Internetwinkelen vs echte winkel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Internetwinkelen vs echte winkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 17:26

Moeten we blijven kopen bij echte winkels of is kopen op internet het beste voor de middenstand? Ik koop best vaak online, maar heb mijn fiets gewoon bij de plaatselijke fietsenboer gekocht.

Maar nu is mij vandaag dit overkomen. Hierdoor snap ik dat mensen liever online kopen:
Ik had online iets gezien bij een winkel. Een kennis van mij was daar vandaag toevallig en zei ik neem het wel mee. Op de website stond 37,50, in de winkel: 48.40 Dus meer dan 25% duurder. Ik zo dan hoef ik het niet. Nadat die kennis van mij er wat van gezegd had was het verhaal: ja, ik heb internetprijzen en winkelprijzen. Alleen als iemand er wat van zegt krijgt ie het bij afhalen voor de internetprijs. Niet netjes in mijn ogen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:28

Voor de middenstand is het het beste om gewoon in de winkel te kopen. Vooral de kleinere bedrijven kunnen niet op tegen de grote webshops. Webshop kan het vaak ook goedkoper aanbieden omdat ze met minder kosten zitten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:29

Ik snap best dat de prijzen in een winkel hoger liggen. Je pand moet in het zicht liggen (en is dus duurder dan een pakhuisje op een industrieterrein), je hebt veel meer kosten aan inrichting, personeel, verwarming, verlichting, je moet er verplicht op bepaalde tijden zijn etc. Dus ja, ik vind dat wel logisch.

Tegelijkertijd koop ik graag in fysieke winkels. Ik vind t prettig om een product vast te houden voordat ik het koop.

Anoniem

Re: Internetwinkelen vs echte winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:34

Ik doe beiden. Ik werk bij een grote webwinkel en daar koop ik regelmatig. Maar ik ga net zo lief naar de lokale boekhandel en haal daar mn spullen. Kleding ook zowel online als offline. Ben niet zo moeilijk.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:52

Ik koop alleen iets in een fysieke winkel als dat voor mij meerwaarde heeft. Dus omdat ik er goed advies krijg, of als ik iets eerst wil zien voordat ik het koop. Maar vaak zijn winkels tijdrovender en duurder dan online bestellen en heb je ook nog een kleiner assortiment, minder retourmogelijkheden en meer gedoe. En laatst liep ik toevallig eens binnen bij zo'n klein speciaalzaakje, waar je verwacht dat je goed advies krijgt, en ik werd straal genegeerd terwijl de verkoopster gezellig met een leverancier stond te kletsen. := Ja doei, dan ga ik inderdaad liever online shoppen.

Maar hier in de stad zit bijvoorbeeld een winkel met bordspellen. Ze hebben er allerlei bijzondere spelletjes, je mag ze uitgebreid bekijken en zelfs uitproberen als je zou willen. En de eigenaar kent ál die spellen, kan precies vertellen hoe ze werken en of het iets voor jou is. Dan betaal ik met liefde wat meer. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 06:42

Dani schreef:
Ik koop alleen iets in een fysieke winkel als dat voor mij meerwaarde heeft. Dus omdat ik er goed advies krijg, of als ik iets eerst wil zien voordat ik het koop. Maar vaak zijn winkels tijdrovender en duurder dan online bestellen en heb je ook nog een kleiner assortiment, minder retourmogelijkheden en meer gedoe.

Helemaal mee eens.

In het verleden ging mijn voorkeur uit naar fysieke winkels, vooral voor producten waar ik het eerst moest passen of even in het echt wil zien, maar tegenwoordig kan je gemakkelijk (en vaak zelfs helemaal gratis) dingen toch weer terugzenden. Ben je op zoek naar schoenen en weet je niet welke maat je moet hebben? Dan koop je gewoon 3 paar, past ze thuis, en stuur je 2 paar weer terug.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 06:48

Koop graag in winkels als het wat toevoegt, bv advies.
Maar laatst een fietsstoeltje voor de kleine, in de winkel €140, online €75 dat is toch wel een te groot verschil hoor!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:11

Ik koop het liefst in de winkel, want als ik het gekocht heb wil ik het NU hebben :+

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:28

Ligt aan het product. Kledin vind ik toch lastig, het lijkt zo leuk tot je het zelf aantrekt of andersom en gedoe met passen. Andere dingen zie ik vaak ergens en dan later bestel ik het ergens goedkoper op internet, zoals bijv paardenspullen

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:02

Thank God voor webwinkels.
Lekker thuis passen ipv die vieze stoffige paskamers waar je voor in de rij moet staan.
Verder vind ik winkelpersoneel maar zelden van toegevoegde waarde (bij kleding iig) en krijg ik jeuk van arrogant gedrag :Y) ik bestel 70% van mijn aankopen online.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:14

Kleding koop ik juist het liefst in een fysieke winkel. Terugsturen vind ik altijd weer zo een rompslomp..
Kattenvoer en dingen waarvan ik zeker weet dat de maat goed is bestel ik dan weer online.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:16

Ik koop bijna alles online. Als ik al eens voor iets naar de winkel ga hebben ze het dikwijls niet op voorraad. Het heeft voor mij geen meerwaarde meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 14:33

Ik ben groot voorstander van online en koop eigenlijk echt alleen in de winkel als het echt niet anders kan. Ook dingen als gadgets etc bestel ik online. Qua kleding ga ik nooit echt shoppen, ik draag een maat die vaak in de reguliere 'hippe' winkels niet beschikbaar is (of weggemoffeld in een hoekje als 'plus size collectie' die vaak niet meer is dan een tuniek en een grote spijkerbroek) terwijl ik online bij de winkels die ik fijn vind gewoon de reguliere collectie kan shoppen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:54

Wat ik jammer vind is dat er door het online winkelen steeds meer leegstand komt in de steden.
Ik koop bewust bij de plaatselijke middenstand, die hebben het al moeilijk genoeg.
Ben ook benieuwd hoe het gaat gaan als iedereen online gaat kopen, volgens mij kun je dan helemaal niet meer de weg op met al die vrachtwagens die moeten bezorgen, of misschien in de toekomst met drones?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 16:55

Ik bestel eigenlijk nooit. Alleen als ik zeker weet dat ik het wil hebben en het niet per se in hadden gehad hoef te hebben. Ik loop gerust de hele stad door op zoek naar een winkel waar ze hebben wat ik wil :Y)

Vind het wel altijd leuk dat als mn pakketje komt (vaak met dingetjes voor de honden) dat het dan een cadeautje aan mezelf is en ik het mag uitpakken _O-

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:03

Ik doe een beetje van beide, online vind ik sneller wat ik zoek uiteraard. Ook nog nooit iets moeten terugsturen omdat het niet paste. In een outlet ga ik overigens wel graag shoppen, alles is lekker dicht bij elkaar en het is waar ik woon in de vs nog eens dichtbij ook :Y) hier in BE moet ik al meteen naar antwerpen met de trein en ben je een hele dag kwijt :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:03

Sinds de V&D, FreeRecordShop en nog een paar weg zijn, bestelde ik erg veel online. Maar de laatste tijd vind ik fysiek winkelen toch wel weer beter. Met name omdat ik online een paar miskopen had, wat je dan weer terug moet sturen ed. Liever dan uitgebreid in een winkel beoordelen en er echt tevreden mee zijn.

Zo ben ik ook weer wat bewuster geworden of ik het wel daadwerkelijk nodig heb. Daarbij is het gewoon gezellig om te shoppen. :)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:00

Ik bestel ook heel veel online. We wonen in een klein dorpje zonder voorzieningen en in de omliggende dorpen zit wel wat, maar vaak allemaal te ver uit elkaar om echt wat dingen bij elkaar te sprokkelen. Het ene dorp heeft een drogist, het dorp 10 min. verderop heeft een slijterij en weer 10 min. verder zit een dierenzaakje, en zo ben je een halve dag onderweg voordat je alles bij elkaar geraapt hebt.

Soms neem ik me voor om niks meer online te bestellen, bijv. zoals vandaag als ik weer eens 'genept' ben. Iets besteld wat voorradig zou zijn, betaling gedaan via Ideal, vervolgens een orderbevestiging ontvangen waarop een levertijd van 10 dagen staat en daarna nog een mailtje dat het 8 weken gaat worden. Net nog even gecheckt en nu staat het op 10 weken levertijd. Vervolgens kun je er dan weer achteraan en moet je maar weer zien dat je je product of je geld krijgt. Maar ja, volgende week trap ik er vast gewoon weer in :))

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:05

Een "echte" winkel vindt ik in veel gevallen toch finer. KLeding kun je meteen passen, en in de mediamarkt kan ik de twee modellen iPad goed uitproberen, wat beter helpt bij mn koopkeuze. Ook is de hulp in een "echte" winkel veel prettiger, je hebt tegenwoordig wel van die chatbots als klantenservice, maar die werken vaak ook niet optimaal (en iedereen loopt te geilen op kunstmatige intelegentie :') "come on, make my day"). Maar online bestellen heeft weer als voordeel dat je op het web makkelijker concurenten kunt vinden met een lagere prijs.
Beiden dus voor en nadelen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:11

Ik ga eigenlijk alleen bewust naar de winkel voor dingen die ik eerst wil zien voor aankoop, dus grote, dure dingen, stoffen die ik wil voelen en dingen waarvan ik de dimensies in het echt moet zien.
Verder doe ik echt alles online. Ik kan niet winkelen. Struinen zit absoluut niet in mij en ik winkel alleen als ik iets specifieks nodig heb. Dan erger ik me eraan als ik x aantal winkels in moet en dan nog niet vind wat ik zoek. Dan is online sneller en effectiever.
Ik doe wel mijn best om grote webshops te vermijden. Ik wil best een paar euro meer betalen als ik daar de grote Amazon molen niet sponsor, maar het online winkelen laat ik om de middenstand te sponsoren niet.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:16

Kledij koop ik in de outlet in Roermond of als ik in de VS ben. Huishoudartikelen en drogisterij in de action en dan stopt het zowat.

Ik heb er een hekel aan gekregen om uren in een stad rond te zwerven om te shoppen en inderdaad, online is het meeste beschikbaar. Als ik een elektrozaak wil bezoeken moet ik ofwel hier in het dorp de hoofdprijs betalen ofwel 45min rijden. Dierenspul even goed en dan kan ik nog zelf sjouwen. Nu wordt voer aan de deur geleverd en hoef ik het alleen maar de garage in te tillen.

Af en toe doe ik mijn best om de lokale middenstand te steunen maar als dan weer genegeerd wordt pf alles teveel is voor het personeel dan denk ik al snel laat maar. Wat mij stoort is dat ze steen en been klagen maar wel gerust elke middag uitgebreid de winkel dicht doen om te terrassen, elke 2 maanden een week sluiten voor vakantie, openingsuren continu wijzigen en bv op zaterdagmiddag dicht doen ‘omdat ze ook weekend willen’. Ik ben kind van ondernemers en werk zelf in een internationale job waarin ik op de meest gekke tijden onverwacht aan en slag moet.

Er is 1 winkel, een fietsenwinkel, waar ik wel dingen koop die ik net zo makkelijk online kan bestellen maar dat zijn superaardige mensen die keihard werken. Dan betaal ik wel wat euro’s meer maar als er iets is weet ik dat ze me oprecht willen helpen. Oh en er is ook 1 boetiek waar ik naartoe ga voor iets speciaals. Ook omdat ze altijd zo aardig en blij is en effectief leuke dingen uit de rek pakt zonder blind het duurste aan te smeren

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:26

Ik wil wel in de winkel kijken, maar er is vaak zo weinig assortiment. Met regelmaat dat ik eerst een paar keer naar winkels ga en niets kan vinden en dan alsnog online uitkom. (En nog wat obscure dingen die niet alleen online maar ook alleen maar in het buitenland besteld kunnen worden.)

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 19:40

Ik koop kleding eigenlijk altijd online. Ik woon in een stad met een gigantisch winkelaanbod maar tegelijkertijd is het mij veel te druk en te chaotisch waardoor ik niet echt profijt heb van alle opties die hier zijn.

Online kan ik gewoon rustig kiezen, bij twijfel meerdere maten bestellen en thuis bij daglicht passen en kijken hoe het staat bij mijn andere kleding.

Andere producten koop ik vaak nog wel in de winkel. Zelf werkte ik 2 jaar in een fotowinkel en winkels als de mediamarkt maar ook webwinkels hebben ons toen de kop gekost. Eeuwig zonde want ik weet uit eigen ervaring dat er veel mensen bij o.a. de mediamarkt werken die niets van desbetreffende producten af weten en er zelfs fouten worden gemaakt bij het inpakken van producten. Speciaalzaken zijn imo het beste om bepaalde producten aan te schaffen..

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 16:52

Mijn moeder is ook altijd voorstander van 'eigen ondernemers eerst'. Dus die koopt liever iets bij de plaatselijke winkel. Nu wilde ze vorige week een iPad en ging ze dus de winkel in met de mededeling dat ze er een wilde. Hij vertelde dat het een model uit 2017 was, hij wifi had. Voor 360 euro, inclusief hoesje.

Komt ze thuis, ik keek ernaar: bleek het een model uit 2013 :+ "Ja ik kreeg er ook al geen doos bij", zei ze. "Ik vond het al zo raar." Was het ook nog een cellular-model, dat ze niet nodig heeft. Dus wij bij Coolblue gekeken en nu heeft ze er dus wel een uit 2017, voor minder geld. Winkelmeneertje profiteerde gewoon van haar gebrek aan kennis. :Y) Verkocht haar gewoon een tweedehandsje dat hij nog ergens had liggen.

Ik koop bijna alles online. Vooral kleding vind ik fijn, want dan is het gewoon echt nieuw en niet al 100 keer gepast. En je kunt alles op je gemak vergelijken. Natuurlijk ga ik weleens het dorp in, maar ook voor de plaatselijke kledingwinkels vind ik een webshop echt een must. Kan ik van te voren kijken of het de moeite waard is om te gaan.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 17:20

Renee dat is wel heel erg.
Kreeg je moeder haar geld makkelijk terug?

Ik koop zowel online als in fysieke winkels.
Boeken koop ik online omdat ik ebooks lees.

Kleding zowel online als in een fysieke winkel.
Saxofoonspullen koop ik in Muiderberg zowel in de winkel als online bij hun.

Grote zakken hondenvoer bestel ik online. Scheelt mij sjouwen.