstoting als mensen denken om uit de kerk of sekte te stappen. Ook bij het familielid merk je dat de Jehova's het gestrande huwelijk graag weer willen lijmen en niet inzien dat de man in deze een echte narcist is en de rest van het gezin onderdrukt heeft, want 'hij is het hoofd van het gezin'. Het is de schuld van de vrouw dat een huwelijk mislukt.
Het gaat hier dus niet over seksueel misbruik, maar wel over geestelijk misbruik en onderdrukking. Dus misschien is wat nu in de kranten staat maar het topje van de ijsberg?

Suzanne F.

Berichten: 49658
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:46

Misschien wel maar ik zie dit bij andere streng religieuze gezinnen ook terug, niet alleen bij de Jehova’s.
Ik vind het zo jammer dat er op deze manier negatief gedacht gaat worden over gelovigen en de kerk in het algemeen. Terwijl het evangelie een prachtige boodschap is en het zoveel goed kan doen in mensen.

Daihyo

Berichten: 88154
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:58

Ik denk dat seksueel misbruik in alle lagen en alle levensstromen voorkomt. Ook buiten het geloof. Alleen omdat dit een gesloten wereld is, wordt het naar buiten gebracht. Het is anders ofzo. Net als met de katholieke wereld, het is iets om tegenaan te schoppen, terwijl het echt niet direct gerelateerd is aan geloof.

Ik had ook altijd een mening over Jehova's, maar ik heb deze zomer grote groepen Jehova's mogen begeleiden tijdens hét internationale convent. Dat was in Nederland en ik ben vrijwilliger geweest bij een van de locaties die ze verspreid over 5 dagen bezocht hebben. Grote groepen, uit verschillende landen (ik heb vooral Amerikanen, Canadezen en Australiërs begeleid) en heb nog nooit zulke vriendelijke en enthousiaste mensen rond mogen leiden. Er hing een hele fijne en ontspannen sfeer. Mijn mening is wel op een positieve manier bijgedraaid.

Overigens ben ik zelf niet gelovig, maar uiteraard wel anti-misbruik. Ik ben er alleen van overtuigd dat misbruik niet te relateren is aan levensstromingen of geloof, maar aan psyche van mensen. Welk geloof ze ook aanhangen.

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:15

Heel goed.
Misbruik binnen diverse religieuze stromingen wordt al veel te lang in de doofpot gestopt. Of ‘intern’ opgelost (niet dus) en de slachtoffers staan in de kou.

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:23

Daihyo schreef:
Ik denk dat seksueel misbruik in alle lagen en alle levensstromen voorkomt. Ook buiten het geloof. Alleen omdat dit een gesloten wereld is, wordt het naar buiten gebracht. Het is anders ofzo. Net als met de katholieke wereld, het is iets om tegenaan te schoppen, terwijl het echt niet direct gerelateerd is aan geloof.

Ik had ook altijd een mening over Jehova's, maar ik heb deze zomer grote groepen Jehova's mogen begeleiden tijdens hét internationale convent. Dat was in Nederland en ik ben vrijwilliger geweest bij een van de locaties die ze verspreid over 5 dagen bezocht hebben. Grote groepen, uit verschillende landen (ik heb vooral Amerikanen, Canadezen en Australiërs begeleid) en heb nog nooit zulke vriendelijke en enthousiaste mensen rond mogen leiden. Er hing een hele fijne en ontspannen sfeer. Mijn mening is wel op een positieve manier bijgedraaid.

Overigens ben ik zelf niet gelovig, maar uiteraard wel anti-misbruik. Ik ben er alleen van overtuigd dat misbruik niet te relateren is aan levensstromingen of geloof, maar aan psyche van mensen. Welk geloof ze ook aanhangen.

Mee eens. Mensen zijn en blijven blijkbaar mensen, welk geloof (of geen geloof) ze ook aanhangen.Wel vind ik wangedrag bij gelovigen erger omdat je het daar niet verwacht.Althans, ik vertrouw streng gelovige mensen meestal en als ze dat vertrouwen niet waard blijken dan komt dat hard aan.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 12:37

Dat is vaak wel zo, ze zijn gelovig, dus te vertrouwen wordt wel vaak gedacht. Maar onder kerkgangers van welke stroming dan ook zijn ook gewoon zwarte schapen aanwezig natuurlijk.

joyce_eddy
Berichten: 4018
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:43

Er stond laatste een jehova aan de deur ( dat wist ik eerst niet) die mij vroeg waar ik gelukkig van werd als ik wat voor anderen deed...

Mijn antwoord: ik heb sanquin bloed gegeven en help daarmee en doodziek mens...

Nou dat was toch uit den boze.... tsjah u vraagt mij waar IK gelukkig van werd...

Maar ik wordt erg boos als ik zulke dingen zie als misbruik (ongeacht geloof)
En nog erger als ze dan maar alles stil proberen te houden

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:48

Er is in opdracht van de Nederlandse regering een onderzoek gedaan, uitgevoerd door de Universiteit van Utrecht, naar de bereidheid tot rapporteren van seksueel misbruik bij Jehovah's getuigen.

Het interessante van dit verhaal is, dat de organisatie hun leden actief heeft aangemoedigd hieraan mee te werken, omdat ze dachten zo een gebalanceerd rapport te krijgen. Vervolgens heeft de Nederlandse branch het uiteindelijke rapport mogen inzien en is daarop naar de rechter gestapt, om publicatie te blokkeren, omdat, zo zeiden ze, het rapport onherstelbare schade aan de reputatie van de JG in Nederland zou aanrichten.

De rechter heeft daarop gezegd dat het rapport gepubliceerd mag worden (wat gisteren dus ook gebeurd is).

Wie het rapport wil inzien, het is openbaar:

https://www.dvhn.nl/drenthe/Lees-hier-h ... gle.com%2F

Hier staat dus ook het volledige rapport.

Verder denk ik dat het van belang is, om, als je erover praat, dat respectvol te doen. Individuele leden zijn er niet bij gebaat als er allemaal wilde verhalen de ronde gaan doen, uiteindelijk moeten mensen ook gewoon werken, paardrijden, een gezin onderhouden.......

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:58

Zouden ze eens bij een willekeurig ander geloof moeten proberen, overheidsbemoeienis... Al moet er wel ingegrepen worden als iets te ver gaat natuurlijk.

En wat Avalanche81 zegt dat de organisatie hun leden actief aanmoedigde om mee te werken met dit onderzoek, dat laat toch goede wil zien.

Al schrik ik wel van het aantal gevallen van seksueel misbruik. Al word dit deels ontkracht door de jevoha organisatie in het artikel.

BigOne
Berichten: 38686
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:02

Elke religie/kerk/geloofsgemeenschap die door angst geregeerd word is het woord gemeenschap niet waardig en zou verboden moeten worden.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:14

bigone schreef:
Elke religie/kerk/geloofsgemeenschap die door angst geregeerd word is het woord gemeenschap niet waardig en zou verboden moeten worden.


Ik ben het hiermee eens denk ik.
Maar er komt meteen een vraag in mij op als ik deze stelling lees; als de beginselen van een religie gebasseerd zijn op angst, is het dan wel mogelijk om zo'n religie angstloos regeren?
(Of zeg ik nu iets raars? )

BigOne
Berichten: 38686
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:24

Geen idee maar overal waar God
‘S toorn word gebruikt om mensen maar te laten luisteren is gewoon foute boel , net als tirannen zoals bvb noord Korea . Ik ken een jehova gezin waarvan een dochter na jaren mishandeling gescheiden is. Haar moeder is haar bij blijven staan met als gevolg dat ook zij is gescheiden door druk van de kerk op haar ex man, hoe gestoord ben je dan .

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:30

bigone schreef:
Elke religie/kerk/geloofsgemeenschap die door angst geregeerd word is het woord gemeenschap niet waardig en zou verboden moeten worden.

Dat gaat in tegen het recht op vrijheid van godsdienst, wat ook de reden is dat dit pad bewandeld is.

