Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 12:26

Ik kan geen link neerzetten. Maar nos meldt het. Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren voor kinderen. Ivm de protesten die een keer zijn geweest door de grauwe eeuw.

Na alle eerdere ellende met discriminatie nu dit weer. Wat zal het volgende zijn dat ons afgenomen gaat worden door een handje vol schreeuwers?

Ja ik ben dit gezeur langzaamaan goed zat. We moeten kennelijk allemaal als kleurloze eenheidsworst gaan leven en thema feesten mogen zowat niet meer

Urbanus

Re: Tivoli gaat geen cowboy en indiaan feesten meer organiseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:29

Het was uberhaupt een eenmalig feest.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:31

https://www.ad.nl/utrecht/tivoli-schrap ... ~a018bddf/

Het wordt almaar gekker.

Ik zag net iemand op Facebook die haar slavenarmband kwijt was en vroeg me meteen af, of dat nog wel mag, een slavenarmband. Er is tenslotte altijd wel een groep mensen die er over kan vallen.

Ik ben nogal klein, werd vroeger vaak dwerg of kabouter genoemd.
Dus moet de Efteling dan ook maar bepaalde sprookjes de deur uit doen en moet Plopsaland helemaal dicht?

Kunnen we echt niet meer relativeren?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 12:32

Volgens Tivoli zelf niet. Hadden graag nog eens georganiseerd maar durven het niet meer aan ivm mogelijke problemen en protesten die er dan kunnen ontstaan

Zie mijn omschrijving onder mijn avatar hihi

Verhip ja die heb je ook nog oef gevaarlijk woord hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:52

Ik vind dat er heel wat mensen in de geschiedenis te lijden hebben gehad onder de blanke man die zich superieur voelde en vind dit ook een schande. Maar ik denk dat we nu toch wel op een punt gekomen zijn, waar blank beseft dat dit een zwarte vlek in onze historie is en iedereen met gezond verstand tegen discriminatie is. Je kan het verleden niet veranderen, wat gebeurd is trek je nooit meer recht. En je gaat dat ook niet recht trekken door alles aan te klagen wat je naar dat verleden zou kunnen linken. We glijden weg naar een wraakmaatschappij waar mensen tijds op zoek zijn naar het inperken van alles, omdat ze politiek correct willen zijn. Laat kinderen toch gewoon cowboy en indiaantje spelen. Heb dat ook gedaan en ik wilde altijd de indiaan zijn, omdat die mensen me als kind al inspireerden en ik me toen al ongelofelijk aangetrokken voelde tot hen en hun manier van leven. Degene die het willen verbieden, doen net alsof alle kinderen indianen, of beter gezegd, natives, slechterikken vinden en dat is dus helemaal niet waar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 12:55

Ging jij naar die feesten Karuna?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-18 13:00

Vroeger veel gedaan ja. Hield van verkleden vorig jaar met verbazing toen die discussie gevolgd. Kinderen van mijn nichtje waren daar geweest. En die zijn toen buiten aangesproken door een stelletje fanatiekelingen. Helemaal in tranen geraakt toen. Dat hoorde ik pas geleden. Is gewoon sneu. Arme kinderen durven zich helemaal niet meer te verkleden. In niks meer en hebben het nog soms over die enge boze mensen

Dan ben je toch verkeerd bezig als volwassenen

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:30

Ik vind inderdaad dat sommige mensen wel heel ver gaan met hun protest, maar moet ook toegeven dat zeker met betrekking op de indianen en hoe die vaak afgeschilderd worden, het wel een puntje is. Want deze groep mensen bestaat nogsteeds, en moeten nog iedere dag vechten voor hun bestaan.

Ik vind het wat anders als je bijvoorbeeld een vaag cleopatra pakje aan trekt want egyptenaren zijn er gewoon niet meer zoals in die tijd.

Daarbij kun je het ook wat geloofwaardiger maken en gewoon een geschiedenis les zegmaar. De meeste cowboys waren vroeger zwart, en daarbij was het grootste gedeelte homo. En wat betreft de native Americans waar gewoon overal de spot mee wordt gedreven is het wel een puntje geworden. Overal worden ze afgedaan als savages en moordenaars.

Maargoed, ergens moet je dit gewoon kunnen organiseren zonder bang te zijn meteen 40 protesten op de stoep te hebben, maar misschien moet er gewoon eens een gesprek aan gegaan worden met de mensen die protesteren en vragen wat het probleem nou eigenlijk is. Weet je meteen of het gewoon zeikers zijn, of dat ze echt een punt hebben.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:40

Pff, wat een onzin weer.. Geloof je nou echt dat die native american's weten dat dit speelt, en denk je nou echt dat die er ook maar iets om geven? Ben toen ik in Amerika woonde regelmatig in reservaten geweest, die mensen zijn heel trots op hun cultuur en afkomst en ik vind de cultuur helemaal geweldig..

Maaree dan zullen we ook maar geen western meer gaan rijden ;)

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:54

Ik ben ook juist van de culturen. En de native indianen en Aboriginals zijn bijna gelijk.
Daarnaast maak ik muziek met didgeridoo/yidaki en Native indian flute. Ook gecombineerd.
Mensen hier hebben ook verschillende meningen. Ik zeg altijd tegen die mensen of de muziek mooi is. Is het antwoord ja is het simpel. Zeggen ze nee. Waarom dan? Komen er hele rare dingen naar voren. Ik probeer juist de natuur mensen te respecteren. De natives vinden het ook helemaal geen probleem dat ik dit doe.(Ik heb zelfs voor native indianen gespeeld).

Waarom zijn mensen soms zo dom. Ik zeg al jaren. Hoe slimmer de mens word hoe dommer ze worden tegen over elkaar.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:32

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 15:50

Grootste onzin. Iedereen speelt als kind zijnde een keer cowboy of indiaan.
Moeten we hier wakker van liggen? Nee.
Moeten we er over zeuren? Nee.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:23

Dan mogen ze in Disney It's a small world en in de Efteling de Carnaval wel gaan aanpassen.

Als je het dan toch over stereotypes hebt.

Ik word echt gek van dit doordraven in wat niet mag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:39

Onali schreef:
Dan mogen ze in Disney It's a small world en in de Efteling de Carnaval wel gaan aanpassen.

En vooral omdat het over anderen beslist wordt door die blanke "superieure man(of vrouw)", dat een minderheid zich beledigd/gediscrimineerd/etc. moet voelen. Alsof het zelfbeschikkingsrecht en volwaardig mens zijn zoals in de wet vastgelegd toch niet voor deze mensen geldt?! Wie is dan dus werkelijk die blanke die het nog steeds niet snapt? Wie eigend zich het recht toe om voor anderen te denken?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 21:42

Ik word echt zo doodmoe van deze onzinnige discussie.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 22:03

Het is jammer dat deze discussie op dit moment niet meer op een normale, menselijke , onbevangen manier gevoerd worden kan.
Hopelijk komt er een keerpunt want we draaien door.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:28

tamary schreef:
Onali schreef:

En vooral omdat het over anderen beslist wordt door die blanke "superieure man(of vrouw)", dat een minderheid zich beledigd/gediscrimineerd/etc. moet voelen. Alsof het zelfbeschikkingsrecht en volwaardig mens zijn zoals in de wet vastgelegd toch niet voor deze mensen geldt?! Wie is dan dus werkelijk die blanke die het nog steeds niet snapt? Wie eigend zich het recht toe om voor anderen te denken?

Kan het hier niet meer dan mee eens zijn +:)+
Het valt mij ook steeds meer op dat blanken bepalen wat wel of niet kan omdat er een doelgroep last van zou moeten hebben terwijl je die doelgroep amper hoort.
Wie denken deze blanken wel niet dat ze zijn? Dat ze dit kunnen bepalen?

De western experience dan ook maar opdoeken? Lopen ook blanken aangekleed als indiaan, cowboy, pioneers. Met alles uit het oude wilde westen.
Of mag dit wel omdat er originele Natives rondlopen en opvoeringen geven?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:30

Als zulke discussies toch het enige is in je leven waar je je druk over maakt, wat een fijn leven moet je dan voor de rest hebben als je tijd over hebt voor dit soort ****

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:34

En omgekeerd racisme mag vaak wel...ik word er ook nogal moe van. Relativeren is inderdaad iets wat verdwenen lijkt te zijn.

Mensen snappen ook niet dat kinderen misschien juist door dit soort thema's geinteresseerd raken in de geschiedenis en hoe dat echt zat.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:37

Ik als kind vond het machtig mooi om meer van het indianen leven te leren. In de natuur, met de natuur en van de natuur. Zo leef ik nog steeds.
Die cowboy's konden mij niet zo veel schelen. Het leger destijds kon mij gestolen worden, wat een achterlijke figuren waren dat.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:45

Ik denk dat je juist meer begrip voor andere culturen krijgt als je er een beetje aan mee mag doen, bijvoorbeeld door middel van verkleden.
Net als laatst dat bericht over dat meisje dat een verjaardagsfeest met Japans thema had.
Hartstikke mooi toch als mensen zich in elkaar en elkaars cultuur verdiepen.
Dat gebeurd vaker dan die 1 op de 10 die het verkleden gebruikt om de cultuur belachelijk te maken.
Wij gaan bijna ieder jaar naar de western experience in Den Bosch.
Nog even en dat mag dan ook niet meer georganiseerd worden

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 14:38

alice0cullen schreef:
https://www.google.nl/amp/s/matadornetw ... wrong/amp/

Wel in het Engels. Het is eigenlijk vrij simpel, je gebruikt niet andermans cultuur om zelf plezier te hebben. Helemaal niet als je die cultuur ook nog eens belachelijk maakt.

Waarom niet?

Ik kan er niet wakker van liggen als ze straks in Marokko de klompendans doen en in China kleding dragen in Delfts blauw met molentjes..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:17

nine1987 schreef:
alice0cullen schreef:
https://www.google.nl/amp/s/matadornetw ... wrong/amp/

Wel in het Engels. Het is eigenlijk vrij simpel, je gebruikt niet andermans cultuur om zelf plezier te hebben. Helemaal niet als je die cultuur ook nog eens belachelijk maakt.

Waarom niet?

Ik kan er niet wakker van liggen als ze straks in Marokko de klompendans doen en in China kleding dragen in Delfts blauw met molentjes..

Precies. Moeten ze lekker doen als ze daar zin in hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 15:18

In Japan of china is er toch een nederlands pretpark met friezen ook geloof ik. Inclusief alle cliches

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 15:36

En geloof me.. Ik als limbo in t westen krijg ook alles te horen hoor.. :')

Tis maar hoe zwaar je eraan tilt..
Ik kan er altijd wel om lachen.. Doe er vrolijk aan mee.. Beetje zelfspot moet kunnen.. :)