Magrathea schreef:Ik zeg ook zeker niet dat iedereen maar commentaar mag leveren op dikke mensen! Integendeel. Maar er is nogal een verschil tussen "leven en laten leven" en een duidelijk statement maken door een obese model op de Cosmopolitan te plaatsen.
Om het met jouw metafoor gelijk te trekken: je hoeft inderdaad geen commentaar te gaan leveren op het strand op iedereen die zich niet insmeert, maar om nou groots in de media uit te meten dat mensen die zich niet insmeren er óók mogen zijn, dat ze niet raar of gek zijn maar een van de vele soorten en maten mensen. Gek toch?
Deze discussie lijkt trouwens een beetje op die over roken een tijdje terug. Inmiddels is iedereen er wel over uit dat roken ongezond is en het lijkt erop dat rokers een uitstervend ras is. Wellicht dat dat ook zo gaat met een actief ongezonde levensstijl. (Nu valt dat hier nog wel mee, maar denk bijv aan de USA waar bij Wallmart een soort scootmobieltjes bij de ingang staan zodat je niet hoeft te lopen)
Ah zo. Ik vind 'fat pride' een hele akelige term, vooral omdat ik het associeer met hoe mensen kijken naar de body positive beweging en die proberen weg te wissen. Ik denk dat iemand als Tess Holiday op de cover van een tijdschrift niet per se het promoten van een ongezonde levensstijl is, maar het representeren van verschillende soorten lichamen in de media. Tess Holiday heet zeker niet de doorsnee levensstijl die mensen associeren met obesitas (het beeld dat jij schetst van scootmobils voor Wallmart en alleen maar fastfood is op haar niet van toepassing).