nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 11:28

https://www.ad.nl/apeldoorn/senioren-in ... gn_id=A100

Ik snap werkelijk niet veel van het artikel, nou ja van de angst van de bewoners? Turkse senioren zijn toch ook senioren? Waarom mag een molukker of indische persoon wel van deze bewoners maar een turkse persoon niet? Dit is toch wel nederlands op zijn smalst -O-

Charlie_P

Re: nederland tolerant? Senioren willen geen turkse bewoners

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:32

Zoals ik het lees is het de bedoeling dat alle (vrijkomende?)appartementen aan Turkse mensen gaan worden verhuurd. En willen de mensen die er wonen graag dat het een beetje verdeeld blijft, omdat de oudere generatie vaak alleen de eigen taal spreekt. Volgens mij is het vooral angst daarvoor.

yamsi0124

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:33

ik vind dit maar vreemd... Dat ze ook nog verteld niks tegen turken te hebben, maar vervolgens wel zegt ze niet in haar buurt te willen omdat ze zich dan niet meer thuis voelt? 8)7
Nederland was toch juist een land waarin veel verschillende nationaliteiten wonen?
Charlie_P: jij hebt ook wel een goed punt moet ik zeggen...

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:37

Charlie_P schreef:
Zoals ik het lees is het de bedoeling dat alle (vrijkomende?)appartementen aan Turkse mensen gaan worden verhuurd. En willen de mensen die er wonen graag dat het een beetje verdeeld blijft, omdat de oudere generatie vaak alleen de eigen taal spreekt. Volgens mij is het vooral angst daarvoor.

Oudere generatie spreekt vaak geen nederlands waardoor het een geïsoleerd geheel word inderdaad.
Ze zijn ook niet heel multicultureel opgevoed, heeft vaak weinig met racisme te maken maar eerder bang voor het onbekende.

Maar heel eerlijk, wij zien intolerantie van alle nationaliteiten bij ouderen. Dat komt echt niet alleen bij nederlanders voor.. je zou je verbazen -O-
Laatst bijgewerkt door Furrow op 02-11-17 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:39

Nederland is allang niet meer tolerant en dat heeft de regering alleen maar aan zichzelf te danken. Geef de woningen door op volgorde. Nu krijgt wederom een bevolkingsgroep voorrang...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:40

Zoals ik het begrijp ligt het probleem bij geen Nederlands spreken. Als je niet met je buren kan communiceren ontstaan er misverstanden met alle ellende van dien. En ook als er maar 1 bevolkingsgroep in mag omdat de aanwijzing van de vrijkomende woningen gaat via een thuiszorg organisatie die specifiek aan in dit geval turkse ouderen zorg levert, dan krijg je juist weer die segregatie waar we zo veel problemen van krijgen. Komt bij dat de huidige bewoners al 10 jaar vragen om bv een intercom zodat niet iedereen (babbeltrucs, etc. figuren) zo binnen kan lopen, dat was altijd te duur en nu kan het plotseling wel. Dat komt over alsof de nieuwe bewoners meer waard zijn dan de mensen die er nu wonen en dat doet zeer. Iets met gelijke behandeling enzo.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:42

Zoals ik begrijp heeft het er mee te maken dat deze groep nu voorrang krijgt?
Dat zou inderdaad niet kloppen. Iedereen gewoon aan dat gestelde punten systeem laten voldoen.
Citaat:
Toen ik genoeg punten had om hier te komen wonen, waren er nog zeven mensen die hier ook graag wilden huren. Dus dat Ons Huis nu in de brief schrijft dat deze appartementen niet meer in trek zijn, dat is gewoon bullshit, een poedersuiker.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:44

Ik vind alleen Turkse senioren toelaten net zo min toelaatbaar als helemaal geen Turkse senioren toelaten. Bovendien kan ik me voorstellen dat het voor de huidige bewoners heel vervelend is als zij binnen een paar jaar tussen allemaal buren zitten die geen Nederlands spreken...

Ik woonde ooit in een studentenhuis waar alle vrijkomende kamers verhuurd werden aan buitenlandse studenten. Als je de hele dag alleen maar Chinees hoort, voel je je al snel niet meer thuis en dat heeft helemaal niks met discriminatie te maken. Ik denk dat een gemêleerd gezelschap een mooi streven is.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:46

Charlie_P schreef:

Zo lees ik hem ook :j

Ik moet zeggen, ik vind wel dat ze een punt hebben. Deels qua taal (denk aan misverstanden omdat ze elkaar wellicht niet begrijpen. Ik zeg wellicht, want er zijn natuurlijk ook ouderen die wel een woord Nederlands kunnen spreken) Maar mocht het inderdaad zo zijn dat de oudere turkse gemeenschap enkel die huizen aangewezen krijgt, vraag ik mij af wat er met de rest gebeurd?
Wat met de andere groepen (en dan bedoel ik niet enkel Nederlanders, maar ook de andere culturen in Nederland) die ook graag een plekje willen waar ze nog een tijdje fatsoenlijk op zichzelf kunnen wonen? Waar is het puntensysteem, en net als iedereen wachten tot jij aan de beurt bent?
Andersom zou het ook niet eerlijk zijn, waarom dit dan wel?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:55

Andersom zou de wereld te klein zijn en zouden we beschuldigd worden van discriminatie terwijl dit ook discriminatie is

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:56

Ik denk dat we te weinig info hebben om iets zinnigs over deze actie te kunnen roepen. Je kent immers het 'waarom' van het besluit niet.

Ik hoorde eerder deze week op radio 1 dat bejaarden met een moslim achtergrond die echt verpleging nodig hebben zich niet thuis voelen in 'witte' zorginrichtingen waar ze zich maar moeilijk verstaanbaar kunnen maken (1e generatie gastarbeiders) en waar dingen gebeuren waar ze op basis van hun religie en cultuur problemen mee hebben (zoals het man-vrouw ding in de verzorger-patient relatie).

Misschien dat het daar (op termijn) iets mee te maken heeft.....maar dat is ook maar een gok.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 11:56

purny schreef:
Andersom zou de wereld te klein zijn en zouden we beschuldigd worden van discriminatie terwijl dit ook discriminatie is

inderdaad.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:01

purny schreef:

Andersom? Dus in een situatie waarbij we een huis vol allochtone bejaarden hebben dat we kalmaan gaan vullen met witte bejaarden? En dat de allochtone bejaarden dan roepen: we willen die witten niet? En die witten die zeggen: maar wij willen zo graag met zijn allen tussen de allochtonen zitten?

Volgens mij heb je zojuist een nieuwe Van Kooten en De Bie sketch geschreven.....lachen, maar volstrekt buiten de realiteit.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:01

Ik begrijp die mensen wel

Wat heeft dat nu weer met tolerant te maken?
Word zo ziek van mensen die maar schreeuwen dat NL niet tolerant is.
Nee, Nederland is juist tolerant aan de 'niet toleranten'!.
( Die ondertussen alleen maar met twee woorden schreeuwen: alles is of racisme of discriminatie, waardoor je niets meer durft te zeggen inmiddels)

Ik begrijp die mensen volkomen.
Je krijgt out of the blue te horen dat er alleen nog maar Turkse mensen in je complex komen wonen ( waarvan het gros de NL taal en cultuur waarsch niet al te rijk is).
Dat is pas discriminatie! als Nederland word je dan dus geweerd? want die mensen willen zorg van een zorgaanbieder ( die alleen hulp bieden aan de Turkse nederlander overigens)

Tja, dat is ook met twee maten meten.

Als je alle culturen toelaat in die flat is er geen probleem.
En dat zeggen de genoemde mensen in het artikel ook! sterker nog, ze benoemen ook dat er verschillende culturen wonen en een van die mensen is zelf van Molukse afkomst

Jammer dat er meteen weer zo'n negatief 'wij -zijn-geen-tolerant-volk' berichtje wordt neergezet hier.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:03

Cowboy55 schreef:
purny schreef:

Andersom? Dus in een situatie waarbij we een huis vol allochtone bejaarden hebben dat we kalmaan gaan vullen met witte bejaarden? En dat de allochtone bejaarden dan roepen: we willen die witten niet? En die witten die zeggen: maar wij willen zo graag met zijn allen tussen de allochtonen zitten?

Volgens mij heb je zojuist een nieuwe Van Kooten en De Bie sketch geschreven.....lachen, maar volstrekt buiten de realiteit.

Je bent het expres buiten de context aan het trekken.

Nee als het alleen maar aan Nederlanders verhuurd zou worden en turken geen toegang kregen.
En ook jij weet heel goed dat dat bedoeld werd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:03

ravellie schreef:
Ik begrijp die mensen wel

Wat heeft dat nu weer met tolerant te maken?
Word zo ziek van mensen die maar schreeuwen dat NL niet tolerant is.
Nee, Nederland is juist tolerant aan de 'niet toleranten'!.
( Die ondertussen alleen maar met twee woorden schreeuwen: alles is of racisme of discriminatie, waardoor je niets meer durft te zeggen inmiddels)

Ik begrijp die mensen volkomen.
Je krijgt out of the blue te horen dat er alleen nog maar Turkse mensen in je complex komen wonen ( waarvan het gros de NL taal en cultuur waarsch niet al te rijk is).
Dat is pas discriminatie! als Nederland word je dan dus geweerd? want die mensen willen zorg van een zorgaanbieder ( die alleen hulp bieden aan de Turkse nederlander overigens)

Tja, dat is ook met twee maten meten.

Als je alle culturen toelaat in die flat is er geen probleem.
En dat zeggen de genoemde mensen in het artikel ook! sterker nog, ze benoemen ook dat er verschillende culturen wonen en een van die mensen is zelf van Molukse afkomst

Jammer dat er meteen weer zo'n negatief 'wij -zijn-geen-tolerant-volk' berichtje wordt neergezet hier.

Precies!!!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:04

Nee hoor, als wij bijvoorbeeld een blok hebben waar we alleen maar blanken met de nederlandse nationaliteit in willen hebben, dan discrimineren we. Dat bedoelde ik.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:05

Tink89 schreef:
Ik vind alleen Turkse senioren toelaten net zo min toelaatbaar als helemaal geen Turkse senioren toelaten. Bovendien kan ik me voorstellen dat het voor de huidige bewoners heel vervelend is als zij binnen een paar jaar tussen allemaal buren zitten die geen Nederlands spreken...

Ik woonde ooit in een studentenhuis waar alle vrijkomende kamers verhuurd werden aan buitenlandse studenten. Als je de hele dag alleen maar Chinees hoort, voel je je al snel niet meer thuis en dat heeft helemaal niks met discriminatie te maken. Ik denk dat een gemêleerd gezelschap een mooi streven is.

Juist

Er wordt nu 1 doelgroep toegelaten

Eigenlijk is dat ook een vorm van uitsluiten van al het overige

Eh...zelfs de Nederlander in dit geval :o ...van NL komaf dus...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:06

purny schreef:
Nee hoor, als wij bijvoorbeeld een blok hebben waar we alleen maar blanken met de nederlandse nationaliteit in willen hebben, dan discrimineren we. Dat bedoelde ik.

Ben maar niet bang, cowboy wist echt wel dat je dat bedoelde, maar die komt wel vaker de boel opkloppen als het om dit soort verhalen gaat.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:16

purny schreef:

Ah zo.....maar dat gebeurt toch ook? Ali of Achmed die in de particuliere woningverhuur worden afgewezen omdat de woning 'verhuurd is' waarna Kees-Jan of Dirk belt en de woning gewoon kan komen bekijken? En net zo met sollicitaties, toch? Alleen doen we het handiger en wordt het zelden ontdekt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:20

En daar heb jij bewijzen van dat ali het huis niet krijgt om die reden en dirk wel direct?
Of lag dat aan andere dingen die maar even voor het gemak achterwege gelaten worden?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:23

Cowboy55 schreef:
Ik denk dat we te weinig info hebben om iets zinnigs over deze actie te kunnen roepen. Je kent immers het 'waarom' van het besluit niet.

Ik hoorde eerder deze week op radio 1 dat bejaarden met een moslim achtergrond die echt verpleging nodig hebben zich niet thuis voelen in 'witte' zorginrichtingen waar ze zich maar moeilijk verstaanbaar kunnen maken (1e generatie gastarbeiders) en waar dingen gebeuren waar ze op basis van hun religie en cultuur problemen mee hebben (zoals het man-vrouw ding in de verzorger-patient relatie).

Misschien dat het daar (op termijn) iets mee te maken heeft.....maar dat is ook maar een gok.

Het zijn seniorenwoningen, het is geen verzorgingstehuis. Eventuele zorg zal geleverd worden door thuiszorg en niet vanuit de woningstichting. Dus daar kan het niets mee te maken hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:25

https://www.nieuwwij.nl/interview/bejaa ... eeghuizen/
Verzorgingstehuizen waar Nederlanders niet welkom zijn en alleen mensen werken die de taal spreken zijn er al. (Die zullen niet als ali niet aangenomen worden en dirk wel)
Dus ook discriminatie, maar dat mag niet aangehaald worden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:25

bruintje123 schreef:
En daar heb jij bewijzen van dat ali het huis niet krijgt om die reden en dirk wel direct?
Of lag dat aan andere dingen die maar even voor het gemak achterwege gelaten worden?

Dat dit gebeurt lijkt me ondertussen wel voldoende bewezen ja.

Maar als jij wil blijven denken dat het 'aan andere dingen ligt die maar voor het gemak buiten beschouwing gelaten worden' dan is dat ook prima hoor.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:27

Je hebt dus geen bewijzen dat Ali voor een huis geweigerd word en Dirk gelijktijdig wel in aanmerking komt.
Misschien had Dirk wel gewoon meer punten of stond hij langer op de lijst. :list:
Als jij wil denken dat ales Discriminatie is mag dat natuurlijk ook. Krijg je het alleen zo onnodig zwaar mee.