Een wereld zonder reclame

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Een wereld zonder reclame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 17:52

Ik reed vanmorgen heel vroeg naar huis na mijn nachtdienst. De snelweg was nagenoeg leeg, en de wereld was rustig en stil. Ik zat na te denken over dat we tegenwoordig zo ontzettend veel prikkels binnen krijgen in de vorm van licht en kleuren en geluid. Ik haalde een druk gestickerd busje in (een stukadoorsbedrijf geloof ik) en toen bedacht ik me dat het best nutteloos is om je busje zo vol te plakken met informatie. We rijdt er nou op de snelweg, ziet een busje van een stukadoor en bedenkt ter plekke dat hij dat bedrijf in gaat huren?

En toen trok ik het door. Naar vrachtwagens vól met informatie. Naar billboards die je afleiden van het autorijden. Naar fel verlichtte tankstations, waar je in het voorbijrijden kunt lezen dat je er voor €0,50 koffie kunt krijgen, of dat ze vers belegde broodjes hebben. En toen ik van de snelweg af draaide ging het door. Posters voor allerhande festivals en feesten, voor de plaatselijke kringloopwinkel. Bordjes die me vertellen dat ik voor advocatenkantoor X de 2de links moet hebben, maar dat ik voor de dichtstbijzijnde Mac rechtdoor moet.

Dus ik bedacht me: hoe zou de wereld eruit zien als je alle reclame in de ban doet? Geen billboards, geen zichtvervuiling meer. Je bedrijfsnaam op je wagen is prima, maar niet meer dan naam & logo in een redelijk formaat. Op je winkelruit je naam met daaronder een mooie etalage, maar geen schreeuwerige aanbiedingen meer. Op de snelweg genieten van de omgeving en de rit ipv van de kruidvat aanbiedingen op de vrachtwagens. Op de radio genieten van muziek ipv van aanbiedingen voor wasmachines, maandverband en vakantiereizen. Geen reclame folders meer in de bus, moet je je eens indenken hoeveel papier dat scheelt op jaarbasis.

En toen trok ik dát weer door: in de supermarkt alleen maar blank glazen verpakkingen met witte of zwarte letters. Merknaam, productnaam, ingrediënten. Kiezen op basis van de inhoud ipv op basis van de verpakking.

Hoe rustig zou de wereld hiervan worden? Het zou best heel veel prikkels schelen, prikkels die we met z'n allen prima kunnen missen.

Ik realiseer me dat het niet haalbaar is, maar ik zit me af te vragen of het niet iets is waarnaar we stapjes zouden moeten/willen zetten.
Hoe denkt bokt hierover?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 17:55

Ik verlang naar zo’n wereld al zo lang als ik leef, en baal dan ook dat ik niet 100 jaar eerder geboren ben :7

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 18:01

Oeh... ik zou dit geweldig vinden ! :j
Doet mij denken aan gewoon terug in de tijd. Back to basics.

Zou heel erg nuttig zijn hier stappen in te zetten om al die overbodige dingen te weren. Alleen draait alles om productie, commercie en geldgewin. En zijn die reclametoestanden dé ideale manier om jouw product in de kijker te zetten.
Ik vrees dat het alleen maar meer die kant opgaat in de toekomst -O-

Ik draag al aan 1 dingetje bij. Geen reclamefolders meer ! En ik kan je zeggen, dit scheelt echt kilo's papier :+

benangelique

Re: Een wereld zonder reclame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:19

Zolang reclame maken effectief is, zal en reclame -vrije wereld en utopie zijn helaas

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:27

Voor mij al reden dat ik een nee/nee sticker op de deur heb. Kijk geen tv meer alleen nog dvd's, heerlijk ZONDER reclame. En veel verpakkingen in de winkel ...... ben er bij veel instaat om het gewoon te laten liggen.
Heb alle reclame stickers van mijn camper gehaald (ze sponsoren mij toch niet, vorige eigenaar wel)
FB heb ik al aangepast en zie daar geen reclame meer.

