Is kunststof tuig (dus vegan) wel beter dan dierlijk tuig, want mogelijk is de milieubelasting hoger?
Kan een vegan dieren houden?
En wanneer zijn vegans hypocriet?
Oftewel: alles wat men probeert te achterhalen in een topic dat daar niet geschikt voor is.
[HAR] Vegan tuig
En dus open ik een topic dat daar wel geschikt voor is. Zodat het ene beantwoord kan worden en het ander benoemd.
Wat wel van groot belang is, is dat er met respect en goed onderbouwd gereageerd wordt. Omdat iemand anders leeft of dingen anders ziet betekent niet dat het daarom fout is.
Even wat quotes om te laten zien hoe de discusssie gestart is en om de discussie aan te zwengelen:
Lianne schreef:Eigenlijk bestaat Vegan tuig niet. Want een Vegan gebruikt geen dieren voor zijn/haar plezier......
LibertyLucky schreef:Tja ik zelf en ook vegetarisch en reed nauwelijks paard ,maar qua wandelen etc verzorgen heb je toch tuig nodig in bepaalde omstandigheden.
Nies_ schreef:Een vegan die paarden houdt is hypocriet en inconsequent. Al ken ik ook genoeg vegetariërs die wel met hun kont op een leren zadel zitten. Als het voor eigen plezier is kan het blijkbaar ineens allemaal wel.
Mkango schreef:Ben ook benieuwd hoe mensen op zoek naar vegan tuig, daar tegenover staan; kijken jullie ook naar het productieproces van kunststof tuig of de verwerking/vernietiging ervan als het zijn beste tijd wel gehad heeft? Heeft het nu niet-dierlijk zijn van het tuig prioriteit over de mogelijke gevolgen voor het milieu at large?
_Nelleke_ schreef:Iedereen bepaalt voor zichzelf in hoeverre zij zich een veganistische levensstijl willen aanmeten. Iedereen kan verschillende motieven hebben en dat bepaalt (gelukkig) niemand voor ze. De ene persoon wil alleen een vegan dieet, de andere persoon wil graag het liefste met biologisch katoenen sokken in een eco-tiny-house op de hei zitten. En dan heb je nog iedereen die daar tussenin zit. Dus leef en laat leven, maar bepaal alsjeblieft niet hoe iemand anders zijn 'vegan' levensstijl toepast.