Al enige tijd neem ik als ik afval onder water tegenkom dit mee naar huis om het daar weg te gooien.
Een kleine moeite, en hoewel het eigenlijk niet in het water zou moeten komen, het ruimt zo wel degelijk op. Gelukkig hebben wij hier nog geen plasticsoep zoals in Azie, maar er ligt toch behoorlijk wat rommel.
Met deze foto is het bij toeval begonnen. Mijn buddy had een blikje in de handen. Fototechnisch aboluut niet de beste foto, maar ergens sprak deze foto toch een boodschap uit waardoor ik hem niet direct verwijderd heb:

Een week later doken we bij Schloss Dankern. Deze plas is wegens de zuurgraad visloos, maar dat betekent niet dat er dus maar rommel in gegooid mag worden. En zo werd de volgende foto gemaakt.
Buddy ziet een plastic fles liggen in het water in Dankern, net over de grens in Duitsland:

Deze wordt natuurlijk meegenomen:

Vandaag besloten we in het Veenmeer een iets ander rondje te zwemmen dan normaal en dit leverde echt enorm veel afval op. Maar nu is de fotoserie echt geboren.

En hier alles wat vandaag door 2 duikers uit het water gevist is:

Wat wil ik met deze fotoserie? Voor de mensen die niet duiken is de boodschap: Gooi je rommel alsjeblieft niet klakkeloos op straat of in het water. Het is een kleine moeite om het mee te nemen naar huis of in een prullenbak te gooien.
Voor de duikers: Als je afval tegenkomt, neem het mee. Een plastic zakje past altijd in een zak van een trimvest of een droogpakpocket. Je hoeft echt je duikplan niet om te gooien, maar iets oprapen is een kleine moeite. Als elke duiker 1 zakje meeneemt per duik, dan hebben 10 duikers al weer 10 zakjes opgeruimd. Zo moet je het zien.
En zo hoop ik dat de fotoserie uiteindelijk niet meer aangevuld wordt met nieuwe foto's.