Al die reclame langs snelwegen mogen ze van mij verbieden. Leid erg af en wat voor een nut heeft het? Net als al die weg versperrende reclame borden die op de stoep geparkeerd worden door winkeliers. Al die schreeuwende neon verlichting de hele acht aan, kan ook anders. Ik ben blij dat ik in een wijk woon waar weinig reclame en licht vervuiling is.
En ja, een wereld zonder reclame graag. Maar helaas is het big business voor bedrijven.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:24

Ohja en om zoveel mogelijk advertenties te blokken adblock (sorry bokt) op telefoon en computer. Scheelt heel veel geschreeuw!

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:35

Ik ben tegen.

Het zou het voor veel startende ondernemers, zoals bijvoorbeeld fotografen hier op bokt, gewoon niet lukken om uberhaupt een bedrijf van de grond te krijgen. Die mogen (volgens jouw standaarden) geen reclame meer maken in onderschriften, boktmarkt, profiel of wat dan ook. Jij mag ook geen reclame maken om je tweedehands zadel te verkopen etc.

Ten tweede vind ik dat het ook vooruitgang tegenhoudt. Groene stroom, energiezuinige lampen/koelkasten, meer vegetarische opties, gezondere alternatieven, anti-rook campagnes, reclames voor sportscholen. ALLES stopt. Hierdoor weten mensen niet dat er alternatieven zijn die beter voor milieu en henzelf zouden KUNNEN zijn.

Ten derde, stoppen we toerisme binnen nederland en het buitenland. Dan kan je denken, mooi, die kleine schattige dorpjes zijn toch altijd zo leuk op vakantie? Ja. Maar hoe moet toerisme welvaart blijven draaien op geen toerisme? Dan doekt op een gegeven moment alles op hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 20:45

Aight schreef:
Ik ben tegen.

Het zou het voor veel startende ondernemers, zoals bijvoorbeeld fotografen hier op bokt, gewoon niet lukken om uberhaupt een bedrijf van de grond te krijgen. Die mogen (volgens jouw standaarden) geen reclame meer maken in onderschriften, boktmarkt, profiel of wat dan ook. Jij mag ook geen reclame maken om je tweedehands zadel te verkopen etc.

Ten tweede vind ik dat het ook vooruitgang tegenhoudt. Groene stroom, energiezuinige lampen/koelkasten, meer vegetarische opties, gezondere alternatieven, anti-rook campagnes, reclames voor sportscholen. ALLES stopt. Hierdoor weten mensen niet dat er alternatieven zijn die beter voor milieu en henzelf zouden KUNNEN zijn.

Ten derde, stoppen we toerisme binnen nederland en het buitenland. Dan kan je denken, mooi, die kleine schattige dorpjes zijn toch altijd zo leuk op vakantie? Ja. Maar hoe moet toerisme welvaart blijven draaien op geen toerisme? Dan doekt op een gegeven moment alles op hoor.

Startende ondernemers zouden bijvoorbeeld wel topics aan kunnen maken waarin ze hun foto's laten zien. Mensen die dan interesse hebben kunnen vanzelf contact opnemen en zo ontstaat het gesprek. Als je iets bied waaraan behoefte is dan komen er vanzelf klanten. Vraag en aanbod :).

De betere opties worden vanzelf onderbouwd door de wetenschap. Je hoeft geen reclame te maken als (bijvoorbeeld) de consumentenbond een onderzoek doet naar de beste wasmachine, of als er een wetenschappelijk stuk wordt gepubliceerd over groene stroom. En het voordeel van geen reclame is dat je dan kunt kiezen op basis van de feiten, ipv op basis van wat de fabrikant wíl dat je geloofd.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:46

Ik zou ook best terug in de tijd willen! Nog voor de auto's. Lijkt mij heerlijk geen volgebouwde steden, geen vervuiling etc. Gewoon puur natuur

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:46

Ik houd ook niet van al die drukke reclame.. Hier ook een adblocker op de computer en een NEE NEE sticker, en ik zap weg bij tv reclame..
Maar als grafisch vormgever en zzp’er weet ik ook dat reclame toch heel belangrijk is voor onze samenleving en vooral ook de vooruitgang van de welvaart. Concurrentie bijvoorbeeld, is erg belangrijk, dit zorgt ervoor dat bedrijven gedreven worden om hoge kwaliteit te produceren tegen betaalbare prijzen, en concurrentie wordt erg lastig zonder reclame.
Komt er een nieuw product op de markt, dat bijvoorbeeld erg goed is voor het milieu, dan zal hier reclame voor moeten worden gemaakt, want als mensen niet weten dat het bestaat dan kopen ze het niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:53

Vjestagirl schreef:
Dus ik bedacht me: hoe zou de wereld eruit zien als je alle reclame in de ban doet? Geen billboards, geen zichtvervuiling meer. Je bedrijfsnaam op je wagen is prima, maar niet meer dan naam & logo in een redelijk formaat. Op je winkelruit je naam met daaronder een mooie etalage, maar geen schreeuwerige aanbiedingen meer. Op de snelweg genieten van de omgeving en de rit ipv van de kruidvat aanbiedingen op de vrachtwagens. Op de radio genieten van muziek ipv van aanbiedingen voor wasmachines, maandverband en vakantiereizen. Geen reclame folders meer in de bus, moet je je eens indenken hoeveel papier dat scheelt op jaarbasis.

En toen trok ik dát weer door: in de supermarkt alleen maar blank glazen verpakkingen met witte of zwarte letters. Merknaam, productnaam, ingrediënten. Kiezen op basis van de inhoud ipv op basis van de verpakking.

Hoe rustig zou de wereld hiervan worden? Het zou best heel veel prikkels schelen, prikkels die we met z'n allen prima kunnen missen.

Ik realiseer me dat het niet haalbaar is, maar ik zit me af te vragen of het niet iets is waarnaar we stapjes zouden moeten/willen zetten.
Hoe denkt bokt hierover?

...oma is in de DDR geweest en heeft dit dus gezien.

Ik vind het heerlijk.
(Oej, dat schijnt niet politiek correct te zijn - het zij maar zo.)

In de supermarkt staat op het pak melk dat het melk is (en een braaf plaatje van een koe en een boer).
(Off topic: en de melk kostte 0, 40 mark - chocoladevla 4 marken.)

Niet hoeven betalen voor al die dure reclame-boyz en niet de bijbehorende schreeuwerigheid - als consument is het heerlijk.
Maar de producten bepalen...

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:12

aikon schreef:

Hoe heb je dit gedaan? Ik heb 2 adblockers, maar ik krijg nog steeds reclames te zien.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:18

Reclames werken onbewust op het menselijk brein. Je denkt dat je het niet hebt gezien, maar toch heb je het ergens opgeslagen. Daarnaast zouden producten en diensten bijna onbetaalbaar worden voor de gebruikers. Denk maar eens aan bijvoorbeeld een krant zonder reclame: de consument zal er het 20-voudige of zelfs meer voor moeten betalen. Evengoed zou ik ook een wereld met minder prikkels willen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:24

Janneke2 schreef:
...oma is in de DDR geweest en heeft dit dus gezien.

Ik vind het heerlijk.
(Oej, dat schijnt niet politiek correct te zijn - het zij maar zo.)

In de supermarkt staat op het pak melk dat het melk is (en een braaf plaatje van een koe en een boer).
(Off topic: en de melk kostte 0, 40 mark - chocoladevla 4 marken.)

Niet hoeven betalen voor al die dure reclame-boyz en niet de bijbehorende schreeuwerigheid - als consument is het heerlijk.
Maar de producten bepalen...

Dan hadden ze toch nog iets goeds gedaan in de DDR. Maar had je daar niet in plaats van reclame overal standbeelden van mensen die vereerd moesten worden.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:27

aikon schreef:

Oh, alleen dat lijkt me al heerlijk. Geen gesponsorde advertenties meer waar ik niet op zit te wachten, alleen maar de foto's van vrienden die ver weg wonen die ik wil zien.
Ga eens zoeken naar die optie.

Idd hier ook adblock, spotify Premium voor muziek zonder advertenties, nee nee sticker komt nog en ik kijk geen normale tv meer.
Eerst ook altijd wifi uit tussen 10 en 8 in de avond en in de zomer al het stroom (koelkast in de schuur nog wel aan) maar sinds ik met vriendlief inwoon is dat niet meer. Die is nerd van beroep en moet zijn servers hebben draaien.

Maar ik merk ook dat ik graag een telefoon uit mijn dagelijks leven zou willen halen. Loop al een tijd met het idee om een nokia bij de super te halen en mijn smartphone alleen nog in de avond te gebruiken. Dat scheelt een heleboel prikkels en stress aan mijn kant gok ik zo.

Shenavallie schreef:
Reclames werken onbewust op het menselijk brein. Je denkt dat je het niet hebt gezien, maar toch heb je het ergens opgeslagen. Daarnaast zouden producten en diensten bijna onbetaalbaar worden voor de gebruikers. Denk maar eens aan bijvoorbeeld een krant zonder reclame: de consument zal er het 20-voudige of zelfs meer voor moeten betalen. Evengoed zou ik ook een wereld met minder prikkels willen.

Ik snap dat het zo werkt maar ik heb enrom het idee dat iedereen dingen onthoudt die totaal niet nuttig zijn en zo 'overlopen' van informatie en daarom veel wél nuttige en mooie dingen missen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:28

Dat ben ik zeker met je eens, kitlover! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:38

Desty schreef:
Ohja en om zoveel mogelijk advertenties te blokken adblock (sorry bokt) op telefoon en computer. Scheelt heel veel geschreeuw!

Yep en ook zo'n sticker op de brievenbus, verder een niet openbaar telefoonnummer hebben en heel lang geleden al begonnen met consquent bel me niet en meer van dat soort zaken geregeld(scheelt ook brievenbusspam). Geen Feestboek :+

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:39

Ik heb eigenlijk totaal geen probleem met reclame?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:50

Ik heb ook geen probleem met reclame alleen als het iets onderbreekt zoals radio, tv, youtube, in mijn instagram feed
Misschien raar, maar ik vind het ook wel zijn charmes hebben :D (dan vooral langs de baan)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 21:52

Aight schreef:
Ik ben tegen.

Amen.

Het zou gewoon het einde van internet betekenen......

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:04

Inderdaad weegt de kunstzinnige kant ervan al heel lang niet meer op tegen de irritatiefactor van vrijwel alle reclamevormen. En hoe populairder de adblokkers, etc. worden, hoe irritanter de internetreclames (beweging, flitsen, herrie uit het niks). Dat is de reden dat er hier een adblokker aan staat, ben het mij rotschrikken van een audiobanner goed zat, en bewegende banners of popups midden door de tekst/aandacht trekken idem. Als de heren en dames reclamemakers eens zouden ophouden met steeds erger drammen en aandachttrekken in hun campagnes, dan konden die adblokkers er ook weer uit. Een blokje met wat tekst en foto heb ik niet zo'n probleem mee (max. 10% pagina), maar de norm gaat meer naar 90% reclame en dan wil ik er van af.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:07

tamary schreef:
En hoe populairder de adblokkers, etc. worden, hoe irritanter de internetreclames

Euh, andersom dunkt me. Voor mij wel in elk geval.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:09

Proef ik hier een hang naar communisme? ;) Waar iemamd anders wel even kiest wat het beste voor jou is.

Ik haal best wat uit reclames op auto's trouwens.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:17

GDG schreef:
tamary schreef:
En hoe populairder de adblokkers, etc. worden, hoe irritanter de internetreclames

Euh, andersom dunkt me. Voor mij wel in elk geval.

Beetje kip-ei verhaal vermoed ik zo. Zowel adblokkers als irritante reclames zijn gewoner geworden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 22:33

F_Orumster schreef:
Proef ik hier een hang naar communisme? ;) Waar iemamd anders wel even kiest wat het beste voor jou is.

Ik haal best wat uit reclames op auto's trouwens.

Nee juist niet. Wat je proeft is een hang naar eerlijke informatie, naar feiten en cijfers ipv gelikte plaatjes. Ik wil in de supermarkt beïnvloed worden doordat soep 1 30% pompoen bevat en de ander 50%, ipv door de verpakking die schreeuwt dat het t aller beste recept is. Ik wil een vakantie met daarin de elementen die ik wil, ipv alles horen van prijssvechters