Vrijheid van godsdienst is een groot goed, maar een religie geeft je nog geen vrijbrief om dingen te doen (zoals het niet rapporteren van seksueel misbruik, wat voor instanties wel verplicht is) die tegen de wet zijn.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:34

Verbieden is inderdaad een groot woord maar ik snap de intentie wel, zo zie ik een geloof ook liever en zo zie ik het gelukkig meestal in mijn directe omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:36

Vond het schokkend om te zien hoe de slachtoffers hun verhaal moesten doen bij een soort van 'eigen rechtbank' en er geen aangifte gedaan mocht worden bij de politie... Slachtoffers werden uit de gemeenschap geknikkerd en de daders kwamen er genadiger af. Zo ziek!!! Er deden twee vrouwen hun verhaal bij Jinek gisteravond... echt vreselijk wat een gemeenschap zeg... En ze vertelden dat het in andere landen exact zo ging. Wie wil daar nou deel van uitmaken????

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 17:39

Wat ik interessant in het rapport vind is dat kinderen jonger dan 11 jaar vaak nog niet er over zullen praten. Als er dan een vermoeden bestaat dat er sprake is van misbruik (en dan gaat het nog niet eens over seksueel misbruik, geestelijk misbruik kan natuurlijk ook), dan zullen die kinderen dus niets zeggen. Die komen dus ook niet voor in het rapport.

Ik denk dat het slechts een topje van de ijsberg is en dat misbruik binnen de Jehova's, maar mogelijk ook binnen andere geloven of gemeenschappen echt wel vaker voor komt. Ik weet ook dat Jehova's geleerd wordt dat als de wet in het land waarin je woont tegen de wet van Jehova is dat je dan de wet van Jehova mag laten gelden. Oftewel, je mag dan volgens Jehova de wet overtreden.
Verder gedragen sommige mannen binnen de Jehova zich als 'de man is het hoofd van het gezin', dus de rest moet maar luisteren. Geen leugen, zelf gezien. En als je dat doortrekt kom je dus terecht bij die 'eigen rechtbank'.

Het gaat volgens mij al mis als je gelooft dat je niet mag scheiden van je kerk of geloof. Je mag altijd bij iemand weggaan, ook al staat dat misschien niet zo in de bijbel. En omdat je niet mag scheiden, en er soms wat ouderwetse opvattingen in de bijbel staan die helemaal niet zo bedoelt zijn krijg je dat sommige mannen zich superieur voelen. Ja, want het is in deze eigenlijk wel altijd de man he die het doet.

Van mij mogen sektes verboden worden en Jehova valt daar ook onder.

BigOne
Berichten: 38686
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:06

Je mag wel scheiden maar dan ben je als vrouw/man meteen je hele sociale netwerk kwijt, meestal wanneer de gehele familie jehova is dus ook je familie, dan word je nog minder dan een paria behandeld.

BigOne
Berichten: 38686
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:11

Avalanche81 schreef:
bigone schreef:
Elke religie/kerk/geloofsgemeenschap die door angst geregeerd word is het woord gemeenschap niet waardig en zou verboden moeten worden.

Dat gaat in tegen het recht op vrijheid van godsdienst, wat ook de reden is dat dit pad bewandeld is.

Vrijheid van godsdienst is een groot goed, maar een religie geeft je nog geen vrijbrief om dingen te doen (zoals het niet rapporteren van seksueel misbruik, wat voor instanties wel verplicht is) die tegen de wet zijn.

Klopt , vrijheid is een heel groot goed maar wanneer vrijheid er binnen de groep waarin je je bevind niet aanwezig is of waarbij je je vrijheid alleen kunt krijgen door echt alles achter je te laten omdat je verstoten word dan is dat geen geloofsgemeenschap maar een sektarische, mijn opvatting hoor . Ben misschien nogal fel door een aantal dingen die ik gezien en meegemaakt heb en ik wil zeker niet de mensen die tot volle tevredenheid deel uitmaken van een bepaalde groep voor het hoofd stoten maar voor mij zijn het verkeerde instanties die zulke regels hanteren.

Loretta
Berichten: 8902
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:13

bigone schreef:
Je mag wel scheiden maar dan ben je als vrouw/man meteen je hele sociale netwerk kwijt, meestal wanneer de gehele familie jehova is dus ook je familie, dan word je nog minder dan een paria behandeld.


Bij jehovah's getuigen bestaat er zelfs de uitsluitingsregel daarbij wordt er met 1 zinnetje uitgesproken door een zogenaamde ouderling tijdens de dienst een persoon uit de gemeente verstoten.

Dit betekend dat zelfs familieleden geen omgang meer met deze persoon mogen hebben. Wanneer je dus in een gesloten gemeenschap op groeit kan dit betekenen dat je je hele sociale kring in 1 keer verkiest. Achter de Jehovah's getuigen gaat een bizar wereldje schuil.

VillaNeusjes

Berichten: 6103
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:13

Tsja. Iedereen mag geloven wat ze willen. Maar tegelijkertijd mag dat op geen enkele wijze schade aanrichten aan een ander. Dat er misbruik is, is op zichzelf niet schokkend, want dat gebeurt ook buiten de Jehova's. Wat echter wel schadelijk is, is hoe daar mee om gegaan wordt, en vervolgens dus dik schadelijk is. Ook het shunnen van mensen die buiten het geloof 'vallen' vind ik bijzonder. In mijn hoofd, als God echt bestond en er een religie op na hiel dan mag dat nooit ten nadele of ten koste gaan van een ander die niet of op andere wijze geloofd.

Ik hoop dat er verplichte melding komt voor elke geloofwat dat bereft. En geen doofpot perikelen binnen een geloofsgemeenschap.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 18:14

bigone schreef:
Je mag wel scheiden maar dan ben je als vrouw/man meteen je hele sociale netwerk kwijt, meestal wanneer de gehele familie jehova is dus ook je familie, dan word je nog minder dan een paria behandeld.

Klopt, iemand binnen mijn familie is gescheiden en wordt best wel genegeerd binnen de sekte, maar geen enkele familie zit verder bij de sekte, dus ik zou als ik haar was er gewoon uitstappen, je verliest niemand, en als ze je laten vallen om een scheiding, dan zijn die anderen het niet waard om 'vriend' te heten. Maar dat wil ze niet. Ik zet geen voet binnen in zo'n 'zaal'. Ook bij het leuren langs de deuren komen ze niet verder dan een dichte deur.

BigOne
Berichten: 38686
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:20

Wanneer de angst zo regeert binnen een gemeenschap heeft verplicht melden geen enkele zin.


Langs de deuren gaan, ik deed altijd open en stond de mensen uit respect vriendelijk te woord. Maar na een keer een opmerking dat ik niet verdrietig mocht zijn om het verlies van een jonge vent die bij mijn zoon op sport zat want dan moet je juist juichen en nadat er een dame in één keer onuitgenodigd voor mijn neus stond op ons afgesloten erf, toen heb ik duidelijk gemaakt dat de volgende keer de mestvork en de politie klaarstond . Ze zijn nooit weer aan de deur geweest. Al 20 jaar niet. Dus dat geven ze wel door.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 18:23

Ik snap niet dat je zo gebrainwashed kunt zijn en nog erger: dat je bij zo'n sekte wilt horen als je een normale opvoeding gehad hebt en dus niet via familie automatisch jehovasektelid bent. Gelukkig behoor ik tot de 144.000 goede uitverkorenen zeg ik altijd, ik blijf ver weg van sektes. Indoctrinatie.
Maar het verbaast me dat het nog een groep is van bijna 30.000 mensen in Nederland die zich kennelijk geroepen voelt om niets te zeggen en misbruik toe te staan. (want ze ziet het misschien wel niet als misbruik, maar als hun eigen manier van omgaan met, de wet van jehova (vooral niet met een hoofdletter)).
Laatst bijgewerkt door germie op 24-01-20 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38686
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Jehova's onder verscherpt toezicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:24

Germie , waarom geloofd de één in God en de ander in Allah en de derde niets, het is 90% de omgeving waar je in bent grootgebracht .

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-20 18:29

Ik ben christelijk opgevoed. Ik accepteer het dat mijn ouders naar de kerk gaan, maar ik ga niet. Ik ben er gewoon uitgestapt. Dus het is niet dat de omgeving waarin je grootgebracht wordt nu alles zegt. Waarom is dat familielid overgestapt naar de 'dark side van jehova'? Dat komt echt niet door onze opvoeding hoor.

Misbruik, iets waarvan echt iedereen wel weet dat het niet hoort en niet mag. Hoe kun je dan denken dat het wel kan? Want daar gaat het om he. Ik snap niet dat groepsdruk je zo ver laat komen dat je 'je eigen wetten' en 'rechtbank' gaat geloven.
Laatst bijgewerkt door germie op 24-01-20 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt