'Free Bleeding' Wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Free Bleeding' Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 14:22

Ik keek laatst EditieNL en zag toen dit voorbij komen.
In eerste instantie dacht ik dat het een verlate 1 aprilgrap was, maar ze is blijkbaar bloedserieus! (no pun intended :') ).
Free Bleeding is een organisatie waarbij mensen hun menstruatie gewoon laten lopen ipv deze op te vangen met maandverband of tampons.
De persoon in dit interview (en filmpje) gebruikt het zelfs om haar planten te bemesten :wow:

Wat vinden jullie hiervan? En zou je dit zelf overwegen?

Citaat:
Ik giet het bloed ook bij de planten

Geen maandverband of tampon tijdens de menstruatie, maar er bewust voor kiezen om het bloed gewoon te laten lopen. 'Free bleeding' is een nieuwe beweging waar ook Nederlandse vrouwen aan meedoen. Iris Verstappen is één van de mensen die er voor kiezen om 'natuurlijk te menstrueren.'
Waarschuwing: onderstaand artikel kan mogelijk als schokkend worden ervaren

​Free bleeding is een feministische beweging waarbij vrouwen hun bloed niet opvangen als ze ongesteld zijn. Soms willen ze hiermee het taboe rondom ongesteldheid doorbreken, maar volgens Paula Kragten van Period Magazine, zijn er verschillende redenen om aan free bleeding te doen. "Sommige vrouwen willen een statement maken als kunstenaar, anderen proberen door het bloed in contact komen met hun oervrouw", zegt ze tegen Editie NL.

Toch denkt Kragten niet dat de beweging groot zal worden in Nederland: "De eerste reactie die we hier hebben is dat het vies is. We zijn bang voor menstruatiebloed, omdat eeuwen geleden is bedacht dat vrouwen onrein zijn als ze ongesteld zijn. Dat idee zit nog steeds in onze cultuur."

Onvergetelijke ervaring
Iemand die in ons land aan free bleeding doet is Iris Verstappen. Het is haar missie om zichtbaarheid te creëren rondom menstruatie. "Ik zie te veel jonge vrouwen die zich verloren voelen in hun lichaam. Terwijl het juist een natuurlijk fenomeen is, menstrueren", zegt ze tegen Editie NL. ​

Door het natuurlijk menstrueren is Iris dichter bij zichzelf komen te staan. "Ik ervaar hoe mijn lijf op haar natuurlijke beloop gaat." Tijdens het free bleeden heeft ze dan ook onvergetelijke ervaringen meegemaakt: "Ik was op Menorca en zat gehurkt op de grond, ongesteld te zijn recht boven de aarde. Dat was een prachtig moment."

Iris vindt dan ook dat de menstruatie iets is waar je de tijd voor moet nemen, daarom werkt ze de eerste twee dagen van de menstruatie niet. "Het is een teken van je lichaam dat je rustiger aan moet doen en daar luister ik naar. Ik bloed die eerste twee dagen vrij."

Menstruatiebloed op het gezicht
En daar blijft het niet bij voor Iris. Ze gebruikt haar menstruatiebloed ook als kunstmest. "Thuis giet ik het bij de planten. Ik heb gemerkt dat ze planten daardoor veel beter, sneller en gezonder groeien." Ondanks dat ze zich geen activiste noemt, liet Iris ook foto's maken waarop ze poseert met menstruatiebloed op haar gezicht en lichaam. "Daarop kreeg ik heel veel reacties. De één prees me de hemel in, de ander vond het verschrikkelijk vies. Ik wil niet provoceren, maar mensen bewust maken."

Schimmelinfectie
​Huisarts Job Nievaart vindt het free bleeden een absurde trend en waarschuwt voor de risico's: "Je kunt schimmelinfecties oplopen, omdat het bloed gewoon langs je benen loopt", zegt hij tegen Editie NL. Ook kunnen vrouwen die aan free bleeding doen gemakkelijk ziektes overdragen. "Als je ziek bent en jouw bloed in contact komt met een wondje van een ander, kun je de ziekte snel verspreiden."

Daarnaast is het free bleeden volgens de arts ook niet wenselijk voor de omgeving. "Braken doe je ook niet in het openbaar. Je hoeft niet te pronken met je ongesteldheid." De arts raadt iedereen aan die dat wel wil doen, om regelmatig een nieuwe onderbroek aan te trekken.

Chemicaliën
Toch is Iris niet van plan om ooit nog een tampon of maandverband te dragen: "Er zitten allerlei vervuilende chemicaliën in. Ik gebruik liever een menstruatie cup of wasbaar maandverband."

Hier staat ook het filmpje https://www.rtlnieuws.nl/editienl/iris- ... de-planten
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-05-18 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Re: 'Free Bleeding' Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:24

Buiten dat ik het niet zo hygiënisch vind; lijkt het me ook vooral heel ongemakkelijk. Moet je dan op je werk doorlekken?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:24

Gatverdamme. Eigenlijk alles wat ik erover wil zeggen

Dat terzijde, je kleren komen vol met bloed te zitten wat daarnaast nog gaan ruiken. Als je flink bloed smeer je alles waar je op gaat zitten vol met jou bloed. Lekker hygienisch voor andere mensen ook.

En waarom? Ik snap de reden eigenlijk niet. En ja bloedmeel is goed voor planten kun je ook gewoon in gedroogde vorm kopen
Laatst bijgewerkt door karuna op 01-05-18 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 14:24

freetorun schreef:
Buiten dat ik het niet zo hygiënisch vind; lijkt het me ook vooral heel ongemakkelijk. Moet je dan op je werk doorlekken?

Ja, dat doen ze dus blijkbaar.
Er was op het filmpje ook iemand te zien die aan het doorlekken was en dat accepteren ze gewoon (de bloeding was ook heel duidelijk in de kleren te zien voor andere mensen).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:26

Ik liep een ruime week zo erg leeg dat ik met dubbele nacht verband ieder uur moest verschonen en dan nog doorlopen. Alles vol met stinkende plakzooi. Natuurlijk of niet het is gewoon niet hygienisch en een besmettingsgevaar voor anderen

Selina

Ok, dit moest ik niet tijdens het eten lezen %)
Lekker dan, dan met je doorgelekte onderbroek op een openbare stoel zitten. Is degene na jou je vast dankbaar voor.

Aranel

Tsja. No offence maar die vrouw zweeft zo'n halve meter boven de aarde met haar zelf geweven juten jurk.

Ik vind het gewoon echt vies en ook nog gevaarlijk voor andere mensen als je je in het openbaar begeeft. Lekker op een bankje zitten met je bloeddoos en dan vervolgens een peuter die daarna met zijn handen door de achtergelaten bloedplek kan gaan?! :r

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:27

Lijkt mij zwaar onpraktisch en onwijs smerig. Als mijn vinger bloed doe ik er ook een verbandje omheen.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:27

Ik vind het te ranzig voor woorden.
Lekker al die bloedvlekken in je kleren of zou ze dan niks aan hebben.
Of zit ze dan de hele dag gehurkt en vormt zich dan een plas onder haar ofzo.
Ik heb de foto's gezien. Nee dank u bahbah.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:29

Ik las het gister ook. Heel erg smerig! Gelukkig de foto's niet geopend (maar heb er helaas wel een beeld bij).

Danielleeee_

Ik vind het goor, echt goor. Je laat toch ook je poep niet lekker lopen?

Menstruatiebloed is afval, net als poep en plas. Ik ben er niet bang voor, maar ik hoef het niet te hergebruiken. Alsjeblieft zeg. Het heeft ook niks met een taboe te maken dat mensen tampons en maandverband gebruiken :?

Ik vind het echt smerig om het gewoon te laten lopen. Net als wat Aranel zegt, lekker ook voor de mensen om je heen.
Laatst bijgewerkt door Danielleeee_ op 01-05-18 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Ik denk dat aan bv een autostoel of fietszadel van jezelf. Alleen dat al is goor. Het idee dat je daar keer op keer op gaat zitten lekken. %)

In ziekenhuizen is alles wat in contact met bloed is gekomen zelfs bio hazard materiaal. -O-

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:30

Gadverdamme. Je moet er toch niet aan denken hoe je collega/kamergenoot op kantoor dan aan het einde van een lange werkdag ruikt? :r

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:32

Lijkt me niet praktisch en ik vind het raar.
Je probeert in het openbaar het toilet niet al teveel te laten ruiken, laat geen harde wind naast een vreemde en je als je moet overgeven doe je dat op de wc of in een prullenbak en ruim je anders op. De kleren die je draagt en je haarstijl pas je zelfs aan aan de rest van de mensen in je omgeving.

Waarom zou je dan wel overal bloedvlekken gaan achterlaten?

Aan de andere kant heb ik ook wel eens dat ik ietsje doorgelekt ben en daar schaam ik me dan niet voor, maar dat is meer van: ik heb mijn best gedaan, geen extra broek bij me> jammer dan.. Ik ga er niet over panikeren en doe wanneer ik thuis ben wel weer wat schoons aan.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:33

Tijd voor een therapeut... :roll:

mylittlejoy

Buiten dat het buitengewoon onhygiënisch en onpraktisch is, lijkt het me toch ook een zeker gezondheidsrisico inhouden voor de omgeving. Als jij wildbloedend en al mensen in aanraking laat komen met jouw bloed kan je zomaar dingen overbrengen.

Ik zou er zelf niet aan moeten denken, gatver. En welk taboe? Ik bespreek gewoon mijn menstruatie met mn vriendinnen hoor, niks taboe aan.

CharmingS

Citaat:
Daarnaast is het free bleeden volgens de arts ook niet wenselijk voor de omgeving. "Braken doe je ook niet in het openbaar. Je hoeft niet te pronken met je ongesteldheid." De arts raadt iedereen aan die dat wel wil doen, om regelmatig een nieuwe onderbroek aan te trekken.

Zal je toch vertellen dat toen ik een buikgriep had, en moest kotsen ik dat toch echt in het openbaar heb gedaan.. Dat is namelijk iets wat je niet kunt onderdrukken.

Als mensen er voor willen kiezen geen maandverband of tampons te willen gebruiken dan heb ik daar respect voor.. Net als mensen die dat wel gebruiken. Ik gebruik katoen uitwasbaar maandverband, aangezien dat beter is voor je lichaam. Ik was dat eerst uit met de hand in een bak die alleen daar voor bedoeld is,en daarna gaat ie gewoon mee de was in..

Zou er niet echt vrolijk van worden om het bloed in mijn planten te gieten, of op mijn gezicht te smeren..

Maar vind die reactie van die arts wel een beetje overdreven.. Het bloed loopt langs je benen? Was ooit plots ongesteld geworden, had het niet in de gaten.. Maar er zat toch niets op mijn benen hoor.

Lijkt me sowieso wel fris om jezelf even te verschonen tussendoor en iedere dag jezelf daar te wassen als je ongesteld bent, dus of je nu maandverband/tampons gebruikt, of je gebruikt niets zal echt geen verschil maken kwa schimmels lijkt mij zo..

Denk ook wel dat het verschilt per persoon, de ene persoon verliest liters bloed en andere bijna niets.. Ik heb een spiraal dus bij mij is het echt heel weinig wat er uit komt gelukkig :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:34

Citaat:
De eerste reactie die we hier hebben is dat het vies is. We zijn bang voor menstruatiebloed, omdat eeuwen geleden is bedacht dat vrouwen onrein zijn als ze ongesteld zijn. Dat idee zit nog steeds in onze cultuur."

Dat hebben we niet zomaar bedacht; het is gewoon ook niet hygiënisch om het bloed overal maar te laten lopen :r.

Bambolina

Nee, sorry...
Er hangt zeker een taboe rond menstrueren en dat mag opengetrokken worden, het is doodnormaal en hoort er gewoon bij. Als je een keertje een beetje doorlekt zou je je ook niet kapot hoeven te schamen.
Maar je laat toch ook je pies niet lopen midden in de supermarkt omdat het niet natuurlijk is om het op te houden tot je een wc hebt gevonden?
Moet er niet aan denken dat ik in de trein een plekje zoek en een stoel tegenkom waar net iemand lekker op heeft zitten free bleeden :r
Laatst bijgewerkt door Bambolina op 01-05-18 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Bah. %)
Ik vind menstruatie geen taboe maar het hoeft niet zichtbaar hoor. :n Poepen is ook natuurlijk, dat doe je toch ook niet in je broek? Prima dat zij zo wil leven, moet ze vooral zelf weten. Maar dat zweverige gedoe er meteen bij met 'onvergetelijke ervaringen' omdat je bloedend op de grond zit en die fotoshoot die ze gedaan heeft. Hou op joh. :') Ik ben blij dat mijn onvergetelijke ervaringen toch anders waren. :D

Er staat trouwens wel dat ze ook menstruatiecups en wasbaar maandverband gebruikt. Dus blijkbaar bewaart ze dit als hobby voor in d'r vrije tijd.

Ik vind het vooral suf dat hier een artikel over gemaakt wordt, er zijn wel meer mensen die er vreemde gewoontes op nahouden.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:35

Cayenne schreef:
freetorun schreef:

Ja, dat doen ze dus blijkbaar.
Er was op het filmpje ook iemand te zien die aan het doorlekken was en dat accepteren ze gewoon (de bloeding was ook heel duidelijk in de kleren te zien voor andere mensen).

Nee, ze gaat gewoon niet werken. De eerste twee dagen blijft ze zoveel mogelijk binnenshuis. Maar dan nog... ik had het ook gelezen en gezien op tv. Ik vraag mij echt af hoe ze dat doet. Praktisch gezien. Legt ze overal handdoeken op? En haar kleren? Dat wordt toch één grote stinkbende?

Aan de ene kant doet ze het omdat ze iets heeft tegen de chemicaliën in tampons en maandverband. Kan ik mij nog iets bij indenken. Ikzelf gebruik dat ook nauwelijks, ik heb wasbaar maandverband. En eerlijk gezegd snap ik niet dat zij dat ook niet gebruikt. Of je nu alleen een onderbroek aan hebt, of daar ook een katoenen, wasbare maandverbandje in doet.

Edit: wat Dani schrijft had ik ook gelezen. Ze gebruikt volgens mij ook wel cups en wasbaar maandverband.

Aan de andere kant is het iets om de taboe te doorbreken. Maar welke taboe? Wat is het volgende? Open en bloot seksen op straat om die taboe te doorbreken? Ik vind menstruatie helemaal geen taboeonderwerp. Ik loop er niet mee te koop, maar ik vind het niet iets waar ik mij voor schaam of moeilijk over doe. Maar kom op... houd het wel hygiënisch.
Laatst bijgewerkt door Duke op 01-05-18 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

SavannahNx

Ik ben even in shock.

Zuchini

Ik zag op Facebook iets van een blog voorbij komen. Maar zij gaf wel aan menstruatie cup of herbruikbaar maandverband te gebruiken, dat is dan toch gewoon prima?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:36

Gatver....

Misschien dan ook maar gelijk je urine laten lopen, dat verdunt een beetje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:37

Er staat in de onderste paragraaf toch gewoon dat ze een cup of speciaal ondergoed draagt tijdens haar menstruatie?

Het idee van in contact staan met de aarde heb ik zelf niet zo maar als zij daar blij van wordt moet ze dat vooral lekker doen toch. En wat betreft het 'freebleeden', ik heb ook genoeg dagen waarop mijn flow niet zo zwaar is en dan ga ik echt geen tampon naar binnen douwen als ik de hele dag binnen zit

Ik vind het eerder zorgwekkend dat in dit artikel die belangrijke informatie pas in de allerlaatste alinea gezet wordt en dat de journalist in kwestie haar dusdanig in een frame duwt waarin ze weg wordt gezet als een hippie die lekker met haar bebloede bovenbenen op de witte suede bank van haar buurvrouw gaat zitten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-05-18 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt